BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 6 jaar de CliniClowns

Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gebruikersavatar
rogierversteeg
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2018, 17:01
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R1150R
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Delft

Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door rogierversteeg » 30 sep 2018, 15:00

Halo Leden!

Ik ben nu enige tijd bezig om er achter te komen waarom mijn handvatverwarming op mijn BMW R1150R het niet meer doet.
Laat ik bij het begin beginnen. Ik heb de motor ongeveer 3 maanden geleden gekocht en aangezien het toen zomer was heb ik de handvatverwaming niet gebruikt en kom ik er nu pas achter dat deze stuk is.

Bij het aanzetten kwam ik er achter dat het beide standen niet werkte (high en low). Met enigszins wat speuren kwam ik erachter dat de zekering was doorgebrand. Echter, zat er in plaats van een 4 A zekering, een 10A zekering in (waarschijnlijk door de vorige eigenaar). Nu ben ik wat gaan meten met mijn multimeter, en meette ik tussen de punten van de zekering 2A op de stand Low en 3A op stand High.

Ik heb toen de zekering vervangen met een andere 10 A zekering omdat ik dacht dat dit de juiste was. De handvatverwarming leek het even te doen, alleen stopte er al snel mee, ook rook ik hier wat doorgebrande elektronica lucht. De 10A zekering was inderdaad weer doorgebrand. Om het allemaal nog even raarder te maken, kon ik ineens mijn motor niet meer uit zetten en kon ik de sleutel verwijderen terwijl de motor bleef draaien. Na het eruit halen van het starters relais en weer terug erin doen, deed die het weer normaal (dit is overigens niet meer gebeurd hierna).

Nu ben ik weer wat gaan meten met mijn multimeter tussen de zekerings punten, nu meette ik niks meer op de stand Low en 1.9 A op stand high. Dit is natuurlijk niet goed. Ik ben toen alles maar systematisch uit elkaar gaan halen en kwam wat volgende dingetjes tegen:

De schakelaar:
Afbeelding

Dit zag er naar mijn mening allemaal nog wel goed uit, ik ben de Groene, Oranje en Zwarte kabel gevolgd naar de connectors onder te tank. En hier kwam ik een doorgebrande oranje kabel tegen:

Afbeelding

Deze oranje kabel is inderdaad voor stand Low, dat verklaart wel waarom die stand nu niks meer doet. Ik heb in de connector gemeten (die naar de handvatverwarming schakelaar gaat) wat er nu precies met elkaar verbinding staat en/of daar eventueel iets mis gaat. In stand Low is Groen verbonden met Oranje, in stand High is Groen verbonden met Oranje én Zwart, in stand High is Oranje ook onderling met Zwart verbonden (in stand Low niet!!).

Nu heb ik ook de weerstand in beide handvatten gemeten in de connector onder de tank. Hierbij geeft links 1 op iedere meetstand (dus niks) en rechts 9.5 gemeten op 200 ohm.

Dus om maar even samen te vatten:
Te hoge zekering voor de handvatverwarming.
Handvat links schijnt niet te werken
Oranje kabel naar schakelaar (voor stand LOW) doorgebrand waarschijnlijk door die hoge zekering.

Het lijkt er op dat er op één of andere manier af en toe een piekspanning doorheen schiet die de zekering laat doorbranden. Maar wat hier de reden voor is, mag Joost weten.

Hier ben ik nu een beetje vast gelopen, ik ben kwa elektra gezien wel een beetje een leek dus vandaar mijn vraag of jullie adviezen hebben om dit probleem op te kunnen lossen, of iets wat ik misschien nog meer moet meten en/of vervangen.


Alvast bedankt voor het meedenken en lezen van het verhaal.

Groeten,

Rogier

Isaac
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door Isaac » 30 sep 2018, 19:20

Ik heb dan wel geen 1150 maar verwacht dat dit niet afwijkt van de 1100.
De regeling hoog en laag werkte anders dan dat ik verwacht had.
De oranje draad is geen draad maar een draad weerstand.
De oranje draad wordt standaard dus ook warm doordat deze de energie moet afvoeren die niet wordt gebruikt in de lage stand.
De zwarte draad is wel een echte draad en stuurt dus de volle 12 volt in de handvatten.
Bij jou is de oranje draad erg heet geweest dat kan dus alleen maar gebeuren als 1 van de 2 handvatten (vermoedelijk met bewegen) sluiting geeft.
Bij de 1100 is deze draad 2 ohm. Bij 12 volt en sluiting dan zou er 6A lopen. Dit houdt de draad niet vol dus moet de zekering kleiner zijn dan 6A.
De oranje draad nazien, met krimpkous oid isoleren en alle isolatie waar deze draad tegen aan heeft gelegen ook goed nazien en opknappen.
Het linker handvat zit vast en geeft minder problemen dan rechts. Vermoedelijk slijtage van de isolatie in het draaipunt.
Als je het vermoedelijk gevonden hebt in ieder geval testen met de juiste zekering. Die zitten er om brand te voorkomen en de waarde is in dit geval dus kritisch.
Ik zoek intussen even, als er geen ander lid is die toevallig van de 1150 meer weet, of ik wat meer kan vinden.

Alvast succes.

Isaac
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door Isaac » 30 sep 2018, 19:44

Schema gevonden. Oranje draad zou 1.9 ohm (dus nagenoeg 2 ohm) moeten meten.
Die 9.5 ohm van het rechter handvat zou kunnen kloppen.
Bij 14 volt (even uitgaan van een draaiende motor) geeft dat 1.5A.
Dus per handvat. Samen zouden ze dus in de hoge stand 3A opnemen.
1 handvat is dan 1.5 x 1.5 x 9.5 = 21 watt in de hoge stand
In de lage stand zou dat zijn 1.9 + (9.5 / 2) = 6.7 ohm (bij 2 stuks)
De stroom is dan 2.1A (bij 2 suks) dus iets meer dan 1A per handvat.
Het vermogen is dan 1 x 1 x 9.5 = 10 watt per handvat.
In de draad wordt dan een warmte ontwikkeld van 2.1 x 2.1 x 1.9 = 8.4 watt. Is dus lekker warm.

Bij sluiting wordt deze draad erg heet omdat de stroom veel groter is.
Bij 14 volt loopt er 7A het vermogen is dan 7 x 7 x 1.9 = 93 watt. 2 maal een standaard voor lamp. Dus verwonderd mij de gesmolten isolatie niet.

Hopende dat je hier wat mee kan. In ieder geval heb je wat waarden die in redelijkheid zouden moeten overeen komen.

Isaac
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door Isaac » 16 okt 2018, 13:12

Ben je geschrokken van alle informatie of heb je nog even geen tijd gehad.
Wij willen altijd graag weten wat de status is van de problemen.

Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door QuickFix » 16 okt 2018, 14:03

Isaac schreef:
16 okt 2018, 13:12
Ben je geschrokken
Het gekke is dat hij hier nooit actief is geweest. :$
Profiel van rogierversteeg schreef:Lid geworden op:25 aug 2018, 17:01
Laatst actief:-
Freude am Fahren

Gebruikersavatar
rogierversteeg
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2018, 17:01
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R1150R
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door rogierversteeg » 19 nov 2018, 20:44

Isaac schreef:
30 sep 2018, 19:44
Schema gevonden. Oranje draad zou 1.9 ohm (dus nagenoeg 2 ohm) moeten meten.
Die 9.5 ohm van het rechter handvat zou kunnen kloppen.
Bij 14 volt (even uitgaan van een draaiende motor) geeft dat 1.5A.
Dus per handvat. Samen zouden ze dus in de hoge stand 3A opnemen.
1 handvat is dan 1.5 x 1.5 x 9.5 = 21 watt in de hoge stand
In de lage stand zou dat zijn 1.9 + (9.5 / 2) = 6.7 ohm (bij 2 stuks)
De stroom is dan 2.1A (bij 2 suks) dus iets meer dan 1A per handvat.
Het vermogen is dan 1 x 1 x 9.5 = 10 watt per handvat.
In de draad wordt dan een warmte ontwikkeld van 2.1 x 2.1 x 1.9 = 8.4 watt. Is dus lekker warm.

Bij sluiting wordt deze draad erg heet omdat de stroom veel groter is.
Bij 14 volt loopt er 7A het vermogen is dan 7 x 7 x 1.9 = 93 watt. 2 maal een standaard voor lamp. Dus verwonderd mij de gesmolten isolatie niet.

Hopende dat je hier wat mee kan. In ieder geval heb je wat waarden die in redelijkheid zouden moeten overeen komen.
Hé Isaac!

Excuses voor het late berichtje, en bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik ga binnenkort kijken wat ik hier aan kan doen, deze informatie moet mij zeker verder helpen! Ik zal de update van het probleem hier plaatsen, zodat wellicht mensen er in de toekomst ook wat aan hebben.

To be continued!

Isaac
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door Isaac » 19 nov 2018, 22:14

Een oplossing is zeer gewenst om te posten. We wachten in spanning af op welke plaats het zwakke punt zit.

Gebruikersavatar
rogierversteeg
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2018, 17:01
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R1150R
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door rogierversteeg » 26 nov 2018, 03:40

Ik heb het opgelost! Er was aardig wat speurwerk nodig om er achter te komen wat dit nou ongeveer heeft veroorzaakt. Zo zag het er op een gegeven moment uit:
Afbeelding

Ik dacht op internet ergens gezien te hebben dat je alleen maar onder de zekeringkast kan komen door het achterwiel er af te halen. Alleen kwam ik er later achter dat je deze ook gewoon los kan schroeven, dus dat was allemaal een beetje onnodig. Maar onder de zekeringkast kwam ik niet heel veel spannends tegen, ik heb de kabelboom nagekeken waar de groene spanningskabel (zie elektrisch schema onderaan post) vandaan kwam maar dat zag er allemaal nog goed uit.
Afbeelding

Ik had nu alles (beide handvatten en de schakelaar) maar eens losgemaakt om nu even goed te inspecteren wat er nu kapot was. Ik wist nog van de vorige keer dat het rechter handvat een weerstand had van rond de 9 ohm en het linker handvat niks aan gaf. Ik ben dus begonnen de isolatie van het linker handvat te strippen, en hier kwam ik inderdaad een breuk in de weerstandsdraad (die om het handvat gewikkeld zit) tegen. Ik merkte ook dat de connectors die bekabeling verbind met het weerstandsdraad, erg los zaten. Ik denk dat deze connectors tegen elkaar aan hebben gezeten door knijpen en schuiven van het handvat, waardoor er dus kortsluiting is ontstaan. Door deze kortsluiting is er natuurlijk minder weerstand en dus een hogere spanning in de bekabeling. Waardoor (denk ik) mijn oranje kabel van de foto's van mijn eerste post, zijn doorgebrand. Ik heb met een kleine connector de kabelbreuk van het weerstandsdraad van het handvat gerepareerd en deze met hittebestendige katoentape weer goed vast gezet, en ook zo dat de connectors niet meer tegen elkaar aan kunnen komen:
Afbeelding
Nu meette ik weer netjes 8.6 ohm in het linker handvat, wat naar mijn idee wel goed was.

Nu zat ik natuurlijk nog wel met een doorgebrande kabelboom (bij de connectors, ter hoogte van de tank). Ik heb deze kabelboom maar uit elkaar gehaald en gelukkig zag alles er nog goed uit, op de doorgebrande oranje kabel na. Ik ben de oranje kabel gevolgd totdat ik het verzamelpunt/sok van de kabels van de schakelaar en de handvat (schakelaar: zwart, oranje + handvat: 2x zwart) tegen ben gekomen:
Afbeelding

Ik heb de doorgebrande bekabeling verwijderd en vervolgens met wat improvisatie werk weer de hele boel aan elkaar geklust.
Afbeelding

Even testen, en hij doet het keurig, en ze worden beide weer lekker warm zonder uit te vallen of doorgebrande zekering (dit keer wel een 4A in gezet :D ).

Ik heb helaas niet overal duidelijke foto's van gemaakt dus het verhaal is misschien niet helemaal duidelijk. Mocht je vragen hebben, of een zelfde probleem hebben gehad. Stuur vooral een berichtje!

Bedankt voor je toeving Isaac :)!

Oh en om het bericht enigszins compleet te maken, onderstaand het elektrische schema:
Afbeelding

Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door QuickFix » 26 nov 2018, 11:17

Fijn dat het opgelost hebt. _004
Wel jammer dat de plaatjes het niet doen (tip: nooit je Google drive gebruiken voor plaatjes op fora: dit gaat regelmatig mis). :(
Freude am Fahren

Isaac
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door Isaac » 26 nov 2018, 13:15

Ook ik kan de foto's met geen mogelijkheid bekijken. Maar door de toelichting begrijp ik dat je de oranje draad hebt laten vervallen?
Als die draad zeer slecht is dan kan je hem uiteraard opnieuw voorzien van isolatie maar de gehele draad is ook te vervangen door een weerstand in blok vorm die je ergens tegen het chassis plaatst. De weerstand is 2 ohm en bij een stroom van 2A geeft dat een warmte van ongeveer 8 Watt.
De draden naar de weerstand mag dan gewoon montagesnoer zijn dus de plaats van de weerstand kan wat verder weg geplaatst worden als er nabij de kabelboom geen of weinig ruimte is.
Het isoleren van de beschadigde draad heeft ook een warmte isolatie tot gevolg. Als je dan te enthousiast isolatie aan brengt kan de 8 watt warmte niet weg en wordt de draad hierdoor warmer dan gebruikelijk.
Maar zoals je omschreven hebt zal het probleem gegarandeerd opgelost zijn. Geeft een goed, in dit geval een warm, gevoel voor de komende koude periode.

Gebruikersavatar
rogierversteeg
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2018, 17:01
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R1150R
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door rogierversteeg » 26 nov 2018, 13:37

Ik heb de foto's opnieuw toegevoegd, als het goed is zouden ze nu wel zichtbaar moeten zijn :). Ik heb de oranje kabel niet laten vervallen maar ik heb het stuk tussen de connector (boven de tank) en de gele sok (zie bovenstaande foto's), er tussen uit geknipt en er een directe verbinding van gemaakt, aangezien het alleen tussen dit stuk verbrand was. Zie onderstaande foto wat ik nu eigenlijk weg heb gehaald en nu een directe verbinding van heb gemaakt:
Afbeelding

Ik weet niet of dit erg is? Maar ik zou misschien nog kunnen overwegen om er even met wat montagedraad een nieuwe connector er tussen te zetten. Maar het werkte nu in ieder geval zonder problemen :)

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2617
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door EileRT » 26 nov 2018, 13:49

Super dat je de foto’s alsnog zichtbaar hebt kunnen plaatsen! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Isaac
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door Isaac » 26 nov 2018, 14:27

Foto's zijn nu perfect zichtbaar. Vind wel dat je het erg ruim (veel los genomen) hebt aangepakt. Maar je hebt er zo te zien een mooie (overdekte) ruimte voor.
Als je de weerstand draad (die oranje dus) door een normale draad hebt vervangen mis je dus de lagere stand.
Kwaad kan het niet alleen vind ik de lage stand al vaak te warm. Maar zoals aangegeven een losse weerstand kan een prima vervanger zijn.
Zelf gebruik ik de verwarming slechts om de kou uit de handvatten te verwijderen. Na 10 minuten gaat deze uit omdat ik de manier van warmte niet echt prettig vind. Maar we zijn gelukkig niet allemaal het zelfde. Voorlopig is de klus geklaard. _004

Plaats reactie

Terug naar “Over: Elektrisch/electronisch gedeelte”