BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 6 jaar de CliniClowns

Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gebruikersavatar
rogierversteeg
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2018, 17:01
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R1150R
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Delft

Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door rogierversteeg » 30 sep 2018, 15:00

Halo Leden!

Ik ben nu enige tijd bezig om er achter te komen waarom mijn handvatverwarming op mijn BMW R1150R het niet meer doet.
Laat ik bij het begin beginnen. Ik heb de motor ongeveer 3 maanden geleden gekocht en aangezien het toen zomer was heb ik de handvatverwaming niet gebruikt en kom ik er nu pas achter dat deze stuk is.

Bij het aanzetten kwam ik er achter dat het beide standen niet werkte (high en low). Met enigszins wat speuren kwam ik erachter dat de zekering was doorgebrand. Echter, zat er in plaats van een 4 A zekering, een 10A zekering in (waarschijnlijk door de vorige eigenaar). Nu ben ik wat gaan meten met mijn multimeter, en meette ik tussen de punten van de zekering 2A op de stand Low en 3A op stand High.

Ik heb toen de zekering vervangen met een andere 10 A zekering omdat ik dacht dat dit de juiste was. De handvatverwarming leek het even te doen, alleen stopte er al snel mee, ook rook ik hier wat doorgebrande elektronica lucht. De 10A zekering was inderdaad weer doorgebrand. Om het allemaal nog even raarder te maken, kon ik ineens mijn motor niet meer uit zetten en kon ik de sleutel verwijderen terwijl de motor bleef draaien. Na het eruit halen van het starters relais en weer terug erin doen, deed die het weer normaal (dit is overigens niet meer gebeurd hierna).

Nu ben ik weer wat gaan meten met mijn multimeter tussen de zekerings punten, nu meette ik niks meer op de stand Low en 1.9 A op stand high. Dit is natuurlijk niet goed. Ik ben toen alles maar systematisch uit elkaar gaan halen en kwam wat volgende dingetjes tegen:

De schakelaar:
Afbeelding

Dit zag er naar mijn mening allemaal nog wel goed uit, ik ben de Groene, Oranje en Zwarte kabel gevolgd naar de connectors onder te tank. En hier kwam ik een doorgebrande oranje kabel tegen:

Afbeelding

Deze oranje kabel is inderdaad voor stand Low, dat verklaart wel waarom die stand nu niks meer doet. Ik heb in de connector gemeten (die naar de handvatverwarming schakelaar gaat) wat er nu precies met elkaar verbinding staat en/of daar eventueel iets mis gaat. In stand Low is Groen verbonden met Oranje, in stand High is Groen verbonden met Oranje én Zwart, in stand High is Oranje ook onderling met Zwart verbonden (in stand Low niet!!).

Nu heb ik ook de weerstand in beide handvatten gemeten in de connector onder de tank. Hierbij geeft links 1 op iedere meetstand (dus niks) en rechts 9.5 gemeten op 200 ohm.

Dus om maar even samen te vatten:
Te hoge zekering voor de handvatverwarming.
Handvat links schijnt niet te werken
Oranje kabel naar schakelaar (voor stand LOW) doorgebrand waarschijnlijk door die hoge zekering.

Het lijkt er op dat er op één of andere manier af en toe een piekspanning doorheen schiet die de zekering laat doorbranden. Maar wat hier de reden voor is, mag Joost weten.

Hier ben ik nu een beetje vast gelopen, ik ben kwa elektra gezien wel een beetje een leek dus vandaar mijn vraag of jullie adviezen hebben om dit probleem op te kunnen lossen, of iets wat ik misschien nog meer moet meten en/of vervangen.


Alvast bedankt voor het meedenken en lezen van het verhaal.

Groeten,

Rogier

Isaac
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door Isaac » 30 sep 2018, 19:20

Ik heb dan wel geen 1150 maar verwacht dat dit niet afwijkt van de 1100.
De regeling hoog en laag werkte anders dan dat ik verwacht had.
De oranje draad is geen draad maar een draad weerstand.
De oranje draad wordt standaard dus ook warm doordat deze de energie moet afvoeren die niet wordt gebruikt in de lage stand.
De zwarte draad is wel een echte draad en stuurt dus de volle 12 volt in de handvatten.
Bij jou is de oranje draad erg heet geweest dat kan dus alleen maar gebeuren als 1 van de 2 handvatten (vermoedelijk met bewegen) sluiting geeft.
Bij de 1100 is deze draad 2 ohm. Bij 12 volt en sluiting dan zou er 6A lopen. Dit houdt de draad niet vol dus moet de zekering kleiner zijn dan 6A.
De oranje draad nazien, met krimpkous oid isoleren en alle isolatie waar deze draad tegen aan heeft gelegen ook goed nazien en opknappen.
Het linker handvat zit vast en geeft minder problemen dan rechts. Vermoedelijk slijtage van de isolatie in het draaipunt.
Als je het vermoedelijk gevonden hebt in ieder geval testen met de juiste zekering. Die zitten er om brand te voorkomen en de waarde is in dit geval dus kritisch.
Ik zoek intussen even, als er geen ander lid is die toevallig van de 1150 meer weet, of ik wat meer kan vinden.

Alvast succes.

Isaac
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door Isaac » 30 sep 2018, 19:44

Schema gevonden. Oranje draad zou 1.9 ohm (dus nagenoeg 2 ohm) moeten meten.
Die 9.5 ohm van het rechter handvat zou kunnen kloppen.
Bij 14 volt (even uitgaan van een draaiende motor) geeft dat 1.5A.
Dus per handvat. Samen zouden ze dus in de hoge stand 3A opnemen.
1 handvat is dan 1.5 x 1.5 x 9.5 = 21 watt in de hoge stand
In de lage stand zou dat zijn 1.9 + (9.5 / 2) = 6.7 ohm (bij 2 stuks)
De stroom is dan 2.1A (bij 2 suks) dus iets meer dan 1A per handvat.
Het vermogen is dan 1 x 1 x 9.5 = 10 watt per handvat.
In de draad wordt dan een warmte ontwikkeld van 2.1 x 2.1 x 1.9 = 8.4 watt. Is dus lekker warm.

Bij sluiting wordt deze draad erg heet omdat de stroom veel groter is.
Bij 14 volt loopt er 7A het vermogen is dan 7 x 7 x 1.9 = 93 watt. 2 maal een standaard voor lamp. Dus verwonderd mij de gesmolten isolatie niet.

Hopende dat je hier wat mee kan. In ieder geval heb je wat waarden die in redelijkheid zouden moeten overeen komen.

Isaac
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door Isaac » 16 okt 2018, 13:12

Ben je geschrokken van alle informatie of heb je nog even geen tijd gehad.
Wij willen altijd graag weten wat de status is van de problemen.

Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R

Ongelezen bericht door QuickFix » 16 okt 2018, 14:03

Isaac schreef:
16 okt 2018, 13:12
Ben je geschrokken
Het gekke is dat hij hier nooit actief is geweest. :$
Profiel van rogierversteeg schreef:Lid geworden op:25 aug 2018, 17:01
Laatst actief:-
Freude am Fahren

Plaats reactie

Terug naar “Over: Elektrisch/electronisch gedeelte”