Dynamo defect ?

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Henkus
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2022, 19:33
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: PURMEREND

Dynamo defect ?

Ongelezen bericht door Henkus »

Goedendag medeforumgebruikers. Ik heb gisteren een Bmw R1200rt uit 2016 gekocht. Een ex KLPD. Dat nieuwere type. Met het proefritje maken merkte ik wel dat de kleppen heel erg hard tikten. Denk dat ze te ruim staan. Ik dacht, dat laat ik dan wel doen en neem het mee in de onderhandelingen. Voor de rest merkte ik niets aan de motor. Toen ik de deal gesloten had en richting huis reed ( 2 uur rijden) begon onderweg het plus en min tekentje op te lichten tijdens het rijden. Na veel zoeken op het stuur had ik eindelijk de boordspanning gevonden. Ohhh 11.9 volt. Hoe dichter ik bij huis kwam hoe lager de spanning werd. Uiteindelijk met dichtgeknepen billen thuis gekomen en toen was de spanning nog maar 11.2 volt. Denk dus dat de dynamo stuk is. Meteen gebeld met de garage en het zou allemaal opgelost worden. Mag een offerte laten maken bij een garage in de buurt. Ben even wezen googlen en zie dat het heel veel voorkomt bij de 1200RT modellen en dat het heel erg duur is omdat de dynamo in het blok zit. Althans bij dit model lees ik. Prijs zou tegen de 2000 euro lopen bij de BMW dealer. Dat gaat die garage natuurlijk nooit doen. Ben bang dat hij naar hun terug moet en dat ze het zelf gaan proberen op te lossen. :$ Dan ben ik hem voorlopig even kwijt ben ik bang. Heeft iemand een suggestie of het nog iets anders kan zijn ? En weet iemand misschien een garage die het ook kan en niet zo duur is als de BMW garage ? :O Gr. Henk
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Dynamo defect ?

Ongelezen bericht door fschuurman »

Ik heb dezelfde ervaring gehad, echter kwam ik in de nacht terug uit de Eiffel. De verkoper wilde het bij MSA in ede laten uitvoeren, prima garage en de kosten liepen op tot 2.500. Het moet toch gebeuren en garantie is garantie. Wel balen dat je hem kwijt bent. MSA bied wel in die periode vervangend vervoer dus kan het het overwegen waard zijn. Op de breng rit naar Ede liep alles stuk op de A10 in de tunnel, en met een disco in Ede onderaan de afrit tot stilstand gekomen. Opgehaald met de aanhanger en top motor terug.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Dynamo defect ?

Ongelezen bericht door Lupo R »

Ik weet het niet, maar is zo'n dynamo te reviseren? Met een Fiat 500 heb ik heel lang geleden de dynamo (gelijkstroom) gedemonteerd en bij een bedrijf in Rotterdam laten reviseren. Was toen zeker niet duur, ik was een student dus geld had ik niet "over". Ik heb toen gezien hoe het uit elkaar ging, koperwikkelen etc. Ze zaten toen in de wijk Bospolder Tussendijken.

En offtopic een adres om radiatoren te reviseren: Heftica aan de Kiotoweg in Rotterdam!
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 727
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Dynamo defect ?

Ongelezen bericht door QuickFix »

Lupo R schreef: 16 mei 2022, 09:10Ik weet het niet, maar is zo'n dynamo te reviseren?
Ik denk, maar ik heb zelf geen 1200 en dit is slechts een aanname, dat 't hetzelfde probleem is als de koppeling bij onze fietsen: het arbeidsloon.
De onderdelen zelf zijn relatief goedkoop (enkele honderdjes), maar de tijd die het kost om erbij te kunnen (> 8 uur) maken het gewoon zo duur.
Henkus schreef: 15 mei 2022, 15:18dat het heel erg duur is omdat de dynamo in het blok zit.
Freude am Fahren
Henkus
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2022, 19:33
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: PURMEREND

Re: Dynamo defect ?

Ongelezen bericht door Henkus »

Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels na een rondje bellen en tip gekregen om eerst de spanningsregelaar te controleren. Heb inmiddels de spanningsregelaar eruit gehaald en de spanning op de draden gemeten en tot mijn verbazing kwam er uit het blok gewoon wisselspanning. 24 volt en met 4000 toeren 80 volt. Dat klinkt hoopvol. Nu even een spanningsregelaar scoren en proberen. 😊
Henkus
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2022, 19:33
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: PURMEREND

Re: Dynamo defect ?

Ongelezen bericht door Henkus »

Helaas is het toch de dynamo gebleken. Toen ik de motor vanmorgen bij Paul de Wit bracht hoorde hij mij al van ver aankomen door de tikkende kleppen. Wou die meteen laten stellen. Toen ik binnen kwam zei hij meteen ik hoop dat het je kleppen zijn en liep met mij mee naar buiten. Na de motor gestart te hebben zei hij, houd maar op. Je nokkenassen zijn versleten. Kwaaltje van deze dingen. Kosten a 2500 euro. Pffff. Plus de 1600 euro voor de dynamo. Dat word veels te duur. Garage opgebeld en voorgesteld dat hij de motor maar moet terug nemen. Dat is gelukkig geen probleem. Helaas ben ik straks dus mijn BMW kwijt. :O
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Dynamo defect ?

Ongelezen bericht door Lupo R »

Kijk eens bij Strada in Dongen; BMW R1200RT ABS ASC ESA 90TH niet uit het bouwjaar van de ex KPLD maar wel een mooi masjien.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”