knipperlicht auto stop eraf halen

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
keeswh
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mar 2014, 12:18
Type: R1200RT
Bijz: Alles Rood, zijkoffers topkoffer en grijs zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Annen

knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door keeswh »

Mijn BMW r 1200 rt van 2006 heeft een automatisch stoppend knipperlicht. Na X mtr gaat hij weer uit. Nu is dat zeer vervelend omdat ik veel "lange" bochten tegenkom waar ik af moet slaan. Zet ik de knipperlichten voor de bocht aan dan moet ik halverwege de bocht de lichten weer aanzetten omdat ze gestopt zijn.
Dus naar de BMW dealer kunnen jullie deze functie uitzetten. Helaas ik heb een versie waar het standaard op zit en niet uit te zetten is.
Toch wil ik er vanaf. De dealer, wilde graag motoren verkopen, en zei me dat ik dan mijne moest inruilen en een nieuwere versie moest kopen. Helaas voor hem ik ben zeer gehecht aan mijn 1200 en een andere zit er nog niet in.
Is er een eenvoudige manier om die auto stop er af te halen?
Normaal is dit toch een relais? Die kan je toch door een "ouderwets" relais vervangen?
Zo ja wie weet dit en waar zit dit hele gebeuren?
Inspector Gadget

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de 1200RT worden alle (!) verlichting, inclusief het knipperlicht, aangestuurd vanuit de centrale computer, ZFE genaamd.
Er zit geen relais meer in, het is allemaal software.
Het moet ingesteld worden via de BMW Diagnose Systeem.
http://www.gerritspeek.nl/motor/bmw-r12 ... 200rt.html
(zie "Voorkeursinstellingen", halverwege)

Tijd om naar een andere dealer te gaan voor een second opinion, volgens mij.
Want in mijn optiek verkoopt je dealeRT jouw BS/koeienvlaai.
keeswh
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mar 2014, 12:18
Type: R1200RT
Bijz: Alles Rood, zijkoffers topkoffer en grijs zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Annen

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door keeswh »

Ik dacht ook dat het geen probleem moest zijn. Maar als mijn bike aan de computer gehangen wordt dan ziet de monteur wel waar de instellingen van de knipperlichten staan, maar ze zijn grijs. Met andere woorden hij kan ze niet wijzigen??!! En ik wil alles toch echt zelf aansturen. Jou idee is dus zoek een andere dealer en kijk of hij er bij kan?
Inspector Gadget

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

M.i. kan een dergelijk gedrag (van automatisch-uit/afschakelen) van de knipperlichten echt een probleem zijn voor die landen die dat verbieden.
En zo ken ik het merk BMW niet, dat je daar geen instelling of zelfs volledige uitschakeling van kan doen.
Alles automatisch en half-automatisch kan je uitschakelen en/of instellen, in mijn ervaringen.

Vermoedelijk is degene waar je was geen BMW maar een "franchise" zoals MotoPort o.i.d? _001
Want het kán zijn dat zij van BMW Motorad geen rechten (lees: licenties) gekregen hebben om dergelijke aanpassing überhaupt te kunnen noch mogen doen. Maar dat is een pure gok van mijn kant.
Ik zou bij een ervaren BMW dealeRT (dus geen partner maar echt een dealeRT die alleen maar BMW "doet") gaan navragen;
Het kán zijn dat jou software in jou motor te oud is en geüpdate moet worden voordat je dergelijke instellingen kunt doen.
Of een andere reden waarom bij jou motor het ff niet instelbaar was.

Of het kan inderdaad zo zijn dat het bij jou motor niet in te stellen is, maar ik kan mij het echt niet voorstellen. Lijkt mij echt heel sterk.
Want bij modeljaar 2006 zijn er inderdaad sommige functies die er domweg toentertijd nog niet inzaten, zoals een daadwerkelijk datum-klok. (en daardoor maar beperkte service-meldingen)

Maar ik kan mij altijd vergissen, maar het klinkt mij echt heel vreemd in de oren.
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Harro »

Bij mijn exemplaar verandert die instelling soms zonder dat ik me bewust ben dat ik daar iets in doe. De afgelopen maanden ging mijn knipperlicht naar rechts na 6 keer vanzelf weer uit. Sinds een week is dat echter niet meer zo. Ik heb er niet zoveel aandacht aan besteed, maar ik dacht dat je de instelling misschien kon veranderen door de knipperlichtschakelaar lang in te drukken.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door RToon »

je knipperlichten mogen toch uit als de bocht is ingezet of wanneer de zijdelinkse beweging is gedaan
hoe lang de bocht ook is is dan niet belangrijk
het knipperlicht hoeft toch niet aan te blijven tot dat je weer recht voorruit gaat
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Mat schreef:je knipperlichten mogen toch uit als de bocht is ingezet of wanneer de zijdelingse beweging is gedaan
Dat moge zo zijn, maar de 1200RT heeft geen hellingshoek-sensor dus de motor en dus de knipperlicht-automaat kan nooit weten of je in een bocht hangt.
Ikzelf heb ook die negatieve ervaringen gehad maar dan met name bij het uitvoegen;
De knipperlicht ging te vroeg uit terwijl ik nog voor uitvoegstrook zat.
Harro schreef:Bij mijn exemplaar verandert die instelling soms zonder dat ik me bewust ben dat ik daar iets in doe. De afgelopen maanden ging mijn knipperlicht naar rechts na 6 keer vanzelf weer uit. Sinds een week is dat echter niet meer zo. Ik heb er niet zoveel aandacht aan besteed, maar ik dacht dat je de instelling misschien kon veranderen door de knipperlichtschakelaar lang in te drukken.
Nee, de knipperlicht bij de 1200RT heeft geen invloed hoe lang je de schakelaar indrukt, ik vermoed in jou geval contact-dender of vervuiling.
Of een "bug". _001
Of de afstand kwam eerder dan de tijd, in jou specifieke geval. (zijnde 210 meter)

Bij de 1200RT is het de combinatie en/of de tijd en/of afstand, zie de Gerrit Speek link die ik eerder heb aangegeven, wat het uitschakel-moment bepaald.
Vandaar ook mijn stellige overtuiging dat dit bij de 1200RT's instelbaar is (middels de BMW dealeRT).
Mogelijk bij de oudere modeljaren ietwat beperkter.
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door RToon »

ik zie het probleem niet
zal wel aan mij liggen
ook dat is geen probleem
maar de TS geeft aan dat hij zolang hij in de bocht is de knipperlichten wil laten branden
het probleem is dat die na een x aantal meters er automatisch mee stopt
zolang je in de bocht bent is dat toch geen probleem
of je laat hem uit wat dus gerust mag
of je zet hem weer aan , wat in principe niet nodig is
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Mat schreef:ik zie het probleem niet
zal wel aan mij liggen
ook dat is geen probleem
Denk dat je het inderdaad zelf zou moeten ervaren om goed te kunnen beoordelen hoe lastig dit soms echt kan zijn.
Geloof mij, het kan echt soms heel erg lastig zijn.
Dat is ook de reden dat ik geluidsverklikkers erop heb zitten, in de spiegels. _004
De Mat schreef:maar de TS geeft aan dat hij zolang hij in de bocht is de knipperlichten wil laten branden
het probleem is dat die na een x aantal meters er automatisch mee stopt
zolang je in de bocht bent is dat toch geen probleem
Er zijn van die lange bochten waar je een kruising nadert en je dus op tijd wilt aangeven aan de overige verkeersdeelnemers wat je intenties zijn.
Zeker met de huidige regelgeving dat je niet langer "op het laatste moment" dat nog ff mag corrigeren, je moet in de rijbaan blijven die je uiteindelijk kiest. Bij lange (en allerlei) bochten kijk je letterlijk de bocht in, en niet op je dashboard of je knipperlichten nog steeds aan staan voor de geplande manoeuvre. Want, gemiddeld genomen, zal je de knipperlichten vlak voor de lange bocht willen aanzetten, dan heb je de veiligheidsruimte om te inschatten dat je die geplande manoeuvre aan het einde van die lange bocht kan maken.

Kortom, het probleem is zeker niet simplistisch of zo, het is heel herkenbaar voor degene met een 1200-serie waarbij de knipperlichten te pas en te onpas op soms hele ongunstige momenten uit gaan, als ze op te korte afstand en/of tijd staan ingesteld.
En fabrieks-af is dat dus 10 seconden of 210 meter, whatever comes first. :$
doov650

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door doov650 »

Elk voordeel heb zijn nadeel.

Ik druk bij lange uitvoegstroken liever 2x op de knipperlicht knop, dan dat ik ze vergeet uit te zetten na de bocht. Een 4 wieler zou eens denken dat je gaat afslaan, terwijl jij dat niet van bent. Prima optie zo.
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Harro »

Inspector Gadget schreef: Nee, de knipperlicht bij de 1200RT heeft geen invloed hoe lang je de schakelaar indrukt, ik vermoed in jou geval contact-dender of vervuiling.
Of een "bug". _001
Of de afstand kwam eerder dan de tijd, in jou specifieke geval. (zijnde 210 meter)
.
Okay... zal nog eens goed opletten. Moet dan haast wel een bug zijn omdat het soms wel en soms niet zo gaat.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Inspector Gadget

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ieder zijn mening en ervaringen natuurlijk, maar het (ook nog) extra in de gaten moeten houden van je knipperlichten dat deze niet vroegtijdig uitgaan lijkt mij niet de intentie van Herrn BMW.

Inderdaad, vergeten uit te zetten is ook bijzonder onwenselijk en in potentie ook mogelijk levensgevaarlijk, maar geen knipperlicht lijkt mij toch nog iets meer onwenselijk.

Bij een tegenligger danwel je actie ter voorbereiding van het afslaan, kijk je sowieso ook in je spiegels voor het verkeer achter- en naast je.
En pas dan gebruik je de knipperlichten, zo is het mij geleerd;
Je kijkt goed, heel goed. Inclusief de life-saver, over de schouder.

En over het algemeen is geen knipperlicht gebruiken ook een reden van irritatie in de befaamde top-tien.

Kortom, ik denk er zeker niet gemakzuchtig over, het is een heel belangrijk signaal-element voor de overige verkeersdeelnemers.
En het rijdt niet echt lekker"
Harro schreef:Okay... zal nog eens goed opletten. Moet dan haast wel een bug zijn omdat het soms wel en soms niet zo gaat.
Voor de meting van afstand worden de ABS sensoren gebruikt (dezelfde als voor snelheid & ASC), misschien dat die iets vervuilt zijn? _001
Of gebruik je toevallig led-lampen in de knipperlichten? _001
Mogelijk dat het uitlezen van de motordiagnose iets qua gerelateerde storing aangeeft? _001

Zoals aangegeven, de default instelling is 210 meter en 10 seconden, welke waarde als 1e bereikt wordt.
Probeer, als het je weer overkomt, ff terug te denken wanneer je de knipperlichten hebt aangezet, 210 meter en 10 seconden is soms echt niet zo heel veel in de daadwerkelijke beleving. ;)
En anders je bevriende BMW dealeRT vragen of er een software-update voor jou motor beschikbaar is.
Aangezien software-updates echt op-verzoek gedaan moeten worden, omdat de ZFE (e.d) slechts een beperkt aantal keren geüpdate kunnen worden.
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Harro »

Inspector Gadget schreef: Voor de meting van afstand worden de ABS sensoren gebruikt (dezelfde als voor snelheid & ASC), misschien dat die iets vervuilt zijn? _001
Of gebruik je toevallig led-lampen in de knipperlichten? _001
Mogelijk dat het uitlezen van de motordiagnose iets qua gerelateerde storing aangeeft? _001

Zoals aangegeven, de default instelling is 210 meter en 10 seconden, welke waarde als 1e bereikt wordt.
Probeer, als het je weer overkomt, ff terug te denken wanneer je de knipperlichten hebt aangezet, 210 meter en 10 seconden is soms echt niet zo heel veel in de daadwerkelijke beleving. ;)
En anders je bevriende BMW dealeRT vragen of er een software-update voor jou motor beschikbaar is.
Aangezien software-updates echt op-verzoek gedaan moeten worden, omdat de ZFE (e.d) slechts een beperkt aantal keren geüpdate kunnen worden.
Ja, dank. Ik ga het uitzoeken, is toch prettiger als ik niet verrast wordt.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
keeswh
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mar 2014, 12:18
Type: R1200RT
Bijz: Alles Rood, zijkoffers topkoffer en grijs zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Annen

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door keeswh »

Ik let nu zeker goed op en druk inderdaad liever twee keer.
Alleen heb ik gemerkt dat als ik twee keer druk,terwijl hij nog knippert, dit niet de tijd verlengd dat hij aan blijft.
Hij moet eerst uit gaan en dan heeft opnieuw induwen pas zin.
Het maakt het er niet makkelijker op en al met al ben je meer op je knipperlichten aan het letten als op het verkeer.
Vandaar dat ik ze handmatig aan en handmatig uit wil zetten en niks automatisch.
Inspector Gadget

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

keeswh schreef:IAlleen heb ik gemerkt dat als ik twee keer druk,terwijl hij nog knippert, dit niet de tijd verlengd dat hij aan blijft.
Hij moet eerst uit gaan en dan heeft opnieuw induwen pas zin.
Klopt, het is geen Kisan SignalMinder. Helaas!
Het knipperlicht moet inderdaad eerst uitgaan, geen "reset" van de "tellers" afstand noch tijd.
M.i. een groot gemis aan het ontwerp van deze functie.
Misschien dat een software-update dat adresseert. _001
keeswh schreef:Het maakt het er niet makkelijker op en al met al ben je meer op je knipperlichten aan het letten als op het verkeer.
Vandaar dat ik ze handmatig aan en handmatig uit wil zetten en niks automatisch.
Dat was mijn punt ook, en vandaar dat ik die uitschakel-functie toentertijd heb laten uitzetten.

Hopelijk kan de dealeRT je verder helpen. :$
keeswh
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mar 2014, 12:18
Type: R1200RT
Bijz: Alles Rood, zijkoffers topkoffer en grijs zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Annen

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door keeswh »

Hallo mede 1200 rijders,
Ik heb bij BMW motor Nederland geïnformeerd wat de reden kan zijn dat ze niet bij de instellingen van mijn BMW knipperlichten kunnen.
Onderstaande is hun reactie:

De reden dat de dealer geen mogelijkheid krijgt om de knipperlichtautomaat in te stellen, is dat de motorfiets op een te oude softwarestand staat. De motorfiets zal eerst geprogrammeerd moeten worden met de actuele softwarestand en vervolgens zal dan bij de volgende programmeersessie de mogelijkheid aangeboden worden om de knipperlichtautomaat in te stellen.

Uw BMW Motorrad dealer zal dus eerst de software van uw BMW motorfiets moeten upgraden naar de laatste versie. Als dit is gedaan wordt de optie weergegeven.

Het blijkt dus wel degelijk mogelijk, had ik ook wel gedacht. Nu naar de dealer, die dit blijkbaar niet weet, en deze update installeren.

Zo is iedereen op de hoogte.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Bert M »

keeswh schreef:...Nu naar de dealer, die dit blijkbaar niet weet, en deze update installeren...
Vind je dat heel erg vertrouwenwekkend? Ik denk persoonlijk toch dat ik ff een afspraak maakte met een dealer die er iets meer kaas van gegeten zal hebben.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb een digitale frons op mijn forum-gezicht;
Als die bewuste dealeRT (geen BMW dealeRT gok ik en zoiets als een MotoPort o.i.d) daar geen ervaringen mee heeft, zou ik hen absoluut niet aan de software van mijn motor laten zitten.
Want dat is echt een heel precies werk, met nauwgezette procedures en handelingen.
Daarom doen BMW dealeRTs dat ook liever niet, als het ff kan.

Je *MOET* een afspraak maken met een dealeRT die dit vaker gedaan heeft, ABSOLUUT nooit bij een dealer of motorhandelaar die daar geen ervaringen mee heeft. Geloof mij, de BMW's zijn nogal wispelturig als het om het updaten van de software gaat.

Want als het fout gaat, heb je een nieuwe/andere ZFE (centrale computer van je motor nodig) nodig en die zijn duur.
Want ik gok dat jou dealer waarschijnlijk wel iets zal roepen van geen garantie op de update.
Dus als het fout gaat, zijn alle kosten voor jou!

Sorry voor de scare maar beter nu gezegd dan later.... :$
keeswh
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mar 2014, 12:18
Type: R1200RT
Bijz: Alles Rood, zijkoffers topkoffer en grijs zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Annen

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door keeswh »

Ik heb bij Motorplaza nagevraagd waarom deze update niet op de motor is gezet toen ze aan het kijken waren.
In de Computer stond niets over een beschikbare software update en een aantal monteurs zei dat het niet mogelijk was voor mijn 1200 daarom is niet gezocht.
Met mijn info dat BMW gekeken had en gezocht naar de oorzaak en kwam met de oplossing, een update, hebben we een nieuwe afspraak gemaakt.
Met twee weken ben ik van de problemen af.
Wordt vervolgd.
Inspector Gadget

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kortom, MotorPlaza had blijkbaar te weinig ervaring/expertise om dit juist in te schatten en voor jou uit te zoeken.
Dat is, ff kort door de bocht, mijn conclusie.

Slechte zaak, letterlijk en figuurlijk.
Complimenten dat jij het wel hebt uitgezocht, dat had MotorPlaza ook moeten & kunnen doen!

De monteurs zijn ronduit hartstikke fout/slecht geïnformeerd, elke (!) 1200RT kan worden geüpdate.
Of een update beschikbaar en/of het raadzaam is, daar brengt Herrn BMW regelmatig de officiële Service Bulletins voor uit, hele pakken/dossiers.
Pure gok van mijn kant, maar die zal MotorPlaza waarschijnlijk dan niet ontvangen en/of niet lezen.

En dat leren ze ook tijdens de trainingen van Herrn BMW, samen met de procedures en hoe te voorkomen dat je motor een "brick" (baksteen) gaat worden als het updaten fout gaat. (en geloof mij, dat is absoluut geen sinecure!)

Want ik schat in dat als het bij deze MotorPlaza bij jou motor het fout gaat, zij geen weet hebben hoe dat juist op te lossen, en met zweet op het voorhoofd & in redelijke paniek een bevriende BMW dealeRT moeten gaan bellen.

Uiteraard wens ik jou dat niet toe en hopelijk gaat het allemaal vlekkeloos.

Maar zie a.u.b. het bovenstaande als een serieuze overweging in ieder geval jou MotorPlaza expliciet te vragen of zij dit eerder gedaan hebben en of dat zij weten wat de herstel-procedure (recovery e.d) exact is als het updaten faalt. (wat helaas nog al eens voor komt).

Dit is echt, en vandaar mijn herhaaldelijke benadrukking, geen eenvoudige procedure, met diverse daadwerkelijke risico's.

Maar genoeg daarover, de waarschuwing zal onderhand wel zijn over gekomen, en hopelijk lezen we dan over circa 2 weken dat je knipperlicht-automaat voor jou naar tevredenheid is ingesteld.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

De Mat schreef:ik zie het probleem niet
zal wel aan mij liggen
ook dat is geen probleem
maar de TS geeft aan dat hij zolang hij in de bocht is de knipperlichten wil laten branden
het probleem is dat die na een x aantal meters er automatisch mee stopt
zolang je in de bocht bent is dat toch geen probleem
of je laat hem uit wat dus gerust mag
of je zet hem weer aan , wat in principe niet nodig is
Er zijn ook andere situaties dan alleen maar een bocht.
Als ik van huis naar mijn werk ga neem ik ook wel eens de autosnelweg.
Als ik dan (keurig zoals het hoort) bij het voorlaatste wegbewijzeringsbord dat op 300 meter voor de afslag staat richting aan gaf, stopte het knipperlicht 50 meter vóór ik moest uitvoegen. Dat is dus niet handig!
Ik moest hem (en dat kan pas als hij uit is) dan voor de tweede keer activeren.
Op het einde van de uitvoegstrook ging hij wederom uit en moest ik het knipperlicht voor de 3e keer aanzetten omdat ik op het einde rechtsaf moest.
En 50 meter voor het verkeerslicht om rechtsaf te slaan ging hij dan weer uit en moest ik hem dus voor de 4e keer aanzetten.

Ik heb dit bij de BMW dealer laten aanpassen en hoef nu nog maar 2 keer richting aan te geven.
2 Keer? Ja, omdat mijn knipperlicht nu vlak voor het verkeerslicht (ook als ik voor het rode licht sta te wachten) uitgaat.
Er zit dus blijkbaar toch nog een veiligheid op zodat je knipperlicht niet eeuwig blijft knipperen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Inspector Gadget

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

WaltzingMatilda schreef:Als ik dan (keurig zoals het hoort) bij het voorlaatste wegbewijzeringsbord dat op 300 meter voor de afslag staat richting aan gaf, stopte het knipperlicht 50 meter vóór ik moest uitvoegen. Dat is dus niet handig!
Ik moest hem (en dat kan pas als hij uit is) dan voor de tweede keer activeren ... voor de 3e keer aanzetten ... 4e keer aanzetten.
Dat is inderdaad zo ongeveer de fabriek-af instelling en ik had exact dezelfde ervaringen. Niet handig is een understatement, wat mij betreft. :$
Misschien handig voor degene die soms wel eens vergeten hun knipperlichten uit te zetten, maar volgens mij letten de meeste motorrijders juist heel erg goed op hun knipperlichten en het gebruik ervan. Toch? ;)
WaltzingMatilda schreef:... hoef nu nog maar 2 keer richting aan te geven.
2 Keer? Ja, omdat mijn knipperlicht nu vlak voor het verkeerslicht (ook als ik voor het rode licht sta te wachten) uitgaat.
Er zit dus blijkbaar toch nog een veiligheid op zodat je knipperlicht niet eeuwig blijft knipperen.
Het tussentijds niet kunnen "verlengen/resetten" van het uitschakelen is m.i. nogal een slechte keuzen

Ik vermoed heel sterk dat de BMW dealeRT alleen bij jou de afstands-parameter heeft uitgezet en vergeten is de tijdsparameter aan te passen. :$
(of vice versa)
Want, uiteraard, kan het knipperlicht zo ingesteld worden dat deze helemaal niet (meer) automatisch uitschakelt, er zijn landen waar dit verboden is.

Je zou het kunnen proberen uit (leuke woordspeling) te testen door, op een veilige plek uiteraard zoals bijvoorbeeld een parkeerplaats, met de knipperlichten-aan en contact-aan maar met niet-draaiende motor, een 2 ~ 3 minuten te wachten of de knipperlichten uitschakelen.
En daarna hetzelfde maar dan met draaiende motor terwijl je bochtjes draait op het terrein.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 17 apr 2016, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Inspector Gadget schreef:
WaltzingMatilda schreef:Als ik dan (keurig zoals het hoort) bij het voorlaatste wegbewijzeringsbord dat op 300 meter voor de afslag staat richting aan gaf, stopte het knipperlicht 50 meter vóór ik moest uitvoegen. Dat is dus niet handig!
Ik moest hem (en dat kan pas als hij uit is) dan voor de tweede keer activeren ... voor de 3e keer aanzetten ... 4e keer aanzetten.
Dat is inderdaad zo ongeveer de fabriek-af instelling en ik had exact dezelfde ervaringen. Niet handig is een understatement, wat mij betreft. :$
Misschien handig voor degene die soms wel eens vergeten hun knipperlichten uit te zetten, maar volgens mij letten de meeste motorrijders juist heel erg goed op hun knipperlichten en het gebruik ervan. Toch? ;)
WaltzingMatilda schreef:... hoef nu nog maar 2 keer richting aan te geven.
2 Keer? Ja, omdat mijn knipperlicht nu vlak voor het verkeerslicht (ook als ik voor het rode licht sta te wachten) uitgaat.
Er zit dus blijkbaar toch nog een veiligheid op zodat je knipperlicht niet eeuwig blijft knipperen.
Het tussentijds niet kunnen "verlengen/resetten" van het uitschakelen is m.i. nogal een slechte keuzen

Ik vermoed heel sterk dat de BMW dealeRT alleen bij jou de asstands-parameter heeft uitgezet en vergeten is de tijdsparameter aan te passen. :$
(of vice versa)
Want, uiteraard, kan het knipperlicht zo ingesteld worden dat deze helemaal niet (meer) automatisch uitschakelt, er zijn landen waar dit verboden is.

Je zou het kunnen proberen uit (leuke woordspeling) te testen door, op een veilige plek uiteraard zoals bijvoorbeeld een parkeerplaats, met de knipperlichten-aan en contact-aan maar met niet-draaiende motor, een 2 ~ 3 minuten te wachten of de knipperlichten uitschakelen.
En daarna hetzelfde maar dan met draaiende motor terwijl je bochtjes draait op het terrein.
Zal het komende week eens proberen als het mij qua tijd lukt.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Inspector Gadget

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

WaltzingMatilda schreef:Zal het komende week eens proberen als het mij qua tijd lukt.
_004
Hopelijk heb je niet last van een "bug", wat mij ook weer niet zal verbazen eerlijk gezegd. :$
keeswh
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mar 2014, 12:18
Type: R1200RT
Bijz: Alles Rood, zijkoffers topkoffer en grijs zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Annen

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door keeswh »

BMW Nederland had gezegd dat een update van mijn software dé oplossing was. Een afspraak gemaakt. Ik dus weer naar Groningen. De monteur had de nacht er voor de software van het bedrijf laten bijwerken.(Was al niet meer gebeurd vanaf juni 2015?!) Vervolgens mijn 1200 aan de PC. Inderdaad werd netjes aangegeven dat er een nieuwe update beschikbaar was. Daarna was de module knipperlicht nog niet te benaderen. PC aan PC uit, 1200 aan 1200 uit, PC weer aan 1200. Geen resultaat. De knipperlichten waren niet te benaderen. Na anderhalf uur spelen dus nog steeds geen oplossing. Toen is de monteur maar gestopt het lukte niet. Nog wel alle functies van de 1200 uitgeprobeerd. Alles werkte. Weer contact met BMW Nederland. Waarom lukte het niet? En een factuur van Groningen voor anderhalf uur proberen. Uit eindelijk een mail van BMW Nederland het was toch niet mogelijk ondanks eerdere toezeggingen. Daarom vond ik de update een zinloze actie en heb aan BMW Nederland gemaild dat de kosten van de update voor rekening zijn van BMW Nederland. Daarin hebben ze toegestemd.
Met andere woorden het is voor een 1200 RT van 2006, op dit moment, niet mogelijk om de knipperlichten alleen handmatig aan en uit te zetten. De automatische functie van tijd en afstand is er niet software matig uit te halen. Hopelijk komt BMW nog met zo'n update. Afwachten maar weer. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Dingeman »

En toch heb ik al een paar keer zg "bijna-ongelukken" van nabij gezien omreden dat de richtingaanwijzer van een motor bleef knipperen. Andere weggebruikers anticipeerden daarop in de veronderstelling dat de motor links of rechtsaf zou afslaan. Een uitwijkmanouvre van de motor of alsnog een noodstop van de auto voorkwamen erger.

Sindsdien waarschuw ik mijn motormaatje, die op een Pan European rijdt, zodra hij een keer mocht vergeten om zijn RAW terug te zetten.

Liever nog een keer extra op die RAW-knop drukken dan om wat voor reden dan ook hem een keer vergeten uit te zetten.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Chris Wils
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:10
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Gierle

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Chris Wils »

Hallo.
Ik heb 2 motoren,een R 1200 RT,en een Harley Electra-Glide.
Ik heb het probleem,dat ze bij de BMW te lang blijven aanstaan.
Als ik bij mij thuis vertrek richting snelweg,moet ik op een gegeven moment
rechts af,maar na 50 meter is er een zijstraat die op de hoofdbaan uitkomt.
Ik moet dan goed opletten,dat ik direct na het afslaan het knipperlicht zelf afzet,
want anders denkt de Automobilist die uit het zijstraatje komt:O,die moet
hierin,en draait voor mij de baan op,met alle gevolgen vandien.
Nu heb ik bij mijn dealer eens gevraagd,of hetknipperlicht sneller zou kunnen uitgaan,
maar hij beweert dat het ingesteld is op 10 seconden,of 100 meter,en dat is te lang voor mij,
dus moet ik ,m zelf afzetten.
Bij de Harley is het zo afgesteld,dat ik na de bocht terug rechtkom, het knipperlicht terug uitgaat.
Salu.
Chris.
Inspector Gadget

Re: knipperlicht auto stop eraf halen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb zelf liever geen knipperlichten die te snel zouden uitgaan, eerlijkheidshalve.
Knipperlichten kan ik altijd zelf uitzetten, wat mij betreft. En gelukkig kan dat ook bij de 1200RT.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”