R1150RT Knipperlichten

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Kakiek
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2014, 18:19
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: 6001

R1150RT Knipperlichten

Ongelezen bericht door Kakiek »

Goedendag,
sinds +/- 3 weken heb ik mijn knipperlichten (links, zowel als rechts) die soms dubbel zo snel knipperen als normaal.
Alle lampen zijn ok (dus in princiepe niets mis mee).
Soms kan ik een rit van 250km doen zonder dat dit optreed en soms treed dit reeds op na een aantal km's.
Heb ook al voor gehad dat het optreed na een paar km's en daarna niet meer !
Gisteren had ik weer prijs.
Eenmaal terug thuis heb ik de pinkers rechts aangezet en na +/- 20 sec begonnen ze sneller te pinken en dit gedurende 4 a 6 seconden en dan terug normaal en na een tijdje herbegon het.
Heb dan de linker zijde aangezet en hier trad het zelfde op.

Wanneer ik de warning (4 pinkers) opzet blijft alles normaal werken !

Heeft iemand enig iedee ? (knipperlichtcentrale defekt ?)
Hartelijk bedankt voor uw reactie(s),
Inspector Gadget

Re: R1150RT Knipperlichten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als de knipperlichten sneller dan normaal knipperen is dat een teken dat er een probleem is met 1 of beide knipperlichten.
Dat is een verplichting,
Ik neem aan dat je knipperlichten niet vervangen zijn door led-uitvoeringen.
Want anders is het "normaal" aangezien led-lampen minder stroom opnemen versus gloeilampen en daardoor voorgenoemde "lampen-defect" trieerden.

Anders:
Kijk de contacten na van de knipperlicht-voeten.
Die willen nog wel eens corroderen.
Voorzichtig met een fijn schuurpapier zowel de binnenkant van de huls waarin de gloeilamp geschoven zat alsook het centrale contact-puntje in die voet een paar keer (!) schoonmaken.

Kijk dat de massa-draden naar de knipperlichten aan de voorzijde nog proper zijn, en geen kabelbreuk e.d.

Kijk in je achterlicht-unit ook of de massa-draad goed is, trek voorzichtig aan de kabel nabij de kabelschoen of er geen draadbreuk in zit. (waardoor een massa-probleem kan ontstaan), en haal die kabelschoen een paar keer los en vast van het aansluit-lipje. Eventueel ook met voorgenoemde schuurpapier proper (blank of in ieder geval, ontdaan van eventuele corrosie) maken.

En dan in je zekeringskast, je knipperlicht-relais uit de kabelvoet halen, voorzichtig (!) enige WD-40 of contactspray in de voet-aansluitingen spuiten, en dan dat relais weer in de voet plaatsen, weer even loshalen, weer plaatsen, weer loshalen, weer plaatsen.

Als dat het probleem niet oplost, kán het relais mogelijk defect zijn. _001
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”