accu en startmotor

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
DickL

accu en startmotor

Ongelezen bericht door DickL »

Om eens te vergelijken welke eisen aan een motoraccu worden gesteld, heb ik wat stroom- en spanningsmetingen gedaan tijdens het starten.
Mijn motoraccu is 14Ah, mijn autoaccu 48Ah.
Motor : Tijdens het starten is de (aanvangs)stroomsterkte 250 A waarbij de spanning terugvalt naar 10 V.
Auto : Tijdens het starten is de (aanvangs)stroomsterkte 235 A waarbij de spanning terugvalt naar 10,65 V.
Zoals blijkt, is de stroomsterkte bij de motorstart nog wat hoger dan bij de auto, dit terwijl de capaciteit van de motoraccu ruim 3 maal zo klein is !
Er wordt dus heel veel van dat kleine motoraccu'tje gevraagd, en het is dus belangrijk, dat niet alleen de start en laadcircuits optimaal moeten werken, maar ook dat de toestand van het ontstekingscircuit niet te wensen overlaat immers zulke stroomsterkten houdt die motoraccu maar zeer kort vol !
Een ander punt wat belangrijk is, dat mijn metingen gedaan zijn bij 25 graden C. Wanneer we de capaciteit van een goede accu bij deze temperatuur op 100% stellen, is de capaciteit van dezelfde accu bij 0 graden C nog maar 80%, dit terwijl de startmotor het toch al wat moeilijker heeft vanwege dikkere olie enz. Vandaar dat marginale accu's meestal in de winter de geest geven.

gr. Dick
Inspector Gadget

Re: accu en startmotor

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dan gebruik je de verkeerde accu, BMW schrijft voor (!) dat je een 19Ah accu gebruikt.

14Ah is te klein en onjuist. -naughty-
Wat mij niet verbaast gezien je eerdere berichtgevingen.

De startmotor van de RT is er een van 1,1Kw en oorspronkelijk bedoelt (ook) voor auto's.

Voor de rest is de strekking van je bericht al diverse keren aan de orden geweest, oud nieuws.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: accu en startmotor

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zoals Rob al aangeeft niks nieuws. Maar een grote 2 cilinder boxer starten is ook een zwaardere belasting voor een accu als een 4 cilinder automotor. Helaas past die grote auto accu ook niet onder onze tank en staan we ook niet te kijken op het extra gewicht. En daarom gaat over het algemeen de accu in onze auto een stuk langer mee. Een motoraccu trek je bij een paar mislukte startpogingen ver leeg. Vooral de gewone accu's.
DickL

Re: accu en startmotor

Ongelezen bericht door DickL »

De (originele BMW) accu van mijn 800ST is wel degelijk 14 Ah. BMW geeft geen vermogen op van de startmotor van de 800 ST en vandaar mijn nieuwsgierigheid. De 1100 RT heeft andere specificaties maar ook dan doet e.e.a. niets af aan de strekking van mijn verhaal. Ik heb nog nergens op dit forum gemeten startstroomvergelijkingen gevonden dus de opmerking "oude koek"begrijp ik niet.
Dick
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: accu en startmotor

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Oude koek slaat meer op dit gedeelte denk ik


Er wordt dus heel veel van dat kleine motoraccu'tje gevraagd, en het is dus belangrijk, dat niet alleen de start en laadcircuits optimaal moeten werken, maar ook dat de toestand van het ontstekingscircuit niet te wensen overlaat immers zulke stroomsterkten houdt die motoraccu maar zeer kort vol !
Een ander punt wat belangrijk is, dat mijn metingen gedaan zijn bij 25 graden C. Wanneer we de capaciteit van een goede accu bij deze temperatuur op 100% stellen, is de capaciteit van dezelfde accu bij 0 graden C nog maar 80%, dit terwijl de startmotor het toch al wat moeilijker heeft vanwege dikkere olie enz. Vandaar dat marginale accu's meestal in de winter de geest geven.

Maar er staat bij je profiel dat je een R1100RT hebt _001
Inspector Gadget

Re: accu en startmotor

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, het is hier het RT-forum .
Als je over een ander model motor schrijft anders dan in je profiel staat aangegeven, is het raadzaam dat wel ff te duiden.
Enige mate van dergelijke zorgvuldigheid is van belang, met name voor de medelezers.

Belangrijk is dan ook te vermelden dat de 800ST een AGM accu heeft, wat positief is voor wat betreft de startcapaciteit.

En zoals bekend moge zijn, op de 11xxRT (en deels ook op de 1200-serie) worden er auto-onderdelen gebruikt, of, en dat klinkt soms wat vreemd, over- gedimensioneerde onderdelen. Vandaar ook, voor de RT althans, een redelijk forse capaciteit accu.
Ik ken de F800ST verder niet, maar als jij daar over verder wilt bomen, ramble on!
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”