afslaan motor
- marcel72
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heerlen
afslaan motor
Hoi,
Het volgende gebeurt sinds ik de extra LED-lampen heb aangesloten. En ik weet dus zo ongeveer wel waar het probleem ligt, maar ben meer op zoek naar een oplossing.
Wanneer de LED-lampen enige tijd (ongeveer 20 minuten) aan staan, wil de motor bij het terugschakelen nog wel eens afslaan.
Wanneer ik de lampen dan uitzet, gebeurt dit niet.
Overigens is dit ook al een keer eerder gebeurd toen de handvatverwarming en de zadelverwarming voor de duo aanstonden. Toen zaten er echter nog geen LED-lampen op.
Dus mijn conclusie was al snel dat er te veel stroomverbruikers zijn aangesloten en of de accu te weinig levert.
De LED-lampen, de intercom en de portofoon zijn rechtstreeks (met zekering ertussen) aangesloten op de accu.
De Garmin zit op de acc. stekker die onder het balhoofd/dashboard zit.
De accu is 2 jaar oud, wordt in de winter geregeld aan de druppellader gehangen. Starten gaat zonder moeite, ook na de winterperiode.
Nu dus de oplossing:
- De LED-lampen of een van de andere gebruikers eraf halen is voor mij geen oplossing, daar ze allemaal gebruikt worden.
- Andere/zwaardere accu?
- Dynamo defect??
- ??
- ??
Dank voor het meedenken!
Gr.
Marcel
Het volgende gebeurt sinds ik de extra LED-lampen heb aangesloten. En ik weet dus zo ongeveer wel waar het probleem ligt, maar ben meer op zoek naar een oplossing.
Wanneer de LED-lampen enige tijd (ongeveer 20 minuten) aan staan, wil de motor bij het terugschakelen nog wel eens afslaan.
Wanneer ik de lampen dan uitzet, gebeurt dit niet.
Overigens is dit ook al een keer eerder gebeurd toen de handvatverwarming en de zadelverwarming voor de duo aanstonden. Toen zaten er echter nog geen LED-lampen op.
Dus mijn conclusie was al snel dat er te veel stroomverbruikers zijn aangesloten en of de accu te weinig levert.
De LED-lampen, de intercom en de portofoon zijn rechtstreeks (met zekering ertussen) aangesloten op de accu.
De Garmin zit op de acc. stekker die onder het balhoofd/dashboard zit.
De accu is 2 jaar oud, wordt in de winter geregeld aan de druppellader gehangen. Starten gaat zonder moeite, ook na de winterperiode.
Nu dus de oplossing:
- De LED-lampen of een van de andere gebruikers eraf halen is voor mij geen oplossing, daar ze allemaal gebruikt worden.
- Andere/zwaardere accu?
- Dynamo defect??
- ??
- ??
Dank voor het meedenken!
Gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: afslaan motor
Ik zou eerst de accu eens testen en kijken naar de laadstroom. Tevens kijken of je klemmen aan de accu goed vastzitten.
Re: afslaan motor
Van welk bouwjaar is jou 1200RT?
LED lampen gebruiken over het algemeen veel minder stroom versus handvatverwarming én duo zadelverwarming.
Zou je de voeding via de accessoires-aansluitingen laten lopen, zou ik nog kunnen begrijpen dat CAN-bus ingrijpt, maar afslaan bij het terugschakelen?
Zo te lezen heb je het qua voeding wel goed aangesloten, hoewel de led-verlichting ook via de accessoires-aansluiting of stadslicht/dimlicht gevoed kan worden.
Heb je er iets van een schakel-doos (FuzeBlok o.i.d) tussen zitten om slapende verbruikers tegen te gaan?
De motor (en de CAN-bus) haalt de spanning uit de accu, de dynamo laadt & voorziet alleen de accu van stroom.
Maar als de accuspanning te laag zakt, geeft dat problemen en zal CAN-bus proberen zo veel mogelijk verbruikers (al dan niet tijdelijk) uit te schakelen om te voorkomen dat de accuspanning te ver zakt.
Als dan toch de accuspanning te laag zakt, zal dat storingen geven.
Ik zou inderdaad ook de accu laten testen en de motor laten uitlezen welke storingen vastgelegd zijn.
LED lampen gebruiken over het algemeen veel minder stroom versus handvatverwarming én duo zadelverwarming.
Zou je de voeding via de accessoires-aansluitingen laten lopen, zou ik nog kunnen begrijpen dat CAN-bus ingrijpt, maar afslaan bij het terugschakelen?
Zo te lezen heb je het qua voeding wel goed aangesloten, hoewel de led-verlichting ook via de accessoires-aansluiting of stadslicht/dimlicht gevoed kan worden.
Heb je er iets van een schakel-doos (FuzeBlok o.i.d) tussen zitten om slapende verbruikers tegen te gaan?
De motor (en de CAN-bus) haalt de spanning uit de accu, de dynamo laadt & voorziet alleen de accu van stroom.
Maar als de accuspanning te laag zakt, geeft dat problemen en zal CAN-bus proberen zo veel mogelijk verbruikers (al dan niet tijdelijk) uit te schakelen om te voorkomen dat de accuspanning te ver zakt.
Als dan toch de accuspanning te laag zakt, zal dat storingen geven.
Ik zou inderdaad ook de accu laten testen en de motor laten uitlezen welke storingen vastgelegd zijn.
- marcel72
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heerlen
Re: afslaan motor
Hoi,
dank jullie voor je reactie.
De accu zal ik inderdaad maar laten doormeten. Was niet mijn eerste probleem-veroorzaker (nog geen 2 jaar oud), maar zou zomaar kunnen.
Het uitlezen kan ik zaterdag as. vragen. Dan mag ik naar de dealer voor de flens en benzinepomp.
Na zaterdag weet ik wellicht meer.
gr.
Marcel
dank jullie voor je reactie.
De accu zal ik inderdaad maar laten doormeten. Was niet mijn eerste probleem-veroorzaker (nog geen 2 jaar oud), maar zou zomaar kunnen.
Het uitlezen kan ik zaterdag as. vragen. Dan mag ik naar de dealer voor de flens en benzinepomp.
Na zaterdag weet ik wellicht meer.
gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Re: afslaan motor
Hopelijk wordt de oorzaak snel gevonden en eenvoudig opgelost.
Hoewel ik van dit euvel nooit eerder heb gehoord.
Hoewel ik van dit euvel nooit eerder heb gehoord.
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
- Locatie: Zaanstad
Re: afslaan motor
Laat je ons svp weten wat het euvel was als het opgelost is. Ben wel benieuwd.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
- marcel72
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heerlen
Re: afslaan motor
Zojuist even wat kunnen meten. Geen idee wat het zegt, maar hier komt het:
bij start van de motor komt er 14.34 V van de accu af. Met alle verbruikers nog aangesloten.
Wel loopt dit langzaam terug. Na +/- 4 minuten nog 14.21 V
Lijkt me dat deze wordt opgeladen.
Zet ik de LED-lampen er bij aan, gebeurt exact hetzelfde........
Het is een exide 19Ah accu
gr.
Marcel
bij start van de motor komt er 14.34 V van de accu af. Met alle verbruikers nog aangesloten.
Wel loopt dit langzaam terug. Na +/- 4 minuten nog 14.21 V
Lijkt me dat deze wordt opgeladen.
Zet ik de LED-lampen er bij aan, gebeurt exact hetzelfde........
Het is een exide 19Ah accu
gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Re: afslaan motor
Alles boven een spanning van 12,4 volt (ongeveer) is prima.
Een gel-accu geeft ook een iets hogere spanning bij lading.
Zolang de dynamo maar tussen de 14,0 en 14,5 volt afgeeft.
Dat de spanning met draaiende motor iets terugloopt is normaal, de accu wordt bijgeladen en naar mate de accu voller geladen wordt, zakt de spanning van de dynamo (lees: spanningsregelaar).
Een gel-accu geeft ook een iets hogere spanning bij lading.
Zolang de dynamo maar tussen de 14,0 en 14,5 volt afgeeft.
Dat de spanning met draaiende motor iets terugloopt is normaal, de accu wordt bijgeladen en naar mate de accu voller geladen wordt, zakt de spanning van de dynamo (lees: spanningsregelaar).
- marcel72
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heerlen
Re: afslaan motor
Dank voor de uitleg.
Dan mag ik dus wachten tot zaterdag en hopen dat het uitlezen iets brengt.
Wordt vervolgd!
Dan mag ik dus wachten tot zaterdag en hopen dat het uitlezen iets brengt.
Wordt vervolgd!
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
- marcel72
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heerlen
Re: afslaan motor
Nou, het vervangen van de flens en een ringetje van de benzinepomp was binnen een uur gebeurd.
Het kwijlend door de voorraad nieuwe en gebruikte BMW's lopen was dus relatief snel voorbij.....
Het uitlezen van de motor heeft helaas niets opgeleverd. Het afslaan door een te lage spanning zou volgens de monteur ook niet worden opgeslagen.
Dus ga ik aan de slag met een trial and error. Met en zonder extra verbruikers aan en kijken wat het resultaat is.
Wordt vervolgd, maar wellicht pas komend seizoen.
gr.
Marcel
Het kwijlend door de voorraad nieuwe en gebruikte BMW's lopen was dus relatief snel voorbij.....
Het uitlezen van de motor heeft helaas niets opgeleverd. Het afslaan door een te lage spanning zou volgens de monteur ook niet worden opgeslagen.
Dus ga ik aan de slag met een trial and error. Met en zonder extra verbruikers aan en kijken wat het resultaat is.
Wordt vervolgd, maar wellicht pas komend seizoen.
gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Re: afslaan motor
Hebben ze ook de accu voor jou getest & doorgemeten?
Het mag dan wel zo zijn dat een te lage accu-spanning niet als foutmelding opgeslagen zou worden maar ik kan mij zo indenken dat er dan mogelijk wel andere "rare" foutmeldingen gezien worden, ontstaan door die te lage accuspanning.
Anyhoe, als je toch met trial-en-error aan de slag gaat, kijk dan ook naar de knoppenpartij, met name de noodstop-schakelaar.
Het mag dan wel zo zijn dat een te lage accu-spanning niet als foutmelding opgeslagen zou worden maar ik kan mij zo indenken dat er dan mogelijk wel andere "rare" foutmeldingen gezien worden, ontstaan door die te lage accuspanning.
Anyhoe, als je toch met trial-en-error aan de slag gaat, kijk dan ook naar de knoppenpartij, met name de noodstop-schakelaar.
- marcel72
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heerlen
Re: afslaan motor
thnx, zal ik doen.
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502