accessoire plug polariteit?

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

accessoire plug polariteit?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Hallo allen,

Wat is de plus en wat is de min op onze accessoire plugs? Ik heb een tomtom rider 2 in een cradle die ik op een kabel naar de accessoire plug wil aansluiten. Nu is de tomtom plug al een van een BMW plugje voorzien maar de kleur code va de kabels is me niet duidelijk. Op de plug; is het puntje de plus of de ring?

dank,

Marc
Inspector Gadget

Re: accessoire plug polariteit?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de BMW DIN Accessoires stekker is het, net als bij de reguliere "sigaretten-aansteker" pluggen, de tip/puntje de plus en de buitenkant/ring/grote(re) contacten de massa/min.

Om de eenvoudige reden dat je altijd eerst de massa-contact maakt met de stekker en "...pas op het allerlaatste moment..." de voedingsspanning (plus).
Typical disclaimer here.
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: accessoire plug polariteit?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Tops,

dank je Gadget :-)
Dan kan ik het tomtom dokje eens gaan aansluiten.

Marc
Inspector Gadget

Re: accessoire plug polariteit?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Pas wel op dat je heel goed controleert c.q uitzoekt c.q navraagt of dat de "normale" accessoires-stekker van de TomTom-houder(s) geen extra elektronica bevatten om de 12 volt naar 5 volt om te zetten! :idea:

Je kunt dus niet altijd "zomaar" straffeloos de ene stekker vervangen door de andere stekker, kijk altijd heel goed *in* de oude stekker of dat daar geen extra componenten inzitten behalve de zekering. ;)
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: accessoire plug polariteit?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Goede tip Gadget,

Bij de ttr 2 zit de omvormer in de cradle. De originele door TT meegeleverde kabel heeft blote draden aan de motorzijde en kan ergens op de 12 volt gemonteerd worden. Ik heb een tweedehands setje gekocht waarbij de kabel verlengd is en waar aan het uiteinde een BMW accessoire plugje zit. Nu de kabel verlengd is kan ik aan de hand van de kabel kleur niet met zekerheid zeggen wat de + en wat de - is. Maar aan de hand van de positie van de kabel nu wel :-)
Op mijn RT-P zit het voorste stopcontact direct op de tweede accu en niet op de canbus aansluiting. Er moet dan dus nog ergens een lege canbus aansluiting zitten die ik voor de TTR zou willen gebruiken. Nu alleen nog vinden waar die aansluiting rondhangt.

Marc
Inspector Gadget

Re: accessoire plug polariteit?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het beste kan je bij een bevriende BMW dealeRT navragen waar de connector van de voorste accessoires-stekker rondhangt op het frame.
In principe is de draadboom van de RT-P niet verschillend van de burger-versie behalve nog een extra draadboom voor de prioriteitsverlichting, radio- en data-communicatie en zo, heb ik zoal begrepen. :idea:
En aangezien vele van de BMW dealeRTs de RT-P's in hun regio in onderhoud hebben, kunnen ze het mogelijk vrijwel blindelings vinden voor je. Hopelijk. ;)

Qu kleur-codering van de draden;
- bruin = massa
- rode draad met groene strepen: geschakelde 12 volt.

Let op 1: De aansluitingen van de accessoires-aansluiting lopen direct naar de centrale computer (ZFE), bij twijfel niet mee rommelen!

Let op 2: Het kán zijn dat bij de RT-P deze accessoires-aansluiting software-matig (!) *in* de ZFE uitgeschakeld (disabled) is, dan kan alleen de BMW dealeRT dat eventueel voor je aanzetten/inschakelen. _001
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”