Extra Bobine
Extra Bobine
Hallo BMW vrienden,
Ik zit zo te kijken , als ik nu een 2de bobine plaats , dus elke cilinder een eigen bobine.
Loopt de motor dan niet mooier ,sneller, de motor krijgt dan toch wel een betere vonk of klopt dit niet.
Of blaas ik dan de ECU op.
Groet Arno
Ik zit zo te kijken , als ik nu een 2de bobine plaats , dus elke cilinder een eigen bobine.
Loopt de motor dan niet mooier ,sneller, de motor krijgt dan toch wel een betere vonk of klopt dit niet.
Of blaas ik dan de ECU op.
Groet Arno
- telekraan
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
- Type: R1250RT
- Bijz: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
- Contacteer:
Re: Extra Bobine
Ten eerste moet je weten wat voor system het is waarschijnlijk vonken beide bougies tegelijk dus ook als er geen brandbaar mengsel in de cylinder zit.
Dan moet je gaan kijken of het mogenlijk is als ze dus inderdaad beide onafhankelijk vonken om het signaal ergens vandaan te krijgen.
Het kan ook nog zo zijn dat ze beide tegelijk vonken om het nog overgebleven ontbrandbaar mengsel helemaal op te laten branden,zodat je tijdens een nieuwe inlaatslag met een complete gelijke vulling zit als daarvoor.
Dus het is makkelijker gezegd dan gedaan.
Fred
Dan moet je gaan kijken of het mogenlijk is als ze dus inderdaad beide onafhankelijk vonken om het signaal ergens vandaan te krijgen.
Het kan ook nog zo zijn dat ze beide tegelijk vonken om het nog overgebleven ontbrandbaar mengsel helemaal op te laten branden,zodat je tijdens een nieuwe inlaatslag met een complete gelijke vulling zit als daarvoor.
Dus het is makkelijker gezegd dan gedaan.
Fred
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Extra Bobine
Lijkt me niet dat dit gaat helpen.
Als je een betere vonk wil, draai er dan iridium bougies in, hoef je ook niet iedere 10.000 km te vervangen!
Als je een betere vonk wil, draai er dan iridium bougies in, hoef je ook niet iedere 10.000 km te vervangen!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Extra Bobine
Als de motor niet mooi loopt: kleppen stellen en synchroniseren. Daar is veel winst mee te halen!
Anders: "if it ain't broke, don't fix it"
Anders: "if it ain't broke, don't fix it"
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Extra Bobine
Mee eensPaPinkelman schreef:Lijkt me niet dat dit gaat helpen.
Als je een betere vonk wil, draai er dan iridium bougies in, hoef je ook niet iedere 10.000 km te vervangen!
En daarbij natuurlijk wat Hans ook aangeeft. Kleppen stellen en synchroniseren
Re: Extra Bobine
lijkt me het proberen waard.Arno Luierweert schreef:Hallo BMW vrienden,
Ik zit zo te kijken , als ik nu een 2de bobine plaats , dus elke cilinder een eigen bobine.
Loopt de motor dan niet mooier ,sneller, de motor krijgt dan toch wel een betere vonk of klopt dit niet.
Of blaas ik dan de ECU op.
Groet Arno
laat maar weten of het werkt
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Extra Bobine
Ach, voor een sleutelprojectje is het natuurlijk het proberen waard. De oude tweekleps boxers hadden één bobine die beide bougies tegelijk liet vonken. Bij de ene cilinder voor de arbeidsslag, voor de andere cilinder was die nutteloos. Scheelde toch weer een verdeler. Ik weet niet hoe dat is met de Motronic gestuurde vierkleps boxers. Gelijk principe? Dan zou het kunnen, mits de Motronic hier inderdaad niet van slag raakt.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Extra Bobine
Ik geloof niet direct in een goede afloop. Het motormanagement zal deze ingreep niet gaan begrijpen en in storing slaan. Er gaat namelijk of twee keer zoveel stroom door het systeem, of 4 keer de halve waarde en beide lijkt mij niet bevorderlijk voor die goede afloop. Wil je dit goed doen, dan zul je dus een compleet aangepast en nieuw geprogrammeerd kenveldensysteem hebben en dat lijkt mij hobbymatig wat hoog gegrepen.
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: Extra Bobine
Hallo BMW Vrienden,
De Bobine krijgt een Signaal van de ECU en die is maar 2 draads, op dat moment als de vonk plaats vind, krijgen 2 bougies spanning van de Bobine.
Straks als het iets warmer weer is ga ik het proberen met een kleine schakeling om de stroom via een transitor laten lopen en dan 2 bobine aansluiten en kijken wat het zich voor doet.
Volgens mij moet dit wel lukken maar dit weet ik dus niet zeker, wel moet ik dat andere bobine gat dicht maken.
Met mijn rijstijl heb ik een verbruik van 15,8 en dan doe ik het niet rustig.
Kleppen stellen en synchroniseren moet ik nog doen , heb inmiddels 2 vacummeter gekocht.
Groet Arno :)
De Bobine krijgt een Signaal van de ECU en die is maar 2 draads, op dat moment als de vonk plaats vind, krijgen 2 bougies spanning van de Bobine.
Straks als het iets warmer weer is ga ik het proberen met een kleine schakeling om de stroom via een transitor laten lopen en dan 2 bobine aansluiten en kijken wat het zich voor doet.
Volgens mij moet dit wel lukken maar dit weet ik dus niet zeker, wel moet ik dat andere bobine gat dicht maken.
Met mijn rijstijl heb ik een verbruik van 15,8 en dan doe ik het niet rustig.
Kleppen stellen en synchroniseren moet ik nog doen , heb inmiddels 2 vacummeter gekocht.
Groet Arno :)
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Extra Bobine
Kleppen stellen, bypass-schroeven demonteren en kanaaltjes goed schoonmaken, Throttle Position Sensor-spanning afstellen, speling uit de gasklep-asjes halen, iridium bougies monteren , nieuwe bougiekappen en kabels, vacuüm synchroniseren en als laatste een Recyclizer (of gelijkwaardig) plaatsen.
Voor de lange duur: bij de R1100 Hall-gever vervangen.
En als het ding dan nog niet goed loopt ga je lekker hobbyen met een extra bobine of plaats extra bougies net als bij de R1150 TS, ooit zijn die koppen bij Wunderlich verkrijgbaar geweest (ruilsysteem) voordat BMW er zelf mee kwam.
Voor de lange duur: bij de R1100 Hall-gever vervangen.
En als het ding dan nog niet goed loopt ga je lekker hobbyen met een extra bobine of plaats extra bougies net als bij de R1150 TS, ooit zijn die koppen bij Wunderlich verkrijgbaar geweest (ruilsysteem) voordat BMW er zelf mee kwam.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km