aansluiten gps

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
pvhal
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 aug 2008, 21:44
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: goirle
Locatie: goirle

aansluiten gps

Ongelezen bericht door pvhal »

ik ben onervaren in het electrische gedeelte en zie veel opmerkingen terug komen om via de accu of de stadslichten te koppelen. Bij mijn 1150 rt is het al een klus om via de accu onder de tank naar voren te komen, dus lijken de stadslichten een uitkomst, maar hoe zien die draadjes er in hemelsnaam uit of kan ik ergens plaatsjes vinden?
heb ook in de bak van de radio gekeken zoals opgemerkt is maar daar zit geen enkele stroomdraad
Sinds februari 2008 in het bezit van mijn eerste BMW R1100RT. Fantastische motorfiets voor het dagelijkse woon werkverkeer en het toeren!
Gebruikersavatar
pvhal
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 aug 2008, 21:44
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: goirle
Locatie: goirle

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door pvhal »

vlg mij is dit na veel zoekwerk het draadje waar jullie het over hebben.
Screenshot_1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sinds februari 2008 in het bezit van mijn eerste BMW R1100RT. Fantastische motorfiets voor het dagelijkse woon werkverkeer en het toeren!
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De vraag stellen is het zelf beantwoorden, of zo iets. ;)

Dat is inderdaad de meest eenvoudige en praktische manier om geschakeld 12 volt op de 11xxRT te verkrijgen.
Zet je het contact uit dan weet je ook zeker dat je GPS en/of de GPS houder niet nodeloos stroom blijft trekken uit je accu.

Qua aansluiten ben ik altijd dik tevreden over "posi-tap"-connectors, daarmee kan je het heel eenvoudig, zonder solderen noch doorknippen en zelfs waterdicht, aansluiten.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 02 feb 2016, 15:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pvhal
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 aug 2008, 21:44
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: goirle
Locatie: goirle

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door pvhal »

dank nog voor de top over de connector ga ik morgen mee aan de slag
Sinds februari 2008 in het bezit van mijn eerste BMW R1100RT. Fantastische motorfiets voor het dagelijkse woon werkverkeer en het toeren!
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die posi-tap connectors kosten zo'n 2 á 3 euro per stuk als je ze los koopt, een verzameling (probeer-setje genaamd) is vaak wel wat goedkoper.
En je kunt ze blijven hergebruiken, en opnieuw gebruiken, dus lange levensduur.
Dus redelijke kosteneffectief.

Daarnaast is het echt heel erg eenvoudig in gebruik, geen gesoldeer of onderbreking van de boord-bedrading.
Ideaal als elektronica niet echt je ding is, kan weinig fout mee gaan, mits je de polariteiten van je aansluitingen in de gaten houdt. ;)
Gebruikersavatar
pvhal
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 aug 2008, 21:44
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: goirle
Locatie: goirle

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door pvhal »

nog een vraag dan maar voordat ik alles uit elkaar laat knalluh :) ik heb aan de gps een zwart en rode draad en uit het lampje komt bruin en grijs.
welke kleur moet ik welke schakelen of maakt dat niet uit?
Sinds februari 2008 in het bezit van mijn eerste BMW R1100RT. Fantastische motorfiets voor het dagelijkse woon werkverkeer en het toeren!
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Isaac »

Bij BMW is de bruine draad de massa (de - dus) de grijze draad is dan de geschakelde draad voor de voeding (de + dus)
Als ik uit ga van de standaard kleuren van de GPS dan is zwart de min (-) en rood de plus (+)
Je moet dus de rode met de grijze en de zwarte met de bruine draad verbinden.
Gebruikersavatar
pvhal
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 aug 2008, 21:44
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: goirle
Locatie: goirle

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door pvhal »

Heren met dank voor jullie hulp _004 Het is me gelukt met al het boerenverstand en jullie tips. Hij doet het als een zonnetje. Een fotootje als bewijs.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sinds februari 2008 in het bezit van mijn eerste BMW R1100RT. Fantastische motorfiets voor het dagelijkse woon werkverkeer en het toeren!
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

-top-
Mooi dat het gelukt is, het is inderdaad niet zo heel moeilijk.
Mits je enkele spelregels volgt (lees: gebruik altijd een geschakelde 12 volt) kan er vrij weinig mis gaan.

Heb je posi-tap's gebruikt om de aansluiting te maken en heb je inderdaad de stadslicht-aansluiting gebruikt?
Voor de toekomstige mee-lezers. ;)
Gebruikersavatar
pvhal
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 aug 2008, 21:44
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: goirle
Locatie: goirle

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door pvhal »

ja stadslicht is makkelijk bereikbaar dus dat ging goed.
de connectors die ik gebruikt hebt heten iets anders maar zelfde werking. met tape afgeplakt om roestvorming in de toekomst tegen te gaan.
restant draden mooi weggewerkt in het radiogedeelte
Sinds februari 2008 in het bezit van mijn eerste BMW R1100RT. Fantastische motorfiets voor het dagelijkse woon werkverkeer en het toeren!
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank voor de info & reactie;
Als je nog iets tegenkomt op het internet over die andere connectors die jij hebt gebruikt, schroom niet om dat te delen.
Persoonlijk vindt ik de Posi-tap (en de rest van de Posi-familie) bijna de beste uitvinding, na geroosterd brood :lol: maar sta altijd open voor andere suggesties. ;)
Gebruikersavatar
Cdjager
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015, 11:49
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Cdjager »

Wellicht begrijp ik het niet goed. Ik ben nl. ook voornemens mijn GPS te installeren op mijn R1150RT.
De stadslichten branden toch niet continue bij ingeschakeld contact, dus ook geen continue stroom voor de GPS bij ingeschakeld contact :?
Voor de rest een duidelijk verhaal en ook voor niet technici goed te begrijpen. Mijn dank daarvoor.
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Weet niet of ik je vraag goed begrijp maar inderdaad stadslichten branden niet continue tenzij het contact-aan staat.
Maar zodra het contact aan gezet wordt danwel de motor loopt, branden ook de stadslichten, ergo, spanning voor de GPS.
Dus de meest ideale manier om je GPS te voeden.
Gebruikersavatar
Cdjager
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015, 11:49
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Cdjager »

Inspector Gadget. Ik leer iedere keer weer bij. Top.
Bij mijn 1150rt brand het stadslicht als de verlichting wordt aangezet, maar dat bedoel je waarschijnlijk ook. Ik ben qua auto Volvo rijder, dus gewend om altijd met de verlichting aan te rijden. Zien en gezien worden. Idd in het geval de verlichting aangaat, gaat ook het stadslicht aan. Lijkt mij idd een super oplossing, om daarop mijn GPS aan te sluiten. Dan staat deze niet altijd onder stroom en trek deze ook de accu niet (onnodig) leeg.
Dank voor de heldere uitleg.
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004

Dan nog een stukje extra info voor je, zover relevant c.q. interessant, maar geheel overbodig verder;

1.
Moderne(re) GPS apparaten gaan niet (meer) echt helemaal uit, er zit geen mechanische, echte aan/uitschakelaar meer op.
Daarentegen geef je via een druk-schakelaar een soort slaap-stand commando.
Hierdoor start je GPS apparaat sneller op en heeft ook veel sneller een positie bepaald. (zogenoemde warme-start)
Vroegere GPS-en hadden een koude-start waarbij het soms lang, heel lang kon duren voordat je positie weer (her)bepaald werd, zeker als je (ook) nog je GPS bewoog/verplaatste.

Voordeel is dus dat je tegenwoordig (tenzij je de GPS, zonder aanzetten, een flinke afstand verplaatst hebt) sneller je GPS kunt gebruiken omdat je positie al (exact) bepaald is.

2.
Moderne GPS systemen gebruiken vaker en vaker 5 volt (USB) spanningen, en vrijwel geen "native" 12 volt meer.
Omdat 5 volt energie-zuiniger is en beter voorhanden is (computer, USB adapter thuis) dan een 12 volt voeding.
Nadeel is dat dergelijke GPS systemen voor gebruik met een 12 volt voeding (4-wielige, motorfiets) dan wel een 12-volt-naar 5 volt omzetter moeten gebruiken. Herkenbaar aan een vaak soort van zwart ingegoten blokje in/aan de kabel die aangesloten wordt op de 12 volt, of (soms) ingebouwd in de GPS houder (wordt dan vaak actieve houder genoemd).

Voor beide situaties geldt dat de GPS ten alle tijden (!) stroom blijft gebruiken.
Of omdat, zie punt 1, dat de GPS nooit 100% uit gaat, of omdat de actieve houder in punt 2 aangesloten is op de accu.

Vandaar dat het niet raadzaam is de GPS of (actieve) GPS houder langere tijd op de motor te laten zitten indien aangesloten op de accu.

Gebruik je de stadslichtaansluiting heb je dat probleem niet, want de accuspanning is dan niet permanent aanwezig.

Overigens, als je een GPS hebt met ingebouwde accu én die accu is gemakkelijk (!) te verwijderen (zoals de Zumo 660) én je gebruikt die GPS niet regelmatig/langere tijd, is het verstandig die accu te verwijderen.

Bj de BMW Navigator 5 gaat de GPS ook nooit helemaal 100% uit, en na een paar weken van geen gebruik is de accu behoorlijk leeg getrokken.
Alleen is het daar niet zo eenvoudig de accu los te halen, 2x priegel-schroefjes. :(
Gebruikersavatar
Cdjager
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015, 11:49
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Cdjager »

Nou de GPS zit er keurig op. Ik vond het best spannend als niet techneut, maar zo leer je wel de motor (gedeeltelijk) kennen. En wat ik niet logisch vind of niet snap, doe ik niet.
Klein detail, ik heb nog geen spanning. Ik heb kabelsplitters gebruikt die door de isolatie heen contact moeten maken met de draden. Ondanks dat ik de heel goed heb dichtgedrukt, is er kennelijk nog geen contact. Binnenkort het zijpaneel er weer afhalen en zorgen dat ik constateer dat er wel contact wordt gemaakt en er idd spanning op staat. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Ik kan iig de navigatie gebruiken, omdat deze ook een eigen accu heeft die een uurtje of 4 a 5 meegaat.
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Weet niet welke kabelsplittsers je gebruikt hebt? _001

Als het deze zijn, welke kleur dan?
2016-02-09_17-19-39.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
pvhal
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 aug 2008, 21:44
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: goirle
Locatie: goirle

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door pvhal »

ik rijd alweer en paar weken rond en bevalt prima dankzij de les van inspector gadget voor knutselen voor dummy's. Big RT Smile
Sinds februari 2008 in het bezit van mijn eerste BMW R1100RT. Fantastische motorfiets voor het dagelijkse woon werkverkeer en het toeren!
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:lol: Dank je wel en uiteraard heel graag gedaan. _004

Ik zie het liever niet "..voor dummys.." maar meer "informatie voor degene die dat nog niet van wisten" (of iets dergelijks) ;)
Omdat iedereen wel ergens kennis van/over heeft, die iemand anders weer kan verder helpen.
En we zijn niet alleen op deze wereld voor onszelf en eigen ik. Althans zo denk ik er over. :$

Terug naar het onderwerp;
Als deze kabelsplitsers bedoelt worden, is de kleur (ook) van belang.
Als dat de blauwe versie is, is die in mijn persoonlijke optiek niet de juiste.
Het zou de rode of zwarte versie moeten zijn.

Naast het juiste gebruik en techniek van monteren, want zo denderend zijn ze helaas ook weer niet.
(vandaar dat ik de Posi-connectors aanbeval, vele malen beter en hetzelfde principe maar dan anders).
Want als de ader/draad te dun is snijdt deze kabelsplitter het niet goed in en heb je inderdaad een contact-probleem.
Soms kan je het proberen op te lossen door met een brede platbek-tangetje de bewuste ader dieper over het mesje (dus beide kanten gelijktijdig!) door/aan te drukken. Maar dat is niet helemaal zonder risico dat je de ader daarmee doorhaalt en heb je een volgende probleem.

Afijn, ik lees/zie graag welke kabelsplitter gebruikt is en de kleur.
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door R1nus »

De kleuren van de connectoren geven aan voor welke kern diameter deze geschikt is.


Rood - Voor kabels met een kern van 0,5 tot 1,0 (1,5) mm²
Blauw - Voor kabels met een kern van 1,5 tot 2,5 mm²
Geel - Voor kabels met een kern van 4,0 tot 6,0 mm²

Dus als je een gele zou gebruiken op een draadje met een diameter van 0,75 mm² kan het voorkomen dat geen goed contact maakt en als je een rode zou gebruiken voor draad met een dikkere diameter dan 1,5 mm² is de kans groot dat je tiertjes van de draad doorsnijd met het gevolg dat een hoeveelheid stroom door een "te dun" (gemaakt) draadje loopt waardoor op dat punt extra warmte kan ontstaan (wat in het ergste geval brand tot gevolg kan hebben). :cry:
Ook kan het voorkomen dat er een draadbreuk ontstaat.

Omdat je aan de buitenzijde niet goed kan zien hoe dik de isolatie is weet je ook niet zeker welke diameter de draad heeft.
Dit staat wel op een goed elektrisch schema vermeld. :geek:
Ik zelf ben niet zo een voorstander van de kabelsplitter omdat er ook betere oplossingen zijn.

[groet]
Rinus
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door HansD »

Ik houd ook niet zo van die "auto" kabelsplitter (zie foto boven) en werk liever met soldeer en krimpkous, maar voor de Positap (zie foto onder) moet je denk ik respect hebben: brilliant eenvoudig in uitvoering en gebruik en blijkbaar werken ze goed. Ik lees daar overal lovende woorden over (En dan bedoel ik echt wereldwijd)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Ton1959 »

HansD schreef:Ik houd ook niet zo van die "auto" kabelsplitter (zie foto boven) en werk liever met soldeer en krimpkous, maar voor de Positap (zie foto onder) moet je denk ik respect hebben: brilliant eenvoudig in uitvoering en gebruik en blijkbaar werken ze goed. Ik lees daar overal lovende woorden over (En dan bedoel ik echt wereldwijd)

Afbeelding
Die zien er goed uit. Hoe ziet de verbinding eruit als je hem bekijkt nadat het in elkaar geschroeft is en even los maakt? Ik bedoel eigenlijk hoeveel beschadigd hij de ader bij vastdraaien?
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Solderen en krimpkous (of RescueTape) is inderdaad de beste verbinding. (zolang niet mechanisch al te zwaar belast)

Die Posi-familie is echt top, gebruik het al heel wat jaren, inclusief de waterdichte (!) versies.
Ook per stuk te koop en verschillende maten (lees: draaddiktes). Ook hier raad ik de rode posi-tap aan.
De beste uitvinding, naast roggebrood met belegen kaas en een likje Rinse appelstroop, wat mij betreft. _005 ;)

Die kabelsplitsers hebben mij al wel eens hoofdbrekens gekost.
Soms in den beginne, maar ook jaren later na montage.
Menig garagist vervloekt die dingen, heb ik vernomen.
(in het slechtste geval, als ik ze niet mag/kan vervangen, soldeer ik ze soms door. Maar dat is symptoombestrijding wat mij betreft)

Als je zo'n Posi-Tap los haalt zie je er vaak niets meer van.
Het contact-punt is een (bijna messcherpe) naald die door de afscherming een gaatje maakt, zonder (vandaar dat de juiste maat/kleur van belang is) de aders van de kabel te beschadigen. Als er desondanks na verwijderen een (te) open gaatje/gat ontstaat, doe ik er Rescuetape omheen, of een drupje hot glue, of krimpkous. Maar dat heb ik pas 1x gedaan bij een redelijk veel dikkere kabel (de gele, pink-dikke Posi-tap dus).

Het even moeten losmaken en daarna op dezelfde plek weer vast maken gaat bij mij 10x van de 10x ook zonder problemen.
Omdat alleen de buitenafscherming doorboort wordt, dus zonder verdere schade (aan de aders, de naald o.i.d).

En je kunt ze ook per stuk kopen voor een paar euro. ;)
Gebruikersavatar
Cdjager
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015, 11:49
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Cdjager »

Allright Inspector Gadget. Dat lijkt het probleem. Ik had deze besteld bij Conrad, als assorti setje van 20 st. voor draden van 0,5 - 075 mm.. Ik heb de beschrijving nogmaals gelezen en zie nu pas dat de blauwe (kennelijk) een afmeting hebben van 1-2,5 mm.
Ik dacht, netjes in de kleurcodering te blijven. GPS rood, dan ook kabelsplitters rood gebruikt voor die draad en GPS zwart, blauw gebruikt. Het probleem lijkt zich hier voor te doen. Het wordt dus 2x rood begrijp ik en even goed checken of het metale bruggetje goed door de isolatie snijdt. Mocht dat toch niet willen, dan zal ik zelf de kabel (minimaal) strippen to be shure.

Zoals wellicht bekend heb ik de draad voor het stadslicht gebruikt. Deze is goed te benaderen :$ (ha, ha), nadat het gehele zijpaneel is verwijderd.
Ik ken niet de dikte van die draden, maar als ik het goed begrijp moet het de rode splitter zijn. Ik begrijp dat de posi's beter zijn, omdat deze door het hart van de draad gaan en daarom minder storingsgevoelig zijn, immers Inspector Gadget geeft het probleem van de splitters al aan. De afmeting is bij de splitters erg relevant en bij de posi's juist minder van belang.

Qua isolatie had ik graag met krimpkous gewerkt, maar dat lukt bij het stadslicht niet, omdat de aansluiting midden op de kabel plaatsvindt en er aan beide uiteinden geen mogelijkheid is om daar krimpkous overheen te schuiven. Ik heb nu isolatietape gebruikt om de verbinding waterdicht te isoleren.

Super dat jullie hier zo op reageren, dat geeft een gerust gevoel om zo'n backup te hebben :D
Wordt vervolgd.................. :arrow:
Gebruikersavatar
Cdjager
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015, 11:49
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Cdjager »

r1150rt_ms01-228x228.jpg
Deze mount navigatiesteun heb ik gebruikt van Quispel Motorenshop. Niet goedkoop, maar perfecte montage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
karelh
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 aug 2014, 21:06
Type: R1150RT
Bijz: ooit:BSA ,Honda,Bmw,Suzuki,Ducati
Land: nl
Woonplaats of omgeving: enschede
Locatie: enschede

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door karelh »

Ik heb mijn gps aangesloten op het achterlicht mbv faston kabelschoentjes met waar een extralip aanzit waar de kabelschoen van oorspronkelijke aansluiting bijop kan worden geschoven. voor ongeveer 1 € verkrijgbaar bij de automaterialenhandel.
Aan de andere zijde een contrasteker. waar de voeding van de gps in kan worden gestoken en in een poetslap. gewikkeld in het vakje links van de benzinetank geplaatst bij mijn r1150 rt.

mvg karel
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door R1nus »

karelh schreef:Ik heb mijn gps aangesloten op het achterlicht mbv faston kabelschoentjes met waar een extralip aanzit waar de kabelschoen van oorspronkelijke aansluiting bijop kan worden geschoven.
mvg karel
faston kabelschoen.jpg
Deze heb ik jaren geleden ook al gebruikt op mijn toenmalige K75s
Het grote voordeel is dat je de originele bedrading niet "beschadigd" en na verwijderen is alles weer zoals oorspronkelijk _004
Je dient er wel op te letten dat het ongeïsoleerde deel nergens tegen metaal of andere geleiders aan kan komen of je dient deze te isoleren.

[groet]
Rinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het grote nadeel van een dergelijke Faston connector is, tenzij je de goede (kwaliteit) hebt en de goede tang, het na jaren toch los kan komen te zitten.
Degene die af-fabriek gemonteerd zitten hebben vaak een extra trek-ontlasting en/of worden met zoveel kracht geassembleerd dat de connector en de kabel daadwerkelijk aan elkaar versmolten zitten.
Als het even kan en ik maak gebruik een dergelijke connector, soldeer ik de draad in de connector door, just in case.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb overigens mijn Garmin gewoon op een constante voeding. Voor mijn gevoel houd de accu het net zolang vol. Maar er is een minimaal stroomverbruik. Misschien gelijk aan het klokje of zelfs minder?
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het (LCD) klokje gebruikt micro-amperes, die kan je, bij wijze van spreken, nog jarenlang op een 9 volt batterij laten branden.

Het ligt er maar helemaal aan welke GPS je hebt, want niet elk model heeft een actieve houder.
En daarin zit vaak de crux, een voeding die 12 volt omzet naar 5 volt en zonder de GPS zelf al snel enkele tientallen milliamperes kan trekken.
Vandaar dat het niet raadzaam is een GPS op permanent 12 volt aan te sluiten.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Rob
Ik heb de Garmin 390 en na een week of 7 is de accu dan wel de zwak om de motor te starten maar dat is hetzelfde als de GPS niet aangesloten is. Maar voor de rest van het jaar hoeft mijn motor nooit aan de accu oplader. Dus heb met het koude weer één keer de accu opgeladen. Zelfs na 3 weken stilstand totaal geen problemen in de zomer om de motor gewoon te starten. En bij mij word inderdaad de spanning omgezet van 12 naar 5 Volt.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Stroomverbruik in "uit" toestand hangt inderdaad sterk af van het type GPS toestel.
Toestellen die rechtstreeks 12V voeding nodig hebben, dus zonder adapter ertussen (let op: bij sommige zit die in de houder, dan wel in de "plug"!!) en die echt helemaal uit gaan als je ze uit zet, kan je in principe zonder veel problemen op een permanente voeding aansluiten.
Dit geldt volgens mij voor de Garmin Streetpilot serie, t/m de SP2820. Voor de Zümo 220, 550 en 660 weet ik het niet zeker. Kan zijn dat bij deze toestellen de omvormer/adapter in de houder/cradle zit.
Voor de Zümo 340, 350, 390 en 590 is dit zeker niet aan te raden. Naast een aparte adapter of actieve houder gaan deze toestellen niet helemaal uit (tenzij je een speciale handeling verricht) maar in een standby modus, waarin ze altijd nog stroom verbruiken (met name de 590!). Ik heb zelf meegemaakt dat mijn Zümo 350 of de adapter daarvan de accu in een paar weken tijd zo leeg trok dat ik niet meer kon starten!

Voor de TomTom Riders weet ik het niet.

Sinds mijn ervaring met de Zümo 350, sluit ik dat soort apparaten altijd aan op een geschakelde voeding... Bij de F800GT en de (nieuwere) R1200RT's is er een speciale CAN-bus gestuurde aansluiting. Bij oudere motoren zou ik inderdaad kiezen voor aansluiten op stadslicht of achterlicht. Contact uit is dan ook GPS uit.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben het helemaal met PaPinkelman eens. _004

Inderdaad, de SP2820 heeft een echte aan/uit-schakelaar, maar moderne(re) GPS toestellen hebben een soft-aan/uit schakelaar, daar gaat de GPS in een spaarstand, nooit helemaal 100% uit.

Maar goed, een ieder moet daarin zijn eigen afwegingen maken, maar ik raad het direct aansluiten op de accu ten stelligste af.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Inspector Gadget schreef:Ben het helemaal met PaPinkelman eens. _004

Inderdaad, de SP2820 heeft een echte aan/uit-schakelaar, maar moderne(re) GPS toestellen hebben een soft-aan/uit schakelaar, daar gaat de GPS in een spaarstand, nooit helemaal 100% uit.

Maar goed, een ieder moet daarin zijn eigen afwegingen maken, maar ik raad het direct aansluiten op de accu ten stelligste af.
Mijn GPS blijft nooit op de motor hoor. Die gaat er altijd af als ik hem wegzet. Ik gebruik die niet zo vaak ik rij meestal gewoon op het gevoel hé.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door EileRT »

Kenny van MSA heeft mijn Garmin op het stadslicht aangesloten.

En inderdaad Ton, blijf rijden op je gevoel . . . zowel met als zonder GPS! ;) Big RT Smile
Ton1959 schreef:
Inspector Gadget schreef:Ben het helemaal met PaPinkelman eens. _004

Inderdaad, de SP2820 heeft een echte aan/uit-schakelaar, maar moderne(re) GPS toestellen hebben een soft-aan/uit schakelaar, daar gaat de GPS in een spaarstand, nooit helemaal 100% uit.

Maar goed, een ieder moet daarin zijn eigen afwegingen maken, maar ik raad het direct aansluiten op de accu ten stelligste af.
Mijn GPS blijft nooit op de motor hoor. Die gaat er altijd af als ik hem wegzet. Ik gebruik die niet zo vaak ik rij meestal gewoon op het gevoel hé.
Laatst gewijzigd door EileRT op 13 feb 2016, 01:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik begrijp je Ton, en ik deed dat zelf net zo.
De GPS is een hulpmiddel, geen doel.

Maar de Garmin Zumo 3x0 serie heeft dus inderdaad een actieve houder;
1_s300.jpg
Het zwarte blokje in het midden wat waarschijnlijk niets anders is dan een geschakelde voeding.
In ieder geval een omzetter die van 12 volt een 5 volt maakt.
(je kunt dat vaak horen door je oor erop te leggen, of beter, dat vragen aan een neefje of nichtje van jongere leeftijd, die hebben het gehoor nog om die kilohertz frequenties te kunnen horen).

Het is mijn ervaringen, met nog een redelijke gehoor, dat je kunt horen (bij een geschakelde voeding-versie wat ik ff aanneem voor het gemak) aan de frequentie en hoe luid deze klinkt (met je oor erop), dat de GPS aangesloten is op de houder maar niet aan, GPS in de houder houder en wel aan (klinkt vaak luider) en zonder GPS erin (klinkt heel wat zachter maar hoor je nog wel).
Kortom, een dergelijke houder blijft altijd stroom gebruiken.

Tevens kan je lezen in de Installatie-handleiding dat Garmin aangeeft dat deze aangesloten moet worden "..op de motorfietsvoeding."
Er staat niet expliciet "motorfietsaccu" of in de Engelstalige uitgaven "motorcyclebattery", daar staat "..motorcyclepower".
In mijn beleving zou Garmin, als dat daadwerkelijk aangeraden c.q aanbevolen zou worden, ook expliciet noemen, "..motorfietsaccu".
Maar goed, voor sommige zal dat semantisch zijn. :$

Vandaar mijn dringende advies een dergelijke kabel nooit op de accu zelf aan te sluiten, maar op het dimlicht, stadslicht of accessoires-stekker o.i.d.

PS: Er zijn beweringen dat als er een zekering in/aan de kabel zit, het dus bedoelt is voor aansluiting op de accu. Dat is onjuist. Een zekering in elk apparaat zit er niet in om het apparaat te beschermen maar juist hetgeen waarop het apparaat is aangesloten. In dit geval dus de bescherming van de motorfiets en elektronica et cetera.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als het navigatie systeem niet op de motor zit is er geen stroomverbruik. Met andere woorden de voltage omvormer gebruikt totaal geen stroom. Ik heb dit voor de zekerheid even nagevragen bij Garmin. Dus hij kan gewoon rechtstreeks met een zekering ertussen op de accu worden aangesloten.
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is dus onjuist in mijn optiek & ervaring;
Een spanningsomvormer zal altijd iets stroom gebruiken ook al zit de navigatie er niet op aangesloten.
Het is de vraag hoeveel stroom dat dan is. Dat zal nooit 0 mA zijn, er zal een ruststroom zijn.
Hang er maar eens een goede universeelmeter tussen die echt in de milli- en eventueel micro-ampere bereik kan meten.

Maar waarschijnlijk zal Garmin bedoelen dat het "verwaarloosbaar" zal zijn.
Geen stroomverbruik klopt niet met de regels des elektronica's. -naughty-

Maar ik heb Garmin wel vaker "betrapt" op het geven van onjuiste c.q onvolledige informatie.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat de info wel klopt. Het moet niet moeilijk zijn om er iets in te bouwen dat als er geen navigatie aanhangt de omvormer uitschakelt. Een vorm van load sensor. Heb je dit ooit gemeten Rob bij een van de latere types van Garmin? Ik merk geen verschil met of zonder Garmin als ik de motor lang niet gebruik. Dus alleen met gemonteerde omvormer zonder navigatie op de motor geinstalleerd.
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Heb diverse houders van Garmin (en OEM BMW) en TomTom aangesloten, getest (gehoor, zie voorgaande) en gemeten.
Geen van allen schakelde ze volledig uit als het om een "actieve" houder ging, en bleef er een (soms iets, soms behoorlijke) ruststroom aanwezig.
Bij de meeste personen waarbij ik hielp met de installatie nam de eigenaar het risico niet en sloot het aan op een geschakelde 12 volt.
Het is een keuze, laten we het daarop houden.
Als het voor jou werkt en geen verdere problemen geeft, prima toch. _004

Ik adviseer het niet en ben er zeker geen voorstander van.
Gebruikersavatar
Cdjager
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015, 11:49
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Cdjager »

Cdjager schreef:Allright Inspector Gadget. Dat lijkt het probleem. Ik had deze besteld bij Conrad, als assorti setje van 20 st. voor draden van 0,5 - 075 mm.. Ik heb de beschrijving nogmaals gelezen en zie nu pas dat de blauwe (kennelijk) een afmeting hebben van 1-2,5 mm.
Ik dacht, netjes in de kleurcodering te blijven. GPS rood, dan ook kabelsplitters rood gebruikt voor die draad en GPS zwart, blauw gebruikt. Het probleem lijkt zich hier voor te doen. Het wordt dus 2x rood begrijp ik en even goed checken of het metale bruggetje goed door de isolatie snijdt. Mocht dat toch niet willen, dan zal ik zelf de kabel (minimaal) strippen to be shure.

Zoals wellicht bekend heb ik de draad voor het stadslicht gebruikt. Deze is goed te benaderen :$ (ha, ha), nadat het gehele zijpaneel is verwijderd.
Ik ken niet de dikte van die draden, maar als ik het goed begrijp moet het de rode splitter zijn. Ik begrijp dat de posi's beter zijn, omdat deze door het hart van de draad gaan en daarom minder storingsgevoelig zijn, immers Inspector Gadget geeft het probleem van de splitters al aan. De afmeting is bij de splitters erg relevant en bij de posi's juist minder van belang.

Qua isolatie had ik graag met krimpkous gewerkt, maar dat lukt bij het stadslicht niet, omdat de aansluiting midden op de kabel plaatsvindt en er aan beide uiteinden geen mogelijkheid is om daar krimpkous overheen te schuiven. Ik heb nu isolatietape gebruikt om de verbinding waterdicht te isoleren.

Super dat jullie hier zo op reageren, dat geeft een gerust gevoel om zo'n backup te hebben :D
Wordt vervolgd.................. :arrow:
Gisterenavond na de wintersportvakantie en uitgerust, de installatie van de gps maar eens even rustig nagelopen en de blauwe kabelsplitter vervangen door de rode. De metalenlipjes eruit gehaald en daar zit idd een verschil in afmeting. De rode gemonteerd over de kabel van het stadslicht. Deze schuift heel strak over de metalendraad heen en kan geen kant meer op. De kabelsplitter goed dichtgeknepen en gezekerd, daar overheen isolatietape, zodat deze ook "waterdicht" is. Alles gecontroleerd en voila de navigatie (opladen) werkt. Alles weer netjes met tie-wraps vastgezet om trillingen te voorkomen/te beperken. Ik ben er blij mee.
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mooi! _004

Mag ik je dan feliciteren, missie geslaagd!
Top gedaan!
Gebruikersavatar
Cdjager
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015, 11:49
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Cdjager »

Thanx -top- Erg leuk om op deze wijzer "ervaringsdeskundige" te worden.
Met beleid, informatie van het forum en overleg met andere "deskundigen" onder vrienden en familie, ontstaat de logica in kennis en kunde welke tot dit resultaat kunnen leiden.
Zoals gezegd, ik ben er blij mee en heb het gevoel de installatie toch deskundig (zonder in strijd te handelen tegen de [elektronica] wetten) te hebben kunnen uitvoeren. Want ik zit er wel zo in dat als ik het niet vertrouw mijn vingers er niet aan brand.
Draadje kan gesloten worden?!?!
Inspector Gadget

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is ook de bedoeling van fora, dat je ervaringen en kennis deelt.
En niet te schromen vragen te stellen als je het niet (zeker) weet.
Zo leert iedereen ervan, ik wel, elke dag weer. :-)

Het al dan niet sluiten van een draadje is aan de beheerders en/of de starter van het draadje (gereedschapsteken onderin).

Maar het kan ook gerust open blijven staan en eventueel wat later op aangehaakt worden door weer iemand anders die er (ook) vragen over heeft.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: aansluiten gps

Ongelezen bericht door Bert M »

Inspector Gadget schreef:....Maar het kan ook gerust open blijven staan en eventueel wat later op aangehaakt worden door weer iemand anders die er (ook) vragen over heeft.
We laten het draadje inderdaad, conform de suggestie van Inspector Gadget, nog even open. Er kunnen altijd nog interessante vragen komen.

[groet]

Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”