Canbus en navigatie.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Thieske88

Canbus en navigatie.

Ongelezen bericht door Thieske88 »

Hoi medeforummers,

Vandaag aan het knutselen geweest met mijn tomtom rider.
Het idee was om deze op contactstroom te schakelen, leek me handig ivm leegtrekken van de accu etc.

Tijdens het aansluiten kwam ik er alleen achter met behulp van een spanningsmeter dat zodra je gaat meten en dus weerstand creëert (wat ook het tomtom doc zal doen) wordt de spanning eraf gegooid.

Gelukkig heb ik een ex-p waardoor er via de 2e accu nog een secundair elektrisch systeem aanwezig was met continue stroom. Hierop heb ik hem nu dan maar aangesloten.

Heeft iemand enig idee hoe het doc alsnog op contactstroom zou kunnen?
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 260
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Canbus en navigatie.

Ongelezen bericht door R1nus »

Beste Tieske88,

Ik zelf heb spanning afgetakt van de accessoireplug aan de linkerkant (wel met een stekkerverbinding achter de kuip, uit het zicht, zodat het kuipdeel niet vast zit)
Deze accessoire-aansluiting schakelt automatisch na een minuut uit en is dan spanningsloos.
Er staat ook nog een lijntje op het forum met een plaatje van een stekkertje wat als voeding kan dienen, echter zit er bij mij op die plaats een heel ander stekkertje met veel meer draadjes

viewtopic.php?f=40&t=10558&p=113775&hilit=Mp3#p113775

[groet]
Rinus
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Canbus en navigatie.

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Bij zit er rechts (onder het radiovak, waar dus de tweede accu in zat) een canbus gestuurde aansluiting. Deze zou je dus ook kunnen gebruiken. Zelf heb ik deze gebruikt om mijn secundaire circuit via een relais aan te sturen. Vervolgens heb ik de navigatie op dit secundaire circuit aangesloten. Nadat je de motor van het contact doet, schakelt het secundaire circuit na een aantal seconden ook uit.
Inspector Gadget

Re: Canbus en navigatie.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En je kunt je stadslicht-aansluiting ook gebruiken, dat kan je redelijk straffeloos doen voor een paar ampère.

Als je verwacht in de toekomst meerdere accessoires aan te gaan sluiten, kan je beter de eerder aangehaalde relais, of nog beter, fuzeblock aansluiten.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”