Startprobleem? R1200RT (2005)
- RendeRT
- 2024
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Stiens
Startprobleem? R1200RT (2005)
Mijn R1200RT heeft, tijdens het starten, vaak een "vervelende gewoonte". Ik heb al gezocht op het forum, maar deze gewoonte ben ík niet tegengekomen.
Als ik de startknop indruk om de motor te starten, hoor je heel kort (ongeveer 0,5 sec.) de startmotor. Daarna valt de startmotor gedurende korte tijd (ongeveer een 0,5 tot 1 sec.) helemaal weg om daarna toch weer op te pakken waarna de motor start. Een enkele keer herhaalt dit fenomeen zich twee keer tijdens één startpoging.
Het probleem kan zich onder alle omstandigheden voordoen, zelfs na het volledig laden van de accu middels een acculader (niet zijnde een druppellader). De Dynamo lijkt goed te werken.
Het maakt niet uit of de motor warm of koud is, hoewel mijn gevoel zegt dat het vaker bij een warme dan bij een koude motor gebeurd.
De accu is inmiddels vervangen. Ik verdenk de startmotor, maar zo'n ding doet het toch wel of hij doet het toch niet, of is dat te simpel gedacht?
Ik rijd sinds anderhalf jaar op een 2-cilinder. Daarvoor alleen maar gereden op 3- en 4-cilindermotoren gereden. Is er een probleem met mijn RT of is de beschrijving die ik geef iets wat inherent is aan een 2-cilinder?
Ik zie jullie reacties graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Grt. Rendert
Als ik de startknop indruk om de motor te starten, hoor je heel kort (ongeveer 0,5 sec.) de startmotor. Daarna valt de startmotor gedurende korte tijd (ongeveer een 0,5 tot 1 sec.) helemaal weg om daarna toch weer op te pakken waarna de motor start. Een enkele keer herhaalt dit fenomeen zich twee keer tijdens één startpoging.
Het probleem kan zich onder alle omstandigheden voordoen, zelfs na het volledig laden van de accu middels een acculader (niet zijnde een druppellader). De Dynamo lijkt goed te werken.
Het maakt niet uit of de motor warm of koud is, hoewel mijn gevoel zegt dat het vaker bij een warme dan bij een koude motor gebeurd.
De accu is inmiddels vervangen. Ik verdenk de startmotor, maar zo'n ding doet het toch wel of hij doet het toch niet, of is dat te simpel gedacht?
Ik rijd sinds anderhalf jaar op een 2-cilinder. Daarvoor alleen maar gereden op 3- en 4-cilindermotoren gereden. Is er een probleem met mijn RT of is de beschrijving die ik geef iets wat inherent is aan een 2-cilinder?
Ik zie jullie reacties graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Grt. Rendert
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Re: Startprobleem? R1200RT (2005)
De startmotor is (ook) een slijtage-deel. Zo kunnen de koolborstels zodanig versleten zijn dat er een soort van "dood punt" ontstaan.
Net als elk ander draaiend onderdeel, kan er van alles mis zijn of gaan.
Maar het kan ook een probleem zijn met je start-knop, start-relais, verbindingen (de dikke kabels) van de accu & de startmotor, massa-verbindingen.
Zo kan, bijvoorbeeld, de startmotor kan ook vervuild zijn.
Als die dan net ff te veel stroom trekt kán de beveiliging ingrijpen en de starting kortstondig onderbreken.
Aangezien je motor van 2005 is, de 1e generatie, gok ik op een contact-probleem, zie lijstje hierboven.
Heb je de motor al eens laten uitlezen of er een foutmelding opgeslagen is?
Net als elk ander draaiend onderdeel, kan er van alles mis zijn of gaan.
Maar het kan ook een probleem zijn met je start-knop, start-relais, verbindingen (de dikke kabels) van de accu & de startmotor, massa-verbindingen.
Zo kan, bijvoorbeeld, de startmotor kan ook vervuild zijn.
Als die dan net ff te veel stroom trekt kán de beveiliging ingrijpen en de starting kortstondig onderbreken.
Aangezien je motor van 2005 is, de 1e generatie, gok ik op een contact-probleem, zie lijstje hierboven.
Heb je de motor al eens laten uitlezen of er een foutmelding opgeslagen is?
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: Startprobleem? R1200RT (2005)
Klinkt mij ook in de oren als een rottig startknopje. Als door dikke kabels waar veel stroom door gaat eenmaal de stroom op gang komt, valt die verbinding niet zo maar weg. Dunne draadjes, weinig stroom in combinatie met de reputatie van de stuurschakelaars van de RT en het startknopje komt al gauw in beeld.
Ik heb deze storing nog niet eerder gehoord (gaat meestal om de stuurschakelaar links)
Waar het in ieder geval niets mee te maken kan hebben is (volgens mijn bescheiden mening) het aantal cilinders. Gewoon boxer blijven rijden.
Ik heb deze storing nog niet eerder gehoord (gaat meestal om de stuurschakelaar links)
Waar het in ieder geval niets mee te maken kan hebben is (volgens mijn bescheiden mening) het aantal cilinders. Gewoon boxer blijven rijden.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Startprobleem? R1200RT (2005)
Even doormeten. En kijk vooral naar de aansluiting op de startmotor. Misschien die eerst eens even reinigen en terug zetten.
- RendeRT
- 2024
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Stiens
Re: Startprobleem? R1200RT (2005)
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vandaag de startmotor verwijderd en open gemaakt. Alles lijkt in orde, op een beetje vettigheid op de rotor na. Ik heb alles schoon gemaakt en de startmotor weer gesloten. Ik laat voor de zekerheid de startmotor maar even testen, voordat ik h'm weer aan het blok monteer, zodat een probleem met de startmotor uitgesloten kan worden. Hopelijk start de motor daarna weer zoals het hoort, maar ik denk dat er iets anders is. Mocht dat zo zijn, dan ga ik mijn focus richten op de startknop.
Laatst gewijzigd door RendeRT op 25 mar 2016, 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
- RendeRT
- 2024
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Stiens
Re: Startprobleem? R1200RT (2005)
Probleem opgelost .
Zoals gezegd, de startmotor leek goed te zijn. De startmotor toch maar even laten testen. Die bleek in orde te zijn.
Startmotor teruggeplaatst en daarna diverse aansluitingen oxidatievrij gemaakt. Met name de massa-kabel van de accu was behoorlijk geoxideerd bij de aansluiting op het blok.
Het resultaat......... een motor die beter start dan ooit, sinds ik de motor bijna twee jaar geleden kocht.
Fijn zo'n forum, waar medeleden met je meedenken en je op het goede spoor zetten. Zeer nuttig voor mensen zoals ik, met een niet technische achtergrond.
Zoals gezegd, de startmotor leek goed te zijn. De startmotor toch maar even laten testen. Die bleek in orde te zijn.
Startmotor teruggeplaatst en daarna diverse aansluitingen oxidatievrij gemaakt. Met name de massa-kabel van de accu was behoorlijk geoxideerd bij de aansluiting op het blok.
Het resultaat......... een motor die beter start dan ooit, sinds ik de motor bijna twee jaar geleden kocht.
Fijn zo'n forum, waar medeleden met je meedenken en je op het goede spoor zetten. Zeer nuttig voor mensen zoals ik, met een niet technische achtergrond.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Re: Startprobleem? R1200RT (2005)
Geef het een jaartje en jij bent ook een expert aangaande de 1200RT. :lol:
Tip van de dag;
Smeer ook, nadat je alles vastgezet hebt op de accupolen, ook wat accupool-vet of zuurvrije vaseline op die accupolen.
Dat voorkomt dergelijke corrosie.
- RendeRT
- 2024
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Stiens
Re: Startprobleem? R1200RT (2005)
Hahaha...... dan ben ik al een "beetje" expert, want die zuurvrije vaseline is er al opgesmeerd!!Inspector Gadget schreef:
Geef het een jaartje en jij bent ook een expert aangaande de 1200RT. :lol:
Tip van de dag;
Smeer ook, nadat je alles vastgezet hebt op de accupolen, ook wat accupool-vet of zuurvrije vaseline op die accupolen.
Dat voorkomt dergelijke corrosie.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Re: Startprobleem? R1200RT (2005)
-top- -top- -top- -top-
Ben blij dat het is opgelost en niet de vrij dure start-schakelaar o.i.d.
Ben blij dat het is opgelost en niet de vrij dure start-schakelaar o.i.d.