Installeren handvatverwarming

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door CCvW »

Beste mederijders,

Aangezien ik nogal veel op de weg zit met mijn R850 Roadster (momenteel 21.XXX vanaf januari), en het koud begint te worden, wil ik graag Heizgriffe monteren op mijn BMW. Het kopen van een originele schakelaar en handvatten is niet het punt. Maar hoe monteer je zoiets? Voor alle duidelijkheid, ik wil een originele set. Geen spullen van Oxford.

Nog een vraag: zijn normale handvatrubbers en de rubbers van de verwarmde handvatrubbers uitwisselbaar? Ik heb namelijk net nieuwe erop zitten, en ik vind het zonde om ze nu al weg te moeten doen. (ze zijn niet vastgelijmd, ze zitten zo prima)

Alvast bedankt!
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door HansD »

Misschien is het gebruik van verwarmde handschoenen een optie bijv. Gerbing?
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door Wigo »

Ik denk dat je twee rechter handvatrubbers nodig hebt. Ik heb vorige week een set ariete handvatrubbers gekocht bij louis.de . Deze waren speciaal voor handvatverwarming. Waren rond de 25 euro per set.
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
MarkGS
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 jul 2015, 11:00
Type: R1200RT
Land: BE
Woonplaats of omgeving: Vlaanderen

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door MarkGS »

Rij zelf ook veel met de handvatverwarming op maar dit heeft als nadeel dat de buitenkant van je hand toch koud blijft. Dus laten we dat ding maar wat langer in stand 2 staan waardoor de binnenkant dan weer te warm heeft.
Dit fenomeen heb je vermoedelijk niet bij verwarmde handschoenen. Dan zit je natuurlijk steeds met die kabels en een handvatverwarming heb je steeds bij, verwarmde handschoenen niet altijd (vooral in het tussenseizoen niet).
keuzes, keuzes... :roll:
Inspector Gadget

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En vergeet ook niet dat bij de 11xx en voorgaande modellen, je gashandel soms een heel stuk zwaarder gaat, als de handvat-verwarming aan staat.
Dat bemerkte ik althans tot mijn grote schrik bij de OEM handvat-verwarming op toentertijd de 1100RT.
Navraag leerde dat dit normaal was. :$

Achteraf OEM handvatverwarming plaatsen kan een heel gedoe worden, ik weet niet of de bekabeling (en contra-stekkers!) fabrieks-af aanwezig zijn bij het model zonder (fabrieks-af) handvatverwarming. _001
Je 1e aanwijzing zal zijn of de (4-polige) stekker voor de handvatverwarmingsschakelaar aanwezig is.
Of, gemakkelijk te zien, dat zekering #7 in de zekeringskast een zekering-houder heeft.
Als de plek van zekering #7 helemaal leeg is, ook geen lege houder e.d, kan je er volgens mij gevoegelijk vanuit gaan dat (ook) de verdere bedrading en stekkers voor de (OEM) handvat-verwarming niet aanwezig zal zijn.
Dan kan je in mijn optiek beter kiezen voor een niet-OEM oplossing of verwarmde handschoenen.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door ciske »

Qua comfort kunnen verwarmde handvatten absoluut niet op tegen Gerbing's handschoenen. Zie vooral bovenstaand relaas over te warm van binnen en te koud van buiten. De duim is helemaal een stiefkindje met handvatten.
Ik heb geen idee wat een set OEM handvatten met alle benodigdheden bij BMW kost maar dat zou wel eens weinig verschil kunnen maken.

Kortom......verwarmde handschoenen dus!

gr v Ciske
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door CCvW »

Hartelijk bedankt voor de reacties.

Ik dacht het koud van buiten warm van binnen op te kunnen lossen met handkappen. Ik wil toch liever verwarmde handschoenen inderdaad. Vooral omdat het gas zwaar gaat. Dit lijkt me irritant en omdat het dus een ingewikkelde klus is. Ik ga ergens proberen verwarmde handschoenen te scoren. Binnenkort moet ik (nog) meer gaan rijden, Ivm stage. Het lijkt me geen overbodige luxe.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Inspector Gadget

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Handkappen helpen zeker wel met iets meer comfort, ik heb ze er ook op zitten.

Denk dat je een verstandige keuze maakt want ook de handvat-verwarming van BMW heeft zo af en toe problemen (doorbranden).
En bij Gerbin doen ze niet bepaald moeilijk over garantie als er iets stuk gaat.
En het is al lang niet meer zo dat alles met kabels aangesloten moet worden op je accu, maar via batterypacks (accu's), bij Gerbin de zogenoemde 7 volt lijn.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als het echt zo koud is dat ik te koude handen krijg op de motor dan is het waarschijnlijk toch al te riskant om te rijden . Stukjes van een paar honderd kilometer terwijl het net onder nul is vind ik nog niet niet zo erg met mijn gewone handschoenen. Maar ik denk dan ook meer aan opvriezing van wegen waar ik me eigenlijk meer zorgen om maak.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:...................................
Stukjes van een paar honderd kilometer terwijl het net onder nul is vind ik nog niet niet zo erg met mijn gewone handschoenen.
.....................................
Ben jij koudbloedig of zo? Ik kan redelijk tegen kou maar "Stukjes van een paar honderd kilometer terwijl het net onder nul is met gewone handschoenen "lijkt me sterk, tenzij je met een gangetje van 30 tuft maar bij 130 is dat toch redelijk fris.(=understatement)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:
Ton1959 schreef:...................................
Stukjes van een paar honderd kilometer terwijl het net onder nul is vind ik nog niet niet zo erg met mijn gewone handschoenen.
.....................................
Ben jij koudbloedig of zo? Ik kan redelijk tegen kou maar "Stukjes van een paar honderd kilometer terwijl het net onder nul is met gewone handschoenen "lijkt me sterk, tenzij je met een gangetje van 30 tuft maar bij 130 is dat toch redelijk fris.(=understatement)
Misschien een beetje koudbloedig. De langste rit met 2 graden onder 0 was van Tilburg naar Preston in Noord Engeland. Ongeveer 800km en dat vond ik eigenlijk behoorlijk koud. En ja gewone handschoenen ik heb niks anders. Persoonlijk vond ik 2200km in de regen iets minder dan koel je ook flink af.
Inspector Gadget

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Toen ik in 1980 ~ 1983 in New England rond reed in hun befaamde blizzards, was het ook een paar honderd kilometer heen en weer terug naar werk & universiteit.
Gevoelstemperatuur was -10 of nog kouder.
Toegegeven, het was wel met goede thermos-onderkleding & mutsje (die ik nog steeds heb!) em qua handschoenen was het niet te vergelijken met heden ten dagen.
En het was (ook) nog op een "naked" dirt bike, h0nda xl250.

Zaak is zorgen dat je hoofd en je romp niet te veel afkoelen en goede water- en winddichte handschoenen.
Toentertijd dus alleen winddichte handschoenen. ;)

Verwarmde zadel en handvaten is extra comfort maar met de juiste mindset en voorbereiding kan je bij strenge koude ook prima zonder dergelijke rijden, dat ben ik helemaal eens met Ton1959.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door CCvW »

Tjonge 800km... Mijn record is 600km, en toen was ik bekaf. Ik heb het al vrij snel koud. Dus zo'n lange rit in dergelijke temperatuur gaat hem niet worden voor mij. Vroeger reed ik ook in de koud, maar ik kreeg het zo koud dat ik me niet meer kon concentreren. Het gaat mij dus ook om veiligheid.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door EileRT »

CCvW schreef: . . . knipperdeknip . . . maar ik kreeg het zo koud dat ik me niet meer kon concentreren. Het gaat mij dus ook om veiligheid.
Daar wordt in de discussie wel eens aan voorbij gegaan. Menigeen heeft het over "comfort" als zijnde een extra luxe. Dat is waar, maar het gaat bij handvatverwarming mijns inziens primair om de veiligheid van het motorrijden in het koude weer.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kleine nuance, dergelijke veiligheid is (ook) (en in mijn optiek, zelfs beter) met goede handschoenen op te lossen.

Toegegeven, ik heb "slechts" een aantal malen met de handvatverwarming aan gereden op mijn 1100RT en schrok mij echt rot toen ik bemerkte hoe stroef de gashandel ging na enige tijd.
En groot was mijn verbazing om te vernemen dat het "normaal" is. In potentie voor mij een zeer onveilig gevoel.

Op de 1200RT heb ik het nog niet kunnen gebruiken en die keren dat het echt koud was voldeden mijn handschoenen voorbeeldig.

Maar als het om veiligheid gaat, moet het, in mijn optiek althans, ook feilloos (blijven) werken.
Dus ook niet kunnen doorbranden of ten minste niet zo vaak, en dat kunnen we ook niet echt zeggen.

Daarnaast, met goede handschoenen, is handvatverwarming vaak ook minder effectief, in mijn ervaringen.
Net als zadelverwarming, overigens.
Maar dat is natuurlijk mijn mening & ervaringen.

Vandaar dat je het inderdaad meer onder comfort dan onder veiligheid kunt beschouwen, denk ik zo.
Dat (goede) handvatverwarming bijdraagt aan meer veiligheid, dat is zeker ook wel zo.

Koude handen, afkoeling van het lichaam, het hoofd, dat zijn inderdaad veiligheidsrisico's, zondermeer.
Als je het koud hebt, moet je er subiet wat aan doen. Als je zit te trillen en te rillen op je motor, is het eigenlijk ruimschoots te laat.

En met de moderne materialen is dat allemaal prima te voorkomen.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door CCvW »

En dat ga ik deze winter voorkomen. Ik ben nu op het werk, en we hebben hier een uitstekende kledingafdeling.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik gebruik de handvatverwarming in de winter regelmatig. Ik herken mij niet in de problematiek die jij schetst voor mijn 1100RT . . . dat zou mij zeker een onveilig gevoel geven. Ik draag overigens altijd bijpassende handschoenen voor de tijd van het jaar.

Wellicht gaan we nu een beetje off-topic, maar de topic-starter gaat over tot actie om het koude probleem te tackelen! ;)

Inspector Gadget schreef:Toegegeven, ik heb "slechts" een aantal malen met de handvatverwarming aan gereden op mijn 1100RT en schrok mij echt rot toen ik bemerkte hoe stroef de gashandel ging na enige tijd.
En groot was mijn verbazing om te vernemen dat het "normaal" is. In potentie voor mij een zeer onveilig gevoel.
Laatst gewijzigd door EileRT op 31 okt 2015, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn oprechte excuses dat ik off-topic ging, maar ik heb toentertijd (uiteraard) navraag gedaan bij diverse bronnen die allemaal bevestigde dat het vrij normaal was. _001
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door EileRT »

Je hoeft je excuus niet aan te bieden voor het off-topic gaan Rob . . . ik gaf nota bene zelf de voorzet. :oops:

Ik heb echter geen problemen met de handvatverwarming. Wellicht kan dat nog komen :? _001

Inspector Gadget schreef:Mijn oprechte excuses dat ik off-topic ging, maar ik heb toentertijd (uiteraard) navraag gedaan bij diverse bronnen die allemaal bevestigde dat het vrij normaal was. _001
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile

Ik weet niet exact meer wanneer maar het was de Long Way Up vanuit Zuiderlijk Brabant tijdens een uitzonderlijke strenge winter in 2010. (kan ook 2009 geweest zijn, btw)
De rit duurde flink stuk langer dan normaal omdat er net een flinke sneeuwbui was geweest en het flinke chaos was op de weg in het gehele land, heel lang file-rijden moeten toepassen.
(niet mijn favoriet)

Op stand 1 merkte ik te weinig van de handvatverwarming, deels ook door de handschoenen, dus stand 2 gebruikt.
In den beginne geen problemen maar na verloop van tijd (uurtje? _001 ) merkte ik dat de gashandel echt flink stroever ging en ik deze bij kon loslaten de huidige stand gehandhaafd bleef.
En ik echt fysiek met de nodige kracht de gashandel terug draaien, bijzonder onprettige ervaring. (in combinatie met zeer aandacht moeten rijden in verband met weer & verkeer)
Uiteraard navraag gedaan bij de BMW dealeRT en bij Kenny, beide gaven aan dat dit redelijk "normaal" was.
(wellicht was het ook een combinatie van vrieskoude & de gaskabel in combinatie met een handvat die uitzette door de handvatverwarming _001 )

Wellicht dat dit bij de ene motor wat sneller voor komt dan bij de ander, en mogelijk pas na verloop van (flinke) tijd. _001

Maar in mijn optiek belangrijk genoeg om er in ieder geval ff hier melding van te maken van mijn ervaring.

En vandaar mijn mening, op basis van deze & andere ervaringen, dat met goede kleding, schoeisel, handschoenen en gezichtsbeschermer (!) voor den neusch e.d, dat handvatverwarming en zadelverwarming eigenlijk iets meer is richting comfort.
Omdat dergelijke verwarming niet feilloos is, of bepaalde neveneffecten kán hebben. Maar mijn mening moge duidelijk zijn onderhand. ;)
(zo zal de handvat- en zadelverwarming op de 1200RT uitgeschakeld worden als CAN-bus vindt dat de accuspanning te laag zakt, wat wel eens kan voor komen bij vrieskoude en een iets minder fris-en-fruitige accu)
Voor elk probleem is een oplossing, dat is het probleem niet, de oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door CCvW »

Na jullie vele tips, Gerbing handschoenen gekocht. Omdat het na werktijd was, en ik snel naar mijn schoonouders in het oosten moest, had ik geen tijd om alles aan te sluiten. Ook heb ik een thermoshirt en een balakava gekocht. Op de parkeerplaats kwam ik er achter dat mijn collega's de anti-diefstal buttons niet verwijderd hebben. Ik heb dit weekend dus 380km gereden met twee dikke buttons in mijn nek. Ook deed de verwarming het nog niet. Het was mede door de dikke mist, en de kou dus niet echt een fijne rit.

Als alles werkt vertel ik of het een oplossing is. (Thermoshirt werkt prima!)
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door WernerB »

Nu we het toch uitgebreid over koude handen hebben: ook ik vind het rijden met koude handen minder plezierig..... ;)
Maar...een aardige oplossing om de handen wat langer op temperatuur te houden is om zgn. thermo-handschoenen in je winterhandschoen te dragen. Deze thermo-handschoentjes zijn zeer dun, isoleren in combinatie met je gewone handschoenenen prima en hinderen je niet in je hand-vingerbeweging.
Te koop bij de meeste sportzaken.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Installeren handvatverwarming

Ongelezen bericht door Baird »

Inspector Gadget schreef:knip knip

Toegegeven, ik heb "slechts" een aantal malen met de handvatverwarming aan gereden op mijn 1100RT en schrok mij echt rot toen ik bemerkte hoe stroef de gashandel ging na enige tijd.
En groot was mijn verbazing om te vernemen dat het "normaal" is. In potentie voor mij een zeer onveilig gevoel.

knip knip
Dat is dus niet normaal en ontstaat doordat het handvat uitzet als hij warm wordt en dan met de buitenzijde tegen het stuurgewicht aan komt. Dit is extreem eenvoudig op te lossen: het gehele handvat met knoppen etc zit geklemd om het stuur, even de klembout lossen, het geheel 1 mm naar binnen schuiven en weer vast draaien: et voilà, probleem opgelost.

Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”