Pagina 1 van 1

R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 20 apr 2015, 21:32
door bazda
Na duizenden kilometers naar volle tevredenheid te hebben gereden heb ik nu een
storing waar ik zo snel niet uit kom:

- gewoon starten en de eerste kilometers probleemloos rijden
- bij ca. 4.000 toeren begint de motor enorm te bokken / in te houden en
toerenteller slaat alle kanten uit / check engine en oranje driehoek aan
- koppeling inknijpen en na paar seconden loopt motor weer normaal stationair
en gaan lampjes uit
- dit herhaalt zich 4 keer in 40 kilometer tot aan mijn werk
- einde dag weer naar huis; drama! Nu ook EWS aan en echt afslaan op linkerbaan
tussen file door
- starten is aanslaan en meteen afslaan, alleen flink gasgeven dan blijft motor even
lopen, genoeg om steeds een baan op te schuiven (na 4 x eindelijk op de vluchtstrook)
- kwartier rondje om de motor gelopen; allemaal elektronica dus daar begin ik met blote
handen niks aan...
- weer starten en motor blijft lopen, nieuwe poging om in te voegen; motor houdt weer in bij
ca. 4.000 toeren dus onder de 3.000 toeren met 80 km/u op de rechterbaan naar huis gehobbeld.

Woensdag moet ik de BMW naar MSA brengen maar ik ben bang dat ik dat niet ga halen...
Ik heb MSA gebeld maar die hebben met de beschrijving nog geen idee; eerst uitlezen.
Dat snap ik inderdaad maar toch....

Heeft iemand een idee waar ik vanavond / morgenavond nog kan zoeken?

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 20 apr 2015, 22:05
door Wolfs RT
Ik heb iets soortgelijks wel eens eerder op het forum voorbij zien komen. Geen idee meer wat het was.

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 21 apr 2015, 08:45
door Bert M
EWS staat in elk geval voor de Elektronische Wegfahr Sperre of wel de startonderbreker, maar het is niet gezegd of dit het primaire probleem is of slechts een bijverschijnsel... Vooral omdat het probleem zich in eerste instantie voordoet rond de 4000 toeren. Zou er op kunnen duiden dat de ECU ernstig in de war raakt van binnenkomende data van bijvoorbeeld de luchtmassa meter. Meten is weten en als MSA de boel uitleest dan weet je wat. Succes en sterkte!

[groet]

Bert M

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 21 apr 2015, 12:17
door bazda
Is er misschien iemand in de buurt van Hilversum
met een GS-911 die vanavond tijd heeft?

Denk dat ik hem zelf ook maar ga aanschaffen...

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 21 apr 2015, 17:36
door Inspector Gadget
Is Hoevelaken dicht genoeg bij? _001

Aanschaffen kan altijd;
http://www.gs-911.be/webshop/

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 21 apr 2015, 17:55
door Isaac
Zit er toevallig geen benzine filter, in de brandstof leiding, die bijna dicht zit?
Gezien de klacht dat bij hoger toerental (meer brandstof verbruik) de motor hikt en na het in knijpen van de koppeling (weer een lager verbruik) zich weer hersteld. Ook zou dan het rijden met een laag toerental (laag verbruik) te verklaren zijn.

Isaac

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 21 apr 2015, 18:27
door Inspector Gadget
Bij de 1200RT zit er een soort van "vang-netje" onderaan de brandstofpomp en deze behoeft nooit vervangen te worden.
Er zit niet, zoals bij de 1100RT, een "echt" brandstoffilter meer in die inderdaad regulier vervangen moet worden.

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 21 apr 2015, 18:35
door Isaac
Ook is het mogelijk dat er een slang langzaam begint te knikken. Het gebeurd vaker dat een tank terug geplaatst wordt en er een slang wat gedraaid onder spanning staat. Als dan het rubber wat zachter wordt door een hogere buitentemperatuur kan dat voldoende zijn om verder te knikken.
Als de tank er dus vrij recentelijk af is geweest zou dat een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Het lijkt mij in ieder geval een brandstof toevoer probleem.

Isaac

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 21 apr 2015, 18:41
door bazda
Normaal is Hoevelaken prima natuurlijk maar nu net
geprobeerd te rijden en zelfs het einde van de straat
is een probleem; afslaan en EWS...

Dus morgen op de kar naar Kenny en Niels....

Wordt vervolgd!

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 21 apr 2015, 19:43
door WaltzingMatilda
bazda schreef:Normaal is Hoevelaken prima natuurlijk maar nu net
geprobeerd te rijden en zelfs het einde van de straat
is een probleem; afslaan en EWS...

Dus morgen op de kar naar Kenny en Niels....

Wordt vervolgd!

Succes morgen, ben benieuwd wat daar als oorzaak uit komt _001

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 21 apr 2015, 19:56
door leo442
Krukas toerental sensor?

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 21 apr 2015, 22:56
door Inspector Gadget
Laat ik ook een gok wagen;
Ring-antenne rondom het contact-slot?

Rij je toevallig met meerdere sleutels rondom je contactslot? (sleutelbos o.i.d) _001
Dat is uit den boze, zorg dat er altijd maar 1 sleutel in de buurt is van je contactslot, dus ook niet je reserve-sleutel.
De wegrijblokkering kan daar redelijk van in de war raken.

Daarnaast is het ook slecht voor elk contactslot om meer dan alleen een sleutel erin/eraan te "hangen", het gewicht kan vroegtijdige slijtage veroorzaken. -naughty-
Of dat bij het geval van "extra" slijtage het geval is, merk je omdat bijvoorbeeld je sleutel er in 1 manier wat gemakkelijker in het slot gaat dan de andere manier.

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 22 apr 2015, 08:10
door leo442
Ik weet niet hoe dat bij onze motorfiets is maar in de autowereld heb je de antennering en chipsleutel alleen maar nodig om te starten, en als hij eenmaal loopt heeft hij de antennering en chipsleutel niet meer nodig om te blijven lopen.

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 22 apr 2015, 12:41
door bazda
Motor staat nu bij MSA; geen noemenswaardige motorstoring opgeslagen
(behalve wat ik er zelf in heb gebracht met controle stekkers bij lopende motor...)

Ring is inderdaad (heb het nagekeken in mijn Rover-boeken = ook BMW) alleen nodig voor starten
daarna niet meer. Ik ken het EWS systeem van de BMW motor niet, van de Rover 75's kan ik het dromen
maar daar maar ik deze storing ook nooit mee op deze manier.

Niels is er vandaag mee bezig; we zullen zien!

Oh, en ik rijd altijd met een enkele losse sleutel met een motor; zware flapperende bos
sleutels heb je niks aan!

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 22 apr 2015, 23:07
door bazda
Motor weer opgehaald, niks concreets gevonden behalve een
accu in twijfelachtige staat dus vervangen. Dus maar proberen...

Net 35 km. gereden en een keer inhouden, proberen de storing
op te wekken lukte niet... Dus morgen maar weer proberen!

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 26 apr 2015, 20:43
door bazda
Weer een paar dagen verder en een paar honderd kilometer;
geen problemen meer gehad...

Maar hopen dat de accu het probleem gaf, ondanks dat
deze keurig op 12,7 volt stond zonder contact aan, 12,6
met contact aan, niet onder de 10 kwam bij starten en
keurig 14 laadde...

Op naar vele probleemloze kilometers zou ik zeggen!

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 29 apr 2015, 20:42
door bazda
Maar helaas... de storing zit er nog in...

Nu een week vrij dus nog niet gereden en zou motor uitlenen
aan een vriend om hem over te halen ook een RT te kopen;
lijkt wel of dat niet mag, zo begon het de vorige keer ook!
(Als het een engels ding was wil ik dat geloven maar BMW?)

Wel weer wat nieuwe dingen ontdekt; controlelampje
versnelling gaat uit en aan / op standaard met lopende
motor in versnelling zetten slaat ie af. Dit alles nadat ik de
zijkappen weer heb gemonteerd. Nu in ieder geval wat om
door te meten!

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 29 apr 2015, 21:09
door mhovens
bazda schreef:Maar helaas... de storing zit er nog in...
op standaard met lopende motor in versnelling zetten slaat ie af.!
Op de zij standaard is dit standaard gedrag. Stond hij op de midden bok kijk dan naar de schakelaar van de zijstandaard

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 30 apr 2015, 06:43
door DesertStrom
Dit klinkt allemaal als een doorgesleten plekje in je bekabeling m.i.
Kijk je bedrading eens na, en dan niet alleen doormeten, maar echt bekijken.
Bij doormeten kan een kabeltje er goed uitzien, maar b.v. bij een net andere stand van het stuur weer kortsluiting maken.

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 30 apr 2015, 18:36
door Wolfs RT
Mijn gevoel zegt ook iets met de bedrading. Zou beginnen met bedrading rond het contactslot te controleren op slijtageplekken van de isolatie.

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 10 jun 2015, 13:23
door bazda
Weken lang amper tijd gehad om er eens in te duiken en een dealer die pas 29 juni
tijd heeft toch de motor maar meegenomen naar de zaak, op de kar...

Mijn monteur had het snel voor elkaar: storing komt niet uit bedrading maar uit BMS-KP!
(waarschijnlijk ooit door opstarten een knauw gehad?)
Bijkomend voordeel: hij rijdt ook R1200RT. Dus zijn BMS-KP en contactslot op mijn motor
en klaar; geen storing meer. Mijn spul op zijn motor en vol in de storingen!

Voor € 300,- gebruikte BMS-KP en slotset gekocht, gemonteerd en ik rijd nu alweer een week
vrolijk rond! Vanmiddag op de motor naar de Moezel en zondag weer terug!

Jammer van de ten onrechte gemonteerde ringantenne en accu door MSA...

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 10 jun 2015, 13:43
door wobbert
bazda schreef:Weken lang amper tijd gehad om er eens in te duiken en een dealer die pas 29 juni
tijd heeft toch de motor maar meegenomen naar de zaak, op de kar...

Mijn monteur had het snel voor elkaar: storing komt niet uit bedrading maar uit BMS-KP!
(waarschijnlijk ooit door opstarten een knauw gehad?)
Bijkomend voordeel: hij rijdt ook R1200RT. Dus zijn BMS-KP en contactslot op mijn motor
en klaar; geen storing meer. Mijn spul op zijn motor en vol in de storingen!

Voor € 300,- gebruikte BMS-KP en slotset gekocht, gemonteerd en ik rijd nu alweer een week
vrolijk rond! Vanmiddag op de motor naar de Moezel en zondag weer terug!

Jammer van de ten onrechte gemonteerde ringantenne en accu door MSA...
Mooi zo!! Eindelijk weer ongestoord pretkm's maken.

Niet echt een plusje voor MSA moet ik zeggen....

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 10 jun 2015, 14:19
door bazda
Aangezien ik zelf bij een autobedrijf werk snap ik dat niet alles zo 1, 2, 3
opgelost kan worden maar ik was inderdaad wel wat teleurgesteld zeg
maar in dé specialist. Zullen we het daar maar bij laten?

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 10 jun 2015, 14:23
door RT1
Ik heb geen idee wat 'n BMS-KP is _001 Iemand die in gewone taal dit uit kan leggen .?

Iig fijn weekend gewenst _004
[groet]

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 10 jun 2015, 15:09
door Dingeman
RT1 schreef:Ik heb geen idee wat 'n BMS-KP is _001 Iemand die in gewone taal dit uit kan leggen .?

Iig fijn weekend gewenst _004
[groet]
Even Googlen en Wikipedia geeft een nette omschrijving.

BMS-K staat voor: BMW Motormanagement System-K.

Dit is een digitaal motormanagement systeem dat werd toegepast vanaf de BMW R 1200 GS motorfiets. Bij BMS-K heeft elke cilinder een eigen regelsysteem met de nokkenas-sensor op de rechter cilinder. Bij dit systeem werden de inspuittijden van de brandstofinjectie verlengd of verkort al naargelang de behoefte van de cilinders. Dit systeem werd ook op latere modellen toegepast, tot het verschijnen van de BMW F 800 Serie. Daarna werd het opgevolgd door het BMS-KP Systeem.

Het BMS-KP systeem werkte niet door de inspuittijden aan te passen maar door de inspuitdruk te verhogen of te verlagen. Dit werkte nauwkeuriger dan het BMS-K systeem. Er waren ook meer sensoren nodig voor dit systeem, dat ook de werking van de geregelde driewegkatalysator ten goede kwam.

Re: R1200RT storing / afslaan... EWS...

Geplaatst: 10 jun 2015, 20:41
door RT1
En bedankt _004 ( scheelt weer wat snuffelen op google, ik heb soms wel iets beters te doen )
[groet]
Rob