Hallo BMW RT Boxer Forum Nederland!
Bij deze even een voorstelronde van mijzelf voor jullie forum. Ik ben Coen uit Amersfoort en restaureer motoren (vooral luchtgekoelde Boxers en Mono's) voor de hobby. Daarnaast rijdt ik voor mijn dagelijkse rit naar Amsterdam (125km per dag) op en neer op een knappe R1100RT (met nu 66K op de teller) uit 1999. Onlangs aangeschaft als pekelmotor maar ik merk dat ik de motor nu toch wel erg prettig vindt en hem waarschijnlijk nog even aan houdt.
Ik ben van plan om binnenkort nog wat onderhoud te doen waaronder de V-Snaar te vervangen, startonderbreker te verwijderen en een oliekeerring van de voorvork te vervangen en misschien hebben jullie nog handige tips.
Coen
Even voorstellen: Coen uit Amersfoort
Forumregels
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 24 mar 2021, 09:34
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Even voorstellen: Coen uit Amersfoort
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Even voorstellen: Coen uit Amersfoort
Coen, welkom op dit informatieve forum.
Je boft met de aanschaf van je 1100 en het vervangen van een oliekeerring in een vorkpoot bij dit type.
De tweekleppers en de mono's hebben min of meer traditionele voorvorken, waarbij het vervangen van een keerring een beste klus is.
Bij je 1100 - wat een mooie kleur trouwens - is dat een stuk eenvoudiger, het wiel hoeft er niet eens uit. Dat heeft alles te maken met de constructie van de telelever. Er is op dit forum veel te vinden over het vervangen van de keerringen, zie o.a deze post.
Kijk even goed naar het verschil tussen de boven- en onderkant van de keerring, het verschil is klein en moeilijk te zien. Zoals de oude keerring eruit komt, is een mooi voorbeeld. Een verkeerd-om-geplaatste keerring leidt tot een plens olie op de binnenkant van je scherm, die langzaam naar de remschijf druipt.
In tegenstelling tot een traditionele voorvork dient de olie in de vorkpoot alleen als smering tussen binnen- en buitenbuis. Met demping heeft die olie niets te maken.
.
Op Youtube vind je veel voorbeelden en ook hier op het forum is het een en ander te vinden. Omdat de 1100 een stelmechanisme heeft, ben je niet gebonden aan een dure Genuine elast BMW belt. Als de snaar maar aan de specificaties voldoet, ben je geen 26,50 maar 6,90 euro kwijt.
Leuke klussen man.
Succes!
Je boft met de aanschaf van je 1100 en het vervangen van een oliekeerring in een vorkpoot bij dit type.
De tweekleppers en de mono's hebben min of meer traditionele voorvorken, waarbij het vervangen van een keerring een beste klus is.
Bij je 1100 - wat een mooie kleur trouwens - is dat een stuk eenvoudiger, het wiel hoeft er niet eens uit. Dat heeft alles te maken met de constructie van de telelever. Er is op dit forum veel te vinden over het vervangen van de keerringen, zie o.a deze post.
Kijk even goed naar het verschil tussen de boven- en onderkant van de keerring, het verschil is klein en moeilijk te zien. Zoals de oude keerring eruit komt, is een mooi voorbeeld. Een verkeerd-om-geplaatste keerring leidt tot een plens olie op de binnenkant van je scherm, die langzaam naar de remschijf druipt.
In tegenstelling tot een traditionele voorvork dient de olie in de vorkpoot alleen als smering tussen binnen- en buitenbuis. Met demping heeft die olie niets te maken.
.
Wat betreft het vervangen van de snaar of belt, ook dat is een redelijk overzichtelijke klus. Het is overigens geen V snaar, maar een plat exemplaar met een profiel. Inmiddels heb ik daar enige ervaring mee opgedaan omdat het een standaard klus is bij elke Oilhead die ik wel eens aanschaf: Carterolie, remvloeistof, filters, kleppen en belt.
Op Youtube vind je veel voorbeelden en ook hier op het forum is het een en ander te vinden. Omdat de 1100 een stelmechanisme heeft, ben je niet gebonden aan een dure Genuine elast BMW belt. Als de snaar maar aan de specificaties voldoet, ben je geen 26,50 maar 6,90 euro kwijt.
Leuke klussen man.
Succes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 25 mar 2021, 18:03, 9 keer totaal gewijzigd.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Even voorstellen: Coen uit Amersfoort
Hallo Coen,
Van harte welkom op ons mooie en bedankt voor je intro.
Veel plezier met je . Logisch dat je deze aan wilt houden!
Eilert
Van harte welkom op ons mooie en bedankt voor je intro.
Veel plezier met je . Logisch dat je deze aan wilt houden!
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- joekes
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: Even voorstellen: Coen uit Amersfoort
Welkom Coen op dit mooie forum
Gr. Jack
Gr. Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 851
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Even voorstellen: Coen uit Amersfoort
Dag Coen, van harte welkom op dit prachtige forum!!! Heel veel plezier met je R1100RT en het forum.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin ZĂĽmo XT met ZĂĽmolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin ZĂĽmo XT met ZĂĽmolock; TopSellerie Comfort Zadel