Nieuw lid

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Nieuw lid

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Afgelopen donderdag mijn eerste BMW gekocht, Sondermodell 2013 R1200RT, zwart met groot topkoffer in kleur.
Sondermodell 90 jahre, • Exhaust system, chrome, • Esa, • Safety pack, • Equipment package 5, • Seatheating, • Heated handlebar grips, • Rdc, • Cruise control, • On-board computer, •Alarm system, • Asc, • Plug-in socket

Ik ben 51 jaar oud, en heb met veel plezier 20 jaar op een Honda NTV650 uit 1995 gereden. Dit jaar bijna een heel motorseizoen gezocht naar een tourfiets. Goldwing vond mijn vrouw afschuwelijk, wel heerlijk om mee te rijden (behalve scherpe bochten). K1600GT en GTL: heftige turbulentie op mijn nek, Vstream scherm was ook niet de oplossing, lang getwijfeld over een GT uit 2012, uiteindelijk nee gezegd: het is een raket, er zijn koelingsproblemen, exemplarische versnellingsbakproblemen, en erg veel turbulentie op de autoweg (zelfs duo had er last van). Pan: niet op gereden, geen cruise control (no-go: vrij snel tintelingen in rechterhand ). FJR1300 ook daar had ik turbulentie problemen (nek is mijn probleem: collega zei eens, als je 50 jaar of ouder bent en je hebt niets, dan ben je dood), verder is een FJR een fantastische fiets, wel minder plek voor de duo vergeleken met een RT. GTR kawa niet getest, want:

RT kwam voorbij, onvoorstelbaar weinig kilometers (2500 km DOT week/jaar slijtage banden kloppen/zijn logisch), zag en ziet er mooi en compleet uit, met navi IV, binnentassen en tanktas, via handelaar gekocht en tot en met mei 2018 garantie zonder kilometer beperking.

Binnen een week 500 km op de teller staan (helaas moet ik werken en wordt het snel donker). Ook in aanraking met typische BMW dingetjes gekomen, waarvan ik dacht, mmmmm. De BMW fans om me heen noemen dit karakter, mmmm. Wellicht een te korte proefrit gemaakt, want ook met de RT heb ik wat last van mijn nek, echter niet te vergelijken met de K1600 en in mindere mate de FJR. Het Goldwing windscherm was gestoord: cruise control aan, handen los, gezellig omdraaien en wat kletsen met je vrouw: mijn vrouw vond het een auto met de raampjes open, geen motor beleving.

Bochtenwerk van een BMW is fantastisch, balans is fantastisch. In de ardennen kun je 90% van de tijd in de 3 rijden, volgens mij tot 160 door te trekken, super relaxed rijden.
Echter de eerste versnelling soms vinden (zeker bij koud blok) vanuit neutraal, dacht ik wat is dat? Lukte meerdere keren niet (truuk schijnt te zijn, koppeling iets laten opkomen en in de 1 trappen). Optrekken vanuit eerste versnelling : meerdere keren al afgeslagen, een keer bijna omgevallen, omdat ik vanuit stilstand meteen een bochtje maakte. Honda was koppeling opkomen, gas erop. Nu is het gas wat open zetten en dan koppeling laten opkomen. In de tweede versnelling kun je niet alle bochtjes maken (bij lagere toeren en bergje op), dan moet je terug naar de eerste. Als het blok warm is, is het meer vergevingsgezind.

Deutsche autobahn, vanaf bord A46, vol gas erop: bij schakelen bij hoge toeren, remt de motor tussen het schakelen sterk af. Snel geleerd, direct doorschakelen naar de 6 en dan gas erop. Nooit eerder zo ontspannen 170 op een motor gereden (yep het is een tourmotor!!). Bij 210 km/h (200 op GPS) ESAII toch op sport moeten zetten ipv comfort. Motor leek nog een beetje harder te kunnen, echter verkeer zat niet mee.

Na ritje in Ardennen, eerste keer olie peil gecontroleerd, en zag dat er olie was verbruikt, 1/4 deel van kijkglas gezakt (gelezen dat dit na oliewissel en oliefilter wissel, deels in het oliefilter terecht zou kunnen gekomen, zal het in de gaten houden en nog eens mee teruggaan, ook om aangrijpmoment van koppeling iets eerder te laten komen denk ik). Een verschil in peilen, zie ik ook wanneer ik hem direct op de middenbok zet: 1/2 van kijkglas gezakt, op zijstandaard loopt er blijkbaar toch nog olie (uit oliekoeler?) ergens uit.

Kofferruimte is fantastisch: helmen achterin, jassen in de zijkoffers en lekker in het zonnetje lopen zonder te puffen met de motorjassen. Constructie van de afneembare koffers ziet er degelijk uit, met name die van het topkoffer.

Geluid van Navi IV krijg ik in BMW houder niet over de interne speaker. Zat sowieso te denken aan een intercom systeem.

Dat was het even. Groet John.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Nieuw lid

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Welkom op het forum.
Boxer is even wennen maar eenmaal gewend wil je niet meer anders.
Ik heb heel wat motoren gehad van tweetakt, viertakt, 1 cilinder, 2 cilinder, V2 cilinder,4 cilinder, boxer, V2 zware amerikaan.
Heb nu alweer met tussenpozen mijn 4e boxer. Ik wil niet anders meer.
Makkelijk onderhoud en kan aardig wat hebben ook kilometers. Na 200.000 is het blok nog niet versleten.
Nadeel daaraan is alleen dat je zuigers en cilinders op elkaar moeten inslijten en dat duurt langer dan bij japanners.
Hierdoor heb je in den beginne last van olieverbruik. Dus geduld zou ik zeggen en je merkt vanzelf dat je olieverbruik zal minderen met de loop van het aantal kilometers.
Ik had op mijn RT1200 met 70.000 km erop nagenoeg geen olieverbruik en ook met mijn GSA1200 met 40.000 km erop ook al niet meer.
Zorg voor in het blok en de bak voor goede olie. Daar zijn ze wel gevoelig voor. De betere oliën zorgen ook voor minder geluid met schakelen en soepeler schakelen.
Dus geniet lekker van deze machtige machine. _004
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Nieuw lid

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Thanks, het is absoluut een machtige machine. Er is al een soort verliefdheid ontstaan, waardoor ik elke dag even moet rijden en kijken...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Nieuw lid

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Je zal zeker genieten van het laaghangende gewicht en de zo makkelijk te rijden 1200.

Ik was van de GSA1200 overgestapt naar een Amerikaanse Victory bike.
Reed in het begin heerlijk alleen verlangde ik toch weer terug naar de boxer.
Heb nu weer een boxer gekocht een R1200R dan wel maar is gewoon een RT zonder kuip.
kurtleemans
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2017, 12:05
Type: R1100RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Vosselaar

Re: Nieuw lid

Ongelezen bericht door kurtleemans »

Jazzbass schreef:Thanks, het is absoluut een machtige machine. Er is al een soort verliefdheid ontstaan, waardoor ik elke dag even moet rijden en kijken...
Welkom , ben ook nog redelijk nieuw hier , ferme rt heel mooi geniet etvan grts

Hartelijke groeten van LG-K420 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Nieuw lid

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo John,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum . Vele plezierige kilometers toegewenst op je RT en veel genoegen op ons forum. _004

[groet]

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Nieuw lid

Ongelezen bericht door minko »

welkom. Je hebt wel gelijk een toppertje gekocht, veel plezier ermee Big RT Smile
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Nieuw lid

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Bedankt! Twintig jaar op een Honda NTV 650 gereden, zodoende een tijdje kunnen sparen voor een hele mooie:
De onderhoudskosten voor de NTV waren namelijk echt laag. Zelf 45K ermee gereden. Heel af en toe kreeg hij nieuwe olie en een filter, en als de slijtindicatoren op de achterband verdwenen waren een nieuwe achterband, en voorband om de 7-8 jaar ongeveer.

Onderhoudskosten van de BMW zullen wat hoger zijn, alleen de casco verzekering al. Vandaag ermee in de regen gereden: buienradar voorspelling klopte niet. Merk dat ik nieuwe laarsen moet kopen, de zolen van de Gamma laarzen zijn te glad op een nat wegdek en de RT is toch een paar kilo zwaarder. Had al geinvesteerd in een goede helm, dat scheelt ook al meteen wat turbulentie betreft. RT houdt heel veel regen bij je weg, vergeleken met een naked bike. Handvat en zadel verwarming aan en zo snel mogelijk terug naar huis. Blijf me verbazen hoe comfortabel de RT op de autoweg is.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: Nieuw lid

Ongelezen bericht door BertL »

Van harte welkom op dit forum. Mooie beschrijving van je zoektocht en "eerste" kilometers op jouw RT. Veel plezier er van !
GrTz
BertL
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Nieuw lid

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Inmiddels 14000 km erbij gereden. Een grote beurt armer (dat deed pijn) alles was in orde. Duitsland/Oostenrijk/Dolomieten tour in juni en Duitsland/Karinthie tour in augustus en dan komen de kilometers vanzelf. Ik moet zeggen dat het blok losgekomen is (feitelijk moest hij nog ingereden worden), toerental kan ik nu beneden de 2000 toeren laten zakken, zonder dat hij begint te bokken. Ik hoef minder vaak terug naar de lange eerste versnelling, en kan in de twee blijven.

Vermogen in de bergen is meer dan voldoende. Originele set banden had ik in mei al deels op gereden, vanwege lange tour naar Dolomieten vroegtijdig nieuwe Michelin Pilot Road 4 GT erop laten leggen. Dé doorsnee keuze van de meeste BMW rijders naar het schijnt, en ik ben meer dan tevreden.

Er is alleen één dingetje dat ik moet oplossen, het gebulder in mijn nek en oren: 'buffeting', ik word er letterlijk doof van, ondanks de aangemeten oorpluggen die ik van het werk draag. Mijn nekspieren zijn inmiddels dusdanig gesterkt, dat dit geen punt meer is (en anders smeer ik diclofenac zalf), maar mijn gehoor is een ander ding. Ik heb al jaren last van tinnitus, echter ik merk na mijn augustus vakantie, dat het veel erger is geworden. Niet goed dus! Scherm helemaal omlaag, kop in de wind, dat gaat goed, echter dat vind mijn duo niet leuk, en voor de langere stukken wil ik ook wat meer bescherming hebben (ik word ook een dagje ouder)

Ztechnik en Wunderlich ik ga ze proberen.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Nieuw lid

Ongelezen bericht door EileRT »

Fijn dat je een update geeft Jazzbass. Minder fijn is natuurlijk je tinnitus. Ik ben benieuwd hoe onderstaande schermen je gaan bevallen. Laat het vooral weten in het daarvoor ingerichte topic. _004
Jazzbass schreef: 08 sep 2018, 23:08Ztechnik en Wunderlich ik ga ze proberen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”