storing schakelaar zijstandaard

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door Erwan »

Goedemorgen, Big RT Smile
Ik heb afgelopen week een storing gehad tijdens het rijden in de schakelaar van de zijstandaard van mijn R1200RT-P 2009. Gelukkig liep het goed af maar met 130 :O schrik je behoorlijk als de boel er opeens mee stopt. Na veel gelezen te hebben ben ik van mening dat ik dit niet nog een keer laat gebeuren. Ik heb nu nog geluk gehad. Ik wil het systeem voorgoed uitschakelen. Nou heb ik net het gesloten draadje gelezen over deze storing. Daar staan twee filmpjes op, die Inspector Gadget heeft geplaatst. Nou praten ze over verschillende draadjes doorknippen en verbinden. In het eerste filmpje wordt geadviseerd om de stekker te laten zitten en wit met geel/koper te verbinden. In het tweede filmpje knippen ze de kabel door en verbinden ze rood met wit. Het tweede filmpje (Globe-Riders) heeft mijn voorkeur. Maar voordat ik de boel doorknip wil ik graag nog even met jullie van gedachten wisselen. Kloppen beide filmpjes en maakt het dus niet uit waar je wit mee verbindt?
[groet] Erwan
Laatst gewijzigd door Erwan op 30 jan 2016, 08:56, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door Erwan »

Hieronder de link naar het gesloten draadje,



viewtopic.php?f=45&t=11087&p=119219&hil ... rd#p119219
Inspector Gadget

Re: storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beide filmpjes kloppen volgens mij, afhankelijk welke motor je hebt.
De ene is voor de 1200RT en de andere is voor de 1200GS.
Beide waren hier rond op het RT-forum :lol:

Doorknippen of modificaties van/aan de OEM kabelboom zou ik nooit en te nimmer doen want zoals ik in dat gesloten draadje schreef;
.... maar ook degene die na jou mogelijk ooit eigenaar wordt van jou motor.
Ik begrijp uit jou reactie dat je geen Haynes handleiding hebt van de 1200RT?
Want daarin kan je zien dat de schakelaar met connector een set andere kleur draden heeft versus de kleur van de draden in de kabelboom van de motor zelf.

Omdat jou schakelaar "defect" is, zou ik daar dan de gestelde modificatie doen en dan is het de witte draad met de bruine draad (van de schakelaar-kabelboom dus!) met elkander door te verbinden.
Edit: stond eerst fout aangegeven in dit bericht, maar het is de witte draad verbinden met de bruine draad, zie voorgaande draadje.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 31 jan 2016, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door Erwan »

Bedankt voor de reactie. _004
Heb het eerste filmpje gebruikt.De motor deed het ook zonder dat ik het rode draadje verbond met de schakelaar. Moest wel bruin en wit verbinden. Niet ideaal maar wel goedkoop en effectief. Nieuwe schakelaar kost 106 euro. Zag tweedehands ook eentje voor een tientje van 2005. Maar als die van 2009 al zo snel aan vervanging toe is dan heb ik weinig vertrouwen in die van 2005. Jammer dat het toch een mankement is wat met regelmaat voorkomt. Nu weet ik waar ik aan toe ben, mocht ik hem ooit verkopen dan staat het keurig vermeldt in de onderhoudshistorie. Dan kan iemand zelf beslissen wat hij wil. ;)
Groet Erwan
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Erwan schreef:Goedemorgen, Big RT Smile
Ik heb afgelopen week een storing gehad tijdens het rijden in de schakelaar van de zijstandaard van mijn R1200RT-P 2009. Gelukkig liep het goed af maar met 130 :O schrik je behoorlijk als de boel er opeens mee stopt. Na veel gelezen te hebben ben ik van mening dat ik dit niet nog een keer laat gebeuren. Ik heb nu nog geluk gehad. Ik wil het systeem voorgoed uitschakelen. Nou heb ik net het gesloten draadje gelezen over deze storing. Daar staan twee filmpjes op, die Inspector Gadget heeft geplaatst. Nou praten ze over verschillende draadjes doorknippen en verbinden. In het eerste filmpje wordt geadviseerd om de stekker te laten zitten en wit met geel/koper te verbinden. In het tweede filmpje knippen ze de kabel door en verbinden ze rood met wit. Het tweede filmpje (Globe-Riders) heeft mijn voorkeur. Maar voordat ik de boel doorknip wil ik graag nog even met jullie van gedachten wisselen. Kloppen beide filmpjes en maakt het dus niet uit waar je wit mee verbindt?
[groet] Erwan
Begrijp ik het goed dat als dan je zijstandaard uitgeklapt staat en je zet hem in de versnelling dat de motor dan niet meer afslaat?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door Isaac »

Klopt helemaal. De schakelaar dient als veiligheid voor het vergeten van de zijstandaard. Nu zou je kunnen rijden terwijl de standaard uitgeklapt staat. Ieder voordeel heeft ook een nadeel.
Laatst gewijzigd door Isaac op 30 jan 2016, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Lijkt mij toch erg gevaarlijk.
Het komt bij mij als ervaren en professionele motorrijder toch regelmatig voor dat bij het in de eerste versnelling zetten van de motor hij afslaat omdat ik zomaar vergeten was de zijstandaard in te klappen. En dat is maar goed ook!
Moet er niet aan denken wat er gaat gebeuren bij de eerste bocht naar links, levensgevaarlijk!
De steun klapt namelijk niet in maar "gooit" de motor naar rechts. Het kan zomaar je leven kosten!
En/of anders een heleboel schade aan je motor.

Je kunt je defecte schakelaar natuurlijk ook gewoon goed (laten) maken. Is probleem ook opgelost.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door Erwan »

Het is inderdaad geen mooie oplosing. Maar stil vallen met 130 km per uur wordt je ook niet vrolijk van. Heb toch jaren rondt gereden zonder zo'n schakelaar in mijn zijstandaard. Maar eerlijk gezegd ben ik hem wel eens vergeten wat altijd nog goed afliep.
Na afgelopen week zocht ik naar een goedkoop en effectieve oplossing. Ik kan nu weer rijden zonder dat de boel opeens ongecontroleerd stopt. Mijn zijstandaard zal ik nu met mijn eigen Brain-schakelaar moeten inklappen. Ik laat het voorlopig even bezinken en wie weet komt er op termijn een nieuwe schakelaar in. Heb na mijn eigen ervaring ook al heel veel vervelende ervaringen gelezen over die schakelaars. Kwetsbaar puntje.
Laatst gewijzigd door Erwan op 01 feb 2016, 06:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Als je dit goed laat maken heb je er nooit meer last van.
Hoe doe je dat dan als je ooit een keer je fiets gaat verkopen en iemand anders krijgt er een ongeluk mee?
Met veiligheid moet je nooit klooien..
Zo denk ik er over.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door Erwan »

Erwan schreef:Bedankt voor de reactie. _004
Nu weet ik waar ik aan toe ben, mocht ik hem ooit verkopen dan staat het keurig vermeldt in de onderhoudshistorie. Dan kan iemand zelf beslissen wat hij wil. ;)
Groet Erwan
Inspector Gadget

Re: storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Erwan schreef:De motor deed het ook zonder dat ik het rode draadje verbond met de schakelaar. Moest wel bruin en wit verbinden.
In beide Haynes handleidingen staat op pagina 7.44 ('05 t/m '09) respectievelijk pagina 7.30 ('10 t/m '12) te dat het centrale contact is de rode draad, de bruine draad is voor de zij-standaard omhoog- en de witte draad voor de omlaag-signaal.
Waarschijnlijk omdat het een signaal is wat de ZFE moet interpreteren;
http://www.hexcode.co.za/techinfo/sidestand

Voor de degene met een GS is er een SSIBD (Side-Stand Safety Interlock Bypass for Dummies) ;
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/SSIBD.pdf

Daarentegen is de YT video van Chris J. heel duidelijk, ook hij verbind de rode draad met de witte draad.

Voor degene die de schakelaar zelf willen proberen te repareren;
(er zijn 2 issues bekend, 1. de tie-wrap zit af-fabriek wat een draadbreuk kan veroorzaken en 2. overmatige vervuiling van de schakelaar)
(er is nog een 3e issue bekend, zijnde water-inslag en mogelijk roest maar daar is de recall alleen voor de GS, niet voor de RT)

En de schakelaar kan je zelf voorzichtig proberen schoon te maken dus;

[youtube]8xOHhovucpI[/youtube]
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door Erwan »

NA meerdere keren het filmpje bekeken te hebben en vertaald :D heb ik geel/bruin met wit verbonden en rood ongemoeid gelaten.
Uw aanwijzing bij het filmpje van Chris is ook helder. Hieronder uw citaat.

"De verkorte versie, is het doorverbinden van de middelste draad en de achterste draad die bovenop de schakelaar zit, zijnde respectievelijk de gele/oranje draad en de witte draad. (dus niet de rode draad, die moet je ongemoeid laten)".

Ben blij met het filmpje , hij loopt weer als een zonnetje Big RT Smile
ps. Heb geen handboek, gelukkig gaat het zo ook heel goed thx -top-
Gr Erwan
Inspector Gadget

Re: storing schakelaar zijstandaard

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zat inderdaad fout op basis van het schema, sorry. :cry:
Gelukkig stond het wel goed aangegeven in het eerdere draadje en Chris J's filmpje.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”