Luide knal

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
arnol

Luide knal

Ongelezen bericht door arnol »

Onlangs heb ik een RT1100 uit 1996 gekocht. Uit Engeland ingevoerd met 35.000 mijlen op de teller.
Hij rijdt super. Maar sinds een paar dagen hoor ik tijdens het rijden een luide knal. Alsof een rotje naast de motor ontploft.
Het is nu zo'n 5 keer gebeurt op 1500 mijlen rijden.
Ik heb wel van dit fenomeen gehoort. Maar wat kan dit zijn? Moet ik me zorgen maken? Wat kan ik er aan doen?
Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,
Arno
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Luide knal

Ongelezen bericht door HansD »

arnol schreef:Onlangs heb ik een RT1100 uit 1996 gekocht. Uit Engeland ingevoerd met 35.000 mijlen op de teller.
Hij rijdt super. Maar sinds een paar dagen hoor ik tijdens het rijden een luide knal. Alsof een rotje naast de motor ontploft.
Het is nu zo'n 5 keer gebeurt op 1500 mijlen rijden.
Ik heb wel van dit fenomeen gehoort. Maar wat kan dit zijn? Moet ik me zorgen maken? Wat kan ik er aan doen?
Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,
Arno
Arno,
ik heb dat ook wel eens, meestal als ik bij gas afsluiten net nog een streepje gas geef.
Betekent meestal dat de motor wat rijk staat, denk ik. In mijn geval klopt dat zeker want dat heb ik specifiek laten doen in combinatie met een Rapid Bike module. Als het niet erger wordt lijkt het mij niet zo erg.
Hans
arnol

Re: Luide knal

Ongelezen bericht door arnol »

Hallo Hans,

Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat ik voor de zekerheid toch maar een versnelde beurt laat uitvoeren. Hierbij moet dan wel specifiek de "rijke afstelling" gecontroleerd en wellicht gecorrigeerd worden.

Groet,
Arno
matthe

Re: Luide knal

Ongelezen bericht door matthe »

De oorzaak is meestal een slechte synchronisatie van de cilinders.
Als je een synchronisatie apparaat hebt (+_ Euro 75 bij Struik in Leiden, liefst een elektronisch exemplaar) dan is het in een half uurtje gepiept. Je moet wel beide kappen er eerst afhalen.

Een andere oorzaak kan zijn: slechte benzine. Heb ik een keer meegemaakt in Marokko.
Roadrunner

Re: Luide knal

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Lijkt me naverbranding in de uitlaat. Dat betekent dat de verbranding in de cilinder niet optimaal verloopt en er onverbrand mengsel in het uitlaattraject terecht komt. Er kunnen veel oorzaken zijn. B.v. mengsel te rijk (luchtfilter vervuild, CO afstelling onjuist enz.), slechte vonk (bougies versleten of niet juist afgesteld, bougiekabels slecht, opbrengst bobine onvoldoende, timing onsteking onjuist, enz.), klepspeling niet correct en zo zijn er wel meer te bedenken.

Wanneer heeft de motor voor het laatst een beurt gehad?

Tom.
Gert

Re: Luide knal

Ongelezen bericht door Gert »

arnol schreef:Onlangs heb ik een RT1100 uit 1996 gekocht. Uit Engeland ingevoerd met 35.000 mijlen op de teller.
Hij rijdt super. Maar sinds een paar dagen hoor ik tijdens het rijden een luide knal. Alsof een rotje naast de motor ontploft.
Het is nu zo'n 5 keer gebeurt op 1500 mijlen rijden.
Ik heb wel van dit fenomeen gehoort. Maar wat kan dit zijn? Moet ik me zorgen maken? Wat kan ik er aan doen?
Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,
Arno
Had ik ook met mijn 1100RT. Op het Vlaams forum eens gelezen van super 98 te tanken ipv 95. Sindsdien heb ik het niet meer gehad.
groetjes
Gert
sanderh

Re: Luide knal

Ongelezen bericht door sanderh »

het zit hem waarschijnlijk wel in de afstelling, ik rijd nu op shell vpower, nieuwe bougies, nieuw brandstoffilter, synchroon afgesteld en hij ploft af en toe nog .

Nou ja, een Harley doet niets anders :roll:
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”