GPS tracker, stroomvoorziening r1250rt 2022

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Jan Catrysse
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2022, 12:53
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk

GPS tracker, stroomvoorziening r1250rt 2022

Ongelezen bericht door Jan Catrysse »

Goedenavond,

Ik heb (ondanks enkele terechte opmerkingen) toch een GPS tracker besteld voor m'n nieuwe fiets. (En een airtag, plus een stevige ketting 🙈)

Ik koos voor een onntrack 200, inbouwtracker met backup batterij.

Maar hoe sluit ik dit best aan? Ik ben best handig, maar ik heb geen ervaring met canbus of andere toeters en bellen. Ik wil zeker niets ontregelen.

Ik begreep dat het DWA alarmsysteem 7 dagen stroom zou krijgen, dus dat leek mij de ideale kandidaat als stroomvoorziening. Voldoende lang (langer dan enkel tijdens het rijden), en niet zo lang om de accu leeg te trekken.

Misschien heb ik ook een "power on" signaal nodig, maar ik vermoed van niet.

Klopt mijn veronderstelling i.v.m. de stroomtoevoer? Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand meer informatie? Foto's, instructies of ander advies?

Hier en daar zie ik speciale connectoren en het advies om geen draden te onderbreken, vanwege het canbus systeem.

Ik heb geen idee hoe ik er best verstandig aan begin. Ik zou ook rechtstreeks van de accu kunnen aftakken, maar dat lijkt me misschien niet erg elegant. Ik weet ook niet of een nieuwe motor blij is als ik de accu loskoppel en weer aansluit.

Hartelijk dank alvast!
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: GPS tracker, stroomvoorziening r1250rt 2022

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik heb ook al jaren tot volle tevredenheid een GPS tracker op de motorfiets. Deze heeft een interne batterij voor een dag of 7. De 12 volt voeding heb ik rechtstreeks van de accu met een zwevende zekering. Een Power on contact heb ik gevonden in het boord stopcontact in het kontje van de motorfiets. Gewoon de pluskabel gezocht en hem daarmee verbonden.
Aangezien de motorfiets thuis altijd aan de oplader staat (een Optimate) ben ik dus niet bang om een keer zonder stroom te komen zitten. De Tracker heb ik ergens onder het passagiers zadel gemonteerd.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Jan Catrysse
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2022, 12:53
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk

Re: GPS tracker, stroomvoorziening r1250rt 2022

Ongelezen bericht door Jan Catrysse »

Dank voor de reactie! Als ik geen "slim" alternatief kan vinden met het alarm, dan probeer ik het zo. Was het geen probleem om de accu los te maken en dan weer aan te sluiten? Of heb je dat "hot" kunnen doen?

Wel mooi die 7 dagen! Welk model van tracker gebruik je?

Vele groeten.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: GPS tracker, stroomvoorziening r1250rt 2022

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik had toevallig mijn boordspanning stekker in de kuip bij aanschaf al rechtstreeks op de accu aan laten sluiten en kon hem daar toen aftakken. Maar volgens mij kun je hem ook gewoon "hot" aansluiten.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Jan Catrysse
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2022, 12:53
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk

Re: GPS tracker, stroomvoorziening r1250rt 2022

Ongelezen bericht door Jan Catrysse »

Ik ga morgen eens proberen, thnx!
Jan Catrysse
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2022, 12:53
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk

Re: GPS tracker, stroomvoorziening r1250rt 2022

Ongelezen bericht door Jan Catrysse »

Heb hem dus inderdaad rechtstreeks op de accu aangesloten. Wel eerst ff se negatieve pool afgekoppeld, en dan langs de kabelboom tot in de staart. Dit lijkt prima te werken.

Echt verborgen zal dit wel niet zijn voor doorwinterde dief.

Ik heb er niets beter op gevonden, dan om ook een airtag in te bouwen… maar die zit nu naast de tracker. Bij gebrek aan een andere plaats. Tips zijn welkom voor een betere en eenvoudige plaats.

Groetjes
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: GPS tracker, stroomvoorziening r1250rt 2022

Ongelezen bericht door Isaac »

Een tracker moet op een plaats gemonteerd worden die of onbekend is of zeer slecht bereikbaar is. Aangezien onbekende plaatsen voor een dief vaak al wel bekend zijn is een moeilijk te bereiken plaats beter. Heb je al gedacht om deze voorin te plaatsen? Om daar te komen moeten beide zijpanelen , ruit en voorpaneel verwijderd worden. Dan zit tussen de beide scharnierpunten van de voorruit een prachtige ruimte waar een tracker goed in past. Deze zit dan hoog, droog, moeilijk te bereiken en achter kunststof, redelijk vrij van metaal. Haast een ideale plek te noemen.
Jan Catrysse
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2022, 12:53
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk

Re: GPS tracker, stroomvoorziening r1250rt 2022

Ongelezen bericht door Jan Catrysse »

Dank voor de tip.

'k Ben nog wat kennis aan het maken met het afmonteren van alle kuipstukken. Ik wil de fiets nog niet helemaal in stukken, als ik wat verkeerd doe of onhandig ben.

Ik ga dat voorzichtig eens proberen op een rustige dag. Sowieso moeten één van beide tracker / airtag elders geplaatst worden.

Gr
MeX
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2020, 10:10
Type: R1200RT/LC
Bijz: Hij is mooi
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Emmen

Re: GPS tracker, stroomvoorziening r1250rt 2022

Ongelezen bericht door MeX »

misschien is dit een goed alternatief

invoxia gps tracker

https://gps-vision.nl/product/gps-tracker/
Geniet nu! het is later dan je denkt
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: GPS tracker, stroomvoorziening r1250rt 2022

Ongelezen bericht door Isaac »

Ze geven niet aan op welk netwerk ze zitten. Er zijn alternatieve netwerken beschikbaar voor diverse apparaten zoals temperatuur metingen of zoals dit apparaat, de tracker. Ieder netwerk heeft voor en nadelen qua bereik. In de dicht bevolkte gebieden geeft dat vaak wel de nodige dekking maar in de buiten gebieden, of over de grens, kan het netwerk wel eens onbereikbaar zijn. Het laden van een op de motorfiets verstopte plaats hoeft niet te geschieden als er een melding van laag niveau plaats vindt. Een vast aansluiting die uitsluitend aan gaat tijdens een rit is voldoende om de accu nagenoeg vol te houden. Een lithium accu gaat wat sneller achteruit als deze beneden de 40% lading komt en heeft geen geheugen dus mag op niveau gehouden worden. Zelf staat mijn lader over de verlichting dus in principe altijd aan als ik op de motor zit.
Probeer van nieuwe uitvoeringen altijd even recessies te vinden. Vaak worden deze apparaten erg rooskleurig omschreven.
Bij een usb aansluiting die buiten zit is het advies deze lekker in de zuur vrije vaseline te zetten alvorens deze "definitief" aan te sluiten.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”