Tanklint R1200 RT
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 08:41
- Type: R1200RT
- Land: Nedederland
- Woonplaats of omgeving: Stadskanaal
Tanklint R1200 RT
Kan je eenvoudig zelf het tanklint vernieuwen van de RT1200 ? Is twee jaar geleden gedaan door dealer,kosten toen 240 euro,s !
- wil_kok
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 16 jul 2009, 08:50
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Amersfoort
Re: Tanklint R1200 RT
Hoi Eddy,
Volgens mij is dat niet mogelijk.
Misschien zou het vervangen je nog wel lukken, maar het systeem moet opnieuw worden gekalibreerd.
Dat kan volgens mij alleen een dealer doen.
Wellicht kan je een beroep doen op coulance, dat is mij één keer gelukt, maar toen ging hij binnen één jaar weer kapot.
Het is helaas een niet al te betrouwbaar systeem.
Gelukkig heb ik nu een later type RT1200, waarbij het systeem is veranderd.
Succes.
Volgens mij is dat niet mogelijk.
Misschien zou het vervangen je nog wel lukken, maar het systeem moet opnieuw worden gekalibreerd.
Dat kan volgens mij alleen een dealer doen.
Wellicht kan je een beroep doen op coulance, dat is mij één keer gelukt, maar toen ging hij binnen één jaar weer kapot.
Het is helaas een niet al te betrouwbaar systeem.
Gelukkig heb ik nu een later type RT1200, waarbij het systeem is veranderd.
Succes.
Re: Tanklint R1200 RT
Kleine correctie;
Niet-OEM diagnose-apparaten zoals de HexCode's GS911 (en vermoedelijk nog wel andere merken ook) kunnen wel degelijk een nieuw gemonteerde tank-meetlint kalibreren;
(of een oude her-kalibreren)
Niet-OEM diagnose-apparaten zoals de HexCode's GS911 (en vermoedelijk nog wel andere merken ook) kunnen wel degelijk een nieuw gemonteerde tank-meetlint kalibreren;
(of een oude her-kalibreren)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 04 okt 2015, 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Willem Rietveld
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: Tanklint R1200 RT
Hallo, het "repareren" van het tanklint kan men wel degelijk zelf, zie ergens anders het draadje over de aangepaste gasaansteker en het "scratchen"....
en als de officiele dealer iets repareerd heb je een jaar garantie op die reparartie. als het dan binnen dat jaar weer stuk is kan hij het weer opnieuw doen...
m. vr. gr.
Willem.
en als de officiele dealer iets repareerd heb je een jaar garantie op die reparartie. als het dan binnen dat jaar weer stuk is kan hij het weer opnieuw doen...
m. vr. gr.
Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: Tanklint R1200 RT
Eerst 'zappen'. Kost niks, geen garantie nodig. Ik rij al twee jaar met een gezapt lint. Af en toe herhalen. Nieuw lint kost volgens mij ongeveer € 120 zonder montage en de enige garantie is dat het vroeg of laat ook kapot gaat.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 08:41
- Type: R1200RT
- Land: Nedederland
- Woonplaats of omgeving: Stadskanaal
Re: Tanklint R1200 RT
Bedankt voor jullie reactie. De eerste lint ging gewoon op nul. Dus deze laten vervangen ! Die er nu in zit (na anderhalf jaar) blijft heel lang op vol staan.Na een km of 250 gaat de meter wat zakken.Als de tank zowat leeg is staat de meter nog op half. Monteur vertelde mij, GEEN garantie na zowat twee jaar !
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 08:41
- Type: R1200RT
- Land: Nedederland
- Woonplaats of omgeving: Stadskanaal
Re: Tanklint R1200 RT
O Ja,wat is ''Zappen" Walter.?
Re: Tanklint R1200 RT
Zie navolgende links voor nadere informatie & uitleg;
viewtopic.php?f=45&t=8430
viewtopic.php?f=45&t=7832
Het is effectief micro-lassen van de minuscule breukjes in de tank-lint.
viewtopic.php?f=45&t=8430
viewtopic.php?f=45&t=7832
Het is effectief micro-lassen van de minuscule breukjes in de tank-lint.
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: Tanklint R1200 RT
De inspecteur was me voor. Bij de tweede link staan plaatjes: kind kan de was doen.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- eveRT
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 02 mei 2014, 22:30
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-politie type 11-2010
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Diemen
- Contacteer:
Re: Tanklint R1200 RT
Heb deze reparatie zelf vandaag gedaan en foto's ervan op het forum gezet: viewtopic.php?f=45&t=11333
Kosten: 1,50. En zelfs dat is niet nodig als je de aansteker na afloop weer in elkaar zet.
Kosten: 1,50. En zelfs dat is niet nodig als je de aansteker na afloop weer in elkaar zet.
http://about.me/evertkuiken
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
Re: Tanklint R1200 RT
Zou hem in je gereedschapskist leggen, je hebt het vast nog wel een paar keer nodig om te "zappen".eveRT schreef:Kosten: 1,50. En zelfs dat is niet nodig als je de aansteker na afloop weer in elkaar zet.
Het is een slecht gekozen constructie, meetlint zit te bewegelijk in de brandstof.
Waarom BMW een dergelijk afwijkende methodiek van meten gekozen heeft is mij vooralsnog echt een volslagen raadsel.
Jammer genoeg voorziet BMW's keuzes er niet in dat je de meetstrip-versie kunt vervangen door het vlottermodel, vooralsnog.
De meetlint-versie heeft 4 aansluitingen, 2 voor het verwarmingselement (pin 1 & 4 op de connector) aangesloten op de ZFE op pen #38 & #39.
En 2 voor de sensor (pin 2 en 3 op de connector) aangesloten op de ZFE op pen #34 & #35.
De vlotter-versie kent slechts 2 aansluitingen, ook pen 2 & 3 op dezelfde 4 polige stekker, maar dan aangesloten op de ZFE op pen #21 & #37.
In het Haynes DHOC (2010) handleiding staat overigens ook (nog steeds) de film-type aangegeven in de tekeningen, zoals hierboven eerder beschreven.
Ik heb vooralsnog niet kunnen uitvinden of dat die #21 & #37 op de ZFE in gebruik zijn op de niet-DOHC model 1200RT's, volgens de Haynes schema's niet.
Maar heb je gelijk dan ook 2 andere uitdagingen;
- Is er in de draadboom voorzien voor een overschakeling van meetstrip-methodiek naar vlottermodel?
Dergelijke "omschakeling" zal niet bij de brandstofpomp zitten maar ergens bij de ZFE zelf. Aangezien het vlottermodel krek nog altijd dezelfde 4-polige connector gebruikt maar minder aansluitingen. (2 versies 4 aansluitingen)
- Stel dat je succesvol inderdaad het vlottermodel krijgt aangesloten op juiste aangegeven pennen van de ZFE, hoe ga je dan de ZFE vertellen dat je een vlotter-model hebt en dus op die manier gemeten moet worden, in plaats van de meetstrip-methodiek?
Ik vermoed dat BMW ergens in de software aangeeft welke methodiek gebruikt moet worden (option-select), en BMW geeft vrijwel niets over dergelijke zaken vrij qua informatie.
Ongeveer vergelijkbaar met de led-knipperlichten optie bij sommige andersoortige van de 1200-familie, de led-knipperlichten zijn andere aansluitingen op de ZFE versus de gloeilamp-aansluitingen.
Kortom, de zapper-methode is de meest voor de hand liggende als je brandstofniveau problemen hebt.
Mits deze (foutief) aangeeft dat de brandstof op is.
Bij mij is dat anders, dus zal die zap-methode waarschijnlijk niet werken.