BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
iamdewaal
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 feb 2015, 18:44
Type: R1200RT/LC
Bijz: kleur: Carbon Black, Full option, bouwjaar 2017
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vlissingen

BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door iamdewaal »

Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik een USB lader gemonteerd op mijn motor. De kappen van de motor lagen er toch al af voor het monteren van de TOURATECH Oil Cooler Guard. De USB lader is verbonden met de can-bus aansluiting waar het navigatie systeem ook op aan is gesloten, Deze USB lader heb ik gekocht via de web shop van MOTOPORT. Ik heb de lader gemonteerd in het dashboard kastje zodat je een telefoon tijdens het rijden kan opladen. Met een speedboor heb ik een gat geboord in het kunststof wat goed ging. Als het contact aanstaat gaat de USB lader fel blauw branden, je hebt dan gelijk verlichting :idea: in het dashboard kastje. Je kan er twee USB snoeren op aansluiten om apparatuur op te laden.
Gr. René de Waal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door iamdewaal op 14 jan 2016, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door jfruiter »

Mooi gemaakt Big RT Smile

Jan
Inspector Gadget

Re: BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Pas wel op dat die USB op die manier niet je CAN-bus open houdt, dan is na een paar dagen je accu leeg!
Dat is een gekende issue, vroeger met name met de oudere Garmin Zumo 660 houders.

Meest gemakkelijke test;
Als je een telefoon met nog (circa) 60% lading aansluit op die USB aansluiting en je het contact uitzet, moet binnen (circa) 20 seconden het laden van de telefoon stoppen.

CAN-bus doet (ook) aan current-sensing, oftewel "voelt" op die aansluiting of er een stroomverbruiker op zit.
Als de opgenomen stroom groot genoeg is (in deze test, een telefoon die nog "flink" aan het laden is), blijft die poort open en dus ook CAN-bus.
En dat belast je accu onnodig waardoor de motor niet in "slaap-stand" gaat, waardoor na een paar dagen (of zo) je accu leeg getrokken wordt. ;)
Gebruikersavatar
iamdewaal
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 feb 2015, 18:44
Type: R1200RT/LC
Bijz: kleur: Carbon Black, Full option, bouwjaar 2017
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vlissingen

Re: BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door iamdewaal »

Bedankt voor de Tip van het CAN-bus systeem.

Ik heb het zojuist uit geprobeerd met een lege telefoon en mijn Garmin aangesloten, en inderdaad het laden ging gewoon door. :O
Daarna de telefoon en de Garmin verwijderd en het blauwe LED van de USB-lader ging na ongeveer 30 sec uit. _004
Voor mij is dit geen probleem want mijn BMW staat toch het hele tijd aan de druppellader als hij binnen staat.
En de telefoon en de Garmin laat ik er ook nooit opzitten.

Gr. René de Waal
Gebruikersavatar
iamdewaal
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 feb 2015, 18:44
Type: R1200RT/LC
Bijz: kleur: Carbon Black, Full option, bouwjaar 2017
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vlissingen

Re: BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door iamdewaal »

Inspector Gadget schreef:Pas wel op dat die USB op die manier niet je CAN-bus open houdt, dan is na een paar dagen je accu leeg!
Dat is een gekende issue, vroeger met name met de oudere Garmin Zumo 660 houders.

Meest gemakkelijke test;
Als je een telefoon met nog (circa) 60% lading aansluit op die USB aansluiting en je het contact uitzet, moet binnen (circa) 20 seconden het laden van de telefoon stoppen.

CAN-bus doet (ook) aan current-sensing, oftewel "voelt" op die aansluiting of er een stroomverbruiker op zit.
Als de opgenomen stroom groot genoeg is (in deze test, een telefoon die nog "flink" aan het laden is), blijft die poort open en dus ook CAN-bus.
En dat belast je accu onnodig waardoor de motor niet in "slaap-stand" gaat, waardoor na een paar dagen (of zo) je accu leeg getrokken wordt. ;)
Bedankt voor de Tip van het CAN-bus systeem.

Ik heb het zojuist uit geprobeerd met een lege telefoon en mijn Garmin aangesloten, en inderdaad het laden ging gewoon door. :O
Daarna de telefoon en de Garmin verwijderd en het blauwe LED van de USB-lader ging na ongeveer 30 sec uit. _004
Voor mij is dit geen probleem want mijn BMW staat toch het hele tijd aan de druppellader als hij binnen staat.
En de telefoon en de Garmin laat ik er ook nooit opzitten.

Gr. René de Waal
Inspector Gadget

Re: BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zolang je het weet is het geen probleem. ;)

Normaal gesproken heeft Herrn BMW bedacht dat op die aansluiting de ...ehm... GPS aangesloten zit.
En dat de GPS (in hun hoop de BMW Navigator series natuurlijk :lol: ) vaak een eigen oplaadbare accu/batterij heeft.
En dus de CAN-bus, dus zelfs met contact-uit, open moet blijven staan totdat de accu van die BMW Navigator serie GPS volledig (weer) is opgeladen.
(want de meeste BMW Navigators met ingebouwde accu trekken zichzelf leeg omdat het een zogenoemde soft-uit is)

Ergo, je zult bemerken dat als de laadstroom afneemt (wat tegenwoordig bij de moderne GSM's het geval is naar mate ze meer opgeladen geraken) en/of na 30 ~ 45 minuten (kan ook langer zijn!) de CAN-bus ultimo wel zal uitschakelen.
Hoewel er ook situaties bekend zijn (bug? _001) dat de CAN-bus helemaal niet meer uitschakelt. :shock:

Met alleen de USB converter zelf trekt waarschijnlijk niet genoeg stroom om de CAN-bus te triggeren.

Ook dat kan je eenvoudig uittesten, ff voor de zekerheid;

Zet de motor op contact, wacht een minuutje, sluit je "half lege" GSM nog *niet* aan, en zet daarna het contact weer uit.
Wacht daarna ongeveer een 10 minuten. (sluit nog steeds je "half lege" GSM niet aan.

Na die 10 minuten wachten, sluit, zonder het contact aan te zetten(!), je "half lege" GSM weer aan op de USB-aansluiting.
Als het goed is gaat je CAN-bus (dus je USB lader) niet aan.

Wacht dan nog circa 10 minuten terwijl je "half lege" GSM is aangesloten op die USB aansluiting, en nog steeds zonder contact-aan, en bezie dan of de USB lader dan "opeens" wel is aangegaan.
Dat is dan een teken dat de CAN-bus weldegelijk niet helemaal is uitgegaan. Helaas.

Als daarentegen de USB lader nochtans niet is aangegaan, is dat prima.
Dat is ook de situatie die wenselijk is, in mijn optiek;
De USB lader pas laten uitgaan als er een verbruiker is aangesloten (tijdens/na contact-aan) die volledig opgeladen is.
De USB lader niet "per ongeluk" de CAN-bus laten aan gaan (zonder contact aan) omdat er een verbruiker aangesloten is die voldoende stroom verbruikt.
Gebruikersavatar
iamdewaal
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 feb 2015, 18:44
Type: R1200RT/LC
Bijz: kleur: Carbon Black, Full option, bouwjaar 2017
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vlissingen

Re: BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door iamdewaal »

Inspector Gadget schreef:Zolang je het weet is het geen probleem. ;)

Normaal gesproken heeft Herrn BMW bedacht dat op die aansluiting de ...ehm... GPS aangesloten zit.
En dat de GPS (in hun hoop de BMW Navigator series natuurlijk :lol: ) vaak een eigen oplaadbare accu/batterij heeft.
En dus de CAN-bus, dus zelfs met contact-uit, open moet blijven staan totdat de accu van die BMW Navigator serie GPS volledig (weer) is opgeladen.
(want de meeste BMW Navigators met ingebouwde accu trekken zichzelf leeg omdat het een zogenoemde soft-uit is)

Ergo, je zult bemerken dat als de laadstroom afneemt (wat tegenwoordig bij de moderne GSM's het geval is naar mate ze meer opgeladen geraken) en/of na 30 ~ 45 minuten (kan ook langer zijn!) de CAN-bus ultimo wel zal uitschakelen.
Hoewel er ook situaties bekend zijn (bug? _001) dat de CAN-bus helemaal niet meer uitschakelt. :shock:

Met alleen de USB converter zelf trekt waarschijnlijk niet genoeg stroom om de CAN-bus te triggeren.

Ook dat kan je eenvoudig uittesten, ff voor de zekerheid;

Zet de motor op contact, wacht een minuutje, sluit je "half lege" GSM nog *niet* aan, en zet daarna het contact weer uit.
Wacht daarna ongeveer een 10 minuten. (sluit nog steeds je "half lege" GSM niet aan.

Na die 10 minuten wachten, sluit, zonder het contact aan te zetten(!), je "half lege" GSM weer aan op de USB-aansluiting.
Als het goed is gaat je CAN-bus (dus je USB lader) niet aan.

Wacht dan nog circa 10 minuten terwijl je "half lege" GSM is aangesloten op die USB aansluiting, en nog steeds zonder contact-aan, en bezie dan of de USB lader dan "opeens" wel is aangegaan.
Dat is dan een teken dat de CAN-bus weldegelijk niet helemaal is uitgegaan. Helaas.

Als daarentegen de USB lader nochtans niet is aangegaan, is dat prima.
Dat is ook de situatie die wenselijk is, in mijn optiek;
De USB lader pas laten uitgaan als er een verbruiker is aangesloten (tijdens/na contact-aan) die volledig opgeladen is.
De USB lader niet "per ongeluk" de CAN-bus laten aan gaan (zonder contact aan) omdat er een verbruiker aangesloten is die voldoende stroom verbruikt.
Ik heb het nog even uitgeprobeerd zoals hierboven beschreven.
En de USB lader is niet aangegaan met een lege telefoon en navigatie, dus het CAN-bus is toch helemaal uit gegaan.
Werkt dus goed. Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Da's mooi want dan is uit ook echt uit. :-)

Het vervelende is dat als de motor niet in slaap zou gaan, oftewel de can-bus nog actief blijft, je accu binnen een paar dagen behoorlijk veel lading zou hebben verloren waardoor starten en zelfs mogelijk diepte-ontlading zou kunnen ontstaan.
Want CAN-bus is niet alleen jou USB converter maar ook al het overige van de BMW elektronica.
Nie fijn als dat je overkomt.

Anyhoe, voor jou dus geen issue verders.

Ik adviseer het wel met een schuin oog zo af-en-toe het een beetje in de gaten te houden.
CAN-bus kan zich soms heel raar gedragen.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door HansD »

Jullie discussie gaat over de ZFE, niet over de CAN-bus. (Zentraler Fahrzeug Elektronik). De eigenschappen en de eigenaardigheden die julle beschrijven zijn van de electronische zekeringkast in de motor, de ZFE.
CAN-bus zijn de verbindingen die lopen tussen de 7 computers die in je motor zitten. De ZFE is 1 van die 7 computers.

CAN-bus is een bekend en gedocumenteerd protocol, alhoewel er steeds meer versies verschijnen. Er is volgens mij zelfs een Europese wet die voorschrijft dat in autos en motoren alleen gedocumenteerde CAN-bus versies gebruikt mogen worden die voldoen aan de OBD of OBD2 interface specificaties. Er zijn OBD controlers te koop waarmee in principe elke auto en motor CAN-bus is uit te lezen.

ZFE is een niet-gedocumenteerde computer van BMW. Daar zit jullie probleem, niet in de CAN-bus.

(Sorry voor de preek, kon het weer niet laten)
Laatst gewijzigd door HansD op 15 jan 2016, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

CAN-bus herkent iedereen wel, ZFE is het brein van de verlichting, schakelaars, diverse sensoren en software-onderdelen en zal niet iedereen wat zeggen.

Het maakt het voor de gemiddelde gebruiker eenvoudiger te begrijpen, omdat bij eventuele elektrische problemen je dat ook (... Can-bus...) leest op fora en zelfs vaak bij de BMW dealeRT zult horen.

Maar inderdaad, CAN-bus is "slechts" het netwerk (de hardware-laag) welke de diverse "slimme" componenten allemaal met elkander verbonden heeft.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 15 jan 2016, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door HansD »

Iedereen noemt het inderdaad zo.
ZFE is overigens niet het motormanagement, maar alleen de aansturing van alle randapparatuur, zoals schakelaars en lichten. Er is een aparte computer die de motor aanstuurt.
Inspector Gadget

Re: BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Aangepast.
Ik zal proberen een volgende keer rekening te houden met de puristen onder ons ...
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: BMW R1200 RT 2005 USB lader gemonteerd.

Ongelezen bericht door mikanos »

Ziet er netjes uit. Ik heb er ook een aansluiting zitten maar dan met de stekkers van Optimate.

viewtopic.php?f=61&t=8924
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”