Uitroepteken op dashboard

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door ovi »

Ik heb plots het gele uitroepteken dat blijft branden op het dashboard?
Kan iemand zeggen wat dit kan zijn of moet ik naar de garage? :(
Inspector Gadget

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zie, afhankelijk van de bouwjaar van je 1200RT, de Gebruikershandleiding pagina 27, je zult nog meer meldingen zien op je dashboard zelf.

De gele uitroepteken is een waarschuwing (en kent drie standen: geel of rood branden en rood knipperen) ter ondersteuning van het icoon wat op je dashboard aangegeven staat.
Wat je brandstofniveau (lees: rijdende op reserve-hoeveelheid), dynamo, defecte gloeilamp voor of achter, en zo voort.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 04 sep 2015, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door HansD »

Bij mij was dat meestal het olienivo. Tijd om een kwart litertje bij te vullen.
Gebruikersavatar
Tourist64
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 jan 2013, 18:55
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200 GS Adventure
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Tourist64 »

Bij mij was het verleden week het olieniveau, na 2500km naar en in de Alpen
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Baird »

dus 5000km? :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Tourist64
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 jan 2013, 18:55
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200 GS Adventure
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Tourist64 »

Nee, het was op de terugweg van een 3250 km lange tocht. Na een bakkie koffie aan de zuidkant van de Vogezen kwam ineens het uitroepteken op het display. Half litertje erbij en het peil stond weer bovenaan het kijkglas.
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
Inspector Gadget

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kijk dus ff, als je die driehoek krijgt, in rood of oranje uitvoering, ook altijd verder op je dashboard:
(de symboliek staat op pagina 27 van de Gebruikershandleiding)

Als het oliepeil te laag is, krijg je meestal in het dashboard ook te zien "oil" en de beroemde <!>"
Als het oliepeil echt te veel gezakt is, krijg je vaak ook het oliekan-symbolliek te zien.

E.e.a is wel afhankelijk van het bouwjaar van je motor, t/m 2006 was het ietwat beperkt(er) wat het dashboard aangaf.

Gele driehoek & "EWS !" -> startblokkering, sleutel wordt niet herkent om starting te kunnen doen.
Gele driehoek & knipperen brandstof-symbool -> op benzinereserve (circa 4 liter), zo spoedig mogelijk brandstof tanken.
Gele driehoek & motorblok-symbool -> motor in noodloop-functie, veroorzaakt door een storing. Verder rijden is mogelijk maar met beperkt vermogen.
Gele driehoek & gloeilamp-symbool met pijl omhoog -> gloeilamp defect aan koplamp-kant.
Gele driehoek & gloeilamp-symbool met pijl omlaag -> gloeilamp defect in het achterlicht.
Gele driehoek & gloeilamp-symbool met pijl omhoog & omlaag -> gloeilampen defect aan meerdere kanten van de motor.
(knipperende) Rode Driehoek & oliekan-symbool -> motoroliedruk te laag, controleer oliepeil zoals beschreven.
Rode Driehoek & accu-symbool -> onvoldoende acculaadstroom

Als je ook nog de (optionele) draadloze bandendruk-systeem hebt, kan je ook daar van meldingen krijgen, als de bandendruk echt veel te hoog of te laag is of er problemen zijn met de sensoren.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 05 sep 2015, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
doov650

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door doov650 »

Inspector Gadget schreef:
Gele driehoek & "EWS !" -> startblokkering, sleutel wordt niet herkent om starting te kunnen doen.
G.

Die melding kreeg ik ook toen de accu te weinig spanning gaf.
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door ovi »

Inspector Gadget schreef:Als het oliepeil te laag is, krijg je meestal in het dashboard ook te zien "oil" en de beroemde <!>"
Als het oliepeil echt te veel gezakt is, krijg je vaak ook het oliekan-symbolliek te zien.

Als je ook nog de (optionele) draadloze bandendruk-systeem hebt, kan je ook daar van meldingen krijgen, als de bandendruk echt veel te hoog of te laag is of er problemen zijn met de sensoren.
Ik kwam het hier juist posten maar het was dus waarschijnlijk de bandendruk!

3 weken op verlof geweest dus gisteren terug de eerste keer met de RT gaan rijden die trouwens van 2008 is met dus wel degelijk dat bandendruk systeem.
Gisteren morgen kreeg ik net voor ik op het werk toekwam dus die gele driehoek maar had wel al gemerkt dat ik geen indicatie van mijn bandendruk kreeg dus er was al van toen ik vertrok iets mis maar wist toen nog niet wat? Toen ik om 17H00 naar huis reed was het 3 hoekje weg en kreeg ik na een paar honderd meter te rijden de bandendruk terug te zien dus wist ik meteen wat het probleem was. Achterste band stond slechts op 2.1 bar dus s'morgens zal die nog wat lager geweest zijn maar dat had ik dus niet kunnen zien wegens geen indicatie.
Er zit al een hele tijd een heeeeeeel klein metalen stukje in het loopvlak van mijn achterband maar ik ga die toch vervangen tegen het begin v/d winter en ik doe dit jaar ook geen grote ritten meer dus ga ik het gat niet 50 keer groter maken om er en wiek in de duwen.
De band verliest hierdoor wel een 150 gr op een 2 tal weken maar aangezien ik de motor gewoonlijk wel en paar keer de week gebruik zet ik hem regelmatig terug op druk.


Oliepeil zie ik elke maand na en zakt gewoon geen millimeter dus staat nog steeds net onder maximum dus ik wist dat het dat zeker niet was.

Gebruikershandleiding pagina 27 kan ik niet naar kijken want ik heb er geen gebruikshandleiding van? :(

Toch bedankt voor de tips.
Inspector Gadget

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kortom, het systeem werkt. _004

De aanleiding is minder natuurlijk. :(

Je kunt de zoekfunctie van het RT-forum rechts-bovenin gebruiken, daar zijn in het verleden al heel wat draadjes over geweest.
(en zie ik dat ikzelf het bovenmatig vaak aangeef wat er in de Gebruikershandleiding aangegeven staat :cry: )

Maar je kunt bij de BMW dealeRT ook de gedrukte versie nabestellen.
Vergeet ook niet het Alarm (apart boekje) en eventueel Radio als je die ook hebt (ook een apart boekje)

En je kunt ook de Gebruikershandleiding downloaden.
Belangrijk is wel exact (!) te weten wat de productie-datum is van jou RT., gebruik hiervoor de VIN-decoder. (zie zoekfunctie rechts bovenin ..)
Niet je voertuig-papieren, want die geven niet de exacte productie-datum aan. (!)
Want er zitten verschillen tussen de verschillende productie-data.
Ook te vinden via de zoekfunctie rechts-bovenin, maar hierbij de "korte bocht" naar de download-site;
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/inde ... &notrack=1
Daar de rubriek "R-modellen" open klappen en naar beneden scrollen (!) en de "0368 -R1200RT" selecteren en je krijgt een overzicht te zien van alle beschikbare Gebruikershandleidingen.

En voor de vanaf-februari-2008;
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/serv ... x=27&mjx=5
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Benji »

Er zit al een hele tijd een heeeeeeel klein metalen stukje in het loopvlak van mijn achterband maar ik ga die toch vervangen tegen het begin v/d winter en ik doe dit jaar ook geen grote ritten meer dus ga ik het gat niet 50 keer groter maken om er en wiek in te duwen.
Persoonlijk zou ik dat metaal verwijderen en gat repareren of de band vervangen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door ovi »

Inspector Gadget schreef:Kortom, het systeem werkt. _004

En je kunt ook de Gebruikershandleiding downloaden.
En voor de vanaf-februari-2008;
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/serv ... x=27&mjx=5
_004
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door ovi »

Benji,
het is echt een belachelijk klein pinnetje en aangezien ik de band nog voor de winter ga vervangen en het echt niet de moeite en veel veiliger is van dit te laten zitten dan dat ik er een dikke wiek moet in rammen! ;)
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door ovi »

Nu even verder over mijn probleempje!

Waarschijnlijk is het de bandensensor v/d achterste band die de geest aan het geven is.
Ik krijg nu meestal enkel de bandendruk v/d voorste band en slechts heel af en toe krijg ik terug de indicatie v/d achterste band dus dat gaat volgens mij het problem zijn.
Zit er een batterij in die sensor die je kan vervangen dan kan ik dat ineens doen als ik de band vervang? Nog nooit een moto gehad met bandendrukcontrolesysteem dus daar ken ik voorlopig niets van. Ik weet wel dat ik moet opletten wanneer ik de band v/d velg haal dat ik die sensor niet beschadig.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Dingeman »

Als ik me goed ingelezen heb, zit er inderdaad een batterij in die bandendruksensoren. En die verwissel je niet zomaar even. Nieuwe sensoren zou de oplossing moeten zijn, maar dat schijnt een erg kostbare vervanging te zijn. Volgens mij moet hierover ook genoeg geschreven zijn op dit forum. Dus even de zoekopdracht gebruiken.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Inspector Gadget

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, er zijn al wat draadjes over geweest, rechts bovenin de zoekfunctie.

Als elektronica je ding is, kan je overwegen de batterij zelf te vervangen;
Op JoeTube ff zoeken op "BMW R1200RT Tire Pressure Monitor Battery Replacement".
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Benji »

ovi schreef:Benji,
het is echt een belachelijk klein pinnetje en aangezien ik de band nog voor de winter ga vervangen en het echt niet de moeite en veel veiliger is van dit te laten zitten dan dat ik er een dikke wiek moet in rammen! ;)
Als dat kleine pinnetje niets voorstelt, zou ik het ook gewoon eruit trekken.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Benji schreef:
ovi schreef:Benji,
het is echt een belachelijk klein pinnetje en aangezien ik de band nog voor de winter ga vervangen en het echt niet de moeite en veel veiliger is van dit te laten zitten dan dat ik er een dikke wiek moet in rammen! ;)
Als dat kleine pinnetje niets voorstelt, zou ik het ook gewoon eruit trekken.
Dat vind ik ook. Meteen eruit en neem geen risico's met veiligheid.
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door ovi »

Blijven jullie nu bezig over dat pinnetje? :mrgreen:

Aangezien ik de band dus ga vervangen even naar BMW getelefoneerd voor zo'n sensor.
125 euro kost dat ding!!!! :O
Dus toch even kijken of we dat batterijtje niet zelf kunnen vervangen want ik zie nu dat dat blijkbaar wel te doen is.

http://advrider.com/index.php?threads/b ... ms.848789/

http://advrider.com/index.php?threads/t ... ts.746068/

Nu ik weet wat het probleem is ga ik dit weekend wel degelijk alle topics over die sensor hier op het forum even doorlezen! _004
Inspector Gadget

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Welk pinnetje? :lol:

Ja, zoals wel vaker kent BMW stevige prijzen voor de onderdelen. :shock:
En het zou mij niet verbazen als het als OEM-vervanger eventueel ergens goedkoper te verkrijgen is, omdat het m.i. typisch zo'n onderdeel is die BMW zelf niet maakt maar inkoopt.

Uit oog van veiligheid zie ik wel vaker dat batterijen ingegoten zitten en dat als je een beetje voorzicht & slim bent, wel te vervangen zijn.

En omdat een plaatje meer zegt dan een 1000 woorden, hierbij de YT die het m.i. heel duidelijk aangeeft hoe je het stap-voor-stap kunt doen;
[youtube]Mpjz0cDjnK4[/youtube]
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door ovi »

Er zit toch maar één batterij in?
En ik zie die kerel ook niets solderen enz. dus wat bedoelen jullie daarmee?

Bijkomend probleempje! :cry:
Er was een terugroepactie ivm de flens v/h achterwiel dat onder garantie vervangen moest worden dus daarstraks even naar de dealer geweest om dit uit te laten voeren en de technieker wist mij te zeggen dat mij rollager zijn beste tijd gehad heeft! :(
Ik heb hier even de zoekfunctie gebruikt maar niet meteen iets gevonden over het vervangen van dit lager dus voor ik een nieuw topic open toch even vragen of ik het niet gemist heb. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ovi op 18 sep 2015, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

ovi schreef:Er zit toch maar één batterij in?
_001 Hoezo die vraag? _001
In alle uitleg die ik gevonden heb, en in het aangehaalde filmpje, wordt er gesproken over 1x batterij per sensor.
Dus waar je vraag vandaan komt, kan ik niet plaatsen? _001
ovi schreef:En ik zie die kerel ook niets solderen enz. dus wat bedoelen jullie daarmee?
De OEM batterij is er 1tje met soldeerlipjes, die vast zitten op de batterij (gestanst/punt-gelast) en je ziet in de YT opname de persoon die soldeerlipjes los breken.
Dat kan goed gaan, maar net zo makkelijk afbreken,
Sommige, zoals in de getoonde YT, klemmen daarna de vervangende batterij tussen die ex-soldeerlipjes, hopende dat de hete-lijm het voldoende vastklemt.
Je kunt ook bij de betere elektronica-handel dergelijke batterijen verkrijgen mét soldeerlipjes.
Het is maar hoe handig je bent, hoe goed het allemaal aansluit én contact maakt (& houdt!) als je alles weer in elkaar hebt zitten.
Het is een keuze dus.
En kijk het filmpje een paar keer af, dat zal het duidelijker voor je moeten maken. :idea:

Indien niet, er niet aan beginnen en vragen of iemand anders het voor je doet.
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door ovi »

Dat van die batterijen solderen had ik ergens op een engels forum gelezen dus ik dacht dat er dus 2 batterijen aan elkaar moesten gesoldeerd worden zoals bv. in een batterijpak v/e elektrische fiets ?
In het filmpje moet die kerel dus niets solderen maar zoals ik nu begrijp; over uw uitleg ergens in een ander topic over dit probleem; was dus de situatie dat dat lipje dan toch moest afbreken en je het terug moet bevestigen. _004

En wire-wrap draad is wat men heel vroeger gebruikte om elektronische circuits op een soort van experimenteer-bordje te bouwen;
http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_wrap

De pennen die je ziet hebben hele scherpe (letterlijk!) hoeken, en met wire-wrap draad maak je koud! (dus zonder solderen e.d.) een verbinding om die pen heen door al dan niet handmatig of met een pistool de draad diverse malen om die pen heen te draaien. Hierdoor snijd de koperen pen door de buitenmantel van de draad heen.

Wordt tegenwoordig niet zo veel meer gedaan volgens mij, en ik heb nog meters draad liggen.
Het voordeel van dergelijke draad is dat het kwalitatief hoogwaardig materiaal is, die goed te solderen is, en qua buitenmantel niet te dik is, waardoor je op de onmogelijke plaatsen toch een draad(je) kunt monteren.
Waarbij "normaal" draad al snel te dik is, of gewoon geen ruimte voor.

Nadeel is wel dat je goed moet kunnen solderen (lees: snel wezen) want de buitenmantel is zo dun dat het al snel kan wegsmelten.
Een pincet gebruik ik vaak dan ook, niet alleen om de draad vast te houden (is echt heel dun) maar ook de warmte enigszins af te voeren zodat de buitenmantel minder snel kan wegsmelten.

Goed, weer genoeg "uit den oude doosch", terug naar de werkelijkheid


Ik heb in een vorig leven nog elektronica gestudeerd dus met dat solderen zit het wel goed moest dat lipje dan toch afbreken. ;)
Inspector Gadget

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Neen, het is daadwerkelijk maar 1 batterij per sensor, zijnde de CR2032. ;)

Hot-glue zal die batterij wel vasthouden maar wat als in 1e instantie het contact op je nieuwe batterij niet geweldig is, dan kán al het werk voor niets zijn, mogelijkerwijs.
Vandaar dat solderen (nadat je de batterij echt daadwerkelijk het blanke koper ziet door middel van schuren) mijn voorkeur heeft.
Maar zelfs dan is het voorzichtig zijn natuurlijk, dat met name de batterij niet te warm wordt met het solderen.

Ook vermoed ik, op basis wat ik er zoal van en over gelezen heb, dat ook de onderzijde van de OEM batterij voorzien is van een lipje, waarschijnlijk ook ge-puntlast.
Je hebt dus 2 momenten waar je heel voorzichtig die lipjes moet "los-breken" van de (lege) OEM batterij om nog genoeg "vleesch" over te houden om de nieuwe batterij er op te kunnen vastzetten.

Nogmaals, als dat losbreken prima lukt, kan je de nieuwe batterij natuurlijk proberen vast te klemmen (en goed contact hebben & houden) als je met hotglue aan de slag gaat.
Ik zou dan proberen het bovenste contact én de batterij met (bijvoorbeeld) een naald goed aan te blijven drukken totdat de hotglue is uitgehard.

En als het echt mis gaat, zijn er nog print-uitvoeringen van de batterijhouders voor de CR2032 die je dan ff ietwat pas moet maken.
Ik heb het al vaker gedaan en soms wordt je gedwongen andere paden te kiezen, afhankelijk wat afbreekt. :$ ;)
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door ovi »

Bedankt voor de uitvoerige info kerel! _004
Zowel mijn zoon als ik hadden tijdens het zien van het filmpje eveneens meteen het idee om dat lipje met een naald aangedrukt te houden tot de lijm hard genoeg was om het lipje op zijn plaats te houden.
Net voor de winter vervang ik mijn achterband en dan zal ik het proberen.
Spijtig genoeg moet ik ook het achterste wiellager vervangen. Maar ondertussen heb ik vernomen dat ik dat niet zo mag noemen omdat het lager niet in het wiel zit maar zover was ik al. :mrgreen:
Inspector Gadget

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Suc6! _004

Neem de tijd en dan moet het vast wel gaan lukken, zo heel erg moeilijk is het ook weer niet.
Als je echt onthand bent zonder motor kan je eventueel overwegen een regulier ventiel tijdelijk te plaatsen, totdat je (de batterij van) het draadloze ventiel onderhanden genomen hebt.
Want sowieso moet je band opnieuw uitgebalanceerd worden als je klaar bent met het draadloze ventiel, die zal qua gewicht enkele grammen gewijzigd zijn.

En zoals aangegeven, je kunt eventueel opteren voor een CR2032 batterij-houder;
https://www.conrad.nl/nl/search.html?se ... erijhouder
Voordeel is dat je dan een volgende keer gemakkelijk(er) de batterij kunt wisselen.
Wel zou ik adviseren een laagje hotglue ook over de batterij alsnog te doen, zodat de batterij niet per ongeluk kan lostrillen. :$

Andere mogelijkheid is natuurlijk de CR2032 met soldeerpennen, bijvoorbeeld;
http://www.haje.nl/product_info.php?cPa ... s_id=29278

En je kunt weldegelijk ook draden solderen op de CR2032 met de juiste technieken;
[youtube]K0--RJiMEwE[/youtube]
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Uitroepteken op dashboard

Ongelezen bericht door ovi »

Yep, altijd zorgen dat je het vooral niet te lang laat opwarmen! _004
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”