OPGELOST: Metaaldeeltjes op Hall sensoren -> geen vonk.
Geplaatst: 06 dec 2014, 12:48
Beste mede forumgenoten,
Zoals elke ochtend, de sleutel in het kontakt slot gestoken en verdraaid naar de start positie, klik klak enzovoors maar ook een toerenteller naald die enkele keren lichtjes op en neer ging. Motor gestart ging niet echt van harte, moest meer "choke" geven als normaal om het toerental te handhaven. Tijdens het aantrekken van de handschoenen viel de motor uit en niet meer te starten.
Beetje zwaar balend want een week er voor de k100rs 16v verkocht en die had mij nog geen enkele keer in steek gelaten.
Uitgevoerde controles:
- startmotor draait en neemt krukas mee.
- accu spanning in orde.
- bougie's getrokken en op geen van beide een vonk.
- zij-standaardschakelaar werkt want bij in uit klappen stuurt de ecu de abs en brandstofpomp aan.
- noodstop schakelaar stond in de correcte stand.
- bobine door gemeten primair 0,7 en secundair 6k9 ohm, geen scheuren te bekennen.
- Hall geverplaat gedemonteerd en ontdekte dat de Hall sensoren bedekt waren met een laagje metaal gruis.
Na het verwijderen van dit metaal gruis de sensoren getest en deze werkte naar behoren.
Resultaat de motor start en loopt weer.
Het hoeft dus niet altijd de bedrading van de Hall sensoren te zijn. Alhoewel ik deze waarschijnlijk wel preventief ga vervangen zo heel werk is het ook weer niet.
Naast het dat het RT forum een goede bron van informatie was voor deze storing was ook de uitleg van de auteur van de onderstaande pdf's erg handig.
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/oi ... ensors.pdf
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/oi ... ng_box.pdf
Bij deze wil ik dank ook de forum beheerders en u mede forum genoot bedanken voor de inbreng in dit forum.
Zoals elke ochtend, de sleutel in het kontakt slot gestoken en verdraaid naar de start positie, klik klak enzovoors maar ook een toerenteller naald die enkele keren lichtjes op en neer ging. Motor gestart ging niet echt van harte, moest meer "choke" geven als normaal om het toerental te handhaven. Tijdens het aantrekken van de handschoenen viel de motor uit en niet meer te starten.
Beetje zwaar balend want een week er voor de k100rs 16v verkocht en die had mij nog geen enkele keer in steek gelaten.
Uitgevoerde controles:
- startmotor draait en neemt krukas mee.
- accu spanning in orde.
- bougie's getrokken en op geen van beide een vonk.
- zij-standaardschakelaar werkt want bij in uit klappen stuurt de ecu de abs en brandstofpomp aan.
- noodstop schakelaar stond in de correcte stand.
- bobine door gemeten primair 0,7 en secundair 6k9 ohm, geen scheuren te bekennen.
- Hall geverplaat gedemonteerd en ontdekte dat de Hall sensoren bedekt waren met een laagje metaal gruis.
Na het verwijderen van dit metaal gruis de sensoren getest en deze werkte naar behoren.
Resultaat de motor start en loopt weer.
Het hoeft dus niet altijd de bedrading van de Hall sensoren te zijn. Alhoewel ik deze waarschijnlijk wel preventief ga vervangen zo heel werk is het ook weer niet.
Naast het dat het RT forum een goede bron van informatie was voor deze storing was ook de uitleg van de auteur van de onderstaande pdf's erg handig.
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/oi ... ensors.pdf
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/oi ... ng_box.pdf
Bij deze wil ik dank ook de forum beheerders en u mede forum genoot bedanken voor de inbreng in dit forum.