Ews

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Emirdagli03

Ews

Ongelezen bericht door Emirdagli03 »

Dag, sinds paar dagen krijg ik de melding Ews
Kan de rt absoluut niet starten. Na 20 min martelen pakt hij hem weer en start de motor. Help: advies gevraagd
Mvg
Inspector Gadget

Re: Ews

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Stel je gerust eens voor, dat wordt gewaardeerd. :$
viewforum.php?f=43

EWS is de startblokkering;
Kan zijn omdat het alarm je sleutel slecht herkent, of er is een storingsbron in de buurt die interfereert met de ontvangst-antenne (zit rondom het contact-slot).
Het alarm heeft batterijen die ook leeg geraken na vele jaren.
Van welk bouwjaar is de motor?

Als het goed is heb je meerdere sleutels bij je 1200RT gekregen, probeer eens of een andere sleutel beter werkt.
Het kan ook zijn dat die ring-antenne defect is, een gekende issue.

Maar dat is het voordeel van de 1200RT, je kunt dat laten uitlezen wat er precies aan de hand is.

PS: Nooit met meerdere sleutels (aan een "bos") nabij het contactslot proberen de motor te starten, daar kan de startblokkering ook van in de war raken.
Emirdagli03

Re: Ews

Ongelezen bericht door Emirdagli03 »

Motor is van 2006 wat ik raar vind is dat hij na ongeveer 20 min proberen wel weer doet
zowel hoofdsleutel als reservesleutel als ik hem na de dealer breng word het een lange zoek aktie ben ik bang
had wel in het rechter handschoenvakje bos met huissleutels weet niet of dit verband heeft
is het veel werk om de ringantenne te vervangen wat is de procedure en eventuel de verwachte kosten
iedereen bedankt voor de hulp
Inspector Gadget

Re: Ews

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Toch is het verstandig eerst de motor te laten uitlezen, want dan kan er diagnose gesteld worden wat er exact aan de hand is.

Ik weet niet of de ringantenne gemakkelijk te vervangen is, alles aangaande het contact-slot is redelijk goed beveiligd door Herrn BMW om diefstal te voorkomen.
Er worden speciale bouten gebruikt, heb ik zoal begrepen.
Een 2ekansje ringantenne kost iets van 30 euro of zo bij de bekende slopeRTs.
Nieuw zal het mogelijk een goud-prijs kunnen hebben, dat is altijd afwachten bij Herrn BMW. Helaas.

Met bouwjaar 2006 kan ook mogelijk de batterijen van het alarm zelf te leeg zijn.
Zie ook: viewtopic.php?f=45&t=8756

Zoals aangegeven, er kan ook een flinke storingsbron in de buurt zijn.
Als het niet lukt op die plek, verplaats de motor eens enkele tientallen meters en probeer het wederom.
Mocht het dan wel lukken, dan is het inderdaad een storingsbron.

Maar, het forum is natuurlijk geen vervanging voor een dealeRT, EWS is de startblokkering en wat de onderliggende oorzaak is, zal nader uitgezocht moeten worden.

PS: Gebruik ook gerust punten en comma's. :$
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Ews

Ongelezen bericht door scan »

Dat vervangen kun je zelf niet. Daarvoor hebben de dealers destijds, toen dat probleem met die vele kapotte ringantennes speelde, speciale gereedschappen voor gekregen. Er zitten nl. bouten in die indraaien wel mogelijk maken maar uitdraaien niet.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Ews

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als het dezelfde soort bouten zijn die bij auto's gebruikt worden in het contactslot is het eruit halen geen probleem. Deze bouten draaide we vast met een ring 12 en dan braken ze af terwijl je ze vastzet. En we tikte ze los met een centerpons.
Emirdagli03

Re: Ews

Ongelezen bericht door Emirdagli03 »

Bedankt voor de reacties.
Contact gehad met de dealer ze gaan ernaar kijken
Bij vervangen gaat mij dat 180€ kosten heb geen andere keus
Bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Ews

Ongelezen bericht door Mariecke »

Voor wat het waard is.... gisteren op Facebook eenzelfde probleem gelezen, opgelost door de sleutel om te draaien..... _001
Was zelfs een filmpje van, groot EWS in het scherm en niet starten, sleutel omdraaien et voila!
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”