BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 7 jaar de CliniClowns

Stuurschakelaar 1150RS

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gesloten
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Stuurschakelaar 1150RS

Ongelezen bericht door JC1150 » 28 apr 2015, 13:49

Hallo!

Mijn R1150RS heeft last van knipperlicht-kuren: mijn rechter richtingaanwijzer weigert dienst. Na, samen met een motor-monteur (nee, elektro is niet mijn beste kant..), is de diagnose gesteld dat de schakelaar slecht is. Hij doet het wel weer na veel gepruts, maar we vermoeden dat dat tijdelijk is (slechte contacten, aldus de monteur). Op termijn zal de schakelaar vervangen worden dus. Dit blijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want gebruikte schakelaars zijn schaars! Sowieso zijn ze van een 1150RS onvindbaar. Volgens RealOEM zit dezelfde schakelaar (nummer 61317710216) ook op de 1150GS(A), 1150/850RT en 1150/850R. De schakelaar van een R1100S lijkt er ook wel veel op, maar komt volgens RealOEM niet overeen. Het betreft een schakelaar zonder permanente verlichting, dus met een schakelaar voor stadslicht/dimlicht. Van de GS(A)'s zijn er wel te vinden, maar die hebben een knop voor het ABS. Ook zijn er wel schakelaars te vinden voor permanente verlichting.

Ik heb dus een aantal vragen in één: Kan ik een schakelaar monteren met ABS-knop of voor permanente verlichting (met kleine aanpassingen) of heeft iemand toevallig een juiste liggen of een goed adresje? Of zijn er andere mogelijkheden?

Alvast bijzonder bedankt!

Groet,
Jeroen

Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 217
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor navigatie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Stuurschakelaar 1150RS

Ongelezen bericht door R1nus » 28 apr 2015, 15:56

Hallo Jeroen,

Ik heb zelf jaren geleden met een K75 ook gehad dat de richtingaanwijzer heel slecht te bedienen was.
Ook lag hier de oorzaak bij de schakelaar.
Het bleek dat de contacten geoxideerd waren, de schakelaar kreeg ik niet open :cry: maar ik heb de storing verholpen door contactspray in de schakelaar te spuiten en daarna meerdere keren de schakelaar bedienen.
Hierna geen problemen meer met de richtingaanwijzer gehad. :D

Hopelijk is dit bij jouw ook het geval.

[groet]
Rinus
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.

JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Stuurschakelaar 1150RS

Ongelezen bericht door JC1150 » 28 apr 2015, 16:13

R1nus schreef:Hallo Jeroen,

Ik heb zelf jaren geleden met een K75 ook gehad dat de richtingaanwijzer heel slecht te bedienen was.
Ook lag hier de oorzaak bij de schakelaar.
Het bleek dat de contacten geoxideerd waren, de schakelaar kreeg ik niet open :cry: maar ik heb de storing verholpen door contactspray in de schakelaar te spuiten en daarna meerdere keren de schakelaar bedienen.
Hierna geen problemen meer met de richtingaanwijzer gehad. :D

Hopelijk is dit bij jouw ook het geval.

[groet]
Rinus
Bedankt voor je reactie Rinus! Bij mij precies hetzelfde: slechte/geoxideerde contacten. Heb het ook op dezelfde manier opgelost. Bij de knalpot hebben ze schijnbaar een juiste schakelaar, die ongeveer 90 euro zal kosten. Ik denk dat ik het nog even aanzie, en mocht het weer falen dat ik een andere stuurschakelaar aanschaf. Jouw ervaring stelt me gerust :-)

Jeroen

Henk850gps

Re: Stuurschakelaar 1150RS

Ongelezen bericht door Henk850gps » 22 jun 2015, 23:25

Ook ik was aan de beurt voor een geoxideerde schakelaar van mijn rechter Knipperlicht. Ff info bij de dealert, doink Oia 260 € excl. arbeitsloon. Oia Oia :evil: daar gaat m'n weekeindje Sauerland. Ff zitten, koffie koffie en dan op zoek naar een x kopschroevendraaier om te beginnen aan de open unit operatie. De boosdoener gevonden diep in de krochten van het rechterstuurhelftunit. Buut.....af. Gewapend met een fittingschroefen draaier en nog 1 kleiner plus een vergrootglas deze schakelaar uit z'n zitting gewipt. Eerst de schakelaar van binnen bekeken, en.....de kontacten geoxideerd. Ff tussen de haakjes. B.M.W. gerenomeerd merk... toch _001 niet de goedkoopste icon_welcome :? :idea: .De goedkoopste GSM word in elkaargezet met vergulde schakelingen en solderingen . Blijft :? :? :? Maar oké verder met zweten. Nu met de computer aan de slag, ook weer zo iets. Maar toch een schakelaar gevonden en via tante Pos naar huis geloosd. Ff gecontroleerd en ja hoor, werkt. Dus ik hoef niet meer steeds links af te slaan _004 _004 . Nu de donor vast solderen en het e.e.a. weer op z'n plaats terug brengen, de x schroevendraaier weer in de hoek gegoo...eh leggen en weer eens rechts afslaan. Totale kosten:
2 e hands schakelaar 15€ stroomverbruik soldeerapp. soldeer, veel koffie , beetje tijd , afschrijving x kruisschroevendraaier isolatietape. Dus pak hem beet??? ........... 17€. [groet] en doe je voordeel hiermee. Jammer voor Berlijn

Gesloten

Terug naar “Over: Elektrisch/electronisch gedeelte”