R 1150 RT mistlichten kortsluiting

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
PeterBaars
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2016, 13:45
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hasselt

R 1150 RT mistlichten kortsluiting

Ongelezen bericht door PeterBaars »

Eerste melding van mij en pas recentelijk eigenaar van een ex politie BMW R1150RT dus vergeef me als ik iets fout doe of zeg. Mijn vraag: ik heb vaak/soms sluiting in de mistlichten (ver/breedstralers?) aan de voorkant. Als ik de knop op het dashboard omzet (lampje van de knop werkt) klapt zekering 11 er op niet mis te verstane wijze uit. Maar soms werkt het gewoon. Ik heb achter het dashboard gekeken maar kan daar niets vinden dat de sluiting veroorzaakt. Ik weet verder ook iet hoe het precies werkt, of de knop de spanning meteen naar de lampen stuurt of eerst naar een relays? Is dit iets dat vaker voorkomt? Enig idee waar ik zou moeten zoeken? Wat ik van de motor weet is dat er een ander (twinspark) blok op is gekomen. Voor zover ik dat kan beoordelen is dat wel netjes gedaan. Verder werkt alles naar behoren.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R 1150 RT mistlichten kortsluiting

Ongelezen bericht door Isaac »

Alle zware belastingen, waar dus ook de mistlampen onder vallen, worden middels een relais aangestuurd.
Dit zorgt er voor dat de schakelaars lichter uitgevoerd kunnen worden en de bedrading dunner kan zijn.
De schakelaar van de mistlampen zit achter de verlichting schakelaar. Als ook de verlichting uitvalt dan zit de fout vanaf de schakelaar naar het relais.
Als de verlichting gewoon blijft werken en alleen de zekering van de mistlampen (zou zekering 10 (15A) moeten zijn) dan zit de sluiting vanaf het relais naar de lampen. Zinvol is dan de lampen te bekijken of deze inwendig niet af en toe sluiting maken. Bij het open halen zou deze dan toch wel wat zichtbare schade moeten hebben.
Schema van deze motor staat in het download gedeelte van dit forum.
Inspector Gadget

Re: R 1150 RT mistlichten kortsluiting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PeterBaars
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2016, 13:45
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hasselt

Re: R 1150 RT mistlichten kortsluiting

Ongelezen bericht door PeterBaars »

Isaac, dat dacht ik al want als ik spanning op de mistlichtdraad zet als de zekering eruit licht hoorde ik iets klikken (klopt dat?). Ik zal eens zoeken dus. Het is inderdaad alleen die zekering... Maar die lampen uit elkaar halen is ook nogal een exercitie toch?
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R 1150 RT mistlichten kortsluiting

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik ken die lampen niet. Daar kan ik je dus niet mee helpen. Je zou wel 1 van de 2 lampen los kunnen nemen om te kijken of de klacht dan weg is. De los genomen lamp is, als de sluiting dan weg is, de boosdoener. Bij als nog sluiting dit wisselen. Het zou namelijk ook in de draad naar de lampen kunnen zitten. Die kan ergens tegen het frame door geschuurd zijn en (soms) tegen massa aan liggen. Dat zou dan ook het af en toe wel werken verklaren.
Zelf zou ik een duplo lamp voorzien van 2 draden en die als zekering plaatsen. Dan kan je alles bewegen en zo mogelijk dan de sluiting opsporen.
Als de duplo lamp op volle spanning gaat branden is er sluiting, anders brandt deze in serie met de mistlampen en zal ongeveer voor de helft oplichten.

Het klikken is inderdaad van het relais. Zoals aangegeven kunnen de stuur/schakelaar draden dun zijn en maakt lengte niet zo veel uit. De hoge stroom draden zijn dikker, korter en zitten vaak zonder mechanische belasting op het frame vast. Vaak naar niet bewegende of draaibare onderdelen.
PeterBaars
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2016, 13:45
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hasselt

Re: R 1150 RT mistlichten kortsluiting

Ongelezen bericht door PeterBaars »

Isaac, je had gelijk, stukje draad tegen frame bloot geschuurd! Lastig te vinden maar ik heb hem. Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: R 1150 RT mistlichten kortsluiting

Ongelezen bericht door Gurbe »

waar zit dat relais voor de mistlampen. Of beter weke is het in het zekeringskastje onder je zadel
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R 1150 RT mistlichten kortsluiting

Ongelezen bericht door Isaac »

Gurbe schreef:waar zit dat relais voor de mistlampen. Of beter weke is het in het zekeringskastje onder je zadel
Standaard heeft de 1100 geen mistlampen. Dus ook geen relais hier voor.
Bij de 1100 zit aan de kant (rechts dus) waar de zekering trekker zit nog 1 vrije ruimte voor een relais.
Standaard 3 relais (1 grotere) in het 1e vakje (links voor dus) en 3 kleine (gelijke dus) in het 2e vakje (rechts voor dus).
De 4e plaats in dat 2e vakje is reserve. Vermoedelijk, maar ik weet het niet, zal die plaats voorbestemd zijn voor mistlampen.
Ik weet ook niet of er zo wie zo bedrading aan vast zit en of er al een draad naar een reserve zekering loopt.
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: R 1150 RT mistlichten kortsluiting

Ongelezen bericht door Gurbe »

sorry had mijn info nog niet aangepast. Het is inmiddels een R1150RT
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R 1150 RT mistlichten kortsluiting

Ongelezen bericht door Isaac »

Helaas weet ik van de 1150 geen indeling. Werken jouw mistlampen dan niet?
Als je relais wel werkt dan zou je middels aan/uit schakelen kunnen bepalen welk relais mee gaat.
Volgens schema zou zekering 10 (15A) de zekering voor de mistlampen moeten zijn. Echter peter gaf aan dat zekering 11 er steeds uit ging bij de sluiting.
Zekering 10 en relais 9 (rechts voor) staan als reserve op de lijst bij de 1100. Zal geen toeval zijn denk ik. Dus ik zou het voor de 1150 dan in die richting zoeken.
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: R 1150 RT mistlichten kortsluiting

Ongelezen bericht door Gurbe »

Nee werken niet nu kan ik het op garantie gooien. Maar misschien is het iets simpels anders mag ie er bij een winterbeurt naar kijken Zal ze toch niet zo gauw gebruiken


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
PeterBaars
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2016, 13:45
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hasselt

Re: R 1150 RT mistlichten kortsluiting

Ongelezen bericht door PeterBaars »

Hier:
https://www.box.com/s/y3o58e428di0oal7m6xy
staat een schema van de 1150 waar ik ook wat aan had!
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”