Accu en dynamospanning

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
DickL

Accu en dynamospanning

Ongelezen bericht door DickL »

Heb met de GS 911 volgende spanningen gemeten :

a. Contact aan, maar niet gestart :
Accu : 12,14 V.

b. Tijdens de start : Accu : 10 V

c. Na de start - stationair :
Accu : 14,38 V
Dynamo : 13,84 V.

Zoals blijkt functioneert het laadsysteem naar behoren, en is er dus geen probleem. Het gaat mij om het merkwaardige feit, dat na de start de accuspanning oploopt van 12,14 naar 14,38 volt, terwijl de dynamospanning slechts 13,84 volt aangeeft.
Ik ben geen leek op dit gebied, maar hier sta ik voor een raadsel. Hoe kan de spanning op de accu, die zonder te starten slechts 12,14 Volt is, hoger oplopen dan de dynamospanning ?
Voor de goede orde : het gaat hier om een F 800ST, maar dat is eigenlijk niet belangrijk.

gr. Dick
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Accu en dynamospanning

Ongelezen bericht door Isaac »

Afhankelijk van de meter die gebruikt wordt kan het inderdaad zo zijn dat de gemeten spanning aan de dynamo wat lager uit komt. Dat heeft te maken met de rimpel spanning die uit een wisselstroom dynamo komt. Direct op de accu heb je de capaciteit van de accu zelf die de rimpel weg werkt. Nu moet ik wel zeggen dat het gemeten verschil redelijk groot is. Of de accu dan slecht is kan zo niet geconstateerd worden. Daar zijn de nodige accu testen voor. Wat wel zou kunnen is dat de verbinding vanaf de dynamo met de accu wat weerstand heeft (lees oxidatie op de aansluiting(en)) waardoor er ook, dan verklaarbaar, wat meer rimpel ontstaat. Dat kan dus ook een aardverbinding zijn. Even alles nazien, schoonmaken en opnieuw monteren. Pas wel op met de toch wel gevaarlijke kortsluitstromen als je aan een accu circuit gaat werken.
DickL

Re: Accu en dynamospanning

Ongelezen bericht door DickL »