BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 7 jaar de CliniClowns

Knipperlichten probleem

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gesloten
Gebruikersavatar
allan64
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2014, 09:09
Type: R1100RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Arnhem
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Knipperlichten probleem

Ongelezen bericht door allan64 » 28 mar 2015, 15:10

Beste forumleden

Ik heb, denk ik, een unieke storing als ik mijn knipperlichten gebruiken.( -1100- )
Voorbeeld: kom een verkeerslicht tegen en moet linksaf, linkerknipperlicht aan en afremmen.
Bij elke 4de flits van de linker knipperlicht doet de rechte knipperlicht ook vrolijk mee.(Gebeurt ook met de rechte knipperlicht in een omgekeerde situatie) :$
Gebeurt ook alleen als ik of de voet en/of handrem gebruikt. Zonder remmen geen probleem.
Heeft iemand hier een idee waar ik kan zoeken?

Bij voorbaat dank,

groeten
Allan

Isaac
Berichten: 551
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Knipperlichten probleem

Ongelezen bericht door Isaac » 28 mar 2015, 16:52

De knipperlichten zijn volledig gescheiden van het remlicht. Het enige wat ze gemeenschappelijk hebben is de massa aansluiting. Als de massa aansluiting van je achterlichtunit geen echte massa is dan zou er een lekspanning op de knipperlicht aansluiting kunnen ontstaan die mogelijk deze unit van slag brengt.
Je zou eens kunnen kijken of dat het remlicht in sterkte varieert als het knipperlicht uit/aan gaat. Dan zou mijn theorie onderbouwd worden.

succes
Isaac

Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 964
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geldrop
Locatie: Geldrop

Re: Knipperlichten probleem

Ongelezen bericht door PaPinkelman » 28 mar 2015, 16:54

Dat is inderdaad wel erg vreemd! Ik zou het in 1e instantie zoeken in slechte contacten. Alle stekkertjes van linker en rechter knipperlichten losnemen, goed opschuren. Idem voor de knipperlicht automaat in de zekering kast onder het zadel.

Als dat geen verbetering oplevert, zijn de contacten in de stuurschakelaars de volgende verdachten. Ik heb die zelf nooit losgemaakt, wellicht iemand anders.

Maar voordat je gaat sleutelen: je hebt toch geen knipperlicht module á la Kisan o.i.d., hé? Anders zou het daar ook nog in kunnen zitten.

*EDIT*: inderdaad kan het ook een slechte massa zijn in de achterlicht unit. Alle massa stekkers losmaken en zuiver maken.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s

Gebruikersavatar
allan64
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2014, 09:09
Type: R1100RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Arnhem
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Knipperlichten probleem

Ongelezen bericht door allan64 » 05 apr 2015, 13:34

Bedankt alvast voor de reacties!

Ben vandaag even gaan kijken naar de bedrading van de achterlicht en knipperlichten en kom tot de ondekking dat deze gegoten zijn in een kleine grijze doos, wat denk ik, niet origineel is?
Afbeelding
Heeft iemand ideeen?

Groeten
Allan

Gebruikersavatar
Zwiety
Berichten: 211
Lid geworden op: 03 apr 2013, 00:08
Type: R1200RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Re: Knipperlichten probleem

Ongelezen bericht door Zwiety » 05 apr 2015, 13:56

Lijkt me dat BMW haar kabelbomen zo niet standaard aflevert.....
Ik vermoed dat het hier een aftermarket schakeling betreft die een combinatie van remlichtfunctie en richtingaanwijzerfunctie maakt.
Kun je de tyrap eens los knippen om te zien of er aan de andere kant van het witte blokje merktekens staan?
Kunnen we misschien gerichter zoeken.
Laatst gewijzigd door Zwiety op 06 apr 2015, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Inspector Gadget

Re: Knipperlichten probleem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 05 apr 2015, 15:15

Nee, inderdaad, zo zit het zeker niet standaard bij de BMW's.
De sleutel tot je probleem lijkt inderdaad dat grijze kastje te zijn, dat is inderdaad niet origineel.

Als we inderdaad de andere kant zien, kan er gezocht worden naar wat het exact doet en of je dat eventueel nog kunt instellen/programmeren.
Je zou eventueel ook kunnen overwegen het te (laten) verwijderen, moet er wel heel goed opgelet worden dat de kabelboom weer hersteld wordt met de juiste aansluitingen zonder deze "grijze doos".

Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 707
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Knipperlichten probleem

Ongelezen bericht door Wolfs RT » 05 apr 2015, 17:08

En die kabels met dat goedkope elektra tape zijn ook zeker niet standaard. Ik denk dat het kastje met de kabels 1 geheel zijn. Volg de kabels en kijk waar deze met de originele bekabeling contact maken. Persoonlijk zou ik proberen om het geheel weer in originele staat te krijgen.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86

Gebruikersavatar
sacuL
Berichten: 159
Lid geworden op: 10 nov 2013, 21:27
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Knipperlichten probleem

Ongelezen bericht door sacuL » 06 apr 2015, 09:21

Een op een verkeerde plaats gekoppelde soort SM-5 misschien _001
Maar dan wel heel vreemd geschakeld.
Is deze storing pas opgetreden of deed hij dit al bij de aanschaf ?
Is de vorige eigenaar nog te achterhalen die dit heeft aangebracht ?

Zo maar wat handreikingen Big RT Smile

[groet] sacuL.
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"

Inspector Gadget

Re: Knipperlichten probleem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 06 apr 2015, 14:23

De Kisan SM-5 heeft meerdere aansluitingen & heeft de ongeveer-vormgeving van de OEM clignoteur.
De Kisan SM-5 gebruikt 7 signalen, via de daartoe geëigende 12-polige connector.

Kisan Technologies Inc meerdere modellen van de Signal Minder voor de verschillende merken & modellen motoren, maar zover ik het zo ff kan zien, ziet dit er niet uit als een Kisan Technologies Inc module.
Vandaar ook dat de andere kant van dat "grijze kastje" mogelijk een aanwijzing geeft over fabrikant & eventueel model.

Van deze "grijze" oplossing vermoed ik dat erop is aangesloten;
- een massa
- de knipperlicht-signalen links en rechts
- het remlicht signaal

Dus een 5-tal signalen, schat ik zo in op basis van de afbeelding.

Inderdaad, de getoonde kabelboom is zeker niet des BMW's! :shock:

Het verwijderen van dit grijze kastje kán simpelweg het volgen van de draden uit deze "oplossing" terug naar de OEM kabelboom en ze daar, nadat je het gemarkeerd & opgeschreven hebt hoe het momenteel gemonteerd zit, loshalen zonder de OEM kabelboom verder te beschadigen e.d.

Gesloten

Terug naar “Over: Elektrisch/electronisch gedeelte”