Beide dimlichten werken niet. R1200rt

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2010, 16:46
Type: R1200RT
Bijz: geen
Locatie: Hank

Beide dimlichten werken niet. R1200rt

Ongelezen bericht door Anton »

Op mijn r1200rt bouwjaar 2010 werken mijn beide dimlichten niet meer. Alle andere verlichting werkt normaal.
Beide lampen gecontroleerd en deze waren in orde. Wanneer ik het licht aanzet en de spanning meet op de stekker van het dimlicht is deze nul. Na wat zoeken blijkt er ergens een solid state relay te zitten die weer aangestuurd wordt door de ZFE.
Kan iemand mij vertellen waar ik het solid state relay op mijn r1200rt kan vinden? Of is er een bepaalde schakelaar combinatie waarmee ik toevallig de dimverlichting heb uitgeschakeld. Alvast bedankt
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Beide dimlichten werken niet. R1200rt

Ongelezen bericht door bmwalter »

Die combinatie is er wel (richtingaanwijzer uit 5 sec. vasthouden, dan richtingaanwijzer rechts 5 sec) maar die wordt overruled als je het contact een keer aan en uit zet.
Vreemde storing.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: Beide dimlichten werken niet. R1200rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je informatie is niet geheel juist noch volledig;
De ZFE bevat zelf die "solid state" relais, pootje 58 van de high-density connector.

Beide stadslichten (side-lights in het Haynes boek) worden parallel aangestuurd vanuit de ZFE.

De kans dat die uitgang van de ZFE is opgeblazen is relatief klein en onwaarschijnlijk.
Het zijn hoofdzakelijk de accessoires-aansluitingen die soms door te grote overbelasting soms defect raken.

Ik zou eerst kijken of je ten opzichte van massa (accu min-pool en anders eventueel op het chassis) op de grijze-met-zwarte-strepen inderdaad geen spanning meet bij contact-aan.
Kijk heel goed dat je 100% zeker weet dat je op die grijze draad meet want het komt wel eens voor dat bij de fabricage de kleur van de draden in de lampfitting omgedraaid, zitten wat op zich geen kwaad kan.
De massa is de bruine draad, meet die via ohmse meting of deze daadwerkelijk nul ohm meet ten opzichte van de accu-min pool.
Overigens die massa-aansluiting wordt gedeeld met beide dimlichten, het grootlicht en de knipperlichten.
Maar je zou niet de 1e zijn met een draadbreuk of contact-probleem.

Ik neem aan dat de stadslichten de normale (5 watt) gloeilampen zijn en geen led-lampen?
Zijn die gloeilampen helder van kleur of zijn ze, wellicht ietwat, zwart?
Die gloeilampen worden vanzelf na verloop van tijd wat zwart, omdat het op die plek allemaal plastic is, dus slechte warmte-afvoer.
Als je gloeilampen helemaal helder van kleur zijn, kán het zijn dat ze nooit gewerkt hebben. _001
Als het led-lampen zijn *moet* je zogenoemde can-bus led-lampen gebruiken aangezien anders de ZFE ze detecteert als lampen-defect en ze inderdaad (vrijwel gelijk) permanent uitschakelt, tot de eerst volgende contact-aan moment. Normaal gesproken.

Dergelijke storingen worden normaal gesproken ook vastgelegd in het sturingsgeheugen, laat deze anders eens uitlezen wat er zoal aan storing-meldingen.

Je kunt inderdaad het dimlicht uitschakelen via de knipperlicht schakelaars maar dat is niet permanent, zodra je motor boven een bepaalde snelheid komt c.q beweegt gaat de verlichting weer aan.
Ook als je het contact uitzet, "reset" het een dergelijke instelling en zal bij de volgende contact-aan en het starten van de motor de dimlichten (e.d) gewoon weer aan gaan.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2010, 16:46
Type: R1200RT
Bijz: geen
Locatie: Hank

Re: Beide dimlichten werken niet. R1200rt

Ongelezen bericht door Anton »

Bedankt voor de tips. Ik ga er van de week mee aanslag. Mocht ik wat vinden dan laat ik het weten.
Groetjes
Inspector Gadget

Re: Beide dimlichten werken niet. R1200rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben benieuwd, hopelijk is het eenvoudig op te lossen o.i.d.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2010, 16:46
Type: R1200RT
Bijz: geen
Locatie: Hank

Re: Beide dimlichten werken niet. R1200rt

Ongelezen bericht door Anton »

De linker lamp was kapot. De rechter lamp heb ik waarschijnlijk na het controleren van de lamp de stekker niet goed aangedrukt waardoor deze geen contact maakte.Vandaag alles op mijn gemak nagelopen en beide lampen vervangen. Beide lampen branden weer.werkt.
Inspector Gadget

Re: Beide dimlichten werken niet. R1200rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mooi! _004

Kon mij eigenlijk ook niet zo heel veel anders voorstellen wat er mogelijk aan de hand kon zijn.
Gelukkig!

En rijden maar! ;)

PS: Je kunt eventueel can-bus compatible leds overwegen.
Want die gloeilampjes gaan sowieso weer stuk door de slechte warmte-afvoer. :(
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”