R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Wullum »

Afgelopen weekend ging na +/- 225km rijden plots het waarschuwingslampje branden van "das Boot" (mijn -1150- dus)
Jeweetwel, rood lampje met uitroeptekentje in een driehoekje.

Na contact uit- en aanzetten was het lampje weer uit. Omdat dit op zo'n 1 km van huis gebeurde kon ik niet zien of het later weer aan zou springen.

Ik kan maar niet bedenken wat dit zou kunnen zijn.
Geen ABS issue, het ABS lampje bleef gewoon uit, de iABS bleef omverminderd sterk remmen met het bekende gierende "gestrande walvis" geluid.
Oliepeil is in orde, er gaat ook geen oliedruk lampje branden.

Lijkt me ook geen waarschuwing voor een defecte lamp o.i.d., dan zou het waarschuwingslampje niet uitblijven (gloeilampen repareren zichzelf tenslotte niet met contact uit en weer aan). Dit was wel de eerste rit met een nieuw LED remlicht lampje (van AliExpress, geen CAN bus versie) realiseer ik me nu... Maar dan nog, dan zou het waarschuwingslampje terug moeten gaan branden na contact uit en aan... En als de weerstand van het LED lampje te laag zou zijn zou het waarschuwingslampje eigenlijk gelijk na starten moeten zijn gaan branden als de iABS merkt dat het lampje "kapot" zou zijn. Een -1150- heeft ook geen CAN bus welke dit controleert.

Zie ik nog een andere voor de hand liggende mogelijke reden over het hoofd?
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Als deze controlelamp continu brandt (en de ABS controlelamp blijft uit) duidt dat op een defect achter- of remlicht. Zou best kunnen dat het controle systeem (inderdaad geen CAN-bus, maar het wordt wel degelijk gecontroleerd, vraag me niet hoe...) in de war is geraakt door het LED lampje.
Controleer eerst maar of dit lampje wel goed werkt. Als het vaker voorkomt, weer een normale gloeilamp erin zetten en kijken of het effect dan weg is.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Wullum »

Normale gloeilampjes er weer terug inzetten dus.

En voor achter- en remlicht nieuwe CAN bus "goedgekeurde" LED lampjes bestellen. Was een proef, die Ali lampjes, proef mislukt.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Re: R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dit is, jammer genoeg, geen onbekende (ver)storing.
Bij de 1150RT maakt de gloeilamp actief onderdeel van het ABS circuit.
(zie bijlage)

Je kunt er wel LED-lampen bij plaatsen maar geen gloeilampen vervangen door de led-versie, dit geeft gekende problemen met (ook) het ABS-circuit.
Zou je dat desondanks wel wensen, dan zal je er een hoog-wattage belastingsweerstand moeten monteren, zodat de stroomopname van een gloeilamp weer aanwezig is.
De CAN-bus versie van de LED-lampjes zal je dus ook niet helpen, hoewel de lampen-defect melding mogelijk (langer) wegblijft, zal je bij een forse remming mogelijk kunnen bemerken dat ABS niet werkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Wullum »

Aiks. Bedankt Rob voor je onderbouwing. Geen LED lampjes dus. Kreeg net vandaag een nieuwe zending Ali lampjes binnen. Die gaan dus in de Virago van mn Lief.

Sent aan alle forumleden...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Re: R1150RT rood waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zolang er geen gloeilampen "vervallen" door led-lampen, en er "alleen" led-lampen bij komen (dus de stroomopname is gelijk of wat groter zoals bij de OEM gloeilamp) kan het wel werken.
Mits je het goed uittest, natuurlijk op een veilige plek, en een paar keer een flinke remming in de ABS doet, dat het ABS systeem ook elke keer daadwerkelijk ingrijpt.

Bij de 1150RT zit er standaard een 10 watt gloeilamp voor het dimlicht, oftewel een vergelijkbare belastingweerstand van 15 ohm.
En het remlicht is een gloeilamp van 21 watt dus een belastingweerstand van 7 ohm.

Als je de gloeilampen daadwerkelijk gaat vervangen door de LED-versie, zal je dus dergelijke weerstanden moeten bijplaatsen.
Waarbij ook de wattages (= warmte) van die weerstanden belangrijk zijn, respectievelijk 10 watt en 21 watt.
En met de montage van die belastingweerstanden rekening gehouden wordt met de montage-plek, ze zullen warm worden.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”