Twin spark
Twin spark
Misschien niet helemaal on-topic hier maar ik zag zo gauw geen ander plekje, zegmaar...
@ mods: Als deze vraag ergens anders thuishoort, verplaatsen maar!
Ik ben mezelf voorzichtig aan 't voorbereiden op de aanschaf van een 1150RT... je kent dat wel, kijken, praten, (er op) zitten en vooral rekenen.
Van alle kanten hoor ik dat ik in ieder geval moet gaan voor de twin-spark-uitvoering. Nou, vooruit, dat doen we dan maar.
Dan komen er twee vragen boven drijven:
1 Vanaf wanneer is deze uitvoering in Nederland op de markt?
2 Is het vanaf dat moment standaard op alle 1150RT's of is het een "extra"?
Bij voorbaat dank voor de antwoorden!
Eric
@ mods: Als deze vraag ergens anders thuishoort, verplaatsen maar!
Ik ben mezelf voorzichtig aan 't voorbereiden op de aanschaf van een 1150RT... je kent dat wel, kijken, praten, (er op) zitten en vooral rekenen.
Van alle kanten hoor ik dat ik in ieder geval moet gaan voor de twin-spark-uitvoering. Nou, vooruit, dat doen we dan maar.
Dan komen er twee vragen boven drijven:
1 Vanaf wanneer is deze uitvoering in Nederland op de markt?
2 Is het vanaf dat moment standaard op alle 1150RT's of is het een "extra"?
Bij voorbaat dank voor de antwoorden!
Eric
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Twin spark
Hoi.
Twinspark vanaf modeljaar '03.
In de overgangsfase zijn er in dat bouwjaar beide systemen in omloop, maar daarna alleen TS.
Een TS is te herkennen aan de halve kunststof kapjes in het kleppendeksel, de andere hebben dat kapje over de hele lengte lopen.
Plaatje van een TS;
Groeten, Paul.
Twinspark vanaf modeljaar '03.
In de overgangsfase zijn er in dat bouwjaar beide systemen in omloop, maar daarna alleen TS.
Een TS is te herkennen aan de halve kunststof kapjes in het kleppendeksel, de andere hebben dat kapje over de hele lengte lopen.
Plaatje van een TS;
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Re: Twin spark
Hoi Paul,
Da's een duidelijk antwoord, bedankt daarvoor.
Ik weet nu dat ik niet moet gaan voor de brommers van vóór 2003... Betekent in ieder geval ook nog even flink doorsparen .
Gr., Eric
Da's een duidelijk antwoord, bedankt daarvoor.
Ik weet nu dat ik niet moet gaan voor de brommers van vóór 2003... Betekent in ieder geval ook nog even flink doorsparen .
Gr., Eric
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Twin spark
Er zijn anders heel wat tevreden RT rijders met een 1150 van voor 2003
Zelf had ik de keuze tussen een 2001 model met 29000 km en een 2004 met 98000 km voor ongeveer dezelfde prijs.
Denk dat je vooral moet rijden met je toekomstige brommers.
Een 1200 schijnt nog beter te rijden ( en nog vaker stil te vallen ).
De keuze voor de juiste motor is toch meer afhankelijk van je budget, te verwachten km's etc.
We zouden eens een pol moeten houden om te kijken hoeveel single en hoeveel twinspark Beemers hier op het forum zijn.
Succes met je keuze,
Bert
Zelf had ik de keuze tussen een 2001 model met 29000 km en een 2004 met 98000 km voor ongeveer dezelfde prijs.
Denk dat je vooral moet rijden met je toekomstige brommers.
Een 1200 schijnt nog beter te rijden ( en nog vaker stil te vallen ).
De keuze voor de juiste motor is toch meer afhankelijk van je budget, te verwachten km's etc.
We zouden eens een pol moeten houden om te kijken hoeveel single en hoeveel twinspark Beemers hier op het forum zijn.
Succes met je keuze,
Bert
Re: Twin spark
Dank voor je advies!
Jeetje, je gaat nog eens nadenken op dit forum !
Eric
Die zullen er ongetwijfeld zijn... anders stonden die "ouwetjes" wel bij bosjes te koopEr zijn anders heel wat tevreden RT rijders met een 1150 van voor 2003
Daar heb je, denk ik, wel gelijk in. Maar gebaseerd op de ervaringen die ik van anderen gehoord heb dacht ik dat een TS misschien wel een goede keus zou zijn. 'n TS ligt op dit moment nog even boven m'n budget dus is er de keuze tussen snel een ander of doorsparen voor een TS. En die keuze kan ik alleen maken als ik zèlf ervaren heb wat 't verschil is en of 't me dat allemaal waard is...Denk dat je vooral moet rijden met je toekomstige brommers.
...
De keuze voor de juiste motor is toch meer afhankelijk van je budget, te verwachten km's etc.
Jeetje, je gaat nog eens nadenken op dit forum !
Eric
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Twin spark
Hoezo??? Stil vallen?????BeemerBert schreef:
Een 1200 schijnt nog beter te rijden ( en nog vaker stil te vallen ).
Succes met je keuze,
Bert
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Twin spark
Hallo Ben,
Ik bedoelde dat elk model zo zijn voor en nadelen heeft.
Met stilvallen bedoel ik onder andere de problemen met de ringantenne bij de R1200RT.
Heb niets tegen een R1200RT.
Groet, Bert
Ik bedoelde dat elk model zo zijn voor en nadelen heeft.
Met stilvallen bedoel ik onder andere de problemen met de ringantenne bij de R1200RT.
Heb niets tegen een R1200RT.
Groet, Bert
Re: Twin spark
De Twinspark is de door BMW gekozen aanpak van het KFR-probleem. Een extra bougie per cilinder geeft een verbeterde verbranding. Ik heb er geen ervaring mee (wél met KFR :roll: ), dus weet ook niet of het veel verschil maakt.
Verder zijn er bij mijn weten geen belangrijke verschillen tussen mono- en twinspark. Los natuurlijk van het recentere bouwjaar en dus de hogere aanschafprijs.
Tom.
Verder zijn er bij mijn weten geen belangrijke verschillen tussen mono- en twinspark. Los natuurlijk van het recentere bouwjaar en dus de hogere aanschafprijs.
Tom.
Re: Twin spark
@ Bert en Ben:
Heren, heren, geen ruzie maken!!! :lol:
@ Tom:
Bedankt.
Dat KFR schijnt idd héél vervelend te kunnen zijn, dat lees ik wel vaker. 't Is, technisch gezien, natuurlijk het gevolg van het zo arm mogelijk laten lopen vanwege het milieu. Als een tweede vonk helpt, waarom niet.
't Is natuurlijk wel iets wat ik meeneem in m'n overwegingen want 't heeft wel gevolgen voor 't comfort. En de brommer zal ook wel eens gebruikt worden waarbij langdurig op lage snelheid gereden wordt. Dus ik denk dat 't voor mij een belangrijk argument wordt, wel of geen TS.
Eric
Heren, heren, geen ruzie maken!!! :lol:
@ Tom:
Bedankt.
Dat KFR schijnt idd héél vervelend te kunnen zijn, dat lees ik wel vaker. 't Is, technisch gezien, natuurlijk het gevolg van het zo arm mogelijk laten lopen vanwege het milieu. Als een tweede vonk helpt, waarom niet.
't Is natuurlijk wel iets wat ik meeneem in m'n overwegingen want 't heeft wel gevolgen voor 't comfort. En de brommer zal ook wel eens gebruikt worden waarbij langdurig op lage snelheid gereden wordt. Dus ik denk dat 't voor mij een belangrijk argument wordt, wel of geen TS.
Eric
Re: Twin spark
Het is natuurlijk altijd mogelijk om Twinspark achteraf te monteren. Hiervoor had Royal Motors een tijdje een aanbieding. Maar Geert en de zijnen zijn er recentelijk mee opgehouden... Ik heb echter geen idee wie de activiteiten van Royal heeft overgenomen, volgens mij een bedrijf in Blerick/Venlo (Motorcenter Venlo?). Maar anders moet je bij een BMW gelieerde motorzaak toch wel meer informatie hierover kunnen krijgen.
Re: Twin spark
Daar had ik ook al aan gedacht... maar dan moet 't financieel natuurlijk wel aantrekkelijk zijn.Dave schreef:Het is natuurlijk altijd mogelijk om Twinspark achteraf te monteren.
Ik ben en blijf een 'Ollander hè :-)
Misschien is 't arbeidsloon van de modificatie wel in de zak te houden door 't zelf te doen, of zie ik dat te simpel?
Eric
Re: Twin spark
Een goede afstelling en irridium-bougies helpen ook al tegen KFR... Althans, bij mijn 1150GSA (en die heeft hetzelfde blok als de 1150RT). In de RT van mijn vrouw komen binnenkort ook irridium-bougies, kijken of het daar ook zo goed helpt.
Zo'n ding zou in theorie ook moeten werken: Recyclizer van Novitech. Ik ga er binnenkort eentje bestellen voor mijn GSA en probeer die ook een keertje in de RT van mijn vrouw...
Zo'n ding zou in theorie ook moeten werken: Recyclizer van Novitech. Ik ga er binnenkort eentje bestellen voor mijn GSA en probeer die ook een keertje in de RT van mijn vrouw...
Re: Twin spark
Ben even naar die site geweest... handig dingetje! Staat gelijk bij m'n "Favorieten" zodat ik 't nog weet als er een RT staat.
Laat je nog even weten of de positieve reactie's op die site ook echt kloppen?
Want dan zou een TS misschien wel ineens niet meer zo hard nodig zijn... Dat vergroot de pot waaruit ik kiezen kan aanzienlijk!
En dan gewoon naar Noord Scharwoude rijden, dingetje ophalen, gelijk monteren en op de terugweg direct merken of 't werkt... dus :-) of !!
Ben benieuwd naar je ervaringen!
Eric
Laat je nog even weten of de positieve reactie's op die site ook echt kloppen?
Want dan zou een TS misschien wel ineens niet meer zo hard nodig zijn... Dat vergroot de pot waaruit ik kiezen kan aanzienlijk!
En dan gewoon naar Noord Scharwoude rijden, dingetje ophalen, gelijk monteren en op de terugweg direct merken of 't werkt... dus :-) of !!
Ben benieuwd naar je ervaringen!
Eric
Re: Twin spark
Op het GS-forum is een topic over het ontstaan van de Recyclizer en daar staan ook heel veel gebruikerservaringen... Is wel 76 pagina's lang. :lol:
Ik zal te zijner tijd laten weten hoe het dingetje mij bevalt!
Ik zal te zijner tijd laten weten hoe het dingetje mij bevalt!
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Twin spark
Hallo,
Ik heb hem al een tijdje op mijn 1100GS en dat bevalt goed hij loopt gewoon lekkerder en vooral op lage snelheden in file rijden geen gesputter rijdt heel soepel en dat voor 35.00 € er zijn er ook die geen merkbaar verschil hebben die zetten hem dan weer te koop en is meestal dezelfde dag weerr verkocht. Ik heb hem inmiddels ook voor mijn 1200RT die zal ik er binnenkort eens opzetten. want je merkt toch duidelijk verschil in het nu smeuiger lopen van de 1100 ten opzichte van de 1200 Het monteren bij een GS is 2 minuten werk bij de 1200RT moet je het linker kuipdeel demonteren. of dat bij de 1100RT ook moet heb ik nog niet bekeken Karel heeft hem inmiddels ook besteld voor zijn 1100RT als hij er wordt opgezet zal ik een paar plaatjes maken en het verschil in rij gedrag op het Forum melden
Met vrg
Han
Ik heb hem al een tijdje op mijn 1100GS en dat bevalt goed hij loopt gewoon lekkerder en vooral op lage snelheden in file rijden geen gesputter rijdt heel soepel en dat voor 35.00 € er zijn er ook die geen merkbaar verschil hebben die zetten hem dan weer te koop en is meestal dezelfde dag weerr verkocht. Ik heb hem inmiddels ook voor mijn 1200RT die zal ik er binnenkort eens opzetten. want je merkt toch duidelijk verschil in het nu smeuiger lopen van de 1100 ten opzichte van de 1200 Het monteren bij een GS is 2 minuten werk bij de 1200RT moet je het linker kuipdeel demonteren. of dat bij de 1100RT ook moet heb ik nog niet bekeken Karel heeft hem inmiddels ook besteld voor zijn 1100RT als hij er wordt opgezet zal ik een paar plaatjes maken en het verschil in rij gedrag op het Forum melden
Met vrg
Han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Re: Twin spark
Als deze inderdaad op het luchtfilterhuis aangesloten moet worden is het peanuts: buddy eraf, recyclizer erop, buddy terug. Eventueel wat extra kabelwerk ergens wegfrommelen (maar wel netjes). De enige zorg is dat je de kabel niet mag knakken onder de buddy...
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Twin spark
Hallo Dave,
De kabel kan niet geknakt worden door de buddy het kan gedeeltelijk onder de tank komt tussen het bestaande kabeltje dat op het luchtfilterhuis zit De verkoper is nu even op vakantie en komt eind van de maand terug wordt dan weer verzonden dus ev foto eind van de maand of je moet een foto willen van de GS dat is eigenlijk hetzelfde alleen bij de 1200 zit de stekker op een iets andere plaats.
Gr
han
De kabel kan niet geknakt worden door de buddy het kan gedeeltelijk onder de tank komt tussen het bestaande kabeltje dat op het luchtfilterhuis zit De verkoper is nu even op vakantie en komt eind van de maand terug wordt dan weer verzonden dus ev foto eind van de maand of je moet een foto willen van de GS dat is eigenlijk hetzelfde alleen bij de 1200 zit de stekker op een iets andere plaats.
Gr
han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Re: Twin spark
Okee! Ik zal ff een nieuwe batterij in m'n laptop steken en gaan lezen ! :lol:Tha_biker schreef:Op het GS-forum is een topic over het ontstaan van de Recyclizer en daar staan ook heel veel gebruikerservaringen... Is wel 76 pagina's lang. :lol:
't Lijkt me al met al simpeler (en goedkoper ) te doen als het converteren naar een TS.
Ik ben er wel uit, geloof ik... Bedankt allemaal!
Eric
Re: Twin spark
Goedkoper dan chiptuning!
Het is waarschijnlijk een weerstand in die ReCyclizer-kabel zit, en wordt de MotoTronic "gefopt", denk ik zo.
Maar, ik zie niet staan dat het voor de R1100RT geschikt is :
Het is waarschijnlijk een weerstand in die ReCyclizer-kabel zit, en wordt de MotoTronic "gefopt", denk ik zo.
Maar, ik zie niet staan dat het voor de R1100RT geschikt is :
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Twin spark
Het is indrdaad een apparaatje dat de computer fopt. en is eerst ontwikkeld voor de 1200GS en op veler verzoek ook een uitvoering gemaakt voor de 1100 en de 1150 het is in eerste instantie bedacht en ontwikkeld door GS rijders en daarom staat de RT er niet bij maar het werkt wel
Met vr gr
han
Met vr gr
han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
- Dingelbert
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Horst
- Locatie: Horst aan de Maas
Re: Twin spark
De activiteiten zijn overgenomen door Motor Venray. Ook BMW-dealerDave schreef:.......Hiervoor had Royal Motors een tijdje een aanbieding. Maar Geert en de zijnen zijn er recentelijk mee opgehouden... Ik heb echter geen idee wie de activiteiten van Royal heeft overgenomen, volgens mij een bedrijf in Blerick/Venlo (Motorcenter Venlo?). Maar anders moet je bij een BMW gelieerde motorzaak toch wel meer informatie hierover kunnen krijgen.
Peter
Re: Twin spark
han62 schreef:Het is indrdaad een apparaatje dat de computer fopt. en is eerst ontwikkeld voor de 1200GS en op veler verzoek ook een uitvoering gemaakt voor de 1100 en de 1150 het is in eerste instantie bedacht en ontwikkeld door GS rijders en daarom staat de RT er niet bij maar het werkt wel
Met vr gr
han
Bedankt!
Ik ga eens contact met ze opnemen na hun vakantie
- clemturbo
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 13:37
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
- Locatie: enschede
Re: Twin spark
Ik heb eerder dit jaar al contact gehad met de verkoper, als ik hem kocht, mocht ik hem bij het niet bevallen gewoon retour sturen.
Dus het is het proberen waard.( ben er zelf nog niet aan toe gekomen)
Groet Clemens
Dus het is het proberen waard.( ben er zelf nog niet aan toe gekomen)
Groet Clemens
Boswachter
Re: Twin spark
Hmmm... in eerste instantie dacht ik dus toch echt voor een TS te moeten gaan (want dat had ik overal gehoord...), maar als ik alles hier zo lees dan mag 't ook eentje zijn van vóór 2003 :) ! Dan is er vast nog wel wat over voor een ReCyclizer... als dat nodig mocht zijn.
Bedankt allemaal voor jullie bijdragen aan mijn besluitvorming!
Eric
Bedankt allemaal voor jullie bijdragen aan mijn besluitvorming!
Eric
- Dingelbert
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Horst
- Locatie: Horst aan de Maas
Re: Twin spark
Heeft iemand een idee hoe je in contact kunt komen met de verkoper? Op de website zijn maar zeer beperkte adresgegevens te vinden. Verder ben ik erg benieuwd naar ervaringen van 1150 RT-rijders
Peter
Peter
Re: Twin spark
Het apparaatje in kwestie is niet veel meer dan één of twee netjes verpakte weerstandjes. De sensor in het luchtfilterhuis is een temperatuurafhankelijke weerstand (NTC). Naarmate de temperatuur van de aangezogen lucht oploopt neemt de weerstand af. De Motronic vertaalt dat in het armer afstellen van de inspuiting. Dus hoe kouder, hoe rijker het blok draait. Rijker draaien betekent in het geval van onze boxers ook smeuiger draaien en minder KFR. Door een extra (NTC-)weerstand in serie te schakelen met de bestaande sensor (lees: weerstand) 'denkt' de Motronic 'koud vandaag' en spuit wat meer benzine in.
ik heb zelf wat geëxperimenteerd met een extra weerstandje, maar kon op mijn RT niet echt enthousiast worden van het resultaat. Ben dus erg benieuwd naar praktijkervaringen van anderen.
Tom.
ik heb zelf wat geëxperimenteerd met een extra weerstandje, maar kon op mijn RT niet echt enthousiast worden van het resultaat. Ben dus erg benieuwd naar praktijkervaringen van anderen.
Tom.
- Dingelbert
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Horst
- Locatie: Horst aan de Maas
Re: Twin spark
Vandaag de ReCyclizer ontvangen (als het apparaat niet zou werken, zou ik 'm gewoon terug kunnen sturen) en meteen uitgeprobeerd. Even terug: ik had erg veel last van KFR en uitlaat-knallen. Motor is een aantal keren bij de dealer geweest. Heel secuur afgesteld, bougies etc. Liep eigenlijk heel prima, alleen bij een konstante snelheid rond de 3500 toeren bleef het KFR echt flink merkbaar.
Totdat de ReClyclizer er vandaag tussen gezet werd.... Geen enkel probleem meer. Loopt als een zonnetje. "Hangt" bovendien heerlijk aan het gas.Echt gewoon een enorme verbetering.
Maar als leek vraag ik me wel iets af: ik begrijp dat de electronica gewoon gefopt wordt en daardoor een rijker mengsel gegeven wordt. Is dat nu niet ongeveer hetzelfde als dat de choke een klein stukje open zou staan? En zijn daar geen nadelen aan verbonden?
Weet iemand dat?
Peter
Totdat de ReClyclizer er vandaag tussen gezet werd.... Geen enkel probleem meer. Loopt als een zonnetje. "Hangt" bovendien heerlijk aan het gas.Echt gewoon een enorme verbetering.
Maar als leek vraag ik me wel iets af: ik begrijp dat de electronica gewoon gefopt wordt en daardoor een rijker mengsel gegeven wordt. Is dat nu niet ongeveer hetzelfde als dat de choke een klein stukje open zou staan? En zijn daar geen nadelen aan verbonden?
Weet iemand dat?
Peter
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Twin spark
Peter,
Het gaat om de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine die de motor in gaat. DIe is bij een standaard BMW RT altijd ongeveer 14,7 delen lucht op 1 deel benzine. Dat regelt de motronic die de benzine-inspuiting verzorgt.
Als je gas geeft komt er weliswaar meer lucht de motor in, maar de motronic meet dit en spuit dusdanig meer benzine in dat de verhouding nog steeds 14,7 blijft. Onze BMW RT heeft iets dat op en choke lijkt, maar in feite is dit handgas: de benzine/lucht verhouding wordt er niet door veranderd, er wordt alleen een beetje gas gegeven.
De verhouding 14,7 is o.a. gekozen om aan de strenge milieunormen te voldoen; maar is voor het mooi lopen van de motor niet optimaal. Zo loopt de motor beter als de benzine/luchtverhouding ongeveer 13 delen lucht per 1 deel benzine is. Dit kun je echter nergens afstellen.
Wat de ReCyclizer doet is de motronic voor de gek houden door de sensor die de temperatuur van de inlaatlucht doorgeeft aan de motronic te beinvloeden. Door de motronic te vertellen dat er koude lucht de motor in gaat (kouder dan in werkelijkheid) gaat de motronic iets meer benzine inspuiten. Immers, een liter koude lucht is iets zwaarder, dan een liter warme lucht. De verhouding wordt dan ongeveer 13:1 en de motor loopt een stuk beter. Natuurlijk gaat de motor daardoor iets meer gebruiken.
Hans
Het gaat om de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine die de motor in gaat. DIe is bij een standaard BMW RT altijd ongeveer 14,7 delen lucht op 1 deel benzine. Dat regelt de motronic die de benzine-inspuiting verzorgt.
Als je gas geeft komt er weliswaar meer lucht de motor in, maar de motronic meet dit en spuit dusdanig meer benzine in dat de verhouding nog steeds 14,7 blijft. Onze BMW RT heeft iets dat op en choke lijkt, maar in feite is dit handgas: de benzine/lucht verhouding wordt er niet door veranderd, er wordt alleen een beetje gas gegeven.
De verhouding 14,7 is o.a. gekozen om aan de strenge milieunormen te voldoen; maar is voor het mooi lopen van de motor niet optimaal. Zo loopt de motor beter als de benzine/luchtverhouding ongeveer 13 delen lucht per 1 deel benzine is. Dit kun je echter nergens afstellen.
Wat de ReCyclizer doet is de motronic voor de gek houden door de sensor die de temperatuur van de inlaatlucht doorgeeft aan de motronic te beinvloeden. Door de motronic te vertellen dat er koude lucht de motor in gaat (kouder dan in werkelijkheid) gaat de motronic iets meer benzine inspuiten. Immers, een liter koude lucht is iets zwaarder, dan een liter warme lucht. De verhouding wordt dan ongeveer 13:1 en de motor loopt een stuk beter. Natuurlijk gaat de motor daardoor iets meer gebruiken.
Hans
Re: Twin spark
Recyclizer,
Moeilijke naam.
Ik heb op het GS forum de verrichtingen van dit apparaat gevolgd, en vrijwel unaniem geeft het een aanzienlijke verbetering in performance, maar vooral in vloeiender rijden en geen of minder KFR.
Vond het indrukwekkend, en zeker voor de prijs van € 35,-
Ik wil dat zelf ook wel eens probeen. Ik denk dat dit apparaat ook geschikt is voor een R1100RT denk ik, maar dat weet ik dus niet geheel zeker. Wie kan me helpen. Een Emailadres of zo van de maken van dit product is niet voorhanden. Hij is wel actief op het GS forum.
Kan ik dit apparaat dus zo maar op een R1100RT monteren? En is dit"goed zelf te doen?
M.vr.gr.
Donic
Moeilijke naam.
Ik heb op het GS forum de verrichtingen van dit apparaat gevolgd, en vrijwel unaniem geeft het een aanzienlijke verbetering in performance, maar vooral in vloeiender rijden en geen of minder KFR.
Vond het indrukwekkend, en zeker voor de prijs van € 35,-
Ik wil dat zelf ook wel eens probeen. Ik denk dat dit apparaat ook geschikt is voor een R1100RT denk ik, maar dat weet ik dus niet geheel zeker. Wie kan me helpen. Een Emailadres of zo van de maken van dit product is niet voorhanden. Hij is wel actief op het GS forum.
Kan ik dit apparaat dus zo maar op een R1100RT monteren? En is dit"goed zelf te doen?
M.vr.gr.
Donic
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Twin spark
Hallo,
Hij werkt ook op de 1100RT ik heb hem gistern bij Karel op zijn motor gezet. Het is echt minder dan 2 minuten werk. zadel er af. stekker op het luchtfilter klemmtje inknijpen stekker omhoog nieuw kabeltje er op de afgenomen stekkker op het kabeltje klikken en klaar is Kees of jan of Piet of Han.
En het werkt.
Zijn e-mail adres kun je echt wel vinden op het GS Forum als je op zijn naam klikt krijg je ook een bestelformulier.
Let wel op als je de motor weg brengt voor een grote beurt en de dealer gaat de motor opnieuw volgens de specificatie afstellen dan kabeltje er tussen uit. anders wordt het foppen van de luchtmengselverhouding te niet gedaan.
het werkt ook op de R1200RT
Verder kun je alle vragen stellen op dat GS Forum
Hij werkt ook op de 1100RT ik heb hem gistern bij Karel op zijn motor gezet. Het is echt minder dan 2 minuten werk. zadel er af. stekker op het luchtfilter klemmtje inknijpen stekker omhoog nieuw kabeltje er op de afgenomen stekkker op het kabeltje klikken en klaar is Kees of jan of Piet of Han.
En het werkt.
Zijn e-mail adres kun je echt wel vinden op het GS Forum als je op zijn naam klikt krijg je ook een bestelformulier.
Let wel op als je de motor weg brengt voor een grote beurt en de dealer gaat de motor opnieuw volgens de specificatie afstellen dan kabeltje er tussen uit. anders wordt het foppen van de luchtmengselverhouding te niet gedaan.
het werkt ook op de R1200RT
Verder kun je alle vragen stellen op dat GS Forum
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Re: Twin spark
Han62,
Hartstikke bedankt.
Ik ga 'm bestellen en uitproberen.
Met vriendegelijke groeten
Donic
Hartstikke bedankt.
Ik ga 'm bestellen en uitproberen.
Met vriendegelijke groeten
Donic
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Twin spark
Ik heb hem toevallig gisteren besteld voor de r 1150 rt.
Ook al een tijdje liggen spieken op het GS forum :lol:
Groet, Bert
Ook al een tijdje liggen spieken op het GS forum :lol:
Groet, Bert
Re: Twin spark
Gisteren de Recyclizer binnengekregen en gemonteerd.
Inderdaad een fluitje van een cent met installeren.
Gezien het slechte weer kon ik maar even rijden, maar het voelde gelijk volledig anders.
Veel soepeler rijden. Rustiger qua motorgeluid. Meer power onderin en over het hele bereik. Directere reactie op gasgeven.
En het KFR is een flink stuk minder. Bij een warme motor is dit nu voor het grootste deel (tussen de 2000-3000 toeren) verdwenen.
IK kan nu relatief rustig in zijn 2 30-40km tokkelen zonder gehik en gestoter.
Een opmerkelijke verandering met zo'n kleine ingreep. Werkelijk verbazingwekkend.
Ik kom er nog wel een keer op terug na wat meer gereden te hebben.
Groet Donic
Inderdaad een fluitje van een cent met installeren.
Gezien het slechte weer kon ik maar even rijden, maar het voelde gelijk volledig anders.
Veel soepeler rijden. Rustiger qua motorgeluid. Meer power onderin en over het hele bereik. Directere reactie op gasgeven.
En het KFR is een flink stuk minder. Bij een warme motor is dit nu voor het grootste deel (tussen de 2000-3000 toeren) verdwenen.
IK kan nu relatief rustig in zijn 2 30-40km tokkelen zonder gehik en gestoter.
Een opmerkelijke verandering met zo'n kleine ingreep. Werkelijk verbazingwekkend.
Ik kom er nog wel een keer op terug na wat meer gereden te hebben.
Groet Donic
- Yobotje
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: Twin spark
Bert, ik spiek ook al een poosje mee maar waar bestel je de ReCyclizer dan? :BeemerBert schreef:Ik heb hem toevallig gisteren besteld voor de r 1150 rt.
Ook al een tijdje liggen spieken op het GS forum :lol:
Groet, Bert
Oudoe ééj!
Theo.
Theo.
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Twin spark
http://www.novitech.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kun je de reclyzer bestellen of ga naar het gs fORUM dan naar rubriek Algemeen en klik op meer rendement uit je.... dan ga je naar pagina 78 dan zie je een bericht van reclyzer klik er op en je krijgt de bestelpagina
succes
Hier kun je de reclyzer bestellen of ga naar het gs fORUM dan naar rubriek Algemeen en klik op meer rendement uit je.... dan ga je naar pagina 78 dan zie je een bericht van reclyzer klik er op en je krijgt de bestelpagina
succes
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
- Yobotje
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: Twin spark
Bert, bedankt. Interessante ontwikkeling waar ineens veel animo voor is en makkelijk aan te brengen.han62 schreef:http://www.novitech.nl
Hier kun je de reclyzer bestellen of ga naar het gs fORUM dan naar rubriek Algemeen en klik op meer rendement uit je.... dan ga je naar pagina 78 dan zie je een bericht van reclyzer klik er op en je krijgt de bestelpagina
succes
Oudoe ééj!
Theo.
Theo.
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Twin spark
Gisteren geplaatst eerste indruk is goed, morgen eens een echt stukje toeren :lol:
Bert
Bert
Re: Twin spark
Vervolg Recyclizer,
Gisteren wat langer kunnen rijden om de geplaatste Recylcizer te kunnen uitproberen.
Het is een prima ervaring geworden. Zoals ik al aangaf loopt de motor aanzienlijk soepeler en krachtiger in alle bereiken. Ook op de snelweg even doorgetrokken en opvallend is dat er veel minder vibraties zijn dan voor die tijd. Heerlijk soepel lopen.
Voor € 35,- een zeer geslaagde (permanente) toevoeging aan mijn RT.
Groet
Donic
Gisteren wat langer kunnen rijden om de geplaatste Recylcizer te kunnen uitproberen.
Het is een prima ervaring geworden. Zoals ik al aangaf loopt de motor aanzienlijk soepeler en krachtiger in alle bereiken. Ook op de snelweg even doorgetrokken en opvallend is dat er veel minder vibraties zijn dan voor die tijd. Heerlijk soepel lopen.
Voor € 35,- een zeer geslaagde (permanente) toevoeging aan mijn RT.
Groet
Donic
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Twin spark
Donic schreef:Vervolg Recyclizer,
Gisteren wat langer kunnen rijden om de geplaatste Recylcizer te kunnen uitproberen.
Het is een prima ervaring geworden. Zoals ik al aangaf loopt de motor aanzienlijk soepeler en krachtiger in alle bereiken. Ook op de snelweg even doorgetrokken en opvallend is dat er veel minder vibraties zijn dan voor die tijd. Heerlijk soepel lopen.
Voor € 35,- een zeer geslaagde (permanente) toevoeging aan mijn RT.
Groet
Donic
Kan het helemaal onderschrijven, gisteren ook een kleine 100km gereden.
Heerlijk soepel lopen, veel makkelijker oppakken, meer kracht.
Sinds 2 weken een Remus Revolution uitlaat, maar de Recyclizer maakt het helemaal af
Setup nu:
K&N Filter, Iridium bougies, Remus Revolution, Recyclizer, perfecte synchro.
Gretig aan het gas, en een beschaafde donkere sound.
Vanmiddag weer rijden met mijn dochter op haar Honda, nu maar eens rustig aan doen, anders wordt het verslavend om aan dat gas te lepelen.
Groet,
Bert
- Yobotje
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: Twin spark
@Donic en Beemerbert, bedankt voor jullie update. De Recyclizer gaat ook op mijn verlanglijstje.
Oudoe ééj!
Theo.
Theo.
Re: Twin spark
Kan iemand al iets zeggen over het effect op het brandstofgebruik? Deze aanpassing zorgt immers voor een rijkere inspuiting en ik vraag me af of dat een merkbaar effect heeft op de verbruikscijfers. Slokken méér peut, of verschillen ver achter de komma?
Tom.
Tom.
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Twin spark
Roadrunner schreef:Kan iemand al iets zeggen over het effect op het brandstofgebruik? Deze aanpassing zorgt immers voor een rijkere inspuiting en ik vraag me af of dat een merkbaar effect heeft op de verbruikscijfers. Slokken méér peut, of verschillen ver achter de komma?
Tom.
Hallo, mijn eerste indruk is verschillen achter de komma.
Maar na 400 km niet echt merkbaar. Op het GS forum veel ervaringen over te vinden, en die gaan alle kanten op :lol:
Maar gemiddeld genomen geen schokkende afwijkingen ten opzichten van het normale gebruik.
Het ligt toch voor 99% aan je rijstijl, een uurtje testen kost wat meer brandstof als een dagtocht van enkele honderden km.
Het vreemde is dat de rijkere inspuiting alleen plaatsvindt bij accelereren, bij constante snelheid regelt de lambdasonde bij.
Hij lijkt me handig als we een apart topic openen voor dit onderwerp.
Groet, Bert
Re: Twin spark
Hallo,
Afgelopen maandag de gewenste euri's overgemaakt. Ik heb hem helaas nog niet binnen. Ik hoop dat de beschreven positieve effecten mij ook ten deel gaan vallen.
enfin,..... nu weer terug naar de brievenbus
gr. Henk
Afgelopen maandag de gewenste euri's overgemaakt. Ik heb hem helaas nog niet binnen. Ik hoop dat de beschreven positieve effecten mij ook ten deel gaan vallen.
enfin,..... nu weer terug naar de brievenbus
gr. Henk
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 27 aug 2009, 09:54
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: lekker groot
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Re: Twin spark
Is het monteren op een 1150 RT simpel?
Kan ik daarvoor dezelfde stekkers aanhouden als op de website van de ReCycler?
Of heeft iemand iets op maat?
Kan ik daarvoor dezelfde stekkers aanhouden als op de website van de ReCycler?
Of heeft iemand iets op maat?
R1200GSA 2010
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Twin spark
Het meeste werk is het zadel eraf halen en erop zettenDutchBear schreef:Is het monteren op een 1150 RT simpel?
Kan ik daarvoor dezelfde stekkers aanhouden als op de website van de ReCycler?
Of heeft iemand iets op maat?
Wijst zich helemaal vanzelf met de bijgeleverde handleiding.
Kabel bovenop luchtfilter losmaken,
stekker in kabel die je net hebt losgemaakt en de andere stekker bovenop luchtfilter vastklikken.
Als een soort verlengsnoer zet je hem ertussen.
Kan niet fout gaan.
Groet, Bert
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 27 aug 2009, 09:54
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: lekker groot
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Re: Twin spark
He Bert,
Bedankt. Ga maar eens bestellen en laat wel even horen.
gr
Peter
Bedankt. Ga maar eens bestellen en laat wel even horen.
gr
Peter
R1200GSA 2010
- clemturbo
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 13:37
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
- Locatie: enschede
Re: Twin spark
Ik heb hem vorige week ook besteld, nog mail contact gehad, hij zat nog op wat onderdeeltjes te wachten.
Hoop dat ie ook van de week binnenkomt, ben wel benieuwd.
Grt.Clemens
Hoop dat ie ook van de week binnenkomt, ben wel benieuwd.
Grt.Clemens
Boswachter
Re: Twin spark
Ook eindelijk mijn Recyclizer binnen (het kwam er maar niet van om 'm te bestellen, maar vorige week besteld en begin deze week binnen). Vandaag gemonteerd, wat in principe heel simpel is (alleen zit bij mijn GSA mijn intercom en de besturingsunit voor mijn vering op het luchtfilterhuis, dus het is nu een beetje vol daaronder ).
Een klein stukje proefgereden, maar wat een verschil! Sowieso startte de GSA nu zonder de choke te hoeven gebruiken. En zoals al beschreven hiervoor veel betere gasrespons en een veel soepeler verloop. Ook meer power onderin (een wheelie is nu echt zo gemaakt :lol: ). Maar het belangrijkste (voor mij, hier ging het mij voornamelijk om): KFR gereduceerd tot bijna nihil! En dan is mijn motor nog niet eens perfect afgesteld, hij krijgt zaterdag weer een hoognodig beurtje... Alleen nog niet op de snelweg uit kunnen proberen, maar dat komt vrijdag wel...
Al met al ben ik zeer tevreden, zeker voor het geld! Binnenkort maar ff eentje voor de RT van het vrouwtje bestellen, want deze Recyclizer gaat er niet meer uit (ook niet om ff te testen op haar motor, want dan wil zij 'm hebben )!
Een klein stukje proefgereden, maar wat een verschil! Sowieso startte de GSA nu zonder de choke te hoeven gebruiken. En zoals al beschreven hiervoor veel betere gasrespons en een veel soepeler verloop. Ook meer power onderin (een wheelie is nu echt zo gemaakt :lol: ). Maar het belangrijkste (voor mij, hier ging het mij voornamelijk om): KFR gereduceerd tot bijna nihil! En dan is mijn motor nog niet eens perfect afgesteld, hij krijgt zaterdag weer een hoognodig beurtje... Alleen nog niet op de snelweg uit kunnen proberen, maar dat komt vrijdag wel...
Al met al ben ik zeer tevreden, zeker voor het geld! Binnenkort maar ff eentje voor de RT van het vrouwtje bestellen, want deze Recyclizer gaat er niet meer uit (ook niet om ff te testen op haar motor, want dan wil zij 'm hebben )!
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 27 aug 2009, 09:54
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: lekker groot
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Re: Twin spark
Wel even vóór het afstellen de Recyclizer verwijderen, en daarna weer plaatsen, anders is het effect weg!Tha_biker schreef:Ook eindelijk mijn Recyclizer binnen (het kwam er maar niet van om 'm te bestellen, maar vorige week besteld en begin deze week binnen). Vandaag gemonteerd, wat in principe heel simpel is (alleen zit bij mijn GSA mijn intercom en de besturingsunit voor mijn vering op het luchtfilterhuis, dus het is nu een beetje vol daaronder ).
Een klein stukje proefgereden, maar wat een verschil! Sowieso startte de GSA nu zonder de choke te hoeven gebruiken. En zoals al beschreven hiervoor veel betere gasrespons en een veel soepeler verloop. Ook meer power onderin (een wheelie is nu echt zo gemaakt :lol: ). Maar het belangrijkste (voor mij, hier ging het mij voornamelijk om): KFR gereduceerd tot bijna nihil! En dan is mijn motor nog niet eens perfect afgesteld, hij krijgt zaterdag weer een hoognodig beurtje... Alleen nog niet op de snelweg uit kunnen proberen, maar dat komt vrijdag wel...
Al met al ben ik zeer tevreden, zeker voor het geld! Binnenkort maar ff eentje voor de RT van het vrouwtje bestellen, want deze Recyclizer gaat er niet meer uit (ook niet om ff te testen op haar motor, want dan wil zij 'm hebben )!
Succes
Donic