Temperatuurmeter R1200RT

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Beste forumleden,

Ik heb twee vragen over temperatuurmeters op de R1200RT.
Wat mij opviel is dat de buitentemperatuurmeter nogal optimistisch is. Deze geeft op het dashboard denk ik tussen de 4 en 6 graden te veel aan.
Maar ach, op de 1100 zat zo'n ding niet eens. Maar herkennen meer 1200 rijders dat?

De tweede vraag is, of het motormanagement een eigen temperatuursensor heeft (die zit ergens rechts in de kuip geloof ik).
Als dat dezelfde sensor is, kan de afwijking opeens heel relevant zijn.

Vriendelijke groet,

Maarten
Inspector Gadget

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er zitten meerdere temperatuursensoren op de 1200RT.
Degene die de temperatuur op je dashboard toont zit, afhankelijk van het bouwjaar van je motor, rechts-vooraan net onder de tupperware of achteraan nabij de diagnose-stekker, waar ongeveer de passagier zit, ook rechts.
Herkenbaar als een vrij spitsig en langwerpig (3 ~ 4cm) en een 2-polige aansluiting;
Luchttempratuur Sensor-2.jpg
Je kunt verder weinig aan de sensor in- of afstellen.
Behalve schoon maken of deze eventueel vervangen.
Een 2eKansje kost zo'n 20 euro.

Maar de buitentemperatuur is inderdaad ietwat indicatief;
Even stilstaan en de warmte van het motorblok kan die meting al beïnvloeden.
En tevens heb ik bemerkt dat de meetwaarde niet constant geüpdate wordt.

Ik heb net ff gekeken, waarbij de motor koud is en de (redelijk goede) weerstations-sensor op ongeveer een meter afstand van de motor, dus vrijwel dezelfde temperatuur heeft;
- BC geeft aan: 18,5 graden.
- Weerstation: 17,1 graden.

Een afwijking dus van 1,4 graden, ruim binnen mijn verwachtingen. ;)

Je kunt eventueel bij een BMW dealeRT langs gaan en vragen of er een gerelateerde software-update voor jou motor beschikbaar is.

Maar je moet in dit geval zeker niet "denk ik", je moet het echt gaan meten met 2 temperatuurmeters, dan weet je het zeker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Temperatuur sensoren werken middels spannings deling. De unit leest de spanning uit en knoopt daar een temperatuur aan. De meeste sensoren zijn logaritmisch en de software zou daar dan ook op afgestemd moeten worden. Bij minder belangrijke temperaturen en/of kleine bereiken van de sensor wordt dit afstemmen vaak achterwege gelaten. De 1100 heeft de temperatuur meting in het luchtfilter zitten. Echter heeft deze geen uitlezing naar een werkelijke temperatuur op een display. Middels enkele referentie waarden wordt hiermee de instellingen van de motronic geregeld. Of de 1200 een 2e sensor bezit weet ik niet. Als een sensor een te hoge waarde aangeeft en deze tevens dient voor de motor zelf dan is de afstelling schaarser. Een mogelijke KFR kan dan een bijkomend verschijnsel zijn. Een andere sensor zou dan het probleem kunnen oplossen maar als de afwijking bij 15 graden net zo veel is als bij 25 graden dan zal het niet de sensor zijn maar de meting. Een correctie (ijking) middels externe weerstand kan dan een eenvoudige oplossing zijn voor dit probleem. Dit was overigens bij de 1100 de aanpassing om het KFR verschijnsel weg te drukken. Een onderdeel van enkele centen verwerkt in een plug en daar de hoofdprijs voor te rekenen.
Inspector Gadget

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ehm , sorry, maar deze sensor is puur en alleen voor het meten (en weergeven) van de buitentemperatuur op de 1200RT.
Ook de 1200RT heeft een temperatuuraanduiding in het display/dashboard.

Ook bij de 1200RT zit er (ook nog) een temperatuursensor op/in het luchtfilterhuis ten behoeve van de Motronic.

Waar je naar refereert is wat we op het RT-forum weerstandtuning noemen, waar je een weerstand (al dan niet samen met een PTC/NTC) in serie zet met de bestaande (2e), officieel IAT, sensor genaamd.
Wat ik hoofdzakelijk snake-oil benoem, het is symptoombestrijding in mijn optiek.

Dit draadje gaat over de 1e sensor, niet over de 2e.

En, ja dus, de 1200 heeft (ook) meerdere temperatuursensoren.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 09 jul 2016, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Zoals ik aangaf weet ik niet of de 1200 meerdere temperatuur sensoren heeft. Als, zoals je aangeeft, dit uitsluitend voor de temperatuur meter is die op het display wordt weergegeven dan is het een kwestie van 2 metingen doen en afhankelijk van die uitslag is het dan een nieuwe sensor of bestaande aanpassen. Dat weerstand tuning geen optie had ik in dat draadje al aangegeven. Maar als het 1 sensor betrof voor beide functies dan is de oplossing ook afhankelijk van 2 metingen. Ik haalde alleen aan dat als het 1 sensor is die te hoge temperatuur aangeeft ook de motor dan verkeerde informatie krijgt.

Voor mij is het nu duidelijk. Gescheiden systemen dus even meten en dan beslissen.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Dank voor de reacties. Het neemt in elk geval mijn zorg weg dat de ietwat onnauwkeurige temperatuur op het dashboard gevolgen heeft voor de motronic.
Inspector Gadget

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan, uiteraard.

Ik weet niet of je ergens nog een goede temperatuurmeter hebt?

Als het een kwikthermometer is (bijv. voor in de tuin), leg die vannacht als het donker is dan op de motor (dashboard), wacht een paar uur en zet dan je contact-aan (start de motor niet). Druk dan een paar keer op BC om de temperatuuraanduiding te krijgen.
Vergelijk dat met hetgeen wat die kwikthermometer aangeeft, en dat is dan je daadwerkelijke waarde.
Trek die van elkaar af en je hebt de afwijking.
Ik zou een paar graden verschil accepteren.

Eventueel kan je overwegen je lettertang/labelprinter (o.i.d) te pakken en print dan (in mijn geval, zie onder) "-1,4" af en plak deze ergens op het dashboard.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Een te hoge temperatuur aanduiding duidt op een te lage weerstands meting. Het is dus niet onmogelijk dat er gewoon wat vuil of vocht in de plug terecht is gekomen. Goed schoon en droog maken en dan kijken of de afwijking is veranderd. Zo niet dan is een serie schakeling van een voorschakel weerstand een hele goedkope mogelijkheid (centen) om de temperatuur meter weer in het redelijke te krijgen. Middels 2 metingen is dit eenvoudig te berekenen wat de waarde moet zijn. Persoonlijk zou ik een kleine afwijking accepteren maar alles boven de 0,3 grd vind ik al onacceptabel. Maar dat heeft ook te maken mijn mijn vakgebied.
Inspector Gadget

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

wat een zinloze discussie verder...
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 09 jul 2016, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Inspector Gadget schreef: Ben het niet met je eens, het gaat zeer waarschijnlijk om een te hoge weerstand. (!)
Want de topic-starter geeft aan dat de temperatuur te hoog aangegeven wordt versus de werkelijkheid.
Bij slechte(re) contact-problemen neemt (ook) de weerstand toe en zal die verkeerde (te hoge) temperatuurindicatie verklaren.
Een NTC-weerstand is een weerstand met een negatieve temperatuurcoëfficiënt. Dit betekent dat de elektrische weerstand afneemt als de temperatuur toeneemt. Nu is de temperatuur indicatie toegenomen dus is de elektrische weerstand afgenomen. Afgenomen is lager in weerstand en is dus zeker geen slecht contact.

Als we het over "rommelen" hebben geef ik je gelijk. Maar ook een voorschakel weerstand moet uiteraard veilig en goed aangebracht worden. De ZFE werkt met ingangen die middels een serie weerstand (is stroom begrenzing) aan de sensor wordt aangeboden. De 2e zijde ligt gewoon aan massa. Ik kan en mag dus deze draden met massa verbinden zonder enig gevolg van schade aan de ZFE. Een sluiting of een onderbreking wordt bij goed geschreven software ook waargenomen en als zijnde een error melding kenbaar gemaakt. Nogmaals als de sensor niet stuk is maar de ZFE er niet goed mee om gaat dan heeft een nieuwe sensor ook geen zin. Meten is weten zoals al eerder aangegeven is.
Inspector Gadget

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

wat een zinloze discussie verder...
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 09 jul 2016, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Inspector Gadget schreef: Mogelijke (!) Vervuiling (of corrosie) van de connector zal de weerstand van het circuit verhogen, en daardoor de "flinke" afwijking van de temperatuurindicatie verklaren.
De weerstand kan dus alleen maar "te laag" zijn bij een defecte sensor of een kortsluiting.
Als ik vocht of vuil aan breng tussen 2 geleiders dan gaat mijn isolatie waarde alleen maar omlaag. Een defecte NTC gaat, op een sporadische uitzondering na, altijd defect door het afbrokkelen van het materiaal. Hierdoor dus minder weerstand (hogere weerstand -> lagere temperatuur).
Inspector Gadget schreef: Met alle respect, maar;
Helaas, FOUT!
Zie schema van de 1200RT, de sensor zit *NIET* aan massa maar loopt via 2 draden direct naar de Central Electronics Unit (de zilverkleurige kast), pootje nummer 37 & 38.
Zou de sensor aan 1 kant aan massa zitten, zou BMW er zeker en vast voor gekozen hebben om maar 1 draad naar de electronica te laten lopen en de andere aansluiting van de sensor aan het frame/massa te monteren.
Bij de 1200 serie liggen vrijwel geen van de bijna tientallen (!) sensoren aan massa.


Dat BMW (en alle andere) niet de massa van het voertuig gebruiken lijk mij logisch. Om wervelstromen te voorkomen mag een ZFE maar op 1 enkel punt met massa verbonden worden. Dat een massa middels een tweede ader aan de sensor wordt verbonden mag en kan dan ook niet anders.
Inspector Gadget

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

wat een zinloze discussie verder...
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 09 jul 2016, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Temperatuurmeter R1200RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Inspector Gadget schreef: 2. Door *geen* gebruik te maken van massa-verbindingen, kunnen grotere afstanden bereikt worden en zeer gevoelig signalen gemeten worden.
Je gaat nu twee dingen door elkaar halen balanced en unbalanced.
Inspector Gadget schreef: NTC's zijn er ook in halfgeleidermaterialen, en die kunnen falen door temperatuur, mechanische schokken, te hoge stroom en/of spanning.
Waar had je die hoge spanning en of stroom vandaan willen halen? Uit de werkende ZFE?
Inspector Gadget schreef: Maar goed, ikzelf zet nu een punt achter deze "discussie", het zal lang niet iedereen interesseren, maar juiste informatie is wel van belang.
En daar ben ik het wel helemaal mee eens.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”