andere lampen in de knipperlichten

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Jaapsbmwr1100rt
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:07
Type: R1100RT
Bijz: Thundragrun, metalic, zij- en topkoffers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoofddorp

andere lampen in de knipperlichten

Ongelezen bericht door Jaapsbmwr1100rt »

Hallo allemaal,

Ik kan mijn vraag niet helemaal goed thuisbrengen/vinden bij de andere vragen die er gesteld zijn.
Jan ik mijn standaard knipperlichten(voor en achter) vervangen door LED's of LED gelijkende lampen.
LED zelf, las ik al gebruiken te weinig stroom en dat leid tot foutmeldingen vanuit het systeem maar is er een alternatief :?
Ik vraag mij af of het mogelijk is meer licht te krijgen. _001
Wellicht de gehele achterlicht selectie vervangen :idea:

Ik leez graag een reactie

Jaap
Gebruikersavatar
JM1100RT
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 aug 2013, 19:28
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Re: andere lampen in de knipperlichten

Ongelezen bericht door JM1100RT »

beckysmile

Re: andere lampen in de knipperlichten

Ongelezen bericht door beckysmile »

Je kunt ook het originele knipperlichtrelais vervangen door deze:

http://kisantech.com/mag/index.php/pfin/sm-5.html

Daarna knipperen Led-lampen ook op normale snelheid, ookwel, dit relais is niet belastingsafhankelijk. Verder nog een aantal andere voordeeltjes, maar het is persoonlijk of je dat wel of niet gebruikt.
Ik zou niet meer zonder willen.
Mocht je de prijs te hoog vinden, even rondkijken op ebay, in Frankrijk zit iemand die ze voor veel minder geld aanbiedt. Als je geïnteresseerd bent, ik heb ook zijn email.

Groet, Aad
Jaapsbmwr1100rt
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:07
Type: R1100RT
Bijz: Thundragrun, metalic, zij- en topkoffers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoofddorp

Re: andere lampen in de knipperlichten

Ongelezen bericht door Jaapsbmwr1100rt »

Hi Aad,

bedankt voor jou reactie. -top- Inderdaad prijzig ik ga iig op E-bay ff snufln
Je hoort r nog van 8)_
Grt Jaap
Jaapsbmwr1100rt
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:07
Type: R1100RT
Bijz: Thundragrun, metalic, zij- en topkoffers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoofddorp

Re: andere lampen in de knipperlichten

Ongelezen bericht door Jaapsbmwr1100rt »

Ok, ik duizel een beetje. Eerst maar ff dat vizier :mad: open zetten voor frisse luft ;)
Heb net een klein uurtje zitten lezen wat je allemaal kan tegenkomen als je wil overstappen naar "Letz"
De hele unit kopen bij Whitelights is een leuke optie alleen als ik jullie suggesties, reacties epistels en ervaringen leezz over weerstand en draadjuz en "oomz" :idea: dan is mijn weerstand aan de ene kant weg maar aan de andere kant slaap ik er nog even over.
Je moet het eigenlijk in "het echt " zien dan weet je waar het over gaat.
Voorlopig is het weer rete handig om achter allerlei zaken te komen en eerlijk is eerlijk: "het blijft gaaf" om zoveel te lezen.

Ik ga er nog even over brainstormen.
bedankt allemaal en alvast goed weekend

Jaap
Inspector Gadget

Re: andere lampen in de knipperlichten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is ook eenvoudig uit te leggen;
Je kunt niet zomaar straffeloos gloeilampen vervangen door led-lampen.
Omdat led minder stroom verbruikt versus gloeilampen, en de elektronica (knipperlichten, ABS systeem e.d) dat laatste wel verwacht, moet er dus met (extra) weerstanden gewerkt worden als je leds gaat gebruiken ter vervanging van gloeilampen.

Er zijn complete oplossingen, zoals de Kisan Signal Minder SM-5 ter vervanging van je knipperlicht-automaat.
Of de voorgenoemde WhiteLigths waarmee je de verlichtingsunits compleet vervangt en plug-and-pray is. Min of meer.

De Kisan SM-5 heeft, naast ondersteuning voor led-lampen in de knipperlichten, ook nog diverse andere handigheden die je zelf kunt in- en uitschakelen. (programmeren).
En heel eenvoudig te monteren.

Led's hebben als voordeel dat ze een hele korte aan-uit tijd hebben (geen nagloeien) waardoor ze voor het menselijk oog beter waarneembaar zijn.
Tevens zijn leds uniform in kleur, lees, puur qua kleur. Een gloeilamp is 80% infrarood (warmte) en 20% diverse(!) kleuren, als ik ff mag slag in de lucht mag maken. En daardoor ook beter waarneembaar voor het menselijk oog.
Nadeel van led is dat deze minder stroom verbruiken (waardoor invloed op de achterliggende elektronica) en het licht, in tegenstelling tot gloeilampen, redelijk directioneel is.
Als je, bij wijze, "naast" een (enkelvoudige) led staat, zie je veel minder licht. Dit wordt vaak gecompenseerd door voorzetmensjes, aanpassing van reflectors, of complete vervanging van de lichtunit, zoals de WhiteLight oplossing.

Het is dus een keuze welke investeringen je wilt maken en wat je wensen zijn. ;)
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: andere lampen in de knipperlichten

Ongelezen bericht door Benji »

De topic starter heeft volgens mij een R1100RT, dus geen canbus en moet dan ook niet met weerstanden of diodes spelen om het zaakje aan het werken te krijgen en kan hier dus gewoon leds gebruiken, denk ik. Of zie ik dat verkeerd??
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
beckysmile

Re: andere lampen in de knipperlichten

Ongelezen bericht door beckysmile »

Benji,

dat klopt maar ten dele. Als je de gloeilampen vervangt door LEDS, zal de belastingsweerstand van het originele relais fors omlaag gaan, omdat LEDS nou eenmaal minder stroom nodig hebben. Het gevolg hiervan zal zijn, dan de knipperfrequentie fors omhoog zal gaan, vergelijkbaar met de situatie, alsof er een lampje kapot is. Om dit te voorkomen kun je een voorschakelweerstand voor de LEDS zetten, waardoor het stroomverbruik weer omhoog gaat, en de knipperfrequentie weer omlaag, waarmee je aan het primaire doel van LEDS (minder stroomverbruik) voorbij schiet.
Betere oplossing is het monteren van een belastingsonafhankelijk relais, zoals bijvoorbeeld de kisan sm-5, wat uiteraard, zoals de naam zegt, niet gevoelig is voor belasting, en dus altijd op dezelfde frequentie zal knipperen, maar dus ook niet waarschuwt voor kapotte lampjes (de kisan sm-5 doet dat trouwens wel).
Ik heb geen flauw idee of er een belastingsonafhankelijk relais te koop is voor de 1100/1150 serie, behalve dan de kisan, misschien weet iemand anders op het forum dat.

Groet, Aad
Inspector Gadget

Re: andere lampen in de knipperlichten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ter aanvulling;

Op de 11xxRT;
- De knipperlichten vervangen door led-lampen zal inderdaad de voorgenoemde lampen-defect knipper-frequentie kunnen veroorzaken.
Omdat de stroomopname aanzienlijk lager is versus een gloeilamp. En de standaard clignoteur zal dan de (wettelijk verplichte? _001 ) lampen-defect (hogere) knipper-frequentie geven. (zie ook gebruikershandleiding 1100RT pagina 29)

Zover mij bekend is de Kisan SM-5 de enige plug-in vervanger voor de clignoteur die dat kan oplossen.
Of je moet met belastingweerstanden gaan werken. (die warm worden, dus moet je die niet op plastic delen installeren en uit de buurt van blijven)

- De remlichten vervangen door led-lampen zal de ABS nadeling beïnvloeden en zelfs verstoringen kunnen veroorzaken.
Ook kan het de lampen-defect detectie op de 1150RT gertiggerd kunnen worden (zie gebruikershandleiding pagina 71)
Daar zijn de nodige draadjes op het forum over geweest.
Ook dat kan je oplossen middels belastingweerstanden.

- De stadslichten vervangen door leds kan straffeloos in mijn ervaringen.

(ik zal niet off-topic gaan met hetgeen wat mogelijk is op de 1200RT ;) )
Gebruikersavatar
DesertStrom
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 feb 2014, 02:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: andere lampen in de knipperlichten

Ongelezen bericht door DesertStrom »

Over de "knipper-frequentie".

Ben even gaan snuffelen.
Toelatingseisen stellen alleen dat knipperlichten moeten kunnen knipperen voor motoren die in gebruik zijn genomen na 30 juni 1967.

Richtlijn 2009/67/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 voor motoren zegt er over in
6.3.11.2.1. dat de knipperfrequentie van het licht 90 ± 30 perioden per minuut moet bedragen

Onder 6.3.10 over het dashboardlampje stelt men:
Een optisch signaal moet groen zijn en knipperen; het moet onder alle normale rijomstandigheden zichtbaar zijn; het moet uitgaan of aanblijven zonder te knipperen, dan wel een duidelijk waarneembare frequentiewijziging vertonen indien een van de richtingaanwijzers niet goed functioneert.
Geen exacte getallen dus
Inspector Gadget

Re: andere lampen in de knipperlichten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004

Voorheen was het een APK-eis dat de knipper-frequentie tussen de 60 en 120 moest liggen, maar die eis is per 2013 weer komen te vervallen. Raar maar waar.
In de Nederlandse wetgeving wordt er inderdaad naar de EU-richtlijnen gewezen.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”