geluid bij inschakelen 1e versnelling

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

geluid bij inschakelen 1e versnelling

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik heb een aantal maanden niet gereden wegens gezondheidsprobleem. Deze week weer eerste rit gemaakt. Motor start meteen maar na half uurtje rijden een pauzestop van een kwartier. Motor starte toen pas na enkele pogingen. Accu is opgeladen. Maar nu de volgende vraag, als contact aan staat, motor loopt nog niet, en ik schakel 1e versnelling in hoor ik een zoemend geluid en de verlichting van display benzine meter en versnelling gaat uit. Is dat geluid van de mototonics? Is dit normaal? Als je contact aan zet en gelijk start en dan pas versnelling inschakel hoor je dit natuurlijk nooit door geluid van de motor.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: geluid bij inschakelen 1e versnelling

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Hoi,

Houd je misschien de rem vast terwijl je hem in zijn één zet (goede gewoonte)?
Kan me voorstellen dat als je accu niet sterk meer is, dat de servo's van de remmen te veel stroom vragen, waardoor de display uitvalt?
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: geluid bij inschakelen 1e versnelling

Ongelezen bericht door wil51 »

Nee de rem is ander geluid. Dat herken ik. Accu is volledig opgeladen. Vandaag start motor ook weer meteen.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: geluid bij inschakelen 1e versnelling

Ongelezen bericht door wil51 »

Even een aanvulling, ik hoor het geluid en uitgaan display bij inschakelen 1e versnelling alleen bij uitgeklapte jiffy. En het is niet het geluid van de rembekrachtiger.
Inspector Gadget

Re: geluid bij inschakelen 1e versnelling

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens mij inderdaad normaal gedrag, als ik het mij nog goed herinner.

Als je jiffy uitgeklapt is, schakelt de start-blokkering in. En krijg je inderdaad het gedrag van de FID-display zoals je beschrijft.
Het geluid wat je hoort zou je brandstofpomp kunnen zijn, vermoed ik.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: geluid bij inschakelen 1e versnelling

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik denk dat er een storing in de startbeveiliging zit. Jiffy uit en in een versnelling, koppeling in, startmotor draait maar motor start niet. Jiffy inklappen en motor start meteen. In alle standen van de jiffy, wel of geen versnelling, koppeling in of uit, dan werkt de startmotor. Maar de motor start alleen met jiffy in.
Inspector Gadget

Re: geluid bij inschakelen 1e versnelling

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik moet heel diep graven in mijn herinnering, maar volgens mij klopt de werking van de start-beveiliging wel in jou geval;
Je kunt nooit wegrijden noch starten met de jiffy uitgeklapt.
Als je motor loopt en je zet de jiffy uit, schakelt de motor gelijk uit.

Of je startmotor nog moet blijven werken met jiffy uit, kan ik mij helaas niet meer herinneren. Sorry! :cry:
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: geluid bij inschakelen 1e versnelling

Ongelezen bericht door wil51 »

Het was altijd als de jiffy uit stond en in een versnelling, dan gebeurde er niets als je op de startknop drukt.
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: geluid bij inschakelen 1e versnelling

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Hallo

Bij de R1100 is het inderdaad ook; jiffy uit of in versnelling gebeurt er helemaal niks. Pas bij inklappen jiffy en in zn vrij gaat display aan en benzine pomp draaien. Mogelijk dat een slecht contact bij jiffy schakelaar ( wel niet contact) display doet knipperen en pomp aan, uit, aan (half) doet draaien.
Startmotor draait dan ook niet rond bij jiffy uitgeklapt, display gaat niet aan en pomp gaat niet draaien. Doormeten schakelaar is de enige oplossing om uit te sluiten, ga ikzelf vanmiddag ook doen.
[groet]
Tom
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: geluid bij inschakelen 1e versnelling

Ongelezen bericht door wil51 »

Probleem is nu groter. Motor start niet meer. Startmotor werkt maar motor slaat niet aan. Gelukkig gebeurd het thuis.
Nu wachten hoe de de KNMV pechservice werkt. KNMV gaf aan dat ze proberen of binnen een uur de ANWB kan komen.
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: geluid bij inschakelen 1e versnelling

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Inspector Gadget schreef:Ik moet heel diep graven in mijn herinnering, maar volgens mij klopt de werking van de start-beveiliging wel in jou geval;
Je kunt nooit wegrijden noch starten met de jiffy uitgeklapt.
Als je motor loopt en je zet de jiffy uit, schakelt de motor gelijk uit.

Of je startmotor nog moet blijven werken met jiffy uit, kan ik mij helaas niet meer herinneren. Sorry! :cry:
Rob, ik zal je helpen ;) : Voor de -1150- geldt dat de motor wel start met jiffy uit, mits de versnelling in neutraal staat. Zodra je hem, met jiffy nog uit, in een versnelling zet, slaat de motor af. Bij de -1100- is dit anders, daar kun je de motor zelfs niet starten met uitgeklapte jiffy (is mij verteld).
Maar probleem wordt nu ook duidelijker, zie ik wel. Sterkte

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: geluid bij inschakelen 1e versnelling

Ongelezen bericht door wil51 »

Hij is fijn. ANWB komt en hij start bij tweede poging. Waarschijnlijk verzopen bij het proberen te starten. Motor te lang stil gestaan en benzine is gaan gummen was de uitspraak van de monteur. Advies om een reiniger aan de benzine toe te voegen. En er zit inderdaad een storing in de startbeveiliging.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”