Iridium bougies

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Heeft iemand al ervaring met de levensduur van de Iridium bougies van NGK. De mijne zitten er nu 15000km in en misschien halen ze wel het dubbele maar na hoeveel kilometer zouden ze aan vervanging toe zijn? Bij een gewone bougie is het vaak duidelijker te zien. Toen ik nog in de garage werkte was een blik op het scoopbeeld voldoende maar die heb ik thuis helaas niet.
DickL

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door DickL »

Beste Ton,

Mijn 1100 RT heb ik verkocht nadat ik 30000 km daarvoor Denso iridium bougies had gemonteerd. Deze waren toen nog uitstekend. Met mijn huidige motor (800ST) heb ik nu 25000 km met NGK iridium bougies gereden en deze zijn nog als nieuw, dwz zonder enige vorm van slijtage. Ze zouden 60000 km mee moeten gaan. Moet zeggen dat ik met mijn 800 ST geen verschil merk met "normale" bougies, maar met mijn vroegere 1100 RT was de koude start met iridium bougies beter, en nam de motor gelijk goed op, zonder dat het nodig was de toerentalverhoger ( zg "choke") te gebruiken.

gr. Dick
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

DickL schreef:Beste Ton,

Mijn 1100 RT heb ik verkocht nadat ik 30000 km daarvoor Denso iridium bougies had gemonteerd. Deze waren toen nog uitstekend. Met mijn huidige motor (800ST) heb ik nu 25000 km met NGK iridium bougies gereden en deze zijn nog als nieuw, dwz zonder enige vorm van slijtage. Ze zouden 60000 km mee moeten gaan. Moet zeggen dat ik met mijn 800 ST geen verschil merk met "normale" bougies, maar met mijn vroegere 1100 RT was de koude start met iridium bougies beter, en nam de motor gelijk goed op, zonder dat het nodig was de toerentalverhoger ( zg "choke") te gebruiken.

gr. Dick
Dat is wel fantastisch zoveel kilometers met een paar bougies. Je kan ze bijna vergeten. Bedankt voor de info. _004
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door RendeRT »

Ton1959 schreef:Heeft iemand al ervaring met de levensduur van de Iridium bougies van NGK. De mijne zitten er nu 15000km in en misschien halen ze wel het dubbele maar na hoeveel kilometer zouden ze aan vervanging toe zijn? Bij een gewone bougie is het vaak duidelijker te zien. Toen ik nog in de garage werkte was een blik op het scoopbeeld voldoende maar die heb ik thuis helaas niet.
Toen ik 10.000 kilometer geleden, de iridium bougies van NGK kocht werd mij verteld dat ze ongeveer 90.000 km mee zouden moeten kunnen gaan. Als dat klopt hoef ik ze niet weer te vervangen :D :D :D
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
DickL

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door DickL »

Uit de oude doos : Toen ik eind 50-er jaren met motorrijden begon, waren dat 2-takten waarvan de bougies na 5000 km echt versleten waren. Bij de toenmalige 4-takt motoren gingen ze soms wel 10.000 km (!) mee maar dan was je echt spekkoper.

gr. Dick
Gebruikersavatar
Adam
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Adam »

Ik heb ze bij 60,000 km vervangen en het was wel nodig. Bij 40,000 niets aan de hand. Het rijdt weer prima dus nu ga ik ze eerder vervangen b.v. bij 50,000 km. Wel een goede investering -top-
Paultje
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
Type: R1200RT
Bijz: bj 2012 met alle optie's
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zundert

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Paultje »

aan de centrale electrode is absoluut geen "slijtage" waarneembaar, maar veeleer aan de massa electrode.
volgens Quispel in Deurne vervangen zij de iridiums na 20000km. (gewoon preventief)
zelf aan mn 5e BMW bezig en afgezien van de single spark rt1150 uit 2002, kan ik (zeker bij de dohc) geen noemenswaardige verbetering constateren.
Ook Reco motoren adviseert gewoon de originele bougie's te gebruiken.
Ik denk dan ook als de fiets lekker is afgesteld, deze met de originele pitten even goed start en oppikt. _004
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Paultje schreef:aan de centrale electrode is absoluut geen "slijtage" waarneembaar, maar veeleer aan de massa electrode.
volgens Quispel in Deurne vervangen zij de iridiums na 20000km. (gewoon preventief)
zelf aan mn 5e BMW bezig en afgezien van de single spark rt1150 uit 2002, kan ik (zeker bij de dohc) geen noemenswaardige verbetering constateren.
Ook Reco motoren adviseert gewoon de originele bougie's te gebruiken.
Ik denk dan ook als de fiets lekker is afgesteld, deze met de originele pitten even goed start en oppikt. _004

Ik zie wel aan een aantal voordelen van iridium bougies. Maar ik neem aan dat het voor de winst ook iets minder gunstig is als de bougies niet elke 10000km vernieuwd worden. en ik vind dat de motor mooier loopt met de iridium bougies. Van gewone bougies weet ik dat het voltage nodig om de vonk over te laten springen vrij snel omhoog gaat. Al lang voor de bougies echt op zijn is er wel 3 tot 5000 volt meer nodig om de vonk over te laten springen. Dus je bobines hebben het slechter met een gewone bougie. Ik vond de koude start beter met de iridium bougies. En dan geld ook weer hoe sneller de motor aanslaat hoe langer je startmotor en accu meegaan.
Paultje
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
Type: R1200RT
Bijz: bj 2012 met alle optie's
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zundert

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Paultje »

Ton, ik zie dat jij een single spark rijdt, de modernere dohc blokken met dual spark starten makkelijker, en pikken ook veel fijner op.
dat kun je echt niet vergelijken.
ik gebruikte vroeger in mn 1150 rt single spark de brisks, maar in 2002 waren de iridiums nog niet bekend.
wellicht dat de single spark blokken er wat meer baat bij hebben.
de dohc is mn 5e bmw, en heb met mn gs'en ook iridiums gebruikt.
mijn ervaringen waren niet negatief, maar als je met de moderne blokken op tijd dus om de 20000 km je pitten vervangt is er echt geen merkbaar verschil.
vaak is het suggestief.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Paultje schreef:Ton, ik zie dat jij een single spark rijdt, de modernere dohc blokken met dual spark starten makkelijker, en pikken ook veel fijner op.
dat kun je echt niet vergelijken.
ik gebruikte vroeger in mn 1150 rt single spark de brisks, maar in 2002 waren de iridiums nog niet bekend.
wellicht dat de single spark blokken er wat meer baat bij hebben.
de dohc is mn 5e bmw, en heb met mn gs'en ook iridiums gebruikt.
mijn ervaringen waren niet negatief, maar als je met de moderne blokken op tijd dus om de 20000 km je pitten vervangt is er echt geen merkbaar verschil.
vaak is het suggestief.
Ik denk dat veel dealers de bougies zelfs elke 10000km vervangen. Maar ik kan me vergissen. Ik was verrast overigens dat ik hier ook vaak bij de Twin Sparks lees over KFR maar dan spreek ik niet over de nieuwste blokken. Voor mij is KFR gewoon een reden om je motorafstelling te controleren. Ik probeerde toen ik de motor net gekocht had alles om de motor mooier te laten draaien en toch zuinig. Vandaar dat ik bij de Iridium bougies kwam.
Paultje
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
Type: R1200RT
Bijz: bj 2012 met alle optie's
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zundert

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Paultje »

Ton1959 schreef:
Paultje schreef:Ton, ik zie dat jij een single spark rijdt, de modernere dohc blokken met dual spark starten makkelijker, en pikken ook veel fijner op.
dat kun je echt niet vergelijken.
ik gebruikte vroeger in mn 1150 rt single spark de brisks, maar in 2002 waren de iridiums nog niet bekend.
wellicht dat de single spark blokken er wat meer baat bij hebben.
de dohc is mn 5e bmw, en heb met mn gs'en ook iridiums gebruikt.
mijn ervaringen waren niet negatief, maar als je met de moderne blokken op tijd dus om de 20000 km je pitten vervangt is er echt geen merkbaar verschil.
vaak is het suggestief.
Ik denk dat veel dealers de bougies zelfs elke 10000km vervangen. Maar ik kan me vergissen. Ik was verrast overigens dat ik hier ook vaak bij de Twin Sparks lees over KFR maar dan spreek ik niet over de nieuwste blokken. Voor mij is KFR gewoon een reden om je motorafstelling te controleren. Ik probeerde toen ik de motor net gekocht had alles om de motor mooier te laten draaien en toch zuinig. Vandaar dat ik bij de Iridium bougies kwam.
mooi draaien en zuinig gaat niet op, de boxers staan al kritisch arm afgesteld, voor het kfr eruit te krijgen zou het middengebied wat rijker mogen.
heb zelf 2 motoren bij ruud frederiks op de bank gehad, hij heeft de know how om je fiets perfect af te stellen, software matig.
bij mijn Ducati 996 moest de achterste cilinder 2% meer brandstof hebben, eprom schrijven en ik kende de fiets niet meer terug.
dat kan bij een boxer ook, maar je moet er wel voor naar goes, na 1 run ziet hij al wat er te verbeteren valt
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Paultje schreef:
Ton1959 schreef:
Paultje schreef:Ton, ik zie dat jij een single spark rijdt, de modernere dohc blokken met dual spark starten makkelijker, en pikken ook veel fijner op.
dat kun je echt niet vergelijken.
ik gebruikte vroeger in mn 1150 rt single spark de brisks, maar in 2002 waren de iridiums nog niet bekend.
wellicht dat de single spark blokken er wat meer baat bij hebben.
de dohc is mn 5e bmw, en heb met mn gs'en ook iridiums gebruikt.
mijn ervaringen waren niet negatief, maar als je met de moderne blokken op tijd dus om de 20000 km je pitten vervangt is er echt geen merkbaar verschil.
vaak is het suggestief.
Ik denk dat veel dealers de bougies zelfs elke 10000km vervangen. Maar ik kan me vergissen. Ik was verrast overigens dat ik hier ook vaak bij de Twin Sparks lees over KFR maar dan spreek ik niet over de nieuwste blokken. Voor mij is KFR gewoon een reden om je motorafstelling te controleren. Ik probeerde toen ik de motor net gekocht had alles om de motor mooier te laten draaien en toch zuinig. Vandaar dat ik bij de Iridium bougies kwam.
mooi draaien en zuinig gaat niet op, de boxers staan al kritisch arm afgesteld, voor het kfr eruit te krijgen zou het middengebied wat rijker mogen.
heb zelf 2 motoren bij ruud frederiks op de bank gehad, hij heeft de know how om je fiets perfect af te stellen, software matig.
bij mijn Ducati 996 moest de achterste cilinder 2% meer brandstof hebben, eprom schrijven en ik kende de fiets niet meer terug.
dat kan bij een boxer ook, maar je moet er wel voor naar goes, na 1 run ziet hij al wat er te verbeteren valt

Ik zeg ook niet dat het niet beter kan maar ik ben zeer tevreden . Hij loopt inderdaad veel mooier sinds ik de motor zelf afstelde en de Iridium bougies monteerde. Maar KFR is voornamelijk een kwestie van goed synchroniseren.
DickL

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door DickL »

Mijn ervaringen met de 1100 RT zijn gelijk aan die van Ton. Nooit last gehad van KFR, noch met normale noch met iridium bougies. Minstens een maal per jaar synchronisatie en klepspeling controleren en zonodig bijstellen was altijd voldoende. Heb nooit 1200 RT gereden, maar mijn indruk is dat deze fabrieksmatig armer afgesteld staat dan de "oude" 1100 RT, waarvan mijn bougies ook altijd wat aan de donkere kant (niet zwart maar wel donkerbruin) waren. Trouwens, het verbruik van mijn 1100RT is altijd ongeveer overeengekomen met de door BMW opgegeven cijfers.

gr. Dick
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Toen ik mijn R 1100 RT nog had ,had ik daar Brisk bougies in en daar liep de motor als een zonnetje op.
Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Baird »

Kort geleden alle 4 volledig versleten iridiums vervangen na ongeveer 35.000km, ik koop ze in de UK, vele malen goedkoper dan in NL. Starten ging nog goed maar stationair was het hopeloos. Met nieuwe ging het weer goed (genoeg, voor zover Bonkige Betty mooi rond kan lopen).
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:Kort geleden alle 4 volledig versleten iridiums vervangen na ongeveer 35.000km, ik koop ze in de UK, vele malen goedkoper dan in NL. Starten ging nog goed maar stationair was het hopeloos. Met nieuwe ging het weer goed (genoeg, voor zover Bonkige Betty mooi rond kan lopen).
Daar koop ik ze ook . Of via Ebay. Maar nou heb ik een beetje een idee wat ik kan verwachten van de bougies qua levensduur.
Paultje
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
Type: R1200RT
Bijz: bj 2012 met alle optie's
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zundert

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Paultje »

Baird schreef:Kort geleden alle 4 volledig versleten iridiums vervangen na ongeveer 35.000km, ik koop ze in de UK, vele malen goedkoper dan in NL. Starten ging nog goed maar stationair was het hopeloos. Met nieuwe ging het weer goed (genoeg, voor zover Bonkige Betty mooi rond kan lopen).

dan is 90000 km een fabeltje, bij mijn VW zitten ze ook af fabriek gemonteerd, maar daar moeten ze na 60000 km worden vervangen, VW noemt het long life bougies. mijn 1200 rt heb ik bij de dealer opgehaald en deze heeft bij de 10000km beurt de bougie's vervangen, gewoon door de originele ngk mar.
volgens zijn zeggen gewoon preventief.
ik vind het prima, ben eigenlijk vergeten om de oude pitten te bekijken, maar de motor loopt net zo fijn als met de oude.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Paultje schreef:
Baird schreef:Kort geleden alle 4 volledig versleten iridiums vervangen na ongeveer 35.000km, ik koop ze in de UK, vele malen goedkoper dan in NL. Starten ging nog goed maar stationair was het hopeloos. Met nieuwe ging het weer goed (genoeg, voor zover Bonkige Betty mooi rond kan lopen).

dan is 90000 km een fabeltje, bij mijn VW zitten ze ook af fabriek gemonteerd, maar daar moeten ze na 60000 km worden vervangen, VW noemt het long life bougies. mijn 1200 rt heb ik bij de dealer opgehaald en deze heeft bij de 10000km beurt de bougie's vervangen, gewoon door de originele ngk mar.
volgens zijn zeggen gewoon preventief.
ik vind het prima, ben eigenlijk vergeten om de oude pitten te bekijken, maar de motor loopt net zo fijn als met de oude.
Zo werken dealers ook. Als er in het boekje staat vervangen dan word dit ook gedaan. Al waren ze er de vorige week ingezet. Waren ze zo goed ook maar remvloeistof vervangen maar dat is een minder leuk karweitje. Maar een bougie kan in de ene motor langer meegaan dan de andere. Mij lijkt 90000km ook wel zeer lang. Zoals ik al eerder zei . Bougies blijven wel vonken maar het benodigde voltage voor een goede vonk zal steeds hoger moeten zijn. Op een gegeven moment kan daar wel een dubbel voltage nodig zijn aan die bougie voor de vonk overspringt.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Baird »

Kennis van me heeft een R1200C, heeft in 4 jaar tijd ongeveer 10.000 km gereden dus jaarlijkse beurten bij de dealer: keurig iedere beurt nieuwe bougies geplaatst :cry: , ben zo blij met mijn 2 rechter handen ....... :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door FreekC »

90000 km gaat het echt niet worden.
Bij mijn 1200 GSA DOHC na 30000 km vervangen omdat de electrode afstand 0,1 mm is gegroeid.
De iridium midden electrode slijt eigenlijk niet maar de massa electrode wel degelijk.
Ik heb de vraag bij NGK neergelegd, wanneer is een iridium bougie versleten, maar die vinden het waarschijnlijk niet interessant genoeg om te reageren.
Als je zo rond de 30000 km aanhoudt zit je mijns inziens goed.
Ik koop ze ook in Engeland bij "The Green Sparkplug".

-Freek-
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Bij mijn RT zijn de iridium bougies meer dan 30.000 km meegegaan: bij km stand 31.000 geplaatst, bij km stand 62.000 de motor verkocht. In de tussentijd bougies niet vervangen. Geen enkel verloop gemerkt in startgedrag en/of motorloop. Allemaal prima! Volgens mij waren de bougies nog niet aan einde levensduur.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

FreekC schreef:90000 km gaat het echt niet worden.
Bij mijn 1200 GSA DOHC na 30000 km vervangen omdat de electrode afstand 0,1 mm is gegroeid.
De iridium midden electrode slijt eigenlijk niet maar de massa electrode wel degelijk.
Ik heb de vraag bij NGK neergelegd, wanneer is een iridium bougie versleten, maar die vinden het waarschijnlijk niet interessant genoeg om te reageren.
Als je zo rond de 30000 km aanhoudt zit je mijns inziens goed.
Ik koop ze ook in Engeland bij "The Green Sparkplug".

-Freek-
Ik vind 30000km ook heel netjes voor een paar bougies. Ik vind ze in ieder geval stukken beter dan de standaard bougie. En eigenlijk inderdaad niet duur als je ze koopt op de juiste plaats.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 504
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Toendertijd bij mijn MG Norge alle NGK Irridium bougies vervangen door deze van Denso. Motor liep veel beter. Bij de beemer eigenlijk nog niet gedaan daar zitten nog steeds NGK's in.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

aantzeetje schreef:Toendertijd bij mijn MG Norge alle NGK Irridium bougies vervangen door deze van Denso. Motor liep veel beter. Bij de beemer eigenlijk nog niet gedaan daar zitten nog steeds NGK's in.
Bij de auto's nooit geen verschil tussen Denso en NGK volgens mij is de kwaliteit gelijk.
Paultje
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
Type: R1200RT
Bijz: bj 2012 met alle optie's
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zundert

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Paultje »

FreekC schreef:
Ik heb de vraag bij NGK neergelegd, wanneer is een iridium bougie versleten, maar die vinden het waarschijnlijk niet interessant genoeg om te reageren.


Eerder bericht van 14-05-2016:
L.S. In mijn BMW 1200 motorfiets heb ik iridium bougies van NGK.(CR8EIX) Na 30000km is de electrode afstand van 0,75 mm vergroot naar 0,85 mm Wanneer is zo'n bougie nu eigenlijk versleten en moet hij vervangen worden?
Vervolgens:
Ik weet het niet, maar het valt niet mee om binnen een paar weken een antwoord te geven. Van een wereldconcern als NGK had ik wel iets anders verwacht.Het lijkt me voor een wereldleider op de bougie markt niet zo moeilijk om hier een antwoord op te geven. In afwachting van uw antwoord enz. enz. M.v.g.
Dit bericht ontving ik als antwoord van NGK:
Geachte heer

Bedankt voor uw bericht en excuses voor onze verlate reactie.
De vervangingsinterval van de bougies wordt uitsluitend bepaald door de fabrikant, in dit geval BMW.

De bougies worden exact volgens de specificaties van de fabrikant gefabriceerd zodat zij deze intervallen probleemloos overbruggen, zonder de elektrodeafstand te hoeven aanpassen.
Wij adviseren u de vervangingsinterval van de bougies voor uw motorfiets op te vragen bij uw BMW dealer.

Als stelregel wordt aangeraden bougies te vervangen zodra deze op de grens van hun levensduur komen of om de 3 jaar.
Het kan echter voorkomen dat een bougie eerder vervangen moet worden door een mogelijke beschadiging.

Op deze pagina vindt u informatie terug over de diagnose en mogelijke oorzaken: https://www.ngk.de/nl/techniek-in-detai ... adigingen/


With best regards / Mit freundlichen Gruessen / Met vriendelijke groet,

Afdeling KCC (Klant Contact Center)
NGK Spark Plug Europe GmbH

Geschaeftsfuehrer / Managing Director: Masaki Sumiya
Harkortstr. 41, 40880 Ratingen, Germany
AG Duesseldorf HRB 43118
Website: http://www.ngkntk.de
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Paultje schreef:
Ton1959 schreef:
Ik heb de vraag bij NGK neergelegd, wanneer is een iridium bougie versleten, maar die vinden het waarschijnlijk niet interessant genoeg om te reageren.

dit bericht ontving ik van NGK;

Ik weet het niet, maar het valt niet mee om binnen een paar weken een antwoord te geven. Van een wereldconcern als NGK had ik wel iets anders verwacht.Het lijkt me voor een wereldleider op de bougie markt niet zo moeilijk om hier een antwoord op te geven. In afwachting van uw antwoord enz. enz. M.v.g.

Eerder bericht van 14-05-2016

L.S. In mijn BMW 1200 motorfiets heb ik iridium bougies van NGK.(CR8EIX) Na 30000km is de electrode afstand van 0,75 mm vergroot naar 0,85 mm Wanneer is zo'n bougie nu eigenlijk versleten en moet hij vervangen worden?



Geachte heer

Bedankt voor uw bericht en excuses voor onze verlate reactie.
De vervangingsinterval van de bougies wordt uitsluitend bepaald door de fabrikant, in dit geval BMW.

De bougies worden exact volgens de specificaties van de fabrikant gefabriceerd zodat zij deze intervallen probleemloos overbruggen, zonder de elektrodeafstand te hoeven aanpassen.
Wij adviseren u de vervangingsinterval van de bougies voor uw motorfiets op te vragen bij uw BMW dealer.

Als stelregel wordt aangeraden bougies te vervangen zodra deze op de grens van hun levensduur komen of om de 3 jaar.
Het kan echter voorkomen dat een bougie eerder vervangen moet worden door een mogelijke beschadiging.

Op deze pagina vindt u informatie terug over de diagnose en mogelijke oorzaken: https://www.ngk.de/nl/techniek-in-detai ... adigingen/


With best regards / Mit freundlichen Gruessen / Met vriendelijke groet,

Afdeling KCC (Klant Contact Center)
NGK Spark Plug Europe GmbH

Geschaeftsfuehrer / Managing Director: Masaki Sumiya
Harkortstr. 41, 40880 Ratingen, Germany
AG Duesseldorf HRB 43118
Website: http://www.ngkntk.de
Ik heb de vraag niet bij NGK neergelegd. _001 . Maar het antwoord van NGK is wel dom. Standaard worden er geen iridium bougies gemonteerd door de dealer dus die heeft niks zinnigs te zeggen over de levensduur van deze bougies. En een bougie slijt niet in elke motor even snel. En de rijstijl heeft ook invloed op de slijtage. Wat belangrijk is dat de bougie goed blijft vonken en dat het voltage wat nodig is om de vonk over te laten springen niet te hoog is. Ik zou zeggen als dat voltage zo'n 5000V hoger is geworden zou ik kiezen voor vervangen. Helaas kan je dat thuis niet vaststellen. Maar ik vind eens in de drie jaar vervangen ook geen ramp.
Paultje
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
Type: R1200RT
Bijz: bj 2012 met alle optie's
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zundert

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Paultje »

dat mag jij vinden ton, maar ik vind 3 jaar rijkelijk lang, en daar boven op, hoeveel km's rij je in die drie jaar?
ik hou me liever aan de BMW voorschriften, ook ngk, enn ze slijten ook, misschien wat sneller, maar ik laat ze ook niet zo lang zitten.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Paultje schreef:dat mag jij vinden ton, maar ik vind 3 jaar rijkelijk lang, en daar boven op, hoeveel km's rij je in die drie jaar?
ik hou me liever aan de BMW voorschriften, ook ngk, enn ze slijten ook, misschien wat sneller, maar ik laat ze ook niet zo lang zitten.

Ik rijd vrij weinig in die drie jaar overigens. Hooguit 20000km. Er is geen BMW voorschrift voor de vervangingstermijn van een iridium bougie in mijn motor. Misschien laat ik ze er wel 4 jaar in zitten. Ik verzorg mijn motor beter dan de gemiddelde BMW dealer zou doen overigens. Mijn motor word voornamelijk gebruikt voor lekker te touren of gewoon even een blokje om (75km ).
Ooit was ik ervan overtuigd dat de dealer en de importeur alles het beste wisten en het beste voor de klant wilde. Maar als je zelf lang genoeg in de garage gewerkt hebt weet je dat dit niet het geval is. Waar het om gaat is dat alles wat in de planning staat voor die bepaalde dag klaar is op het eind van de dag.
Paultje
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
Type: R1200RT
Bijz: bj 2012 met alle optie's
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zundert

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Paultje »

helemaal mee eens Ton,
had mijn vorige BMW gs1200 adventure verkocht aan een Tilburgse man, en na een poos kwam hij nog eens op de koffie.
hij vertelde mij dat hij meer dan €600,- voor een beurt betaald had bij een BMW dealer uit de Rijen.
het was geen DOHC blok, dus klepjes was voor een monteur een half uurtje, daarbij 4 pitten, olie en de filters, en o ja, het dynamoriempje.
daarom was de beurt wat duurder, ze hadden het riempje mee vervangen... a raison van 2 tientjes.
ik denk dat een dealer dus voortaan een uur tarief hanteert wat grenst aan dat van een dokter!
mij zien ze niet meer, ik ga naar RECO in Breda, hij heeft 9 jaar in de Rijen gewerkt bij deze welbekende dealer, en ik was 1/3e kwijt...
zo zie je maar weer.
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door FreekC »

Paultje, zet je de rest van het verhaal er ook bij??

-Freek-
Paultje
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
Type: R1200RT
Bijz: bj 2012 met alle optie's
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zundert

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Paultje »

FreekC schreef:Paultje, zet je de rest van het verhaal er ook bij??
ik heb de (mijns inziens) belangrijkste en meest relevante info geciteerd.
ik mag er op voorhand van uitgaan dat het niet gecensureerd is door deze of gene..
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Bert M »

Mijne heren,

We wijken af van het topic: de iridium bougies.

Ter opfrissing: het moderatieteam censureert geen inhoudelijke informatie. Berichten die niet aan de regels voldoen worden in zijn geheel, met opgaaf van reden per PB, verwijderd. Hooguit zetten we voor de leesbaarheid, de quote-maskers op de goede plek...

Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door FreekC »

We wijken zeker niet af van het onderwerp want het verhaaltje is nog niet uit.
Ik heb een vervolg vraag bij NGK neergelegd.
Zie hier onder.

-Freek-

Reactie gekregen van NGK.
mijn vraag:

Toch nog een vraag.
Uw antwoord is natuurlijk heerlijk “politiek correct”.
Ook zijn de intervallen die BMW voorschrijft geen probleem maar ………..mijn vraag, wanneer is een bougie versleten in de ogen van de maker NGK??
Ik ben erg benieuwd wat de maker er van vindt, wat BMW vindt vind ik persoonlijk niet zo boeiend.
Het gaat mij om het slijtage patroon.
Is een bougie versleten als de electrode afstand b.v. 0,1 mm groter is geworden of 0,05mm of 0,2mm?
Dat zou ik wel eens van de makers willen horen.
BMW vind het niet erg als je er elke 10000 km nieuwe in doet.
Er benieuwd naar uw reactie.


Het antwoord :

Hier zijn geen standaarden voor. Zodra de elektrode is ´afgesleten´ of veranderd kan dat gevolgen hebben (zoals onregelmatig lopen van de motor) derhalve is vervangen de beste optie.
Daarnaast spelen er ook zaken mee die niet zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld vibraties/haarscheurtjes, bougies die te vast of te los zitten - de warmte niet goed kwijt kunnen, etc.
Bij een iridium bougie zijn deze zaken nog moeilijker visueel te constateren en zal de bougie doorgemeten moeten worden om een exact beeld van de slijtage/schade te verkrijgen.

With best regards / Mit freundlichen Gruessen / Met vriendelijke groet,

Afdeling KCC (Klant Contact Center)
NGK Spark Plug Europe GmbH

Geschaeftsfuehrer / Managing Director: Masaki Sumiya
Harkortstr. 41, 40880 Ratingen, Germany
AG Duesseldorf HRB 43118
Website: http://www.ngkntk.de


Hoe je een bougie "doormeet" is me dan weer niet duidelijk maar dat zal wel met een scoop moeten, lijkt me.

-Freek-
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Isaac »

Bougies zijn met een speciaal test apparaat door te meten.
Met dit apparaat kan, onder druk, de overslag (minimale ontsteek spanning) en doorslag (maximale spanning die afwijkend gedrag vertoond) getest worden. Deze tester had tevens de mogelijkheid om bobines te testen op werk en doorslag spanningen.
Mede door deze tester konden wij kijken wat een 'normale' ontsteking deed. Gewoon met contactpunten dus.
Een transistor ontsteking. Zoals tegenwoordig haast standaard is.
En een thyristor ontsteking. Middels hogere primaire spanning (pieken) de bobine in verzadiging sturen.

De thyristor ontsteking kwam daar als beste uit maar heeft meer elektronica nodig.
Bij versleten bougies kan het zijn dat de vonk op een ongewenste plaats af gaat geven. Dit kan een warmloper tot gevolg hebben en in een ongunstig geval, bij overslag naar de zuiger, een gaatje in de zuiger.
Mijn ervaring is; niet wachten totdat de motor aangeeft dat vervanging nodig is maar preventief vervangen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wij hadden jaren terug op school zo'n testapparaat. Je had er niet veel aan. Het scoopbeeld was eigenlijk het meest zinvol.
Dus bij een nieuwe bougie sprint bij ongeveer 7000 volt de vonk over maar bij de gewone bougies sprong de vonk na zo'n 8000km vaak bij 9500-10000 volt over. En als ze vervangen werden bij 20000km zat dit voltage wel rond de 14000/15000Volt.
Dat hoge voltage moet natuurlijk ook weer geleverd worden door de bobine die daardoor ook meer belast word. Ik weet niet hoeveel beter de iridium bougies zijn en kan van deze ook niks zeggen over het verloop van de verhoging van het benodigde voltage vanwege slijtage van de electrodes. Wat ik ook weet dat bougies in onze motoren korter meegaan als bougies in auto's maar onze motoren leveren per cc ook meer prestaties.
Volgens mij heeft ook de kwaliteit van het mengsel een behoorlijke invloed op de slijtage. Ik bedoel hiermee dat een te arm mengsel weer zal zorgen voor een hogere verbrandingstemperatuur en ook meer slijtage aan de bougie. Maar bij een te rijk mengsel of een motor die bijvoorbeeld meer olieverbruik heeft zal de bougie door vervuiling ook een slechtere vonk geven.
Maar de moderne ontstekingen zijn in staat om zonder veel moeite te kunnen leveren. Daarom zijn veel van de moderne ontstekingen wel behoorlijk dodelijk. Als je de stickers mag geloven die overal geplakt zijn. Zeer pijnlijk zijn ze wel ( ik spreek uit ervaring).
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door FreekC »

Helemaal mee eens Isaac.
De antwoorden van NGK zijn er waar je eigenlijk niets aan hebt.
Als je de technische specificaties bekijkt staat er zoiets als:
Iridium smelt pas bij 2450 graden bla, bla, bla..............het geen de levensduur van de bougie verdubbeld.
Dat durf ik zomaar tegen te preken.
De iridium midden electrode slijt idd eigenlijk niet maar de massa electrode wel zeker.
Na 30000 km was bij mijn 1200 GSA 2010 de electrode afstand 0,1 mm groter geworden en de massa electrode flink rond geworden.
Ik denk dat 30000 km zo'n beetje de max is.
Gelukkig zijn ze goedkoper dan de originele dus dat valt dan weer mee.

-Freek-
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat NGK dat antwoorden over de levensduur van een iridium bougie ook niet zelf weet per merk en type. Ik verwacht dat die gewoon de bougies laten testen door de auto en motor merken als daar belangstelling voor is. En de meeste zullen geen iridium bougies willen omdat hiermee in feite onderhoudskosten lager worden. Dus niet gunstig voor het verdien model.
En als NGK de cijfers wel weet dan zullen ze het ons niet laten weten omdat je zelf kan uitrekenen wat dan voordeliger is voor jou. Ik zelf wil ook niet bezuinigen bougies maar ik wil wel een goede vonk en een betrouwbare bougie. En ik denk dat de iridium bougie hier wel degelijk wint van de standaard bougie.
Jammer dat ik niet meer in de garage werk anders hing ik de motor even aan de testkast. Dus gewoon het scoopbeeld aflezen en naar de vonkspanning kijken. En dit herhalen na bijvoorbeeld 20000km. En dit vergelijken met de standaard bougie.
Bij auto's gaat een gewone bougie tussen de 20000 en 24000km mee. Ik verwacht bij motoren een stuk korter. En ik denk dat ergens rond die 30000km wel aannemelijk klinkt voor de iridium bougies.
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Ik lees hier aardig wat over iridium bougie's.
Maar ik zie nergens de verschillen staan van de nummers voor de R1200RT. Of ik zie het over het hoofd.
Ik heb een set iridium bougie's uit Amerika besteld. Met serie nr DCPR8EIX. Met een blij gezicht wou ik ze erin draaien en zag dat de schroefdraad groter is dan mijn bestaande bougie's die erin zitten.
Nu denk ik: zitten er verschillen in de bouwjaren? Een maatje van me die heeft er DCPR8EIX inzitten voor zijn RT uit 2005 of 2007. Die van mij is van 2011.
Of heb ik de verkeerde nummer besteld.
Heeft er iemand voor mij de juiste nummer zodat ik weer een set kan bestellen.
Deze gaan binnenkort hier in verkoop. Gaat om een set van 4 iridium bougie's.


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mootje1200 schreef:Ik lees hier aardig wat over iridium bougie's.
Maar ik zie nergens de verschillen staan van de nummers voor de R1200RT. Of ik zie het over het hoofd.
Ik heb een set iridium bougie's uit Amerika besteld. Met serie nr DCPR8EIX. Met een blij gezicht wou ik ze erin draaien en zag dat de schroefdraad groter is dan mijn bestaande bougie's die erin zitten.
Nu denk ik: zitten er verschillen in de bouwjaren? Een maatje van me die heeft er DCPR8EIX inzitten voor zijn RT uit 2005 of 2007. Die van mij is van 2011.
Of heb ik de verkeerde nummer besteld.
Heeft er iemand voor mij de juiste nummer zodat ik weer een set kan bestellen.
Deze gaan binnenkort hier in verkoop. Gaat om een set van 4 iridium bougie's.


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Je bestelde de bougies die geschikt waren voor de R1200RT
2005–2009
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

@ton1959, weet je het nr van een 2011? Via Google kom ik ook gekke dingen tegen en kom ook weer terug op de DCPR8EIX. bouwjaren zijn er niet in vermeld. Erg verwarrend dan.


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door bratus »

Mijn ervaring met iridium bougies(niet op een motor maar in de auto. Deze loopt op LPG en volgens de voorschriften moeten daar iridium bougies in.)

Volgens de voorschriften moeten de bougies om de 30.000 km verwisseld worden. Ik verwissel ze om de 60.000 km. (Ze zien er dan ook nog goed uit. Geen inbranden, best wel knap van zo'n dunne elektrode. Reden dat ik ze dan wel verwissel en er nog niet langer mee doorrijd is dat de ervaring leert dat gewone bougies na ongeveer 100.000 km problemen beginnen te geven.)

Dus wat Rendert en DickL hierboven noemen komt wel overeen met deze ervaring.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mootje1200 schreef:@ton1959, weet je het nr van een 2011? Via Google kom ik ook gekke dingen tegen en kom ook weer terug op de DCPR8EIX. bouwjaren zijn er niet in vermeld. Erg verwarrend dan.



Sent from my iPhone aan alle forumleden
Ik twijfel nog . Het zou deze kunnen zijn http://www.jpcycles.com/product/zz43168
Als ik weet wat je oude bougies waren dan kan ik de vervangende betere NGK iridium vast wel vinden.

Vond ik hier http://www.jpcycles.com/2011-bmw-r1200rt/ngk
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Morgen trek ik er eentje uit en kijk ik wat er op staat.


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mootje1200 schreef:Morgen trek ik er eentje uit en kijk ik wat er op staat.


Sent from my iPhone aan alle forumleden

Staat misschien ook gewoon in het boekje bij de motor of het werkplaatshandboek.\

Het zou ok deze kunnen zijn maar die vond ik bij max bmw https://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche ... d=07012015

http://chongaik.com/index.php?route=pro ... ct_id=2006

Het is wat lastig om een iridium bougie te vinden merk ik . Ik had er eerst een gemakkelijke site voor maar vind hem niet zo gauw nu.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Even gekeken bij Quispel BMW
Dit is de standaard bougie http://www.motorenwebshop.nl/bmw-1/r-se ... e-mar8bjds

Nog even verder gezocht voor je.

http://www.assumburg.nl/zoeken.html?q=MAR8B-JDS+
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Dat klopt. De origine bougie is de MAR8BJDS. Sleutelmaat 14mm.
Maar nu de juiste iridium bougie met sleutelmaat 14mm.
Heb een site gevonden met een hele verhaal over de combinatie nummers, letters. Al die combinaties zijn erg verward. Mijn keuze voor een iridium bougie is uit het assortiment gehaald.
https://www.xlmoto.nl/bougie-ngk/bmw-r-1200-rt-2011


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Inspector Gadget

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Via g00gle kom je aardig wat draadjes tegen over iridium bougies & cam-heads.
(zo worden de modeljaar 2010 1200RT's vaak genoemd op de buitenlandse fora)

Het probleem is dat NGK (et al) er voor gekozen heeft geen specifieke Iridium bougies voor dat modeljaar te ontwikkelen.

Volgens die fora wordt, als het om NGK gaat, de NGK MR8AI9 aangegeven.
Wel is het zo dat de lengte wat langer is, de bougie dus dieper in de cilinder gemonteerd zal komen en, volgens de experts er dus een zeker risico is dat er eerder/meer vervuiling kan neerslaan op de bougie in de groeven (!) van de bougie. (aan het uiteinde van de te lange bougie)
En dat kán mogelijk problemen geven met het demonteren van de bougie.
Ge zeit gewaarschuwd. ;)

De experts zijn het ook met elkander eens dat een iridium bougie met name bedoelt is voor een langere levensduur.
En in essentie weinig tot niets betekend voor wat betreft de performance.
Dus de "winst" van het gebruik van Iridium bougies is maar relatief, wat dat betreft.
Zeker met het risico dat als je de bougies door die voorgenoemde vervuiling er niet meer uit kunt draaien, dat risico is tot op zekere hoogte reëel.

Naast NGK, worden er ook Iridium modellen aangegeven, zoals de Denso IU24.

Hou er ook rekening mee dat je in plaats van je "reguliere" 14mm dop-sleutel, dan de 16mm dop-sleutel nodig hebt.
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Vervelende nadelen.
Dat verklaart dus dat ze niet makkelijk te vinden zijn.
Ik neem geen risico's en zal het dan maar bij de origine bougie's houden. Omdat mijn ervaring met iridium goed beviel bij al me vorige motoren wou ik ze dus ook graag in mijn RT hebben.

Even voor wat duidelijkeid voor ik
Me set in de verkoop gooi en dat diegene er ook nix aan heeft.
Zoals Ton1959 aangaf zijn de DCPR8EIX geschikt voor de R1200RT 2005 t/m 2009?





Sent from my iPhone aan alle forumleden
Inspector Gadget

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, dat zijn soms de nadelige gevolgen van de modelwijzigingen, diverse onderdelen willen nog wel eens rigoureus gewijzigd worden.

Volgens mijn informatie is de Iridium versie voor de 1200RT (en de 1150RT & nog vele modellen meer);
NGK Iridium bougies - model: DCPR8EIX
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... r8eix.html

(model DCPR8EKC is de standaard, koperen uitvoering, http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... r8ekc.html).

Voor de 1200RT van modeljaar 2010 t/m 2013 is er de koperen versie de MAR8B-JDS;
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... b-jds.html
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Iridium bougies

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als gewone bougies er 5000km inzitten dan is er een veel sterkere vonk nodig om over te springen aan de bougie electrodes. Dit zal merkbaar zijn bij de koude start vooral in de winter. Maar omdat de iridium bougie langer meegaat zal dit benodigde voltage niet zoveel omhoog gegaan zijn en houd je dus ook en motor die beter start volgens mij. Tevens zal ik ook nog eens testen wat mijn gunstigste brandstofverbruik is met de gewone bougies. Volgens mij is het een klein beetje lager geworden nadat ik de iridium bougies er in gezet heb.
Maar het gaat niet om een gigantisch verschil hoor. Voor mijn motor zijn ze gewoon te krijgen. Ik vind het wel handig dat ze wat langer kunnen blijven zitten. En het prijsverschil was klein als je ze op de goede plaats koopt.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”