Ruit mechanisme schakelaar

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ruit mechanisme schakelaar

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Mijn 1ste probleem.
Gisteren opgestapt, ruitje omhoog, Garmin in de houder. Ruitje naar beneden. Op de snelweg wou ik de ruit wat naar boven stellen en deed nix meer.
Op bestemming contact uit en aan, ook nix.
Vandaag aan de stekker gehangen blijkt me linker stuur schakelaar kapot te zijn[emoji20]
Heb wat rond gebeld voor een gebruikte helaas ook nix. Voor oudere modellen liggen er zat op de plakken bij ze.
Iemand een tip waar ik het verder kan proberen? Boonstra heeft het niet liggen. Bmwmotorsloop ook niets...


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Laatst gewijzigd door Mootje1200 op 23 jul 2016, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Ruit mechanisme schakelaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een bekend euvel, zijn al vele draadjes over geweest.
Sleutelwoorden: WD40/contact-spray en hoge-druk lucht.

Het is meestal vervuiling van de contacten, want zo waterdicht lijkt de schakelaar ook weer niet te zijn.
En vandaar dat je bij de bekende slopeRTs dergelijke schakelaars moeilijk kunt vinden.
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ruit mechanisme schakelaar

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Ik heb ernaar gezocht op het forum. Kwam een aantal tegen met verschillende verhalen.
Ik heb Zojuist 1 gevonden via motorparts en ook de enige die ik gevonden heb.
Meteen besteld en betaald. Nu afwachten op mail met adres waar ik het op kan halen.
Een kop pijn minder.


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Inspector Gadget

Re: Ruit mechanisme schakelaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004
De schakelaar is zelden echt helemaal defect maar vaak flink vervuilt, soms gecorrodeerd.
Ook, heel soms, de connector of een draadbreuk.

Kortom, het loont de moeite de oude schakelaar, als je die toch gaat vervangen, daarop na te zien en door te meten.
En te behouden als reserve, voor het geval het weer voor komt.
Wat ik uiteraard niet voor je hoop!
(maar helaas niet altijd valt uit te sluiten..)
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Ruit mechanisme schakelaar

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Schakelaar die er nu inzit heb ik met verschillende middelen ingespoten zonder resultaat.
Zodra in de nieuwe heb zal ik de ouwe eens onder de loep nemen en hopelijk is die nog te redden. Heb m wel uit elkaar gehaald zag er bling bling schoon uit binnen.
Wel jammer dat dit veel voorkomt en opvallend is het de ruit schakelaar die het meest begeeft.



Sent from my iPhone aan alle forumleden
Inspector Gadget

Re: Ruit mechanisme schakelaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is zeker niet alleen de ruitschakelaar, ook de knipperlicht-knoppen willen nog wel eens er de brui aangeven.
Soms ook de schakelaar van de cruise-control.

En ik zou zeker ook kijken of de kabel vanaf de schakelaars niet te strak vast zitten met de tie-raps e.d

Heb je tevens ook naar de connector gekeken van die schakelaars?
Die ff een paar keer loshalen en inspuiten.
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Ruit mechanisme schakelaar

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Helemaal uit elkaar niet. Wel gedeeltelijk. Met de computer ging de scherm wel op en neer dat was om uit te sluiten of het de schakelaar zou zijn of de mechanisme motor.
Omdat ik er dagelijks en het hele jaar op zit ben ik meteen rond gaan bellen voor een schakelaar.
Voor 80 euro wat ook een hoop geld is voor een gebruikte heb ik er gelukkig 1 gevonden.
De defecte kan ik dan rustig bekijken en repareren als nog mogelijk is. Op de plank zal het niet om eten vragen[emoji3]




Sent from my iPhone aan alle forumleden
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”