Oliedruklampje

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Oliedruklampje

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Vandaag kwam ik erachter dat mijn oliedruklampje niet werkte. Ik verwachtte eigenlijk al wel dat de oliedruk niet het probleem was dus eerst maar de zekering gecontroleerd. Daarna de bedrading gecontroleerd en de oliedrukzender en toen zag ik al dat de fout in de draad of het lampje moest zitten. Nadat ik eerst de teller uit elkaar had gehaald bleek dat ik het oliedruklampje met houder ook gewoon via de bovenkant eruit kon halen. Het lampje zit vrij diep maar je kan het eruit trekken met een lange bektang en een beetje WD40 tussen de rubber maakt het gemakkelijk om er met de tang tussen te schuiven. Maar het was moeilijk te zien welk wattage het lampje had dus heb ik maar vals gespeeld. Het lampje van de ABS heb ik over gezet in de lamphouder van de oliedruk. Ik heb geen ABS maar wel de lampjes ervoor. En het werkt weer. Bespaart me weer een ritje naar de dealer voor een lampje. Alleen nog even de koplamp afstellen als het donker is. Ben altijd wel voorzichtig met het lampje verwijderen. Iets te hard knijpen met je tang en je hebt een plat lampje en dan krijg je het lampje er niet meer uit.
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Oliedruklampje

Ongelezen bericht door R1nus »

In (oude) regelkasten zitten ook vaak (controle)lampjes geklemd in de houder.
Ook deze lampjes zijn zonder hulpmiddelen niet te verwijderen. -naughty-
De truc is om een rubber hulsje over het lampje te schuiven en dat rustig aan het rubbertje te trekken.
Hierdoor komt het lampje in zijn geheel uit de houder. :D

Hopelijk heb je wat aan deze uitleg zodat je ABS lampje ook weer kan branden.

[groet]
Rinus
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Oliedruklampje

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Rinus
Het probleem was dat het lampje in een rubber huls zat die vrij diep is. En je moet daar net weer een hulsje hebben dat daar in past en toch weer klemt op de lamp. De ABS lamp zal nooit branden. Mijn motor heeft geen ABS maar wel dezelfde tellers als een motor die wel ABS heeft. Maar bedankt voor de tip. Maar de oliedruklamp werkt daar was ik al blij mee.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”