Accu en dynamospanning

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
DickL

Accu en dynamospanning

Ongelezen bericht door DickL »

Heb met de GS 911 volgende spanningen gemeten :

a. Contact aan, maar niet gestart :
Accu : 12,14 V.

b. Tijdens de start : Accu : 10 V

c. Na de start - stationair :
Accu : 14,38 V
Dynamo : 13,84 V.

Zoals blijkt functioneert het laadsysteem naar behoren, en is er dus geen probleem. Het gaat mij om het merkwaardige feit, dat na de start de accuspanning oploopt van 12,14 naar 14,38 volt, terwijl de dynamospanning slechts 13,84 volt aangeeft.
Ik ben geen leek op dit gebied, maar hier sta ik voor een raadsel. Hoe kan de spanning op de accu, die zonder te starten slechts 12,14 Volt is, hoger oplopen dan de dynamospanning ?
Voor de goede orde : het gaat hier om een F 800ST, maar dat is eigenlijk niet belangrijk.

gr. Dick
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Accu en dynamospanning

Ongelezen bericht door Isaac »

Afhankelijk van de meter die gebruikt wordt kan het inderdaad zo zijn dat de gemeten spanning aan de dynamo wat lager uit komt. Dat heeft te maken met de rimpel spanning die uit een wisselstroom dynamo komt. Direct op de accu heb je de capaciteit van de accu zelf die de rimpel weg werkt. Nu moet ik wel zeggen dat het gemeten verschil redelijk groot is. Of de accu dan slecht is kan zo niet geconstateerd worden. Daar zijn de nodige accu testen voor. Wat wel zou kunnen is dat de verbinding vanaf de dynamo met de accu wat weerstand heeft (lees oxidatie op de aansluiting(en)) waardoor er ook, dan verklaarbaar, wat meer rimpel ontstaat. Dat kan dus ook een aardverbinding zijn. Even alles nazien, schoonmaken en opnieuw monteren. Pas wel op met de toch wel gevaarlijke kortsluitstromen als je aan een accu circuit gaat werken.
DickL

Re: Accu en dynamospanning

Ongelezen bericht door DickL »

Dank voor de reacties. Accu is niet 100% meer, maar nog wel goed - zo'n dag na opladen nog steeds 12,7 Volt. Uiteraard zakt de spanning na aanzetten contact wat in omdat dan de accu belast wordt.
Ik denk dat Isaac gelijk heeft - het is de rimpelspanning die de GS 911 niet meet. En ook het feit, dat de accuspanning na het starten oploopt tot 14,38 Volt geeft mij een aanduiding dat de afgeregelde dynamospanning in werkelijkheid zo'n 14,4 Volt bedraagt.

gr. Dick
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accu en dynamospanning

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik test een accu het liefst belast. Wij deden ze altijd belasten met 3 x het amperage wat op de accu is aangegeven. Het voltage moet dan bij een goed geladen accu zeker niet onder de 10 Volt duiken. Als hij bij mij onder de 10V komt als de motor gestart word koop ik een nieuwe accu.
DickL

Re: Accu en dynamospanning

Ongelezen bericht door DickL »

Natuurlijk moet het echte testen van wat voor accu dan ook onder belasting gebeuren en ik geef toe dat een terugval naar 10 volt tijdens het starten niet duidt op een 100% capaciteit, maar dat hoeft ook niet, en nu al vervangen is voor mij niet nodig - ik houd het wel in de gaten. Alle contacten in zowel het start- als het laadcircuit zijn volkomen "smetvrij", en motor start altijd onmiddellijk. Zoals ik al eerder zei, er zijn geen problemen, en het was mij uitsluitend te doen om een verklaring van het verschil tussen accu en dynamospanning, en Isaac heeft dit voor mij althans duidelijk uitgelegd. Allen bedankt voor het commentaar, en wat mij betreft kan dit draadje worden gesloten.

gr.Dick
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”