benzinemeter en waarschuwingslampje

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

benzinemeter en waarschuwingslampje

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Sinds een paar dagen is de benzinemeter van mijn R1200RT gecrasht. Die staat op nul en het gele waarschuwingslampje brandt. Dit gebeurde tijdens een rit door de Ardennen waar ik terecht kwam op zeer slechte wegen. Op het forum staan heel veel reacties met uitleg over het probleem van het meetlint. Ik laat het lint niet vervangen omdat dat slechts een tijdelijke oplossing is en om over te stappen naar het vlottermodel (de mijne is van maart 2010) is te omslachtig. Dan maar doorrijden met dat lampje dat overigens wel veel aandacht trekt onder het rijden. :evil:

Wat ik me afvraag is of deze melding wordt overruled als er echt iets aan de hand is: lage bandenspanning, oververhitting, te lage oliestand, etc.?
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: benzinemeter en waarschuwingslampje

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je niet van plan bent het meetlint te vervangen en dus op de dagteller gaat rijden dan zou ik een vaste weerstand aanbrengen op de plug. Hiermee heb je dan wel een vaste tankinhoud (bijvoorbeeld 3/4 vol) maar is het alarm in ieder geval blijvend uit.
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: benzinemeter en waarschuwingslampje

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Dat klinkt simpel om een weerstand aan te brengen, maar is het voor mij niet. Heeft niemand het antwoord? ;)
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Inspector Gadget

Re: benzinemeter en waarschuwingslampje

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Denk dat niemand die combinatie van én defecte meetlint (lees: gele waarschuwingsled aan & knipperende brandstof-symbool op het dashboard) én 1-of-andere (meer) ernstige storing (oliedruk/stand, bandenspanning, oververhitting, acculaadstroom, dus rode, al dan niet knipperende, rode waarschuwingsled) heeft meegemaakt. _001

Maar jij kan dat nu zelf (ook) uitproberen;
Rij ff een rondje met je motor, terwijl die Oia gele waarschuwingsled brandt in verband met het (onjuiste) brandstofniveau.
Kijk, als het veilig kan (!), ff of je BC de bandendruk weergeeft. (lees: voldoende snelheid/beweging om die sensoren "wakker te schudden")

Parkeer daarna de motor, zorg dat je een luchtpomp bij de hand heb, en laat 1 van je banden goed deel leeglopen. (voorzichtig pennetje in het ventiel indrukken).
Bij een te lage of te hoge bandenspanning "buiten de toleranties" zal de waarschuwingsled rood moeten gaan knipperen, samen met het band-symbool op het dashboard.

We lezen graag je relaas & bevindingen dan. _004
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: benzinemeter en waarschuwingslampje

Ongelezen bericht door Isaac »

Marcel,

Helaas is de afstand tussen ons erg groot. Anders had ik je persoonlijk even kunnen helpen. Ik ga proberen uit te leggen wat je kan proberen.
Het meetlint werkt op het principe van weerstand verandering. Hoe meer brandstof hoe lager de weerstand tussen de geleiders wordt doordat er meer ondergedompeld is.
Als je de plug van het meetlint los neemt heb je 4 pennen. De buitenste 2 pennen zijn voor de verwarming. Deze zorgt er normaal voor om de op gespetterde vloeistof, wat een mis meting zou geven, te laten verdampen. Die heb je niet meer nodig.
De middelste 2 pennen bepalen het vloeistof niveau. Als je tussen deze pennen een vaste weerstand aanbrengt dan bepaal je daarmee het niveau. Ik weet helaas niet wat de waarde standaard is van een volle en van een lege tank maar uitgaande van meest voorkomend kan je gokken op een waarde van 2200 ohm. (kost hooguit 10 cent).
Als je deze in de plug drukt op de middelste pennen (pen 2 en 3 dus) dan zou je na 40 seconden een niveau moeten zien die vermoedelijk rond de 50% zit.
Als dit werkt dan is het een kwestie van de weerstand goed vastzetten en isoleren (wordt niet warm).

Ik weet niet of de software controleert of er wat aangesloten zit. Anders zou je de plug gewoon los kunnen trekken en dan kunnen testen.
De tank zou dan 100% vol moeten zijn. (eveneens met 40 seconden vertraging).
Inspector Gadget

Re: benzinemeter en waarschuwingslampje

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben het niet mee eens dat je het kan "foppen" met 1 weerstand, er zijn 2 weerstanden nodig om te voorkomen dat er foutmeldingen ontstaan, ook in het sturingsgeheugen.

Zie navolgende draadjes;
http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... 085&page=1
(vanaf pagina 5 e.v)

http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... 085&page=9
&
http://advrider.com/index.php?threads/f ... t-18661463

In het kort komt het schematisch hierop neer;
1200pump-1_zpsde5d3ffe.jpg
FuelStripSpoof_v2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”