startmotor probleem?

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Floyd1968
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:23
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

startmotor probleem?

Ongelezen bericht door Floyd1968 »

In 1 van mijn vorige vragen gaf ik aan dat af en toe mijn klokje op nulstand springt tijdens het starten. Het probleem leek verholpen , echter nu heb ik het weer een paar keer gehad. Maar ik begin een patroon te zien....

Af en toe als ik wil starten, lijkt de startmotor het erg moeilijk te hebben. Zodra ik de startknop indruk, hoor je hem als t ware 1X zwaar ronddraaien... alsof hij door dikke stroop moet.... staat dan heel even stil en hervat daarna de startprocedure, weliswaar erg moeizaam. als dat gebeurt dan springt de klok op nul. Andere keren lijkt er niets aan de hand en start hij zoals het zou moeten.

Klinkt dit bij iemand bekend? Zou er een probleem kunnen zijn met de startmotor?

Dank voor het meedenken! _004
Remco63
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2011, 22:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Re: startmotor probleem?

Ongelezen bericht door Remco63 »

Klinkt erg bekend moet ik zeggen. Ik heb hetzelfde probleem gehad maar voordat ik het doorhad dat mijn startmotor de schuldige was iets te lang doorgereden en vervolgens mijn accu ook nog vernaggeld. Mijn advies: startmotor vervangen anders kost het ook nog eens je accu.

Succes,

Remco
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: startmotor probleem?

Ongelezen bericht door Snellecees »

Over dit probleem is al eerder op het forum gescheven.

Er is iets met de startmotor aan de hand, hij trek waarschijnlijk zoveel stroom uit de accu tijdens het starten dat de accuspanning onder een bepaalde minimale waarde zakt en de klok hierop reageert alsof er geen spanning aanwezig is en dus uitvalt. Op het moment dat de motor loopt komt de spanning weer terug en is de klok gereset en staat dus weer op nul.

Het kan ook de accu zelf zijn die slecht wordt en tijdens het starten te weinig energie heeft maar ik verwacht eerder dat het aan de startmotor ligt. Ik heb op mijn 1150 ook een keer de startmotor vervangen omdat de magneten loskwamen en dus de startmotor zwaar liep of vastliep.

Succes met zoeken.

Groet
Cees
Floyd1968
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:23
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: startmotor probleem?

Ongelezen bericht door Floyd1968 »

Bedankt voor jullie antwoorden zover. Rijst bij mij een volgende vraag..

Als ik de startmotor moet vervangen, zijn er dan meer mogelijkheden dan een nieuwe startmotor? Ik bedoel, kan mijn huidige startmotor gereviseerd worden? Of kan ik ook een gereviseerde startmotor kopen? Enig idee wat de prijsverschillen zijn ten opzichte van een nieuwe?

Wederom dank voor het meedenken. _004
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: startmotor probleem?

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Ik heb mijn startmotor laten reviseren. Kosten waren ik meen €70 en is incl 1 jaar garantie. Demonteren en na revisie weer monteren heb ik zelf gedaan.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
michaelb
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
Type: R1100RT
Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
Locatie: Hoevelaken

Re: startmotor probleem?

Ongelezen bericht door michaelb »

Omdat mijn -1100- ook een 'versleten' startmotor had heb ik me er van de winter eens in verdiept. Er zijn grofweg 4 mogelijkheden:

1. Startmotor vervangen door een nieuwe originele (is BMW-duur)
2. Startmotor vervangen door een 'sloop exemplaar' uit de 2e hands markt (maar dan weet je niet wat je krijgt)
3. Startmotor reviseren of laten reviseren (op Internet staan wel revisiesetjes en zelfs youtube-filmpjes of je kunt het misschien bij Kenny, Niels of Oscar terecht)
4. Startmotor vervangen door een 'OEM'-exemplaar (bijboorbeeld via startenladen-punt-nl)

Ik heb lang getwijfeld tussen optie 3 en 4 maar omdat ik ook nog het nodige andere onderhoud op de lijst had staan heb ik uiteindelijk de 'makkelijke' weg gekozen. Was onder de €100,- klaar en ben er erg tevreden over. Past goed en start als een dolle...

Succes ermee

Michael
Gebruikersavatar
DesertStrom
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 feb 2014, 02:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: startmotor probleem?

Ongelezen bericht door DesertStrom »

Zelf vervangen is ook niet zo moeilijk, hier een filmpje van een 1150:
[youtube]Ml43uG8QcGU[/youtube]
Floyd1968
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:23
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: startmotor probleem?

Ongelezen bericht door Floyd1968 »

Super bedankt! Het enige wat me zorgen baart, is die lange sleutel.... is die noodzakelijk? Voor de rest zou ik met met mijn 2 linkerhanden wel aandurven.....
Gebruikersavatar
DesertStrom
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 feb 2014, 02:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: startmotor probleem?

Ongelezen bericht door DesertStrom »

Die lange sleutel is niet echt noodzakelijk, maar maakt het wel stukken eenvoudiger.
Een gemiddeld doppensetje heeft maar 1 verlengstuk en hier heb je er 3 a 4 nodig.
Kwestie van even het verlengstuk lenen van buren / vrienden.
Zelf had ik 2 stuks 1/2" en 2 stuks 3/8" verlengstukken aan elkaar (met een verloopje ertussen) en dat ging prima.
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: startmotor probleem?

Ongelezen bericht door strik »

Je kan ook de plaat waar je voetsteun op zit eraf halen. Dan kan je er zo bij zonder extra hulpstukken.
Het zicht op de startmotor is dan ook veel duidelijker.
Volgens mij maar 4 bouten.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Floyd1968
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:23
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: startmotor probleem?

Ongelezen bericht door Floyd1968 »

Dank voor jullie meedenken. Heb toch nog een paar vragen.

Is het kostentechnischn interessant om te laten reviseren? En is er maar 1 type startmotor beschikbaar? Ik kom namelijk steeds dezelfde tegen. Goed is goed maar als er alternatieven zijn.....
Gebruikersavatar
DesertStrom
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 feb 2014, 02:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: startmotor probleem?

Ongelezen bericht door DesertStrom »

Dat zul je voor jezelf uit moeten maken.
Zelf heb ik er een nieuwe niet-originele BMW onder gehangen en was voor rond de €90,- klaar. (had ik uit Duitsland laten komen maar ben natuurlijk de gegevens kwijt).
Staar je niet blind op waar onderdelen gemaakt zijn, de meeste originele BMW-onderdelen komen ook niet uit Duitsland.

In Nederland heb je ze o.a. HIER, ben je inclusief verzendkosten €93,- verder.
Reviseren kost ook geld, geen idee hoeveel, zal ook in de buurt van €90,- uitkomen schat ik zo.
Je moet alleen geen haast hebben en het is maar de vraag wat er aan wordt gedaan. Worden alleen de hoogstnoodzakelijke onderdelen vervangen, of ook de delen die binnen afzienbare tijd de geest kunnen gaan geven. Zo'n reviseerbedrijfje wil natuurlijk ook zo min mogelijk kosten maken.
Floyd1968
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:23
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: startmotor probleem?

Ongelezen bericht door Floyd1968 »

Ik heb mijn keuze gemaakt. De nieuwe startmotor ligt klaar.

Bedankt iedereen voor het meedenken! _004 _004 _004
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”