Voorstellen

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Vacilando
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2021, 21:22
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: België
Woonplaats of omgeving: West Vlaanderen

Voorstellen

Ongelezen bericht door Vacilando »

Ik ben nieuw hier en stel me graag even voor.
Ik ben 23 en na 2 jaar met mijn cb500x te hebben gereden ben ik overgeschakeld naar een r1200rt. Met mijn 1m65 lengte best een uitdaging, zijn er nog rt rijders die zo groot zijn als ik? Klein bedoel ik ;)
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dag Vacilando, van harte welkom op dit prachtige forum!!! _004 Heel veel plezier met je R1200RT en het forum.

De RT rijden als je 1.65m bent is volgens mij wel mogelijk. Je kunt al eens beginnen met de laag zadel. Dat scheelt echt al enorm veel. Is dat nog niet voldoende dan zijn er verlagingssets te koop.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door EileRT »

icon_welcome en veel plezier op je -1200- toegewenst . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
fransgabler

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door fransgabler »

Vacilando schreef: 22 okt 2021, 02:50 Ik ben 23 en na 2 jaar met mijn cb500x te hebben gereden ben ik overgeschakeld naar een r1200rt. Met mijn 1m65 lengte best een uitdaging, /knip
Dat is een flinke overgang van een 500 cc eetje naar een 1200 boxer in vermogen, gewicht en ...zithoogte.
Heel vroeger had je bij de K serie specifiek af fabriek de verlaagde K75 en K100. Die werden veel uitgeleverd, te herkennen aan de rubber flap op de tank en een diepe knik in de buddy waardoor er voor de zijdekseltjes geen plek meer overblijft.
.
k75.png
Links de af-fabriek verlaagde, rechts de reguliere uitvoering van de K75/100
.
Ook voor de 1200 - in ieder geval de serie van 2005 t/m 2013 - zijn er verdiepte zadels, die de lichaamslengte aanzienlijk compenseren. Als je daar nog niet over beschikt dan wordt het even zoeken, maar ze zijn er wel. De R1200 RT die ik proefreed en aankocht had een flinke skischans in de buddy, die direct ingeruild werd voor een regulier exemplaar. Zo'n verdieping levert al een flinke verlaging op, ik herinner me nauwelijks te kunnen remmen met m'n knieën bij m'n oren. Er zijn ook verlaagde buddy's die uit twee delen bestaan. Kijk ook even of je R1200 RT over stoelverwarming beschikt ivm een eventuele aanpassing of ruil.

Mocht de verdieping nog niet genoeg beenlengte opleveren, dan is ook de suggestie van PanEuRoel een goede, zij het dat een verlagingsset een groter beroep doet op de portemonnaie. De hardware is meteen een stukje duurder en er zit ook wel even wat montagewerk aan vast. Een RT is een zware motor en eenmaal over het kantelpunt heen, is het lastig om het zaakje weer recht te trekken. Met een verlagingsset is het bijkomend voordeel dat daarmee ook het zwaartepunt verlaagd wordt, wat de handelbaarheid van de motor alleen maar ten goede komt.

Welkom op dit forum - je leeftijd komt de gemiddelde leeftijd op het forum zeker ten goede - en heel veel plezier gewenst op je R1200 RT.
Petje af dat je deze uitdaging aangaat, want het is in vele opzichten een flinke.
-
schans.jpg
De skischans in beeld
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 24 okt 2021, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door Venzent »

Hoi Vacilando,
Welkom op het forum. Een hele stap van een CB500 naar een R1200RT, maar dat hoeft zeker geen verkeerde stap te zijn.
Hopelijk krijg je snel behendigheid in de motor icm je lengte, maar onmogelijk is het zeker niet. Een verlaagde buddy is misschien al voldoende om er probleemloos mee te rijden.
Hou ons zeker op de hoogte ;)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”