ex politie 1200rt en extra accu.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Hallo allen,

Ik heb vandaag mijn 1200 RT opgehaald, het is een ex politie fiets uit 2007 met een 71.000 klm op de klok.

Heerlijke fiets.... na het thuiskomen de boel eens nader bekeken en kwam er toen pas achter hoe het opbergvakje naast de tank opengaat :-)
Na het openen zag ik dat er een tweede accu in die bak is ingebouwd, lijkt helemaal aangesloten te zijn met dikke accukabels en 1 gezekerde accessoire draad, wel makkelijk om je eigen starthulp bij je te hebben.
Ik zie hier een aantal leden met een ex politie 1200 rt, wie van jullie heeft dat nog meer? En heeft iemand al eens nageplozen waar die accu op is aangesloten of voor diende of dient?

Daarnaast heb ik naast de rechter voorpoot nogal wat losse stekkers hangen (mannetjes), ik heb ze maar even ingepakt en met tiewrapje vastgezet, ik neem aan dat die stekkers voor allerlei leuk politie speelgoed waren.

1 ding dat ik wel minder leuk vind is dat ik de BC knop kan drukken wat ik wil, er gebeurt niets op het dashboard, misschien dat de politie die knop afkoppelt en de bedrading ergens anders voor gebruikt? Misschien dat de BC knop 1 van die mooie losse stekkers is?
Afijn, het plastiek moet er toch een keer vanaf, dan maar eens zien wat er allemaal te voorschijn komt, voor nu....het is mooi weer dus eerst maar even rijden :-)
Marc
Inspector Gadget

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die extra accu is omdat de RT-P nogal wat extra toeters e.d heeft, en bij de inzet nog wel eens langer met de nodige signalen aan moet kunnen blijven staan. (al dan niet met draaiende motor)
Anders zou mogelijkerwijs de RT-P na zo'n inzet mogelijk niet meer kunnen starten.

Als de accu goed is (laten doormeten) zou ik overwegen het eventueel te laten zitten.
Maar dat is mijn mening.

Bij sommige RT-P's die niet meer functioneel inzetbaar gemaakt zijn (= alle toeters-en-bellen eraf) wordt die accu soms ook verwijdert.

Die BC knop werkt wel, maar heeft nog maar 1 functie;
Hert vastzetten van de snelheid-indicatie in het numerieke display zodat je bij een staande houding de overtreder kan laten zien welke snelheid er gereden werd.
Je kunt deze functie om laten programmeren door de BMW dealeRT alleen of ze dat willen en wat de kosten zullen zijn ... _001
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Dank je Gadget,

Als die accu goed is laat ik hem ook lekker zitten, ik vraag me alleen af of die accu in het normale circuit is opgenomen of dat ie alleen bepaalde accessoires van stroom voorzag.
Die BC functie moet ik eens bekijken.... ik dacht dat er meer zou gebeuren op het dashboard zoals temperatuur aanduiding enzo, ik had er bij stilstand eens op gedrukt...dan weinig snelheids aanduiding denk ik :-)
.Ik mis niet echt iets maar dacht dat de knop allicht inactief is.
Groet,
Marc
Inspector Gadget

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, die 2e accu is normaal gesproken opgenomen in het normale circuit naar wat ik begrepen heb.
Maar dat kan je eenvoudig zelf uittesten;
- Meet de accuspanning terwijl de motor in ruste is, dus contact uit.
- Zet contact aan en meet wederom de accuspanning. (krijg je gelijk een redelijke indicatie of die accu nog een beetje fris-en-fruitig is)
- Start de motor.
- Meet dan wederom de accuspanning. (die moet boven de 12,8 volt zijn)

Als onder alle omstandigheden de accuspanning gelijk blijft, is de accu niet (meer) aangesloten, verwacht ik zo. ;)

Bij de burger-versie heeft die BC knop inderdaad meerdere functies.
Bij de overheids-versie is het dus het "vastzetten" van de "maximum" snelheid van de "overtreder" heb ik begrepen.
Maar het is allemaal software, dus het kan eventueel aangepast worden. Door de BMW dealeRT.
Je kunt die BC knop mogelijk op meerdere manieren bedienen, als de motor eenmaal snelheid heeft.
Kort indrukken en ingedrukt houden.

Zie ook;
http://12.149.7.166/uploads/tm7/K26SF-2.pdf (indicatief)

De losse stekkers zijn veelal van de extra bedieningsknoppen aan het stuur en de aansturing van de overheidsverlichting-en-bellen, wat bij de NL versie vanuit de radio-koffer gebeurde.
Als je alle tupperware van de brommeRT hebt afgetrokken (en waarschijnlijk ook de brandstoftank omhoog) kan je proberen die stekkers terug te volgen.
Sommige overheidsdiensten en/of handelaren halen soms ook de stuurschakelaars eraf maar laten de onderliggende kabelboom zitten.
Rücksichtslos de stekkers afknippen zou ik niet aanraden totdat je de kabel van voor naar achter geïdentificeerd hebt dat deze inderdaad niet meer aangesloten is.

Overigens, de RT-P kabelboom is een separate kabelboom versus de "reguliere" kabelboom die nodig is voor de RT-(niet-P)gedeelte.
Hoewel er wel soms een piggyback gedaan werd/wordt, maar niet af-fabriek. Normaal gesproken.
ArnoudH
2023
2023
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 nov 2015, 23:50
Type: R1200RT
Bijz: ex politie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Voorschoten

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door ArnoudH »

Ook nog even een bijdrage m.b.t. mijn ervaring met de 2e accu in een voormalige politiefiets:

De 2e accu en alle apparatuur, relais en zekeringen die daaraan hangen vormen een apart circuit, los van het canbus systeem. De 2e accu wordt tijdens stilstand in de garage van het bureau opgeladen met een acculader middels een extra plug op de kuip. De 2e accu wordt dus niet door de dynamo geladen. Zelf heb ik de 2e accu verwijderd, zodat ik het kastje weer als opbergruimte kan gebruiken. Vervolgens alle bekabeling vanaf de 2e accu gevolgd en met alle overbodige relais, zekeringkastjes e.d. verwijderd. Op bepaalde delen gaat die extra bekabeling mee met de oorspronkelijke kabelboom; op dat punt heb ik die kabels afgeknipt, geïsoleerd (je weet maar nooit) en weer netjes weggewerkt. Het resultaat is een opgeruimd geheel en een bos kabels e.d. over.
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Dat is nou jammer.....
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Nico4sen »

De tweede accu werd bij mijn RT-P wel degelijk via de dynamo opgeladen, alleen heb je er niks aan omdat deze alleen voor het secundaire circuit wordt gebruikt. Ik heb deze accu verwijderd.
Murof
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2012, 19:25
Type: R1100RT
Bijz: r1100rt, r1100rt, r1150rt, k1100rs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Murof »

Bij mijn 2 RT-P's heb ik de extra accu laten zitten en deze gebruik ik om oa de xenon verlichting en een stebel te schakelen buiten de canbus om. Navigatie voed ik ook vanuit deze accu. De 2e accu hoort wel degelijk opgeladen te worden via de eigen dynamo maar pas vanaf een bepaald toerental. De extra verlichting heb ik over de overgebleven politie schakelaars geschakeld zodat er ook licht is als de motor verder is uitgeschakeld. Handig en het trekt nooit de startaccu leeg.
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kijk, dat zijn de positievere berichten en weer wat geleerd; _004
Als de accu nog goed is, prima te blijven gebruiken.
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Netjes in die bak Murof :-)

In de mijne zit er aan de accu maar 1 accessoire draad geloof ik, zal wel naar een laadpunt in het dashboard gaan. De accu heeft inderdaad gewoon spanning dus laat ik die maar fijn zitten, mocht ik mijn hoofdaccu een keer leegtrekken heb ik een onboard starthulp...
Ik heb het plastiek nog niet van de fiets gehad dus ik heb nog geen idee van wat er nog allemaal aan kabelboom hangt. De fiets is op zich netjes kaal gehaald, ik heb geen gaatjes in de koffers enzo...en ook de witte afdekplaten boven de spiegels zaten er al op. Onder het zadel zit niets aan draden of relais dat niet origineel lijkt. Heb een wat vervelende stationair, maar ik denk dat de hoofdaccu een paar keer laag of leeg is geweest. Dus eens even de pot meter inleren door drie maal aanslag draaien. Ook zag ik olie in de rechter bougie schacht. Net eens even het deksel er af gehaald om te zien of de ronde pakking wel goed zat, die zat vol soliconen kit.....leuk. Maar even schoongemaakt en weer netjes terug gezet, als ie blijft lekken even een nieuwe halen... na de feestdagen.. foute tijd om een verse fiets te kopen nu, kan nergens onderdeeltjes krijgen :-)

Marc
Murof
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2012, 19:25
Type: R1100RT
Bijz: r1100rt, r1100rt, r1150rt, k1100rs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Murof »

Voor die dradenboel is zelfs een soort rubber inlegzool te krijgen bij bmw (46637683032), zie je niets meer van al die draadjes. BMW denkt aan alles :-) Bij mijn eerste rt-p zat de complete originele draadboom nog in de motor en een groot deel heb ik laten zitten. Stroom in de koffer is best makkelijk bijvoorbeeld. Onder het zadel zit bij mij ook nog een 2e blokje met zekeringen. Sirenes en blauwe ledflitsers heb ik wel verwijderd.

Aangezien je de fiets net hebt, heb je al gekeken of de alu achterwiel flens al vervangen is voor een metalen versie (even magneetje tegen houden)? Daar loopt een terugroepactie voor. De alu flens kan scheuren bij onbehoorlijk hard aandraaien van de wielmoeren. BMW vervangt deze flens kostenloos voor een metalen versie. En nu in de 'winter' hebben de dealers er ook tijd voor. Uurtje wachten en je kunt weer veilig op weg.

In elk geval veel plezier gewenst met je nieuwe RT-P!
Inspector Gadget

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Formeel is die "46637683032" rubberen flap bedoelt voor het radio-vak bij de burgerversie om je MP3 speler enigszins kras-vrij en "schokbestendig" te kunnen neerleggen in het radiovak (en met het MP3 draadje aangesloten). ;)

Als je iets stevigers wenst, zou ik de NedPlex alternatieven adviseren: (voorzien van een handig gat in het midden om je eventuele kabeltjes door te voeren);

Een echt bakje, handig om het heen-en-weer "klotsen" te voorkomen;
http://www.nedplex.fr/insert-r1200rt,fr ... 1200RT.cfm
(let op: past niet als je de BMW radio/CD-speler gemonteerd hebt zitten)

Een hard-plastic plaatje, ook met handig gat;
http://www.nedplex.fr/platine-r1200rt-b ... 1200rt.cfm

Het zijn maar een paar suggesties natuurlijk! ;)
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

wat een handig idee, ik vond het al jammer dat ik het bakje niet echt kan gebruiken voor klein grut.... zelfs het originele BMW lapje kost maar een tientje :-) Zodra er weer eens een dealer terug is van vakantie zal ik eens zo een lappie halen... en vragen of ze op chassis nummer eens kunnen zien of er recalls openstaan.
Ik weet nou nooit of politie fietsen goed onderhouden worden ( dat ding moet het iedere dag goed doen) of dat ze minder ondehoud krijgen want het zijn toch maar leasefietsen...
Gebruikersavatar
GertH
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2014, 19:38
Type: R1200RT
Bijz: Naast deze ook nog een R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Arum

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door GertH »

Heb vorige week ook mijn RTP opgehaald. In de koffers lagen nog de originele boekjes zo ook de Supplementary Ridders Manual R1200rt Special Vehicle. Daar staat op bladzijde 32, Second Battery. Comply with the Battery maintenance instructions in the Riders manual for the standard model. When the motorcycle is in a standstill the second Battery is disconnected from the starter battery, so the second battery has to be recharged separately with thé charger.

Lijkt mij dat hij dan niet via de dynamo wordt bijgeladen.
Zeker als de dealeRT dan ook nog de kabels onbeschermd en los in de box laat rond dansen. :mrgreen: :(
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Nico4sen »

GertH schreef:Heb vorige week ook mijn RTP opgehaald. In de koffers lagen nog de originele boekjes zo ook de Supplementary Ridders Manual R1200rt Special Vehicle. Daar staat op bladzijde 32, Second Battery. Comply with the Battery maintenance instructions in the Riders manual for the standard model. When the motorcycle is in a standstill the second Battery is disconnected from the starter battery, so the second battery has to be recharged separately with thé charger.

Lijkt mij dat hij dan niet via de dynamo wordt bijgeladen.
Zeker als de dealeRT dan ook nog de kabels onbeschermd en los in de box laat rond dansen. :mrgreen: :(
Voor zover ik weet wordt de RT-P als hij na een dienst gestald wordt ("When the motorcycle is in a standstill") direct aan de oplader gezet. In dit geval moeten beide accu's op een oplader worden aangesloten. Tijdens het rijden wordt de secundaire accu wel degelijk opgeladen. Zet de multimeter maar eens op die losse kabels, die je noemt, als de motor loopt.
Inspector Gadget

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS:
Let op, jou handleiding kan mogelijkerwijs bedoelt voor de non-EU RT-P.
Zie rugbladzijde of 1e bladzijde binnenin, daar zal waarschijnlijk iets met ".EU" of ".US" in het schutblad van die handleiding staan.

Bij de US versie van de RT-P zat er een extra acculader-aansluiting achteraan bij de radiokoffer.
Daar moest de (2e) acculader op aangesloten worden om die extra accu (ook) op te laden.
Overheidsfietsen staan vaak aan de laders in de garage als ze ff stilstaan.
Hoe dat bij de EU versie weet ik niet exact want die handleiding heb ik nog niet gevonden.

Anyhoe, wat er beschreven wordt, klopt verder wel schat ik zo in;
De 2e accu wordt alleen bijgeladen met een rijdende motor en bij een bepaalde spanning (lees: als de 1e accu geladen is).
En anders wordt de 2e accu verder niet bijgeladen (en mogelijk ook verder niet gebruikt, op dat moment)
De 2e accu wordt dus weldegelijk bijgeladen door (ook) de dynamo, mits voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden (snelheid en acculading van de 1e accu).

De 2e accu is aangesloten op een apart circuit en de ZFE (centrale computer) zal waarschijnlijk die 2e accu ook niet proberen te laden (of te gebruiken) als deze niet aanwezig is. Of defect is.
Gebruikersavatar
GertH
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2014, 19:38
Type: R1200RT
Bijz: Naast deze ook nog een R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Arum

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door GertH »

Die tweede soccet aan de achterzijde heb ik er op zitten. Deze geeft overigens geen spanning als de motor aanstaat. (Tweede accu zit er niet in) bij de mijne zit er geen extra laadpunten in de kuip enkel de standaart plug aan de linker kant. Motor is uit 2e helft 2007. Ook heeft hij geen zwaailichten in de kuipdelen van de spiegels gehad maar op steunen die via een uitsparing aan de bovenzijde aan het binnenwerk van de spiegels gemonteerd waren. Naar deze steunen ben ik overigens nog opzoek. Tot op heden niet gevonden dus wie een idee heeft.☺ Wil daar namelijk een paar verstralers op monteren. Rij veel in de avonduren. Ook de valbeugels zou ik graag willen hebben. Motor is overigens vanaf fabriek aan de Nederlandse overheid geleverd via motoport Den Bosch. Weet nog niet waar hij is ingezet. Hij heeft namelijk geen gaten in het kuip werk en in de radio koffer. Enkel 2 kleine gaatjes in de zwarte rand onder de koplamp en 2 in de bovenkant van de zwarte rand boven de klokken.
Inspector Gadget

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die beugels bij de spiegels kan je bij de BMW dealeRT kopen of mogelijk bij de slopeRT;
Onderdeelnummers;
Links: 51167693207
Rechts: 51167693208

Ik zou bij een BMW dealeRT de exacte historie van jou motor laten navragen, die hebben toegang tot het wereldwijde kompjoeter netwerk van BMW en de daadwerkelijke levering en dergelijke van jou motor nazien.

Want dit alles wat jij zoal beschrijft klinkt mij ietwat vreemd in de oren over een overheidsfiets;
Ten eerste de kilometerstand van "slechts" 38.ooo km, dat is ruimschoots heel erg weinig voor een overheidsfiets.
Ten tweede de Engelstalige handleiding.
(En over MotorPort zal ik het verder maar niet hebben, daar zijn al genoeg draadjes over geweest)

Het zou mij, zo lezende wat jij over jou motor schrijft, als blijkt dat die motor geheel ergens anders is aangeschaft (wellicht zelfs een ander land), mogelijk zelfs voor een heel ander doelwit.

Dat je geen spanning meet op die 2e socket verbaasd mij niet zolang je die 2e accu ook niet aangesloten hebt, zoals beschreven is dat een apart circuit bij de RT-P.
Het 1 werkt niet zonder de ander.
Want zo inventief (& de veiligheid) is Herrn. BMW weer wel.
2016-01-12_04-19-25_01.jpg
2016-01-12_04-24-52.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
GertH
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2014, 19:38
Type: R1200RT
Bijz: Naast deze ook nog een R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Arum

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door GertH »

@ inspector,

heb de motor historie kunnen achterhalen bij motorport Den Bosch. Hij is daar vanaf het begin af aan in onderhoud geweest. Kilometerstand klopt en ze hebben netjes voor mij de onderhoudsgeschiedenis uitgedraaid. Top Motorport Den Bosch. Ook heb ik kunnen achterhalen dat hij nooit echt ingezet is als actieve politie motor, dat verklaart gelijk de lage kilometerstand, Hij is gebruikt als test motor voor communicatie apparatuur. Zo is er in de laatste maand nog een nieuwe radiokoffer opgekomen wat weer verklaart dat er nagenoeg geen gaten in de kunststofdelen zitten. De reden waarom hij in de verkoop is gezet is dat het lease contract afliep, de vorige eigenaar was volkswagenleasing bv.
Het onderhouds-overzicht wat ik nu in mijn bezit samen met de historie van de motor bevestigen nu dat mijn keuze om voor deze ex-Rtp te gaan dus de juiste was. Big RT Smile

Nu alleen nog beslissen laten spuiten of wrappen??? _001

Groeten G.
Inspector Gadget

Re: ex politie 1200rt en extra accu.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Heb je een heel mooi mazzeltje _004 want overheidsfietsen worden over het algemeen goed gebruikt (lees: kilometers).
Maar inderdaad ook redelijk goed onderhouden.

Alleen waarom een Engelstalige handleiding bij zit. _001

Maar goed, verder niet belangrijk, veel plezier verder er mee.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”