Verlichting instrumentenpaneel.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

Verlichting instrumentenpaneel.

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

Bij mijn RT van 2012 gaat de instrumentenverlichting tijdens het rijden geregeld nu en dan aan en dan weer uit, en dan heb ik het over rijden bij daglicht. Het viel mij op dat als ik een tik op het instrumentenpaneel gaf de verlichting ging branden, de verlichting komt er ook geleidelijk in, gaat dus niet van uit in een keer aan. Iemand een ide wat hier aan de hand kan wezen?
Inspector Gadget

Re: Verlichting instrumentenpaneel.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het instrumentencluster heeft led-lampjes, dus als het echt helemaal uit gaat, is het een los contact, stekker of draadbreuk zou ik zo denken.
Gaat het echt helemaal uit en niet in een (te zware) dim-stand? (ik vraag het ff voor de zekerheid _001 )

Want er zit een lichtsensor op het instrumentencluster die automatisch de dashboard-verlichting dimt als het donker(der) wordt en dat gaat soms ietwat te vroeg.
Sommige plakken die sensor af met stukje zwarte tape om de gevoeligheid van die lichtsensor ietwat te beïnvloeden, zodat de dimming wat minder snel beïnvloed wordt door de omgeving.

Ik gok op het laatste, de lichtsensor in de instrumentencluster.
Een klap geven zou ik niet meer doen, het is een vrij duur onderdeel en vervanging kan ook niet zomaar, dan moet je altijd naar de dealeRT, en dan wordt het al snel een dure grap.

Je kunt zelf ook de dashboard dimmen, middels het rechter knopje onder de klok, en deze kent 5 standen. met 5 "blobs" is het de hoogste stand.

De sensor zelf zit in de rechter snelheidsmeter, het ronde "gaatje" onderaan in het plaatje.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Verlichting instrumentenpaneel.

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Overdag dimt de dashboardverlichting bij voldoende daglicht. Als onder een viaduct oid doorrijdt gaat het weer aan en als je er weer uitkomt dimt het weer.
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

Re: Verlichting instrumentenpaneel.

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

Dat de instrumentenverlichting aan gaat bij het onder een viaduct doorrijden dat snap ik. Maar bij mij gaat ie om de paar minuten aan en na een paar minuten weer uit. Dit herhaalt zich gedurende de hele rit en wel bij zonnig weer.Bij mijn motor zit in zowel de snelheidsmeter als ook de toerenteller een "oog", als je dat af gaat plakken blijft de verlichting branden zou ik denken. Het is al met al geen halszaak, als het maar geen voorbode is van iets wat er mogelijk aan zit te komen.
Inspector Gadget

Re: Verlichting instrumentenpaneel.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Speedy Gonzales schreef:Maar bij mij gaat ie om de paar minuten aan en na een paar minuten weer uit. Dit herhaalt zich gedurende de hele rit en wel bij zonnig weer.
Zoals aangegeven, die lichtsensor in het dashboard is soms ietwat overgevoelig, lichtinval van een vizier kan al genoeg zijn, maar ook de lichtbreking door een niet-OEM windscherm, luchtreflector, zelfs stuurspiegels kunnen soms invloed hebben.
Speedy Gonzales schreef:Bij mijn motor zit in zowel de snelheidsmeter als ook de toerenteller een "oog"
Degene aan de linkerkant in de snelheidsmeter is de daadwerkelijk lichtsensor. Degene in de toerentalmeter is geen sensor maar een indicator, zijnde van startblokkering/alarm.
Speedy Gonzales schreef:als je dat af gaat plakken blijft de verlichting branden zou ik denken.
Neen, aangezien er nog ruim voldoende afstand is tussen die sensor en de daadwerkelijk dashboard-afdekking, zal je nooit helemaal de sensor kunnen afplakken, er zal altijd nog voldoende licht die sensor kunnen bereiken dat deze nog prima zijn werk kan doen. Volgens de overleveringen zelfs beter indien afgeplakt.
Speedy Gonzales schreef:Het is al met al geen halszaak, als het maar geen voorbode is van iets wat er mogelijk aan zit te komen.
Ik verwacht van niet, maar je zou eventueel jou motor bij de BMW dealeRT aan de diagnose kunnen laten hangen om te zien of er nog een bepaalde software-update voor beschikbaar is.
Ook de dashboard is volledig can-bus, en die kan je ook niet zomaar vervangen, die moet zelfs aangemeld worden binnen jou motor, anders weigert je motor zelfs aan te gaan c.q te starten.
Integraal onderdeel van de beveiliging van jou motor. (en het tegen gaan van kilometerstanden-fraude e.d)
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 12 dec 2015, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

Re: Verlichting instrumentenpaneel.

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

Dank voor de info, binnenkort maar even langs Heerenveen rijden.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”