Accukabels "kortsluiten"?

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Accukabels "kortsluiten"?

Ongelezen bericht door Dingeman »

Een R1200RT waarbij wel alle functies werken na de contactsleutel omdraaien, maar deze wil niet starten. Geen enkele reactie na het indrukken van de startknop. Welke doel of functie heeft dan het feit om de accukabels los te maken en deze gedurende een poos met elkaar te "kortsluiten"?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Accukabels "kortsluiten"?

Ongelezen bericht door Snellecees »

Kortsluiten van accukabels lijkt mij niet zinvol, je kunt een accu niet "schoonbranden"door hem kort te sluiten. _001

Laat hem testen bij een motor dealer of een garagebedrijf, die kunnen je zo vertellen of de accu nog goed is.

Check ook eerst of de accu wel wordt geladen.


Succes
Cees
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 261
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Accukabels "kortsluiten"?

Ongelezen bericht door R1nus »

Wat misschien zo kunnen helpen is de schakelaar van de noodstop een paar keer heen en weer te bewegen.
Ik heb jaren geleden met mijn K75 ook eens gehad dat deze niet wilde starten terwijl alle functie gewoon werkte. _001
Het bleek dat er wat oxidatie op de contacten van de noodstop-knop zat.
Door het heen en weer schakelen van de noodstop-knop maak je de contacten weer (gedeeltelijk) vrij van oxidatie en start de motor weer? :D

Hopelijk heb je hier wat aan.

[groet]
Rinus
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Accukabels "kortsluiten"?

Ongelezen bericht door Baird »

Het kortsluiten van de accu veroorzaakt een maximale stroom door de accu en zal daardoor de accu definitief om zeep helpen als je dat even vol houd, sterkte overigens..................

Mogelijk wordt bedoelt om de kabels die normaliter aan de accu zitten tegen elkaar te houden en zo het hele bedradings-systeem op '0 ' te krijgen.

Zou toch eerder zoeken in defecte schakelaars van jiffy, vrij-stand en koppeling: die moeten dit gedrag veroorzaken en als ze kapot zijn blijven ze dat doen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
AndréO
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2014, 22:01
Type: R1150RT
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Goes

Re: Accukabels "kortsluiten"?

Ongelezen bericht door AndréO »

Hij doet helemaal niks. Kan kapotte startmotor zijn. Je zou kunnen proberen hem ''ff'' aan te duwen....kijken of hij dan wel wil starten. Even een paar buur mannen erbij roepen ;)

Ik denk dat bedoeld wordt de accu kabels aan de motor kant kort te sluiten voor een soort reset. De polen van de accu zelf hoef je geen poosje tegen elkaar te houden. Een flinke knetter en de accu is wijlen.

Gr André
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Accukabels "kortsluiten"?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

AndréO schreef:Een flinke knetter
Wel iets meer dan een knetter, je sluit in een keer de accu kort, waardoor er in één keer een stroom van een paar honderd ampere gaat lopen. Voldoende om alles aan elkaar vast te lassen! Niet ondenkbaar dat door de warmteontwikkeling de accu ontploft!! Nooit doen dus!

Maar dat zal ook niet de bedoeling zijn, maar de losgemaakte + en - kabel tegen elkaar houden. Wellicht is dit bedoeld als 'reset' procedure voor het motormanagement, zoals Baird ook al schreef. Ik heb er nog nooit van gehoord en zou me niet wagen aan een dergelijke ongedocumenteerde procedure.

Het zou inderdaad de noodstopschakelaar of de schakelaar van de zijstandaard kunnen zijn. Misschien zelfs een defecte startblokkering. In geval van dat laatste krijg je dacht ik ook een waarschuwing ("EWS"?) te zien.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Accukabels "kortsluiten"?

Ongelezen bericht door Dingeman »

Dingeman schreef:Een R1200RT waarbij wel alle functies werken na de contactsleutel omdraaien, maar deze wil niet starten. Geen enkele reactie na het indrukken van de startknop. Welke doel of functie heeft dan het feit om de accukabels los te maken en deze gedurende een poos met elkaar te "kortsluiten"?
Gezien sommige reacties, wil ik toch even wijzen op het feit dat ik geschreven heb: ",,,,,,,,,,,om de accukabels LOS te maken en DEZE gedurende een poos met elkaar te "kortsluiten". Gelukkig begrijp ook ik wel dat men niet de polen van een accu moet kortsluiten. Dit even ter zijde.

Intussen heb ik ook nog verder navraag gedaan en het wordt gedaan om het motormanagment te resetten. Ondanks dat het misschien een "ongedocumenteerde" werkwijze is (ik weet het niet) wordt hij wel door de ANWB-wegenwacht gehanteerd in voorkomende gevallen.

Uiteindelijk bleek mijn "storing" inderdaad een defecte startschakelaar te zijn. Na vervanging van de gehele knoppen-unit werkt alles weer als tevoren.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Inspector Gadget

Re: Accukabels "kortsluiten"?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het klopt dat bij sommige moderne vierwielige dat naar verluid zinvol blijkt te zijn.
Omdat sommige vierwielige via een soort super-condensator allerlei instellingen van de betreffende voertuig vasthouden, als de accu verwijdert wordt of leeg/defect is.
Sterker nog, bij sommige vierwielige moet je via de, daar komt 'ie, CAN-bus de merk, model en uitvoering van de accu aanmelden.
(zie YT en zoek op de sleutel "battery coding")
Want ook vierwielige zijn software-on-wheels vandaag de dag.

Maar van de 1200RT heb ik een dergelijke handeling nog nooit vernomen, als je daar de accu lostrekt is het echt binnen enkele seconden al "leeg".
Misschien wel nodig bij de K1600, de waterbuffels e.d. _001

Vergeet ook niet dat de ANWB soms dingen "generiek" doet en mogelijk verwart met de BMW vierwielige? _001
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accukabels "kortsluiten"?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Voor het niet starten zal het tegen elkaar houden van de accukabels weinig doen. Als al het andere gewoon werkt zou ik zeggen kijk even naar de bedrading van de startmotor. En meestal vind je daar een dikke kabel die naar de accu gaat en een dunne. Kijk of de dunste vast zit en controleer even of daar spanning op komt als je de motor start. En kijk of de dikke kabel goed vast zit.
Inspector Gadget

Re: Accukabels "kortsluiten"?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ton1959 schreef:Voor het niet starten zal het tegen elkaar houden van de accukabels weinig doen. Als al het andere gewoon werkt zou ik zeggen kijk even naar de bedrading van de
Het bleek dus de overbekende knoppenpartij te zijn;
Dingeman schreef:Uiteindelijk bleek mijn "storing" inderdaad een defecte startschakelaar te zijn. Na vervanging van de gehele knoppen-unit werkt alles weer als tevoren.
Naar verluid doet de ANWB het kortsluiten van de accu-aansluitkabels met de bedoeling het motormanagement te resetten;
Dingeman schreef:Intussen heb ik ook nog verder navraag gedaan en het wordt gedaan om het motormanagment te resetten. Ondanks dat het misschien een "ongedocumenteerde" werkwijze is (ik weet het niet) wordt hij wel door de ANWB-wegenwacht gehanteerd in voorkomende gevallen.
Ik heb daar verder nooit iets verder over gelezen op het interweb noch van BMW dealeRTs. _001
Maar je kan niet weten, ANWB heeft natuurlijk een zeer uitgebreide database met alle voertuigen en alle voor komende en gekende problemen.
En dus ook mogelijke oplossingen omdat het doel is het je weer op weg helpen, a.s.a.p.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accukabels "kortsluiten"?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Standaard testje van ANWB denk ik. Ik zie er geen ut van. Maar het was de knoppen dus. _004
Gebruikersavatar
DesertStrom
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 feb 2014, 02:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Accukabels "kortsluiten"?

Ongelezen bericht door DesertStrom »

Bij de F-serie (F650, F800 etc) wordt het inderdaad gedaan om de opgeslagen waarden in het motormanagement terug te zetten naar fabrieksinstellingen.
TPS-sensor moet ook even opnieuw ingesteld worden.
De eerste +/- 300 km ben je de motor dan als het ware weer aan het inrijden.

Geen idee of het ook zo werkt bij de R-serie.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”