"Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

"Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Bijna exact 4 jaar geleden kon mijn topic over de "ontstekings-storing" op mijn Baehr R1150RT intercom met succes worden afgesloten. Theo van de Hobbyist kwam er toen achter dat het irritante getik in mijn intercom tijdens het rijden werd veroorzaakt door de toen aanwezige Nokia carkit; carkit verwijderd, getik weg en ikke blij :D

Helaas kwam het getik halverwege het vorige motorseizoen weer terug en zodoende heb ik vanochtend weer een tripje naar Hunsel gemaakt en is Theo bijna anderhalf uur met de Baehr aan de slag geweest. Er zijn draden verlegd, bijgelegd, weggelegd, externe accu's gehaald, oude isolatietape verwijderd en er nieuwe opgezet, de hele unit vervangen door een nieuwe, etc, etc, etc. Theo's eindconclusie; met de Baerh zelf en alle bijbehorende draden is niets mis, het getik wordt veroorzaakt door een elektrisch euvel van de motor zélf.
En in dit laatste zit 'm nu net de kneep; volgens Theo kan dat van alles zijn! In het meest gunstige geval acht hij een loszittende of aangetaste stekker van de dynamo de schuldige..of van de bobine...of van de Halgevers, maar het zou ook zomaar iets heel anders kunnen zijn. (zelf heb ik op het net ook al legio oorzaken en even zo veel oplossingen gelezen)

En dan nu mijn vraag; is mijn probleem met één of ander diagnose apparaat "simpel" vast te stellen? Ik bedoel omdat mijn brommert het verder perfect doet, kan ik mij voorstellen dat zo'n diagnose apparaat dan ook geen fouten ziet.

Met vriendelijke groet,
Berry(beer)
Inspector Gadget

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou zelf dan overwegen te gaan kijken met een oscilloscoop op de voedingslijnen en dergelijke.
Met een meer-kanaals oscilloscoop kan je de "tik" in het audio-circuit vergelijken met signalen in de voedingslijnen om te zien of deze synchroon zijn, dan weet je waar je verder moet zoeken.
Een ander diagnose-apparaat voor een dergelijk vaag probleem bestaat volgens mij niet.

Daarnaast zou ik overwegen extra aarden/massa's aan te leggen of juist deze hier-of-daar los te nemen.
(voorkomen van aardlussen)

Dat is het nadeel van een bedraad probleem, dergelijke "storingen" kunnen ruimhartig uit elke hoek, soms hele vreemde, komen.

Zo heb ik, in een vorig leven weliswaar, een vergelijkbaar probleem bij een professionele installatie meegemaakt.
Bleek ook heel lastig te traceren en ben toen met voorgenoemde oscilloscoop aan de slag gegaan.
Eerst werd gedacht aan het track-en-trace systeem, tele- en datacommunicatie, echt alles de revue gepasseerd.
Bleek het uiteindelijk de headset te zijn, de leverancier had andere speakertjes gemonteerd en die hadden een andere (verkeerde) impedantie voor de bewuste installatie.

In jou geval, hoewel het onmogelijk is om via een forum diagnose te stellen, kán het zijn dat er mogelijk ergens een contact/aarde-probleem is.
Maar dat is een pure gok.

Kijk in ieder geval (ook) naar hetgeen wat je dan in die afgelopen 4 jaren aan de motor gewijzigd hebt.
Zoals aanpassingen aangaande verlichting, elektronica, et cetera.
Maar laat zeker ook je accu doormeten en testen, want als die niet zo fris-en-fruitig meer is, zal de spanningsregelaar meer werk hebben, dat zou je in potentie kunnen horen als die tik, als je accu echt gaar is.

Maar het is, nogmaals, gokken.

Suc6 en we lezen wel wat het uiteindelijk is/was. ;)
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Bedankt voor je heldere uiteenzetting Rob! _004

Ik breng 'm deze week naar mijn dealer en zal hem dan ook op jouw eventuele oplossing wijzen.
Voor wat het waard is: de accu is het zeker niet omdat Theo de voeding van de Baehr ook rechtstreeks aan een splinternieuwe en externe accu heeft aangesloten.
Ben mij voor de zekerheid toch alvast aan het oriënteren op een eventuele bluetooth vervanger van mijn Baehr en denk aan een Senna 20S Dual, alleen te hopen dan dat zo'n bluetooth niet ook gewoon dezelde storingssbron van mijn brommert oppikt want dan zou ik er niets mee opschieten.

Maar goed, eerst maar eens afwachten wat mijn dealer wel...of niet kan vinden :D
Wordt vervolgd!
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Een dealer heeft veel apparatuur maar ik heb nimmer een scoop bij een motordealer gezien. Dit instrument komt veel voor in de elektronica wereld. Zoals ik de klacht bekijk is het een elektromagnetische storing. Als de storing (tik) synchroon loopt met je ontsteking (dus toeren afhankelijk) dan kan het zijn dat de inductie in de draden naar de bobine de storing veroorzaakt. Dat is ook het meest voorkomende. Je zou kunnen proberen om de positieve aansluiting op de bobine te voorzien van een condensator om de inducties te dempen. Dat is de oorzaak weg halen. Of je kan de voeding van je Baehr ontkoppelen door daar een filter in te plaatsen. Dat is het gevolg onderdrukken. Het filter bestaat uit een smoorspoel met wat condensatoren. Het filter dient dan wel zo dicht mogelijk bij of in het kastje van de Baehr geplaatst te worden.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Een root cause oplossing is het overschakelen naar Bluetooth en de baehr unit verkopen ....niet iets waar je misschien direkt aan denkt, maar ik heb vorige jaar de overstap van autocom naar Senna gemaakt en ben zeer tevreden (betere geluidskwaliteit, meer gebruikersgemak) .....
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Fijn dat je meedenkt Isaac -top- .
Er is vanmiddag tijdens het toeren echter een klein elektrisch euveltje bijgekomen: het displaytje rechts op het dash (benzine/temp.meter etc.)
Tijdens het rijden viel ie ineens helemaal uit en had ik een compleet blanco displaytje. Bij het eerste terrasje heb ik de zekering even eruit en er in gedaan en toen deed het display het weer...een minuut of 20 :x Vervolgens bevroor het display: alle in het display getoonde waarden blijven staan waar ze stonden. M.a w. zelfs nu ik lekker in mijn tuin zit, geeft de display vrolijk aan dat het nog steeds 15.03 uur is, dat ik in de 4e versnelling rijdt en dat ruim voldoende benzine aanwezig is.

Zelfs het display van mijn radio lijkt van slag: die toont sinds vanmiddag regelmatig slechts alleen of de bovenste helft vd de letters van het gekozen station of alleen de onderste helft.

Ben benieuwd of mijn dealer het deze week kan vinden...
Inspector Gadget

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De accu is in wezen 1 grote condensator en daardoor ook een soort van ontstoorder.
Daarom, laat de accu doormeten.

Een oscilloscoop zal je niet zo heel veel (meer? _001 ) zien in de motorwereld, maar er zijn nog steeds diagnose-systemen die een soort van scoop-functie hebben.

Normaal gesproken worden de Baehr intercom kits compleet geleverd met filter-kits voor in de voedingslijnen.
(maar helaas niet altijd gemonteerd)
Ik neem aan dat die Theo daar (ook) naar gekeken heeft en in dit geval wel in orden is en gemonteerd zit.
Kijk ook ff op je factuur van je Baehr van toentertijd of daar eventueel die filter op genoemd staat.

Je kunt het Baehr Filter over het algemeen redelijk gemakkelijk herkennen;
Vanaf de Baehr unit zie je een relatief korte kabel met een witte 2-polige stekker naar een blokje (met soms spoelen zichtbaar) lopen waar er nog een aantal van diezelfde witte stekkers op zitten.

Een ander mogelijke oorzaak, als het zou een elektromagnetische storing zijn, waar ik dan (ook) naar zou kijken, zijn de koolborstels van de draaiende delen. (dynamo dus).
Maar ook de massa-verbindingen, van startmotor, accu en zo voort.

Ik gok dat de oorzaak extern zit, niet bij de Baehr unit zelf.
Een oplossing zou inderdaad kunnen zijn om over te stappen op draadloos.

Maar als ik nu net jou laatste reactie lees van een blanco FID display en radio-display in het dashboard lijkt mij dat er hele andere dingen aan de hand zijn met jou motor. Want dit zijn 2x op zichzelf staande units, met 1 gemeenschappelijk iets, de voeding.
Dus accu, dynamo en voedingsregelaar.

Tijd om een deskundige er naar te laten kijken!
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Inspector Gadget schreef:
...Tijd om een deskundige er naar te laten kijken!
Mijn dealer sleutelt al aan Rt's vanaf het moment dat ze op de markt kwamen ;)
Heb mij al wel voorgenomen om - als het nodig is - eventueel Kenny & Niels ook nog te bezoeken.
Die zitten voor mij weliswaar in Schoonmoedercity, maar je moet er wat voor over hebben Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ferrybeer schreef:..Heb mij al wel voorgenomen om - als het nodig is - eventueel Kenny & Niels ook nog te bezoeken..
Kenny & Niels worden wel vaker ingeschakeld bij de "moeilijkere" zaken waar een dealeRT zich ff geen raad mee weet.

En wat betreft Schoonmoedercity;
Achter iedere succesvolle man staat een stomverbaasde schoonmoeder.
;)
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 05 apr 2016, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BMWood
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jul 2009, 20:14
Type: R1200RT
Bijz: midnightblue-metallic N87 is beautiful
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Oentsjerk

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door BMWood »

Zit er ook LED verlichting op de motor?
Dit wil ook nog wel eens een vreemde puls afgeven


Don't follow me, I'm lost too
Don't follow me, I'm lost too
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Yep, er zitten ook Whitelights rwa's & achterlicht op :D . Maar die zaten er ook al op toen ik nog nergens last van had en verder is er de afgelopen 4 jaar niets bij of van de motor afgehaald.
Ik heb inmiddels al wel een strijdplan: morgen gaat ie naar mijn dealer en dan weet ik voor zaterdag of hij het euvel heeft kunnen verhelpen. Zo niet, dan kan ik eind mei bij Kenny & Niels terecht en als ook zij het niet kunnen verhelpen....dan rijd ik begin juni met een Senna 20S dual rond ;)
BMWood
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jul 2009, 20:14
Type: R1200RT
Bijz: midnightblue-metallic N87 is beautiful
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Oentsjerk

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door BMWood »

Controleer dan eens de contacten, door de tijd ontstaat er een lichte corrosie en door de lage stroomafname wordt dit niet weggebrand



Don't follow me, I'm lost too
Don't follow me, I'm lost too
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Dat zou zo maar eens kunnen; de brommert is immers al 12 jaar oud en heeft volgens mij tot dus ver slechts 3 a 4 keer regen gezien :lol: .
Maar goed, hij staat sinds gisteren bij de dealer en ik wacht rustig af.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Gisteren terug naar mijn dealer voor het verlossende vonnis; wél of geen afspraak maken met Kenny & Niels. Antwoord; Nee! :D
De vakman vroeg mij bij binnenkomst lachend of ik wist hoeveel stekkertjes er aan het blok van een R1150RT zaten, hij had mij net zo goed iets over kwantummechanica kunnen vragen. Hierop nodigde hij mij uit naar zijn werkplaats waar een geheel ontklede versie stond (een 2003 R1150RT met slechts 2000Km maar desondanks met een kapotte ABS pomp). Voor de niet sleutelaars onder ons; dat zijn héél veel stekkertjes in allerlei soorten en maten.

Geduldig & aanschouwelijk werd mij uitgelegd wat er gedaan was; werkelijk elk stekkertje is los gemaakt, schoon gemaakt, ingespoten en weer vastgezet. Een enkel stekkertje was door de loop der jaren een beetje lam geworden en is met een tangetje weer wat strakker gemaakt en uiteraard heeft hij als laatste de gashandel-respons weer opnieuw ingesteld (iets met een verwijderde zekering, contactsleutel en gashandel, of zoiets).

Resultaat: ik heb vandaag zo'n 200km weer kraakhelder/kraakvrij rond kunnen toeren en beide displays (radio & FID) doen weer gewoon wat ze moeten doen _004. Een eenduidige oorzaak voor het oorspronkelijke getik is achteraf moeilijk vast te stellen; had ik dat perse willen weten dan was hij aan het dubbele aantal manuren gekomen. Niet dat ik nu goedkoop uit was....maar ja, vakmanschap = meesterschap = munten :-)
beckysmile

Re: "Onzichtbare" elektrische storing R1150RT

Ongelezen bericht door beckysmile »

Wel nuttig voor ons om te weten, de hobbyisten kunnen dit beslist zelf, en sparen dan de pecunia uit, die jij nu wel hebt achter gelaten.
Per saldo is je storing in elk geval wel opgelost, en kun je gewoon je vertrouwde intercomsysteem blijven gebruiken.

Groet, Aad
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”