Stuurschakelaars vervangen

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Stuurschakelaars vervangen

Ongelezen bericht door Venzent »

Enige tijd geleden heb ik de micro-schakelaar vervangen van de rechterrichting aanwijzer. Doet het op zich prima, alleen is het "gevoel" in de schakelaar anders dan wanneer ik de linker richtingaanwijzer indruk. Geen ramp, maar toch ....

Van de week deed de schakelaar van de cruisecontrol het niet, cc ging niet aan en met een beetje rommelen aan de schakelaar ging het rode ledje en daarmee ook de cc weer aan.
Stuurschakelaar eraf gehad, beetje WD40 en hij doet het weer, maar voor hoe lang?

Ik zit er nu aan te denken beide stuurschakelaars (links en rechts) te vervangen voor gebruikte exemplaren van Boonstra.
De schakelaars loshalen weet ik inmiddels wel, maar hoeveel en welk kuipwerk moet eraf om bij de stekkers te komen?
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Stuurschakelaars vervangen

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ik had op de Pan ook problemen met de schakelaar van de richtingaanwijzer. Om het probleem te verhelpen gebruikte ik geen WD40 maar een contactspray met 'schoonmakende' werking.
Dit werkte super en ik heb er daarna nog jaren probleemloos mee gereden.
contactspray.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Stuurschakelaars vervangen

Ongelezen bericht door QuickFix »

Nou weet ik dat meneer BMW, om logische redenen, de knoppen (zo goed als) waterdicht heeft gemaakt, dus of contactspray daadwerkelijk bij de contacten komt durf ik te betwijfelen (maar ik zeg niet dat ik het niet mis kan hebben).
Knoppen1150.jpg
Ik heb zelf alleen ervaring met de knoppenwinkel van een R1150RT, maar het lijkt me dat het voor andere fietsen identiek is.

Je moet uiteindelijk bij de connector van de knoppen uit zien komen en die zit in de kuip, vast tegen het metalen frame.
Om erbij te kunnen moet je minimaal de Tupperware aan de zijkanten eraf halen, maar om er echt bij te kunnen moet ook de binnenkant (waar je tellers zitten) los; het is dus geen klusje van een half uur werk.

Daarna is het de tie-wrap losknippen waarmee de kabel aan het stuur vastzit en dan de knoppen losschroeven.
Hierna kun je de kabel volgen tot aan de connector, welke met twee clips aan de zijkanten wordt vastgehouden aan de andere connector.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Stuurschakelaars vervangen

Ongelezen bericht door Venzent »

QuickFix schreef: 07 jan 2022, 13:17het is dus geen klusje van een half uur werk.
Mmm, ok. Wachten dus tot de gelegenheid (onderhoudsbeurt??) zich voordoet en dan als extra werk meenemen.....
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”