afbraak isolatie kabels

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Triode

afbraak isolatie kabels

Ongelezen bericht door Triode »

Goedenavond Medeleden. Ik ben pas lid en een week een R 850 r ( 99 ) en kom er achter dat de ommanteling van de bekabeling naar het stuur breuken vertoont en al eerder ben ik een r 850 tegengekomen met hetzelfde. Nu heb ik gehoord dat in de jaren 90 een milieuvriendelijke en verkeerde weekmaker is gebruikt in de isolatie van kabels en dat dit ook in Duitse auto's een probleem is want, geen weekmaker betekent dat het materiaal broos wordt en als het ware verbrokkelt. Herkent iemand deze feiten ?
Groet Will
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: afbraak isolatie kabels

Ongelezen bericht door concours »

Klopt, ik heb een R1100GS uit 1998 en ook bij deze motor verbrokkelt de zwarte omkabeling. Ik heb goede ducttape en daarmee heb ik het verholpen.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Inspector Gadget

Re: afbraak isolatie kabels

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is inderdaad helaas geen geheel onbekend probleem, jammer genoeg.

Soms is de schade enigszins beperkt tot datgene wat voornamelijk aan de weersinvloeden/zonlicht (UV) blootgesteld is.
Maar helaas komt het ook voor dat het bij de betreffende motor overal voor komt, dus over de gehele lengtes en delen.
En loop je dus risico op storingen, soms hele vreemde. Of uitvallen van de motor.
Of nog erger, zoals kortsluiting.

Als ik een dergelijke motor net zou hebben aangeschaft, zou dat voor mij subiet de reden zijn de motor terug te geven.

Ik weet niet hoe handig je bent, de ruimte en de tijd hebt, maar anders dan een geheel nieuwe kabelboom wat rigoureus is maar wel de beste oplossing is, heb ik goede ervaringen met "rescue tape", een waterdichte tape op basis van siliconen;
http://www.rescuetape.nl

Maar het zal een hele klus zijn, schat ik zo in, afhankelijk hoever de schade reeds is en zo voort.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: afbraak isolatie kabels

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Of ga naar de betere autoonderdelen winkel en haal daar elektratape. Niet goedkoop maar mooi spul. Is een soort van katoen die eenmaal geplakt niet makkelijk meer loslaat. Dit tape is een vereiste (SCM) voor de bedrading van achteraf ingebouwde alarmsystemen.

Een (grote) rol kost ik meen €10.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: afbraak isolatie kabels

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dit probleem is niet iets typisch voor BMW. Alle merken hebben hetzelfde probleem. Als de bedrading en isolatie kous ouder word gaan de weekmakers eruit en breekt het. Zolang je eraf blijft is het goed maar als je het gaat proberen te verleggen of buigen begint de ellende. Dus reken er maar op dat dit ook zal gebeuren met de nieuwere modellen. Helaas zijn dit de nadelen van een motor op leeftijd.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”