Enkele weken geleden gaf ook mijn benzinemeter rijdend op de snelweg van het ene op het andere moment aan dat mijn tank helemaal tot de laatste druppel leeg is. Dat blijkt een bekend euvel te zijn van motoren met zo'n meetlint (in ieder geval GS en RT uit de periode 2009-2010). Ik heb een R 1200 RT-P (politie) uit 2010.
Daar is een reparatie methode voor, waarbij je middels het piezo element van een gasaansteker het lint weer last. "Zappen" noemt men het.
Op een Amerikaanse site: http://advrider.com/index.php?threads/f ... t-21342012
Hier op het RT forum: viewtopic.php?f=45&t=8430
Ik heb deze reparatie nu zelf gedaan en geef hierbij verslag van de succesvolle operatie.
[*]Zorg dat je tank vol is.
[*]Koop een gasaansteker. Ik heb bij Blokker de Handy Flame Boy gekocht voor 1,49 ("aanbieding"). Maar elke gasaansteker is goed.
[*]Schroef hem open (1 schroef) en trek het boord van de punt af. Nu kun je de aansteker uit elkaar halen. (foto 1)
[*]Verwijder het piezo deel met de draden en de punt (foto 1)
[*]Haal het linker kuip deel van je motor af.
[*]Verwijder de 4-pins aansluiting van het meetlint (foto 2 en 3).
[*]Sluit de draad op de pin links van het midden aan en de punt van het stuk gasaansteker op de pin rechts van het midden.
[*]Druk nu op de knop, of anders gezegd: knijp het beweegbare deel van de gasaansteker samen totdat je een klik hoort. Doe dit enkele keren. Kijk ook of je een vonk ziet van de draad naar de pin of van de punt naar de andere pin. Zie je ergens anders een vonk, dan moet je de draad en/of punt anders houden. De vonk moet door het meetlint gaan en niet ergens tussen de draden door de lucht. Wat wel handig is, dat is om de draad vlak bij de pin te houden. Dan kun je zien of de vonk van de draad naar de pin gaat. Dat is namelijk ook goed. (foto 4 en 5)
[*]Meet nu de weerstand tussen de twee pinnen die je net gebruikt hebt. Die zou 2,8 kOhm moeten zijn (foto 6).
En zie hier de motor die doorheeft (na 38 seconden) dat de benzinemeter weer werkt!
[youtube]VBrJxIR6YQE[/youtube]
Foto's. Klik op een foto voor een grotere versie.
Foto 1 het piezo element met draden en punt uit de gasaansteker halen
Foto 2 stekker van het meetlint (4 draden)
Foto 3 aansluiting van het meetlint (4 pinnen)
Foto 4 piezo deel in de hand, draden op de pinnen
Foto 5 draad op de pin links van het midden, punt op de pin rechts van het midden
Foto 6 ik meet weer 2,8 kOhm!
Benzine meetlint repareren met zapper
- eveRT
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 02 mei 2014, 22:30
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-politie type 11-2010
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Diemen
- Contacteer:
Benzine meetlint repareren met zapper
Laatst gewijzigd door eveRT op 04 okt 2015, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
http://about.me/evertkuiken
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
Re: Benzine meetlint repareren met zapper
Kleine correctie, bij de 1200RT na productie-datum (!) augustus 2010 is BMW overgeschakeld op het vlottermeetsysteem.
Bij de 1200GS was de meetstrip al eerder vervallen/vervangen door de vlotter-versie.
Bij de 1200GS was de meetstrip al eerder vervallen/vervangen door de vlotter-versie.
- eveRT
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 02 mei 2014, 22:30
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-politie type 11-2010
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Diemen
- Contacteer:
Re: Benzine meetlint repareren met zapper
Noby beats Inspector Gadget! Heb mijn bericht aangepast. Dank voor de verbetering!
http://about.me/evertkuiken
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.