BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 8 jaar de CliniClowns

USB DIN werkt niet

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
mkoreman
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 sep 2010, 00:24
Type: R1150RT
Bijz: Super mooie motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Brabant

USB DIN werkt niet

Ongelezen bericht door mkoreman »

Hallo,

Ik heb bij MDI een DIN naar USB converter besteld, maar deze werkt niet als ik ‘m in de din aansluiting stop.
https://www.mdi-online.nl/nl/product/de ... en-usb/din

Ik rijd een R1150RT en heb standaard 2 din aansluitingen links onder het zadel.
Als ik mijn druppellader in de DIN prik lijkt die prima te functioneren. Contact aan en motor gestart maakt niets uit. Heb ook een 2e exemplaar ontvangen en die doet het ook niet. (Kabels ook vervangen).

Iemand ideeen? Zou toch gewoon moeten werken?

Gr. Michel
Eerst zelf klikken, dan pas vragen.

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 4046
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: USB DIN werkt niet

Ongelezen bericht door Baird »

Er moet gewoon spanning staan op de connectors, gaan niet via het contact of anderszins.

Heb vorig jaar iets vergelijkbaars gehad met zo'n usb-ding om in de aansteker van de auto te steken, die werkte ook niet. Het bleek dat de hals te kort was, in de ene auto maakte hij net wel contact en in de andere auto net niet, mogelijk heb jij ook met zoiets van doen. Hou eens een spanningsmeter op de contacten en meet eens wat er op staat .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

Gebruikersavatar
fransgabler
Berichten: 150
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1200RT
Bijz: 2008 er, uitgevoerd in two-tone Champagnekleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Re: USB DIN werkt niet

Ongelezen bericht door fransgabler »

Op de connectoren van de R1150 RT staat inderdaad altijd spanning, zo kan er direct een (druppel)lader op worden aangesloten.
Geen gedoe met de contactsleutel, communicatie met 'n canbus, geen noodzaak 'n specifieke druppellader te kopen of aparte draden te trekken naar de accu toe en de R1150RT heeft een goed bereikbare zekeringenkast. Da's allemaal overzichtelijk geregeld op de R1150RT.

Het lijkt logisch beide componenten eerst even los van elkaar in stapjes te testen.
Zo te zien staat er wel spanning op het chassisdeel van de motor, maar voor de zekerheid:
1 Neem een spanningsmeter of een 12volt lampje met 2 draadjes en kijk of er spanning staat op de din aansluiting van de motor.
2 Staat er geen spanning op? Check dan de zekeringenkast op een gesprongen zekeringetje en vervang dat. Check dan opnieuw.
3 Staat er wel spanning op de din aansluiting? Da's mooi, neem dan de volgende stap.

1 Pak een gewone acculader - beslist geen druppellader - , accu of 12 volt adapter met een flink vermogen en verbindt de polen met de contactpunten van de usb plug. De plus aan het puntje van de plug, de massa aan de zijkant.
2 Kijk of het ledje rondom de usb aansluitingen brandt. Brandt dat ledje niet? Dan lijkt de aankoop al defect te zijn afgeleverd.
3 Brandt het ledje wel op de usb adapter én is er eerder ook op de motor spanning geconstateerd? Dan kunnen er nog twee dingen aan de hand zijn:

1 De contacten van plug en/of din chassisdeel zijn geoxideerd of vet, goed schoonmaken en wellicht even inspuiten met contactspray.
2 Zie bovenstaande suggestie van @baird, de usb plug is helaas net iets te kort voor het din chassisdeel in de motor. De massa maakt dan wel contact aan de zijkant, maar het puntje haalt het contact op de bodem van het din chassisdeel net niet.

Omdat de motor waarschijnlijk wel spanning levert en het tweede exemplaar het ook niet doet, lijkt het er sterk op dat de plug inderdaad te kort is. Al koop je er nog 20 bij, die zullen het allemaal niet doen. Om de lengte te testen kun je het puntje verlengen door er een niet geïsoleerd draadje aan te solderen. Dat is geen permanente oplossing, maar dan weet je wel of er een een plug met een langere schacht nodig is om de usb aansluitingen van spanning te voorzien.

Gelukkig kosten die dingen bij tante Alie tegenwoordig bijna nix, zijn bovendien in allerlei vormen en kleuren te verkrijgen.
Alleen de wachttijd stelt het geduld wel eens op de proef.

https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... n+plug+usb

Geen zin om te wachten en bereid om iets meer geld uit te geven? zie dan:

https://www.gps.nl/motornavigatie/usb_v ... motor.html
of
https://www.conrad.nl/p/baas-usb15-usb- ... ac-1439145

Het voordeel van de laatste din plug is, dat je die - voorzien van een zwevende zekering - direct op de accu kunt aansluiten en bij het dashboard kunt laten uitkomen. Dan heb je een permanente, waterspatdichte gezekerde usb aansluiting. Ik vond de draad van het vaste contact linksonder naar het dashboard wel eens hinderlijk in de weg zitten, bovendien stak de din plug nogal uit.
Op weg naar onderweg.

Plaats reactie

Terug naar “Over: Elektrisch/electronisch gedeelte”