BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 7 jaar de CliniClowns

R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gesloten
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1150RT
Bijz: ...en een R850R waar Wullum's Lief op rondrijdt.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 0418 en 045

R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Wullum » 14 apr 2015, 09:39

Afgelopen weekend ging na +/- 225km rijden plots het waarschuwingslampje branden van "das Boot" (mijn -1150- dus)
Jeweetwel, rood lampje met uitroeptekentje in een driehoekje.

Na contact uit- en aanzetten was het lampje weer uit. Omdat dit op zo'n 1 km van huis gebeurde kon ik niet zien of het later weer aan zou springen.

Ik kan maar niet bedenken wat dit zou kunnen zijn.
Geen ABS issue, het ABS lampje bleef gewoon uit, de iABS bleef omverminderd sterk remmen met het bekende gierende "gestrande walvis" geluid.
Oliepeil is in orde, er gaat ook geen oliedruk lampje branden.

Lijkt me ook geen waarschuwing voor een defecte lamp o.i.d., dan zou het waarschuwingslampje niet uitblijven (gloeilampen repareren zichzelf tenslotte niet met contact uit en weer aan). Dit was wel de eerste rit met een nieuw LED remlicht lampje (van AliExpress, geen CAN bus versie) realiseer ik me nu... Maar dan nog, dan zou het waarschuwingslampje terug moeten gaan branden na contact uit en aan... En als de weerstand van het LED lampje te laag zou zijn zou het waarschuwingslampje eigenlijk gelijk na starten moeten zijn gaan branden als de iABS merkt dat het lampje "kapot" zou zijn. Een -1150- heeft ook geen CAN bus welke dit controleert.

Zie ik nog een andere voor de hand liggende mogelijke reden over het hoofd?
Vroeger, ooit, 2 Japanners. Meh... Later 2 BMW's...
Nu: de 3e BMW, aka "das Boot", en de 4e, aka "Jadzia".

Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 964
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geldrop
Locatie: Geldrop

Re: R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door PaPinkelman » 14 apr 2015, 10:14

Als deze controlelamp continu brandt (en de ABS controlelamp blijft uit) duidt dat op een defect achter- of remlicht. Zou best kunnen dat het controle systeem (inderdaad geen CAN-bus, maar het wordt wel degelijk gecontroleerd, vraag me niet hoe...) in de war is geraakt door het LED lampje.
Controleer eerst maar of dit lampje wel goed werkt. Als het vaker voorkomt, weer een normale gloeilamp erin zetten en kijken of het effect dan weg is.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s

Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1150RT
Bijz: ...en een R850R waar Wullum's Lief op rondrijdt.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 0418 en 045

Re: R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Wullum » 14 apr 2015, 11:08

Normale gloeilampjes er weer terug inzetten dus.

En voor achter- en remlicht nieuwe CAN bus "goedgekeurde" LED lampjes bestellen. Was een proef, die Ali lampjes, proef mislukt.
Vroeger, ooit, 2 Japanners. Meh... Later 2 BMW's...
Nu: de 3e BMW, aka "das Boot", en de 4e, aka "Jadzia".

Inspector Gadget

Re: R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 14 apr 2015, 12:49

Dit is, jammer genoeg, geen onbekende (ver)storing.
Bij de 1150RT maakt de gloeilamp actief onderdeel van het ABS circuit.
(zie bijlage)

Je kunt er wel LED-lampen bij plaatsen maar geen gloeilampen vervangen door de led-versie, dit geeft gekende problemen met (ook) het ABS-circuit.
Zou je dat desondanks wel wensen, dan zal je er een hoog-wattage belastingsweerstand moeten monteren, zodat de stroomopname van een gloeilamp weer aanwezig is.
De CAN-bus versie van de LED-lampjes zal je dus ook niet helpen, hoewel de lampen-defect melding mogelijk (langer) wegblijft, zal je bij een forse remming mogelijk kunnen bemerken dat ABS niet werkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1150RT
Bijz: ...en een R850R waar Wullum's Lief op rondrijdt.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 0418 en 045

Re: R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Wullum » 14 apr 2015, 15:28

Aiks. Bedankt Rob voor je onderbouwing. Geen LED lampjes dus. Kreeg net vandaag een nieuwe zending Ali lampjes binnen. Die gaan dus in de Virago van mn Lief.

Sent aan alle forumleden...
Vroeger, ooit, 2 Japanners. Meh... Later 2 BMW's...
Nu: de 3e BMW, aka "das Boot", en de 4e, aka "Jadzia".

Inspector Gadget

Re: R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 14 apr 2015, 18:47

Zolang er geen gloeilampen "vervallen" door led-lampen, en er "alleen" led-lampen bij komen (dus de stroomopname is gelijk of wat groter zoals bij de OEM gloeilamp) kan het wel werken.
Mits je het goed uittest, natuurlijk op een veilige plek, en een paar keer een flinke remming in de ABS doet, dat het ABS systeem ook elke keer daadwerkelijk ingrijpt.

Bij de 1150RT zit er standaard een 10 watt gloeilamp voor het dimlicht, oftewel een vergelijkbare belastingweerstand van 15 ohm.
En het remlicht is een gloeilamp van 21 watt dus een belastingweerstand van 7 ohm.

Als je de gloeilampen daadwerkelijk gaat vervangen door de LED-versie, zal je dus dergelijke weerstanden moeten bijplaatsen.
Waarbij ook de wattages (= warmte) van die weerstanden belangrijk zijn, respectievelijk 10 watt en 21 watt.
En met de montage van die belastingweerstanden rekening gehouden wordt met de montage-plek, ze zullen warm worden.

Gesloten

Terug naar “Over: Elektrisch/electronisch gedeelte”