Lampen aansluiting dilemma
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Lampen aansluiting dilemma
Een vraag aan de mensen die meer verstand hebben van elektronica dan ik
Aan sluiting is op zich duidelijk alleen wil ik afwijken.
Schema heb ik mogen ontvangen van degene waar ik de lampen van heb gekocht.
Zie schema: http://www.1-handed.com/images/content/ ... 182901.png
Schema is erg duidelijk , alleen de schakelaar voor de lampen aan/uit wil ik veranderen
Bijgeleverde schakelaar is met verlichting en dit wil ik niet
Tevens was die verbonden met de acc. Stekker ( stopcontact ) om na een bepaalde tijd alsnog uit te schakelen
Hierdoor kunnen de lampen niet blijven branden na verwijderen sleutel ???
Huidig schakelaar heeft 3 aansluitingen, nieuwe maar 2
Hoe sluit ik deze aan op het schakelblokje ???
Deze schakelaar heb ik gevonden http://mototronixwebwinkel.nl/mototroni ... roduct=431
Deze heeft bijna dezelfde afmeting en looks als de knopjes van de radio.
Voor onder de kuip zit ook de kabel van de Garmin op de acc. stekker, dicht bij waar ik het schakelblokje ga plaatsen.
De bedoeling is om de stroom van de acc. Stekker waar de Garmin ook al op zit af te tappen i.p.v. acc. stekker ( stopcontact )
Gaat dit werken als er 2 op deze acc. stekker( Garmin ) zitten ??
Of moet ik de acc. Stekker ( stopcontact ) toch gebruiken en hoe sluit ik het aan ??
Aan sluiting is op zich duidelijk alleen wil ik afwijken.
Schema heb ik mogen ontvangen van degene waar ik de lampen van heb gekocht.
Zie schema: http://www.1-handed.com/images/content/ ... 182901.png
Schema is erg duidelijk , alleen de schakelaar voor de lampen aan/uit wil ik veranderen
Bijgeleverde schakelaar is met verlichting en dit wil ik niet
Tevens was die verbonden met de acc. Stekker ( stopcontact ) om na een bepaalde tijd alsnog uit te schakelen
Hierdoor kunnen de lampen niet blijven branden na verwijderen sleutel ???
Huidig schakelaar heeft 3 aansluitingen, nieuwe maar 2
Hoe sluit ik deze aan op het schakelblokje ???
Deze schakelaar heb ik gevonden http://mototronixwebwinkel.nl/mototroni ... roduct=431
Deze heeft bijna dezelfde afmeting en looks als de knopjes van de radio.
Voor onder de kuip zit ook de kabel van de Garmin op de acc. stekker, dicht bij waar ik het schakelblokje ga plaatsen.
De bedoeling is om de stroom van de acc. Stekker waar de Garmin ook al op zit af te tappen i.p.v. acc. stekker ( stopcontact )
Gaat dit werken als er 2 op deze acc. stekker( Garmin ) zitten ??
Of moet ik de acc. Stekker ( stopcontact ) toch gebruiken en hoe sluit ik het aan ??
Laatst gewijzigd door 1-handed op 07 dec 2014, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
Re: Lampen aansluiting dilemma
Dat de huidige schakelaar drie aansluitpunten heeft klopt. Het derde aansluitpunt is voor de massa, die er voor zorgt dat als de schakelaar stroom doorgeeft (de twee andere punten) de verlichting is de schakelaar gaat branden. Zou je deze schakelaar willen gebruiken zonder de verlichting, dan kun je ook gewoon dit derde punt (de massa aansluiting) vergeten. Het inwendige lampje doet dan niets.
De 2 polige schakelaar zal dit ook gewoon doen. Maar. . . wettelijk gezsien moet er een waarschuwingslampje geschakeld zijn aan de mistlichten of verstralers. Dit zou je dus kunnen ondervangen door de verlichte schakelaar.
Het stroomverbruik van het relais zou, al dan niet met het controlelampje, volgens mij geen probleem moeten zijn voor het aansluiten op de acc.stekker van de Garmin.
De 2 polige schakelaar zal dit ook gewoon doen. Maar. . . wettelijk gezsien moet er een waarschuwingslampje geschakeld zijn aan de mistlichten of verstralers. Dit zou je dus kunnen ondervangen door de verlichte schakelaar.
Het stroomverbruik van het relais zou, al dan niet met het controlelampje, volgens mij geen probleem moeten zijn voor het aansluiten op de acc.stekker van de Garmin.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Re: Lampen aansluiting dilemma
Ik heb zelf een 1200 rt uit 2010 heb dit ook geprobeerd met als resultaat een storing op de can bus wanneer de druppellader wordt aangesloten. Uiteindelijk een touratech relais kastje aangeschaft die schakelt via het dimlicht, accesoiresaansluiting zal waarschijnlijk ook werken mits je niet teveel amperes aftapt
Hartelijk groeten van iPhone met behulp van Tapatalk
Hartelijk groeten van iPhone met behulp van Tapatalk
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Lampen aansluiting dilemma
Wil je alleen de schakelaar (86) op de acc.stekker aansluiten, of ook de lampen (30). Het stroompje van het relais via 86 zal wel meevallen, maar als je ook de lampen (30) hierop aansluit zou de canbus wel eens moeilijk kunnen gaan doen.
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Lampen aansluiting dilemma
Ben niet erg onderlegd in stroom.
Het Relais zou er voor moeten zorgen dat de piek niet te groot word
De schakelaar gaat mede aan de acc. stekker met als beoogde doel dat er geen stroom op blijft staan als ik de schakelaar mocht vergeten , met lege accu als gevolg ( of ik heb het mis )
Dus schakelaar op 86 en lampen op 30, of is er een andere optie
Dan zou volgens mij de enige oplossing zijn zonder acc. stekker ( op uitschakelen van de lampen letten ) om canbus problemen te voorkomen
Het Relais zou er voor moeten zorgen dat de piek niet te groot word
De schakelaar gaat mede aan de acc. stekker met als beoogde doel dat er geen stroom op blijft staan als ik de schakelaar mocht vergeten , met lege accu als gevolg ( of ik heb het mis )
Dus schakelaar op 86 en lampen op 30, of is er een andere optie
Dan zou volgens mij de enige oplossing zijn zonder acc. stekker ( op uitschakelen van de lampen letten ) om canbus problemen te voorkomen
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Lampen aansluiting dilemma
Het nut van een relais is om met een klein stroompje een grotere stroom te schakelen. Ik zou verwachten dat je 30 rechtstreeks van de accu haalt, uiteraard wel met een zekering. Dan heeft een relais zin.
Zoals jij het beschrijft kun je het relais beter weglaten en de schakelaar tussen acc. Stekker en led lampen plaatsen.
Simpeler en beter.
Zoals jij het beschrijft kun je het relais beter weglaten en de schakelaar tussen acc. Stekker en led lampen plaatsen.
Simpeler en beter.
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Lampen aansluiting dilemma
Hoi Hans
Volgens mij heb ook 30 ook zo staan op de tekening ,stond ik mijn laatste reactie verkeer dus
Is de aansluiting op de acc. stekker wel nuttig i.v.m. uitschakelen lampen
Volgens mij heb ook 30 ook zo staan op de tekening ,stond ik mijn laatste reactie verkeer dus
Is de aansluiting op de acc. stekker wel nuttig i.v.m. uitschakelen lampen
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Lampen aansluiting dilemma
vraagje, wil je deze extra lampen altijd met andere lampen aanschakelen? Anders zou je van de huidige lampen een draaitje kunnen trekken naar het relais om te schakelen. Als het goed is gebruikt het relais zo weinig stroom dat de canbus voro je lampen hier geen problemen mee moet hebben
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Lampen aansluiting dilemma
De accessoirestekker (3x woordwaarde!) wordt via het contact geschakeld. Dan kun je nooit vergeten je lampen uit te doen, en is je accuutje niet zo snel leeg.1-handed schreef:Hoi Hans
Volgens mij heb ook 30 ook zo staan op de tekening ,stond ik mijn laatste reactie verkeer dus
Is de aansluiting op de acc. stekker wel nuttig i.v.m. uitschakelen lampen
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Lampen aansluiting dilemma
UPDATE
Lemoi Wil zelf bepalen wanneer ik de lampen aan wil hebben :mrgreen:
De eerste succes volle test met glans doorstaan bij proef opstelling , lampen branden
Hele zondag geknipt / gesoldeerd en een mooie kabelboom gemaakt.
Wilde eerst de draden door de valbeugel leiden, maar dit geeft een hoop werk bij demontage van de valbeugel ( bv. bij een beurt )
Heb een oude stekker verbinding gevonden die ik gebruik, zo kunnen de lampen en of valbeugel gemakkelijk gedemonteerd worden
Met de huiding opstelling ( schakelaar met verlichting ) werkt het TOP , wat een bak LICHT
Relais inmiddels geplaatst ( naast de radiobak ) en de meeste draden netjes weggewerkt.
http://www.1-handed.com/images/content/ ... 182206.JPG
http://www.1-handed.com/images/content/ ... 182225.JPG
Moet nu wachten op de schakelaar zonder verlichting ( waterdicht ) en in de rechterkant inbouwen,
Bij de huidig schakelaar ( met verlichting ) gaat er 1 naar het relais, de andere 2 zijn van de acc. stekker
Hoe gaat dit bij de nieuwe schakelaar ( 2 polig )
Lemoi Wil zelf bepalen wanneer ik de lampen aan wil hebben :mrgreen:
De eerste succes volle test met glans doorstaan bij proef opstelling , lampen branden
Hele zondag geknipt / gesoldeerd en een mooie kabelboom gemaakt.
Wilde eerst de draden door de valbeugel leiden, maar dit geeft een hoop werk bij demontage van de valbeugel ( bv. bij een beurt )
Heb een oude stekker verbinding gevonden die ik gebruik, zo kunnen de lampen en of valbeugel gemakkelijk gedemonteerd worden
Met de huiding opstelling ( schakelaar met verlichting ) werkt het TOP , wat een bak LICHT
Relais inmiddels geplaatst ( naast de radiobak ) en de meeste draden netjes weggewerkt.
http://www.1-handed.com/images/content/ ... 182206.JPG
http://www.1-handed.com/images/content/ ... 182225.JPG
Moet nu wachten op de schakelaar zonder verlichting ( waterdicht ) en in de rechterkant inbouwen,
Bij de huidig schakelaar ( met verlichting ) gaat er 1 naar het relais, de andere 2 zijn van de acc. stekker
Hoe gaat dit bij de nieuwe schakelaar ( 2 polig )
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Lampen aansluiting dilemma
+ opzoeken in de acc. Stekker, die gaat naar de ene stekker van de schakelaar, andere gaat naar 86 van het relais, en klaar is kees!1-handed schreef:UPDATE
Lemoi
Hoe gaat dit bij de nieuwe schakelaar ( 2 polig )
- Beamer63
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R Nine T Racer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: omgeving Tilburg
Re: Lampen aansluiting dilemma
Beste Bert ,
Alleen de massa draad van accessoirestekker (boordstekkerdoos ) wordt dan niet gebruikt.(alleen voor lampje schakelaar)
Dus :
*voeding schakelaar : plus van accessoirestekker gebruiken (wordt automatisch de stroom uitsgeschakeld ongeveer 1 minuut
Na uitschakelen contact.Dit gebeurt overigens ook bij gebruik van de navigatie stekker !)
Alternatief is + van stadslicht gebruiken (verwacht geen probleem met can bus)
*Uitgaande draad schakelaar: naar relais.
Indien schakelaar tussen accu en lampen wordt gezet is belasting voor schakelaar te groot ( Max 6 amp schakelaar zonder lampje en schakelaar met lampje Max 20 amp)
Zoal reeds eerder vermeld is het relais een soort " zware " schakelaar die door een klein stroompje ( via een schakelaartje met minimale belasting ) wordt ingeschakeld.
Peter
Alleen de massa draad van accessoirestekker (boordstekkerdoos ) wordt dan niet gebruikt.(alleen voor lampje schakelaar)
Dus :
*voeding schakelaar : plus van accessoirestekker gebruiken (wordt automatisch de stroom uitsgeschakeld ongeveer 1 minuut
Na uitschakelen contact.Dit gebeurt overigens ook bij gebruik van de navigatie stekker !)
Alternatief is + van stadslicht gebruiken (verwacht geen probleem met can bus)
*Uitgaande draad schakelaar: naar relais.
Indien schakelaar tussen accu en lampen wordt gezet is belasting voor schakelaar te groot ( Max 6 amp schakelaar zonder lampje en schakelaar met lampje Max 20 amp)
Zoal reeds eerder vermeld is het relais een soort " zware " schakelaar die door een klein stroompje ( via een schakelaartje met minimale belasting ) wordt ingeschakeld.
Peter
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Lampen aansluiting dilemma
Duidelijk, word vervolgd zodra de schakelaar er is
stay tuned
stay tuned
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Lampen aansluiting dilemma
misschien weer wat doms (ik ken de 1200Rt helemaal niet (ja nu ik een nieuwe heb maar daar heb ik nog maar heel weinig aan gesleuteld (een nieuwe toeter erin hangen))
Als de schakelaar met licht, op de acc stekker zit en daar komt een + en GND uit dan zou je toch gewoon de GND draad kunnen doorknippen en gaat het lampje op de knop niet meer aan. Of mis ik nu iets? Zit er nog wat raars in de schakelaar? De relais heeft alleen +12V nodig en de andere kant heb je al aan de GND
(GND draadje dan wel aan je schakelaar kant en niet "voor" de acc. stekker doorknippen :-) )
Als de schakelaar met licht, op de acc stekker zit en daar komt een + en GND uit dan zou je toch gewoon de GND draad kunnen doorknippen en gaat het lampje op de knop niet meer aan. Of mis ik nu iets? Zit er nog wat raars in de schakelaar? De relais heeft alleen +12V nodig en de andere kant heb je al aan de GND
(GND draadje dan wel aan je schakelaar kant en niet "voor" de acc. stekker doorknippen :-) )
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Lampen aansluiting dilemma
UPDATE 2
Schakelaar ontvangen en gelijk de schuur in gegaan
Alles aangesloten en wat denk je ................. HET WERK PERFECKT
Mede dank aan vele forum leden is het mij gelukt met weinig kennis van stroom en 1 hand om alles werkend te krijgen.
Wat een TOP forum
Nu valbeugels aanpassen ( beugeltjes lassen ) en dan alles weer afwerken
http://www.1-handed.com/images/content/ ... 210456.png
Bijgevoegd het aansluit schema zoals ik ze gemonteerd heb
Het een en ander is ook te bewonderen op de Motorbeurs Utrecht ( stand SMvG )
Als alles klaar is volgen nog een paar foto's
Schakelaar ontvangen en gelijk de schuur in gegaan
Alles aangesloten en wat denk je ................. HET WERK PERFECKT
Mede dank aan vele forum leden is het mij gelukt met weinig kennis van stroom en 1 hand om alles werkend te krijgen.
Wat een TOP forum
Nu valbeugels aanpassen ( beugeltjes lassen ) en dan alles weer afwerken
http://www.1-handed.com/images/content/ ... 210456.png
Bijgevoegd het aansluit schema zoals ik ze gemonteerd heb
Het een en ander is ook te bewonderen op de Motorbeurs Utrecht ( stand SMvG )
Als alles klaar is volgen nog een paar foto's
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Lampen aansluiting dilemma
Lemoi schreef:misschien weer wat doms (ik ken de 1200Rt helemaal niet (ja nu ik een nieuwe heb maar daar heb ik nog maar heel weinig aan gesleuteld (een nieuwe toeter erin hangen))
Als de schakelaar met licht, op de acc stekker zit en daar komt een + en GND uit dan zou je toch gewoon de GND draad kunnen doorknippen en gaat het lampje op de knop niet meer aan. Of mis ik nu iets? Zit er nog wat raars in de schakelaar? De relais heeft alleen +12V nodig en de andere kant heb je al aan de GND
(GND draadje dan wel aan je schakelaar kant en niet "voor" de acc. stekker doorknippen :-) )
de schakelaar heb ik gewisseld ondat deze niet waterdicht is , nu wel
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Lampen aansluiting dilemma
ah, ok. Mooi ik zal op de beurs naar je zoeken, dan kan ik het eens zien