BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 7 jaar de CliniClowns

Extra Bobine

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gesloten
Arno Luierweert

Extra Bobine

Ongelezen bericht door Arno Luierweert » 25 feb 2015, 11:09

Hallo BMW vrienden,

Ik zit zo te kijken , als ik nu een 2de bobine plaats , dus elke cilinder een eigen bobine.

Loopt de motor dan niet mooier ,sneller, de motor krijgt dan toch wel een betere vonk of klopt dit niet.

Of blaas ik dan de ECU op.

Groet Arno _005

Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS A
Land: Australië
Woonplaats of omgeving: Thorlie

Re: Extra Bobine

Ongelezen bericht door telekraan » 25 feb 2015, 11:23

Ten eerste moet je weten wat voor system het is waarschijnlijk vonken beide bougies tegelijk dus ook als er geen brandbaar mengsel in de cylinder zit.
Dan moet je gaan kijken of het mogenlijk is als ze dus inderdaad beide onafhankelijk vonken om het signaal ergens vandaan te krijgen.
Het kan ook nog zo zijn dat ze beide tegelijk vonken om het nog overgebleven ontbrandbaar mengsel helemaal op te laten branden,zodat je tijdens een nieuwe inlaatslag met een complete gelijke vulling zit als daarvoor.
Dus het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Fred

Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 963
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geldrop
Locatie: Geldrop

Re: Extra Bobine

Ongelezen bericht door PaPinkelman » 25 feb 2015, 11:34

Lijkt me niet dat dit gaat helpen.
Als je een betere vonk wil, draai er dan iridium bougies in, hoef je ook niet iedere 10.000 km te vervangen!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3057
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Extra Bobine

Ongelezen bericht door HansD » 25 feb 2015, 16:41

Als de motor niet mooi loopt: kleppen stellen en synchroniseren. Daar is veel winst mee te halen!

Anders: "if it ain't broke, don't fix it"
Er is geen excuus om geen airbagvest te dragen

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Extra Bobine

Ongelezen bericht door Ton1959 » 25 feb 2015, 17:41

PaPinkelman schreef:Lijkt me niet dat dit gaat helpen.
Als je een betere vonk wil, draai er dan iridium bougies in, hoef je ook niet iedere 10.000 km te vervangen!
Mee eens _004
En daarbij natuurlijk wat Hans ook aangeeft. Kleppen stellen en synchroniseren

doov650

Re: Extra Bobine

Ongelezen bericht door doov650 » 25 feb 2015, 19:27

Arno Luierweert schreef:Hallo BMW vrienden,

Ik zit zo te kijken , als ik nu een 2de bobine plaats , dus elke cilinder een eigen bobine.

Loopt de motor dan niet mooier ,sneller, de motor krijgt dan toch wel een betere vonk of klopt dit niet.

Of blaas ik dan de ECU op.

Groet Arno _005
lijkt me het proberen waard.
laat maar weten of het werkt

Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 963
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geldrop
Locatie: Geldrop

Re: Extra Bobine

Ongelezen bericht door PaPinkelman » 25 feb 2015, 19:46

Ach, voor een sleutelprojectje is het natuurlijk het proberen waard. De oude tweekleps boxers hadden één bobine die beide bougies tegelijk liet vonken. Bij de ene cilinder voor de arbeidsslag, voor de andere cilinder was die nutteloos. Scheelde toch weer een verdeler. Ik weet niet hoe dat is met de Motronic gestuurde vierkleps boxers. Gelijk principe? Dan zou het kunnen, mits de Motronic hier inderdaad niet van slag raakt.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2287
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Extra Bobine

Ongelezen bericht door Bert M » 25 feb 2015, 20:46

Ik geloof niet direct in een goede afloop. Het motormanagement zal deze ingreep niet gaan begrijpen en in storing slaan. Er gaat namelijk of twee keer zoveel stroom door het systeem, of 4 keer de halve waarde en beide lijkt mij niet bevorderlijk voor die goede afloop. Wil je dit goed doen, dan zul je dus een compleet aangepast en nieuw geprogrammeerd kenveldensysteem hebben en dat lijkt mij hobbymatig wat hoog gegrepen.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Afbeelding

Arno Luierweert

Re: Extra Bobine

Ongelezen bericht door Arno Luierweert » 25 feb 2015, 23:36

Hallo BMW Vrienden,

De Bobine krijgt een Signaal van de ECU en die is maar 2 draads, op dat moment als de vonk plaats vind, krijgen 2 bougies spanning van de Bobine.

Straks als het iets warmer weer is ga ik het proberen met een kleine schakeling om de stroom via een transitor laten lopen en dan 2 bobine aansluiten en kijken wat het zich voor doet.
Volgens mij moet dit wel lukken maar dit weet ik dus niet zeker, wel moet ik dat andere bobine gat dicht maken.

Met mijn rijstijl heb ik een verbruik van 15,8 en dan doe ik het niet rustig.
Kleppen stellen en synchroniseren moet ik nog doen , heb inmiddels 2 vacummeter gekocht.

Groet Arno :)

Gebruikersavatar
Baird
2019
2019
Berichten: 3713
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Extra Bobine

Ongelezen bericht door Baird » 26 feb 2015, 21:51

Kleppen stellen, bypass-schroeven demonteren en kanaaltjes goed schoonmaken, Throttle Position Sensor-spanning afstellen, speling uit de gasklep-asjes halen, iridium bougies monteren , nieuwe bougiekappen en kabels, vacuüm synchroniseren en als laatste een Recyclizer (of gelijkwaardig) plaatsen.

Voor de lange duur: bij de R1100 Hall-gever vervangen.

En als het ding dan nog niet goed loopt ga je lekker hobbyen met een extra bobine of plaats extra bougies net als bij de R1150 TS, ooit zijn die koppen bij Wunderlich verkrijgbaar geweest (ruilsysteem) voordat BMW er zelf mee kwam.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Hyundai Kona EV

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x)

Rij elektrisch op je eigen zonne-energie!
Lees verder >>

Gesloten

Terug naar “Over: Elektrisch/electronisch gedeelte”